Permalänk
Medlem

Nytt fiber - Problem

Har precis fått fiber installerat från OpenInfra/Gardio.
Fick med router/gateway från Gardio (HT-178AX).

Nu har jag problem med att Disney+ och HBO inte funkar på tvn.
Kommer in i apparna men när jag ska spela upp något så funkar det inte.
Netflix/SVTplay funkar.

Ibland tar det även extremt lång tid att ladda tex sportbladet appen i telefonen.

Har haft 4G med antenn och förväntade mig en stabil uppkoppling med fiber.
Hur stabilt kan man förvänta sig att fiber är egentligen?

Permalänk
Rekordmedlem

Får du ett publikt eller privat ip till routerns wanport ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freggie:

Har precis fått fiber installerat från OpenInfra/Gardio.
Fick med router/gateway från Gardio (HT-178AX).

Nu har jag problem med att Disney+ och HBO inte funkar på tvn.
Kommer in i apparna men när jag ska spela upp något så funkar det inte.
Netflix/SVTplay funkar.

Ibland tar det även extremt lång tid att ladda tex sportbladet appen i telefonen.

Har haft 4G med antenn och förväntade mig en stabil uppkoppling med fiber.

det har nog snarare något med router att göra än fiber i sig, ansluter du trådlöst till den med tv eller kör du kabel?
netflix är duktiga på att transcoda dvs skicka ut filen i lägre upplösning/kvalite för att sänka kraven Hbo tycker jag inte alls är duktiga på det dvs man behöver ha rätt bra anslutning för det ska vara snabbt.

kör du trådlöst testa med kabel för att utesluta att det är något med det trådlösa, funkar det med kabel ställ in det trådlösa nätverket, vanligen vill du köra video via 5ghz om du har någorlunda kort avstånd

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Får du ett publikt eller privat ip till routerns wanport ?

Hur kollar jag detta?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Freggie:

Hur kollar jag detta?

Logga in i routern och läs av ipnumret på wanporten, sitter du bakom CGN kan det ibland ge problem ev den typ du anger.
https://en.wikipedia.org/wiki/Carrier-grade_NAT

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

det har nog snarare något med router att göra än fiber i sig, ansluter du trådlöst till den med tv eller kör du kabel?
netflix är duktiga på att transcoda dvs skicka ut filen i lägre upplösning/kvalite för att sänka kraven Hbo tycker jag inte alls är duktiga på det dvs man behöver ha rätt bra anslutning för det ska vara snabbt.

kör du trådlöst testa med kabel för att utesluta att det är något med det trådlösa, funkar det med kabel ställ in det trådlösa nätverket, vanligen vill du köra video via 5ghz om du har någorlunda kort avstånd

Funkade inte att koppla router->TV heller.

Kopplar jag kabel direkt från modemet så funkar det dock.

Routern är en ht-178ax från Gardio, och har inte lyckats komma in i den än.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Logga in i routern och läs av ipnumret på wanporten, sitter du bakom CGN kan det ibland ge problem ev den typ du anger.
https://en.wikipedia.org/wiki/Carrier-grade_NAT

Har inte lyckats komma in i routern än.

Det är en ht-178ax.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Freggie:

Funkade inte att koppla router->TV heller.

Kopplar jag kabel direkt från modemet så funkar det dock.

Routern är en ht-178ax från Gardio, och har inte lyckats komma in i den än.

Nu blev det spännande har du kopplat in en andra router efter Heights routern ? I så fall har du själv infört bubbel nat och det skulle kunna förklara problemen.
Beskriv exakt hur du kopplat och om du har bubbla routrar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Nu blev det spännande har du kopplat in en andra router efter Heights routern ? I så fall har du själv infört bubbel nat och det skulle kunna förklara problemen.

Nej ingen annan router efter.

Fick dock med en accesspunkt som jag installerat, men inte använder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freggie:

Nej ingen annan router efter.

