JBL soundbar och Chromecast

Permalänk
Medlem

JBL soundbar och Chromecast

Hej,

Jag har köpt en JBL Cinema soundbar som jag precis har kopplat in i min tv-skärm med HMDI (arc). Jag använder bara Chromecast när jag kollar på film, och musik via Spotify på mobilen.

När jag parkopplar soundbaren med mobilen och lyssnar på Spotify fungerar ljudet bra, med bas och allt. Det går då också att justera basen och ljudet från mobilen.

Men när jag använder Chromecast för att kolla på film försvinner "cinema" ljudet helt. Då låter det lika tråkigt som ljudet som kommer från tv-skärmen. All bas försvinner. Ljud-inställningarna på själva tv-skärmen försvinner också när soundbaren är inkopplad, så det går heller inte att justera någon bas därifrån.

Någon som vet hur man kan justera ljudet från soundbaren när man castar? Finns det någon annan lösning?

Permalänk
Medlem

Vad har du mer exakt för bar och TV?

Tästa att i tv inställningar och chromecast (om det går) att byta från pcm till dolby digital/pasthrue/bittstrem

Kolla om det fins någon instälnings app till mobilen för baren.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mega-Dark:

Vad har du mer exakt för bar och TV?

Tästa att i tv inställningar och chromecast (om det går) att byta från pcm till dolby digital/pasthrue/bittstrem

Kolla om det fins någon instälnings app till mobilen för baren.

Tack för att du svarade. Här nedan kommer en liten redogörelse för vad jag har provat och inte.

Soundbar: JBL Cinema SB120
TV: Samsung Smart-tv, modell UE46ES6535
Chromecast: En väldigt gammal, tror det är en av de första som kom.

Baren är inkopplad i tvn med HDMI ARC. Den har bara en HDMI-port som är ARC, en för optisk kabel och en för USB.

Tvn har 3 HDMI-portar varav en är HDMI ARC.

Har inte testat:
Optisk kabel

Har testat:
1. Ställa in ljudet på tvn innan man kopplar in baren, men allt försvinner så fort den kopplas in. Inställningarna är sedan inte valbara. Tvn har PCM som enda val när baren är inkopplad. Går inte att byta till dolby digital, den finns men är inte valbar.

2. Bytt till en annan HDMI-port för chromecast, gjort en factory reset, och valt surroundljud på chromecast ljudinställningar. Hjälper inte.

3. Kopplat ur allt i några minuter och sedan kopplat in varje enhet en i taget. Hjälpte inte.

4. Kollat upp om det finns någon app till baren men den enda som finns fungerar endast för två andra modeller.

När jag kopplar upp baren med Bluetooth och ansluter Spotify direkt till baren, så fungerar ljudet bra. Det blir kraftfullt och jag kan justera basen och ljudet från mobilen. Då fungerar även barens förinställda ljudval på fjärrkontrollen, movie, music och news. Trycker man på movie blir ljudet från Spotify ännu mer kraftfullt. Men allt detta försvinner så fort jag castar något. Ljud kommer men inget kraftigt surroundljud.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TCB_06:

Tack för att du svarade. Här nedan kommer en liten redogörelse för vad jag har provat och inte.

Soundbar: JBL Cinema SB120
TV: Samsung Smart-tv, modell UE46ES6535
Chromecast: En väldigt gammal, tror det är en av de första som kom.

Baren är inkopplad i tvn med HDMI ARC. Den har bara en HDMI-port som är ARC, en för optisk kabel och en för USB.

Tvn har 3 HDMI-portar varav en är HDMI ARC.

Har inte testat:
Optisk kabel

Har testat:
1. Ställa in ljudet på tvn innan man kopplar in baren, men allt försvinner så fort den kopplas in. Inställningarna är sedan inte valbara. Tvn har PCM som enda val när baren är inkopplad. Går inte att byta till dolby digital, den finns men är inte valbar.

2. Bytt till en annan HDMI-port för chromecast, gjort en factory reset, och valt surroundljud på chromecast ljudinställningar. Hjälper inte.

