Permalänk
Medlem

Köpråd av robust HDMI kabel

Hej Clockers

Behöver en ny HDMI kabel, som klarar av att den kanske kläms till o från.
Då denna kommer att ligga genom igången av vardagsrummet (då den går från datorn till TVn)
så kan det bli att man ibland råkar gå på den eller t ex dammsugaren åker över kabeln även fast man nu sätter den just vid trösklen.
Kabellist eller seriösare lösning är inte aktuellt då detta inte är min egenägda bostad.

Jag har kört med en lite äldre kabel väldigt länge, men den har börjat "tappa signal" till och från nu.
Det blir som att det blir svart en sekund då och då, jag tror detta är pga att den kanske legat lite klämd och/eller
att den fått dammsugaren/fötter över sig till och från. Därav behovet av en tåligare HDMI kabel.
Den behöver vara lite robust.

Finns det HDMI kablar med det syftet? 10m, 8-12m går också bra.

Permalänk
Skrivet av Robinccc:

Hej Clockers

Behöver en ny HDMI kabel, som klarar av att den kanske kläms till o från.
Då denna kommer att ligga genom igången av vardagsrummet (då den går från datorn till TVn) så kan det bli att man
ibland råkar gå på den eller t ex dammsugaren åker över kabeln även fast man nu sätter den just vid trösklen.
Kabellist eller seriösare lösning är inte aktuellt då detta inte är min egenägda bostad.

Jag har kört med en lite äldre kabel väldigt länge, men den har börjat "tappa signal" till och från nu.
Det blir som att det blir svart en sekund då och då, jag tror detta är pga att den kanske legat lite klämd och/eller
att den fått dammsugaren/fötter över sig till och från. Därav behovet av en tåligare HDMI kabel.
Den behöver vara lite robust.

Finns det HDMI kablar med det syftet? 10m, 8-12m går också bra.

inte funderat på att sätta nån liten dator vid tv´n som du använder för att kolla på vad du nu använder datorn för att kolla på?

behövs ju ingen värsting direkt för att spela upp film/stream.

alternativt typ en chromecast och kasta från din dator till den

så slipper du ha en kabel i ett dörrhål.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

En kabelkanal för golv, kanske?

Golvkanal 1,8 m 30 mm
https://www.kjell.com/se/produkter/hem-fritid/kabelhantering/...

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Rekordmedlem

Du bör välja optik med den längden, alltså en aoc kabel och inget med koppar.
Och den bör naturligtvis vara certifierad.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

inte funderat på att sätta nån liten dator vid tv´n som du använder för att kolla på vad du nu använder datorn för att kolla på?

behövs ju ingen värsting direkt för att spela upp film/stream.

alternativt typ en chromecast och kasta från din dator till den

så slipper du ha en kabel i ett dörrhål.

Jaa den är inte i ett dörrhål men för att kabeln inte ska gå rakt över golvet, så går den "längs väggen"
och då även bredvid tröskeln vid dörren intill vardagsrummet.

En mindre dator har jag inte över, och att köpa en bara för det syftet känns onödigt.

En chromecast har jag inte ens tänkt på faktiskt men det är en god idé. Ska kika lite på det med.

Skrivet av sp1k3n:

En kabelkanal för golv, kanske?

Golvkanal 1,8 m 30 mm
https://www.kjell.com/se/produkter/hem-fritid/kabelhantering/...

Det skulle kunna vara nåt, behöver ju inte hela kabelns längd utan kanske 1,5-2 meter.
Så det kan ju vara ett alternativ.

Skrivet av mrqaffe:

Du bör välja optik med den längden, alltså en aoc kabel och inget med koppar.
Och den bör naturligtvis vara certifierad.

Okej. Typ något sånt här tänker du?

Men är optisk mindre känsliga än vanliga klassiska HDMI kablar? För yttre påfrestning alltså?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Robinccc:

Men är optisk mindre känsliga än vanliga klassiska HDMI kablar? För yttre påfrestning alltså?

Handlar mer om konstruktionen på kabeln när vi talar om tåligheten på materialet. En optisk kabel kan göras tunn och smidig och då är de kanske inte alls lika stryktålig. Men kanske enklare att dra på sådant sätt att den inte mosas av dammsugare och tunga fötter. Talar vi om "yttre påfrestning" i form av interferens är optiskt bättre. Där ska UHS-certiferingen dessutom ställa krav på just interferens. Däremot säger certifieringen ingenting om hur robust kabeln ska vara, utan där får man leta efter kablar som lovar robustare konstruktion, samt se över vad man kan göra med sin egen miljö.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Robinccc:

Jaa den är inte i ett dörrhål men för att kabeln inte ska gå rakt över golvet, så går den "längs väggen"
och då även bredvid tröskeln vid dörren intill vardagsrummet.

En mindre dator har jag inte över, och att köpa en bara för det syftet känns onödigt.