Fick dock med en accesspunkt som jag installerat, men inte använder.

ok då är det inte fibert utan lokalt på lan det är problem.
Du skriver du fick med en accesspunkt, troligen är den även en router om du inte har router funktion i mediaconvertern.
har du modellnummer på ap?

kan du fota av media converter (det du kallar modem)

ett annat problem kan vara ip låsning dvs att du har försökt ansluta flera routrar eller ap/enheter tex som när du anslut tv direkt till mediakonverter, då brukar det bli en ip låsning som ska släppa efter typ 30 minuter dvs du kan inte ansluta en ny enhet. har man otur släpper inte låset och man får ringa till leverantören (har dock bara varit med om det 2 gånger)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freggie:

Eftersom folk redan gett bra förslag för felsökningen så svarar jag enbart på denna.

Fiber brukar vara den mest stabila anslutningen du kan ha. Så länge nätägaren och ISP:n sköter sig så kan man normalt räkna med att det fungerar felfritt i princip alltid. Min egen erfarenhet är att saker bara snurrar år efter år, med problem med några års mellanrum som mest.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Skrivet av aragon:

ok då är det inte fibert utan lokalt på lan det är problem.
Du skriver du fick med en accesspunkt, troligen är den även en router om du inte har router funktion i mediaconvertern.
har du modellnummer på ap?

kan du fota av media converter (det du kallar modem)

ett annat problem kan vara ip låsning dvs att du har försökt ansluta flera routrar eller ap/enheter tex som när du anslut tv direkt till mediakonverter, då brukar det bli en ip låsning som ska släppa efter typ 30 minuter dvs du kan inte ansluta en ny enhet. har man otur släpper inte låset och man får ringa till leverantören (har dock bara varit med om det 2 gånger)

Jag satt i AP och helt plötsligt så funkade allt igen.
Har tagit ur den igen nu och det funkar fortfarande.

Kanske var som du sa angående ip låsning.

Tack för hjälpen, och så hoppas vi att mina nya fiber bara funkar nu.

Permalänk
Rekordmedlem

Heightsen verka ha nån typ av meshfunktion så apn ska väl anslutas som en meshnod
https://www.heights-t.com/products/ht-178ax

Men har du inte fått med nån dokumentation om hur det ska kopplas upp och hur du kan logga in i den ?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freggie:

Jag satt i AP och helt plötsligt så funkade allt igen.
Har tagit ur den igen nu och det funkar fortfarande.

Kanske var som du sa angående ip låsning.

Tack för hjälpen, och så hoppas vi att mina nya fiber bara funkar nu.

bra det löste sig men jag blir lite nyfiken på ett par saker, kör du ap direkt till mediakonverter eller har du router i mellan?
har du inte router i mellan måste ju något dela ut ip till enheterna du ansluter dvs något har routerfunktion.
Det kan ju dock vara så att ap endast har dhcp funktion men ingen brandvägg då vill du inte köra den utan router i mellan för ren säkerhet mot internet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

bra det löste sig men jag blir lite nyfiken på ett par saker, kör du ap direkt till mediakonverter eller har du router i mellan?
har du inte router i mellan måste ju något dela ut ip till enheterna du ansluter dvs något har routerfunktion.
Det kan ju dock vara så att ap endast har dhcp funktion men ingen brandvägg då vill du inte köra den utan router i mellan för ren säkerhet mot internet.

Jag har router mellan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Heightsen verka ha nån typ av meshfunktion så apn ska väl anslutas som en meshnod
https://www.heights-t.com/products/ht-178ax

Men har du inte fått med nån dokumentation om hur det ska kopplas upp och hur du kan logga in i den ?

Fick inte med någon info. Fick med den av en tekniker som var här och sa att den ingick.
Dock har ingen annan i grannskapet fått någon så jag tror kanske teknikern har gjort bort sig.

Sen blev allt installerat i en app (Homepass).

Har skickat mail och frågat efter inlogg till routern.