Permalänk
Medlem

Freesync vs Gsync skärmar

Hej!
Jag funderar på en ny gamingskärm och jag har nu ett nvidia grafikkort, vad jag har fattat så är gsync för nvidia kort och freesync för amd.
Men hur viktigt eller hur stor skillnad är det att de är så? För dom flesta skärmar som är lite billigare är mest freesync tycker jag.

Så spelar det större roll vad man har osv?

Permalänk
Medlem

Nja, Freesync fungerar med nvidia också. Dock inte det motsatta. Aldrig haft gsync så kan inte uttala mig om skillnaden, tror dock den är minimal idag så du törs nog satsa på en med Freesync.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meizter:

Hej!
Jag funderar på en ny gamingskärm och jag har nu ett nvidia grafikkort, vad jag har fattat så är gsync för nvidia kort och freesync för amd.
Men hur viktigt eller hur stor skillnad är det att de är så? För dom flesta skärmar som är lite billigare är mest freesync tycker jag.

Så spelar det större roll vad man har osv?

Skrivet av Alphahanne:

Nja, Freesync fungerar med nvidia också. Dock inte det motsatta. Aldrig haft gsync så kan inte uttala mig om skillnaden, tror dock den är minimal idag så du törs nog satsa på en med Freesync.

Ja, sedan Nvidia införde stöd för standarden VESA Adaptive Sync (samma teknologi som AMD kallar Freesync) så spelar det mycket mindre roll.
Och väldigt många nya skärmar som "har Gsync" om man bara läser den stora texten har inte Gsync i egentlig mening utan just VESA Adaptive Sync.

Vad gäller Nvidia så är namngivningen direkt förvirrande om man bara läser namnen utan förhandsinfo:
* "Gsync" / "Gsync Ultimate" = Nvidias Gsync-teknologi
* "Gsync Compatible" = VESA Adaptive Sync eller HDMI VRR (dvs tillägget "Compatible" är inte bara ett ord man strösslat med utan en del av namnet som helt förändrar vilken teknologi det handlar om)

Gsync anses väl ofta vara något bättre (omfånget för den variabla frekvensen går hela vägen ned till 1Hz t.ex., samt generellt mindre kompatiblitetstjafs), men Adaptive Sync har fördelen att inte ha inlåsningseffekten (du är fri att köpa AMD- eller Intel-grafik nästa gång utan att behöva gräma dig), så båda är rimliga val med olika för- och nackdelar.

https://www.nvidia.com/en-us/geforce/products/g-sync-monitors... har en hjälpsam lista med skärmar som antingen stöder Gsync eller som har *validerats* att de fungerar korrekt med VESA Adaptive Sync och/eller HDMI VRR tillsammans med Nvidia-grafik.
Rekommenderar i första hand att du tar något från den listan.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Bildexpert 📺

Är man ute efter en skärm i första hand och inte har krav på spelande behöver man inte alls tänka på G-sync eller Freesync. Det är först när man vill ha en adaptiv synkronisering det kan kräva viss matchning, men det är heller inte så komplicerat: TL;DR är som följer:

Generellt: Detta gäller för moderna GPU:er, tänk 2018 och nyare som enkel tumregel för no-brainer-scenariot. Ju äldre, GPU desto fler undantag riskerar man stöta på.
AMD-GPU: Undvik de fåtal specifika skärmarna med G-Syncmodul (se nedan). Tänk Displayport för bildskärmar, HDMI för TV. Går även att köra många Freesync-skärmar med adaptiv synk via HDMI, vilket kan underlätta ifall man tänkt köra många skärmar eller har en laptop.
Nvidia-GPU: Kör på med Displayport för bildskärmar, HDMI för TV. Allt fungerar.

Röran är rörig först när man börjar vikta in saker. Artikeln jag skrev för några år sedan gäller fortfarande: https://www.sweclockers.com/artikel/28892 och den tar upp sådant som äldre GPU:er och undantag.

AMD-fällan:
Man behöver med AMD-GPU:er tänka att dessa inte fullt kan tillgodogöra sig den lilla procent skärmar som kör Nvidias specifika G-syncmoduler. Man får bilden som vanligt men inget av de extra finesserna man betalar för nås med AMD:s GPU:er. Detta är historiskt runt ett hundratal skärmar utav flera tusen spelskärmar lanserade sedan cirka tio år. I dagens utbud är kanske två dussin skärmar som är felmatchade mot AMD-GPU:er. Men det är ofta väldigt bra och uppmärksammade skärmar som lanseras med G-Syncmodul (Nvidia har ofta ett finger eller två med i lanseringen) så det kan verka som det är ett större problem än vad det faktiskt är.

På Nvidias lista ska man alltså som AMD-GPU-ägare undvika de skärmar vilka listas som G-SYNC och G-SYNC ULTIMATE: https://www.nvidia.com/en-us/geforce/products/g-sync-monitors...

Däremot fungerar alla skärmar från Nvidias lista vilka benämns G-SYNC Compatible med AMD:s GPU:er eftersom det är samma generella teknik i grunden, VESA Adaptive över Displayport eller HDMI VRR om man kör HDMI mot TV. Man kan rent av se alla skärmar på Nvidias lista som någon form av kvalitetsstämplade vad gäller den adaptiva synken.

That is it.

Nvidia-fällan:
Med Nvidia-GPU kan man köra allt som vanligt bara man har modernt grafikkort. Kör man Displayport får man adaptiv synk på alla skärmar som har adaptiv synk oavsett om det kallas VESA Adaptive, Freesync eller G-sync. Detta kräver GTX 1xxx och nyare. Nyckeln är Displayport.

Däremot får man det inte mot alla bildskärmar som kör Freesync via HDMI (TV via HDMI däremot fungerar ju förstås) vilket är ett hinder för alla laptops som har en ledig och kapabel HDMI kopplad till en modern Nvidia-GPU.

Kvalitetsfällan:
AMD certifierar också för Freesync och listar idag över 3000+ skärmar: https://www.amd.com/en/products/graphics/technologies/freesyn...

Skillnaden är att AMD inte certifierar kvalitet, bara att funktionen finns där. Så adaptiv synk på skärmen kan vara ryckig eller flimrig trots att den har "Freesync". Dessa problem kan också vara värre tillsammans med Nvidia-GPU:er. Är man osäker måste man läsa tester som specifikt testar efter sådana problem, i en ideal värld om det är olika resultat med Nvidia-GPU och AMD-GPU.

Där är Nvidia G-Sync Compatible-certifiering en garanti för både kvalitet och funktion med en Nvidia-GPU. Men det är också en kvalitetsstämpel för alla som vill ha adaptiv synk.

Frågan "G-Sync eller Freesync" är alltså i grunden enkel: Ta en inte allt för gammal GPU och kör på med Displayport mot bildskärm och HDMI mot TV. Sedan kan man dra detta hur många varv som helst ju mer man väger in i frågan.

Permalänk
Medlem

Wow! Lite mer svar än jag förväntade mig hehe.
Detta gjorde allt mer klarare för mig, tack som tusan för svaren!