En chromecast har jag inte ens tänkt på faktiskt men det är en god idé. Ska kika lite på det med.

Det skulle kunna vara nåt, behöver ju inte hela kabelns längd utan kanske 1,5-2 meter.
Så det kan ju vara ett alternativ.

Okej. Typ något sånt här tänker du?

<Uppladdad bildlänk>

Optik är inte per definition tåligare men de är ofta mycket enklare att dra på ett bra och skyddat sätt för de brukar vara mycket enklare att böja, dessutom har de fördelen att de brukar fungera för det är otroligt svårt att överföra 48Gbps med koppar på mer än en enstaka meter.

Väljer man AOC kablage blir längden ganska irrelevant och priset ökar också relativt lite om man väljer längre längder så det kan i praktiken bli enklare att förlägga en lång fiber "runt problemområdet" så den blir skyddad för det är nästan ingen skillnad i pris på om den är 10 eller 50 m lång och fibern är som sagt för det mesta tunn och smidig jämfört med koppar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Handlar mer om konstruktionen på kabeln när vi talar om tåligheten på materialet. En optisk kabel kan göras tunn och smidig och då är de kanske inte alls lika stryktålig. Men kanske enklare att dra på sådant sätt att den inte mosas av dammsugare och tunga fötter. Talar vi om "yttre påfrestning" i form av interferens är optiskt bättre. Där ska UHS-certiferingen dessutom ställa krav på just interferens. Däremot säger certifieringen ingenting om hur robust kabeln ska vara, utan där får man leta efter kablar som lovar robustare konstruktion, samt se över vad man kan göra med sin egen miljö.

Tack för tipset. Håller på att kolla lite, antingen en optisk HDMI kabel med kabelskydd till det.
Eller kanske en Chromecast, dock får det blir en med fjärrkontroll då så man kan styra lite lättare

Skrivet av mrqaffe:

Optik är inte per definition tåligare men de är ofta mycket enklare att dra på ett bra och skyddat sätt för de brukar vara mycket enklare att böja, dessutom har de fördelen att de brukar fungera för det är otroligt svårt att överföra 48Gbps med koppar på mer än en enstaka meter.

Väljer man AOC kablage blir längden ganska irrelevant och priset ökar också relativt lite om man väljer längre längder så det kan i praktiken bli enklare att förlägga en lång fiber "runt problemområdet" så den blir skyddad för det är nästan ingen skillnad i pris på om den är 10 eller 50 m lång och fibern är som sagt för det mesta tunn och smidig jämfört med koppar.

Hmm ja. Håller på att kika lite på HMDI kablar nu och bland annat AOC då.
Uppskattar era svar här, har aldrig satt mig in i HDMI djungeln och var inte jätte sugen på att göra det
Så länge jag har koll på det grundläggande och inte är helt ute och cyklar i alla fall.

Permalänk
Medlem

Vad tror ni om dessa från Nördic? Ser att det är stor prisskillnad på den certifierade och icke-certifierade.
Båda är AOC. Hur stor skillnad är det på 2.0 och 2.1? Ser att hz och hastighet skiljer.

För en vardaglig användare, om man ska se film från dator till TV? Bör man köra 2.1 eller räcker 2.0?
Sen hur viktig är certifiering på kabeln? Som jag fattar det genomgår den test och är "kvalitetssäkrad"?
Vill man ha det eller är det mest för "high end"-users?

https://noerdic.se/collections/aoc-fiber/products/hdmi-cable-8k-60hz-10m

https://noerdic.se/collections/aoc-fiber/products/hdmi-fiber-cable-10m

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robinccc:

Vad tror ni om dessa från Nördic? Ser att det är stor prisskillnad på den certifierade och icke-certifierade.
Båda är AOC. Hur stor skillnad är det på 2.0 och 2.1? Ser att hz och hastighet skiljer.

Nördic är asbra! Kan starkt rekommendera dem!

Kör på 2.1 (ultra high speed) om du vill spela i 4k@120hz. Om du nöjer dig med 4k@60hz (eller inte vet vad detta innebär) så tar du 2.0-kabeln.

"Det är inte 2.0 eller 2.1 som är det relevanta, utan Ultra High Speed-certifieringen"

Obligatorisk offergåva till Laxpudding
Permalänk
Medlem
Skrivet av Saddl3r:

Nördic är asbra! Kan starkt rekommendera dem!

Kör på 2.1 (ultra high speed) om du vill spela i 4k@120hz. Om du nöjer dig med 4k@60hz (eller inte vet vad detta innebär) så tar du 2.0-kabeln.