3. Kopplat ur allt i några minuter och sedan kopplat in varje enhet en i taget. Hjälpte inte.

4. Kollat upp om det finns någon app till baren men den enda som finns fungerar endast för två andra modeller.

När jag kopplar upp baren med Bluetooth och ansluter Spotify direkt till baren, så fungerar ljudet bra. Det blir kraftfullt och jag kan justera basen och ljudet från mobilen. Då fungerar även barens förinställda ljudval på fjärrkontrollen, movie, music och news. Trycker man på movie blir ljudet från Spotify ännu mer kraftfullt. Men allt detta försvinner så fort jag castar något. Ljud kommer men inget kraftigt surroundljud.

Okej
Jag tror fortfarande att problemet ligger i punkt 1. 🤔
Det jag inte förstår är varför din TV inte låter dig välja Dolby utan bara PCM? Du kanske har på någon ljud funktion i tvin, typ equliser som då gör att dolby inte kan väljas för då fungerar ju inte equlisern i tvin längre. 🤔
Andledningen till att jag tror att det blir bättre med Dolby är för att med pcm så är det tvin som avkordar ljudet och skickar ljudet till baren. Med Dolby så blir det baran som avkordar ljudet, och det brukar kunna resultera i bättre ljud, för den är troligen bättre på det.

Att du kopplat det genom HDMI ARC är rätt.
Men då du har en rätt gammal TV så kanske inte ARC var då vad det är idag riktigt. Så tästa med en optisk kabel om du inte lyckas lösa PCM "problemet"
Med optisk så kan du få pcm i 2.0 max och med Dolby kan du få 5.1 stöd.
Din bar är bara en 2.0 bar. Men det kan ändå låta bättre med dolby.
Kan ju vara så att Tvin bara stödjer Dolby genom optisk. 🤔 kollar i tv manualen om det står något där om det 🙂

Visa signatur

Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

Hittade detta just i manualen. Dolby 5.1 är bara möjligt med Optisk. Så det värkar som att tästa med Optisk kabel kan vara lösningen.

https://www.bruksanvisni.ng/samsung/ue46es6535u/bruksanvisnin...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Se till så att CEC är aktiverat på TVn, se också om det finns en inställning för prioritera externt ljudsystem.

Samsung har en snabbguide här: https://www.samsung.com/se/support/tv-audio-video/how-to-use-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mega-Dark:

Okej
Jag tror fortfarande att problemet ligger i punkt 1. 🤔
Det jag inte förstår är varför din TV inte låter dig välja Dolby utan bara PCM? Du kanske har på någon ljud funktion i tvin, typ equliser som då gör att dolby inte kan väljas för då fungerar ju inte equlisern i tvin längre. 🤔
Andledningen till att jag tror att det blir bättre med Dolby är för att med pcm så är det tvin som avkordar ljudet och skickar ljudet till baren. Med Dolby så blir det baran som avkordar ljudet, och det brukar kunna resultera i bättre ljud, för den är troligen bättre på det.

Att du kopplat det genom HDMI ARC är rätt.
Men då du har en rätt gammal TV så kanske inte ARC var då vad det är idag riktigt. Så tästa med en optisk kabel om du inte lyckas lösa PCM "problemet"
Med optisk så kan du få pcm i 2.0 max och med Dolby kan du få 5.1 stöd.
Din bar är bara en 2.0 bar. Men det kan ändå låta bättre med dolby.
Kan ju vara så att Tvin bara stödjer Dolby genom optisk. 🤔 kollar i tv manualen om det står något där om det 🙂

Ja, det finns så många funktioner som försvinner direkt så fort baren kopplas in. Jag bytte till dolby innan jag kopplade in den, men så fort jag kopplar in den hoppar den över till PCM. Så det är nog en optisk kabel som jag kanske behöver prova. Vad snällt att du kollade upp de där inställningarna, att min tv bara stödjer 5.1 med optisk kabel. Ska ordna en sådan kabel idag och se om det hjälper. Tack så hemskt mycket för hjälpen. Jag återkommer senare om hur det gick. Ha en bra dag sålänge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av keyser:

Se till så att CEC är aktiverat på TVn, se också om det finns en inställning för prioritera externt ljudsystem.