"Det är inte 2.0 eller 2.1 som är det relevanta, utan Ultra High Speed-certifieringen"

Obligatorisk offergåva till Laxpudding

Jo jag vet vad det innebär.
Men den dagen jag börjar spela i 4k, om den ens finns, så är den långt bort

Nej detta är alltså endast för film, mellan dator och TV, och film brukar väl ofta var 24-30 fps eller som max 60.
Så då kanske jag klarar mig på den billigare? All film kommer ju inte vara 4k heller för den delen, även om det är vanligare nu för tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robinccc:

Jo jag vet vad det innebär.
Men den dagen jag börjar spela i 4k, om den ens finns, så är den långt bort

Nej detta är alltså endast för film, mellan dator och TV, och film brukar väl ofta var 24-30 fps eller som max 60.
Så då kanske jag klarar mig på den billigare? All film kommer ju inte vara 4k heller för den delen, även om det är vanligare nu för tiden.

Ja då hade jag kört på den billigare kabeln. Den dyrare är trots allt mer än 50% dyrare.

Inte helt säker gällande detta men det verkar som att den dyrare kabeln stödjer eARC och den billigare endast ARC. Om du skickar ljudet från TV till förstärkare kanske detta är värt att ta i beaktande. Jag hade kört på den billigare i ditt fall

Permalänk
Bildexpert 📺

HDMI är en ingen vidare stor djungel. Ganska enkelt egentligen: Ultra High Speed-certifierat (med QR-kod och hologram så att man kan verifiera tillverkningen) och du vet att kabelns tillverkning håller för allt som existerar i HDMI-specen idag och överskådlig framtid många år framåt.

Allt annat som inte är certifierat: Då får man sätta sin tillit till försäljarens löften. AOC-kablar är dock generellt säkrare köp eftersom det ligger i sakens natur. Den optiska omvandlingen måste såklart klara den bandbredd den utlovar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saddl3r:

Ja då hade jag kört på den billigare kabeln. Den dyrare är trots allt mer än 50% dyrare.

Inte helt säker gällande detta men det verkar som att den dyrare kabeln stödjer eARC och den billigare endast ARC. Om du skickar ljudet från TV till förstärkare kanske detta är värt att ta i beaktande. Jag hade kört på den billigare i ditt fall

Jo precis, en hundring ifrån att den är halva priset av den andra.
Jag tror jag kör på den billigare då, jag har inte ens en sound bar
Har även kollat lite på kabelskydd som jag fick tips på tidigare i tråden här så blir nog bra.

Tack för din input!

Skrivet av Laxpudding:

HDMI är en ingen vidare stor djungel. Ganska enkelt egentligen: Ultra High Speed-certifierat (med QR-kod och hologram så att man kan verifiera tillverkningen) och du vet att kabelns tillverkning håller för allt som existerar i HDMI-specen idag och överskådlig framtid många år framåt.

Allt annat som inte är certifierat: Då får man sätta sin tillit till försäljarens löften. AOC-kablar är dock generellt säkrare köp eftersom det ligger i sakens natur. Den optiska omvandlingen måste såklart klara den bandbredd den utlovar.

Jag har bara hört så mycket olika från folk man pratat med och även när det diskuterats online när det kommer till HDMI kablar, både vad dom ska klara för fps till spel, vilka upplösningar dom klarar, hur längden påverkar, vissa kan ha ethernet, osv osv.

Medans andra sorters kablar känns mycket simplare i jämförelse. Displayport, DVI, VGA osv.
USB kan väl vara lite krångligt det med, men förutom att det finns tonvis med olika USB kontakter, så känns det
mest som att så länge man vet hastigheten på USB kabeln så räcker det.

Men när det kommer från Laxpudding så vet man att det kommer från en person med väldigt bra koll. Det jag skrev ovan är det som jag hört/den uppfattning jag fått genom åren i alla fall, även om det nu kanske inte är riktigt korrekt. Jag är inte vidare påläst gällande HDMI eller övriga kablar förutom att jag har koll på lite grunder här och där.

Tack för förklaringen på skillnderna. Behöver jag något seriösare i framtiden så är en UHS certifierad the way to go med andra ord Tror jag kör på den billigare av dessa två kablar den här gången.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Robinccc:

Jag har bara hört så mycket olika från folk man pratat med och även när det diskuterats online när det kommer till HDMI kablar, både vad dom ska klara för fps till spel, vilka upplösningar dom klarar, hur längden påverkar, vissa kan ha ethernet, osv osv.

Ultra High Speed-certifieringen löser allt detta. Allt man kan tänkas behövas av en HDMI-kabel är där.

Det är när man väljer icke-certifierade kablar det kan bli frågetecken. Annars är det mesta av diskussionerna man läser runt HDMI-kablar baserade på missförstånd. Det frågas om och diskuteras saker som inte har med HDMI-kabeln att göra, likt DTS-ljud, VRR etc. som handlar om prylarna i varsin ände av kabeln.

Permalänk
Medlem

Finns en bra app som skannar QI-koden för specifikationer:

HDMI Cable Certification
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.authenticvi...

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"