Samsung har en snabbguide här: https://www.samsung.com/se/support/tv-audio-video/how-to-use-...

Ja, extern högtalare går att justera och den är klar, samma med CEC, den är också aktiverad. Tack för att du kom med tips.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TCB_06:

Hej,

Jag har köpt en JBL Cinema soundbar som jag precis har kopplat in i min tv-skärm med HMDI (arc). Jag använder bara Chromecast när jag kollar på film, och musik via Spotify på mobilen.

När jag parkopplar soundbaren med mobilen och lyssnar på Spotify fungerar ljudet bra, med bas och allt. Det går då också att justera basen och ljudet från mobilen.

Men när jag använder Chromecast för att kolla på film försvinner "cinema" ljudet helt. Då låter det lika tråkigt som ljudet som kommer från tv-skärmen. All bas försvinner. Ljud-inställningarna på själva tv-skärmen försvinner också när soundbaren är inkopplad, så det går heller inte att justera någon bas därifrån.

Någon som vet hur man kan justera ljudet från soundbaren när man castar? Finns det någon annan lösning?

På min TV (Panasonic TX 58HX810E) har jag en hemmabio recvier inkopplad via HDMI (port 2 ARC/eARC) å i val av högtalare i TV:ns ljudinställningar: Hemmabio, bas å diskant inställningarna är gråskuggat å kör Bitstream. Apple TV 4k inkopplad i recviern. Chromecast 4k Google TV inkopplad i TV:ns HDMI port 1.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mega-Dark:

Hittade detta just i manualen. Dolby 5.1 är bara möjligt med Optisk. Så det värkar som att tästa med Optisk kabel kan vara lösningen.

<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

https://www.bruksanvisni.ng/samsung/ue46es6535u/bruksanvisnin...

Hej igen, provade nyss med optisk kabel, det hjälpte inte det heller. Tvn väljer PCM automatiskt som när HDMI är inkopplat. Märkligt ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TCB_06:

Hej igen, provade nyss med optisk kabel, det hjälpte inte det heller. Tvn väljer PCM automatiskt som när HDMI är inkopplat. Märkligt ändå.

Okej märkligt, surt och tröttsamt 🤔🙁😮‍💨

Jag vet inte om du vill göra det. Men fabrikresetta tvin?

Och/Eller om du vill ta några bilder på inställningarna så kanske vi kan se något som sticker ut? 🤔

Edit: jag börjar tyvärr få slut på idéer att tästa.
Och det är inte första samsung som bråkar med mig... hjälpe en vän med att kalibrera hennes nyinköpta tv, dock var det en del alternativ utgråade och det fans bara två standard bildlägen, eko och intensiv 🙄

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av TCB_06:

Vet inte om detta är nån hjälp men hur är ljudet inställt på Chromecasten? På min 4K Chromecast Google TV har jag i "Skärm å ljud" 3 olika val: Automatiskt: Aktivera endast format som stöds på ljuduppspelningenheten. Inget: Använd aldrig surround ljud. Manuellt: Aktivera eller inaktivera varje format som stöds på den här enheten för sig, oavsett om det stöds på ljuduppspelningenheten. I "Visa format" har jag aktiverade format: Dolby Digital. Som sagt tidigare är Chromecasten inkopplad i TV:ns HDMI port 1. Tittar jag på serien "Bones" på Disney + på Chromecasten får jag bara stereo ljud, serien har 5.1 ljud, på Apple TV:n (inkopplad till hemmabio recvier) får jag "Multi in", alltså 5.1 ljud. Enligt displayen på recviern. På min TV har jag 3 val (HDMIljudformat), Auto, Bitstream å PCM, står på Bitstream. Har även fusk Atmos (TV:ns 2 inbyggda högtalare) påslaget. Kör Dolby Atmos 5.2.2 (detta är max för denna recvier) då recviern klarar detta. I ditt fall skulle ha Chromecasten inkopplad i "Brölimpan" istället men det går visst inte. Du behöver fler HDMI (in/ut) portar på "Brölimpan".

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.