Flytta/förlänga inkommande fiberanslutning i villa

Permalänk
Medlem

Flytta/förlänga inkommande fiberanslutning i villa

Hej!

Jag vill flytta eller förlänga min fiberanslutning som i dagsläget sitter i köket. Jag vill försöka få den mer centralt i bostaden, och där jag kan göra en snyggare/bättre installation mer lämplig för små klåfingriga barn .

Idag kommer 2 fibertrådar (grön +blå) in genom väggen där den ena går till en TV box och den andra till en routerenhet. Allt sitter i samma box, enligt bild. Från detta har jag i dagsläget en Ethernet kabel (svart) till en Asus router stående i fönstersmygen.

Vad har jag för möjligheter att förlänga detta? Finns det något sätt att skarva fibern med en adapter/kontakt, Eller blir jag tvungen att spika en vanlig Ethernet kabel hela vägen dit jag vill ha routern?

Tack för er hjälp!

Permalänk
Medlem

Låter likadant som här hemma. Kontakterna heter ju SFP. Själv kör jag en EdgeRouter X SFP och PoE. Sparar ju iallafall två strömadaptrar på samma ställe

Kanske du kan gå ut med nätverkskabeln och dra den utomhus dit du vill ha den och så in igen? Inomhus brukar ju vara sådär snyggt o dra nätverkskablar

Visa signatur

Jonator

Permalänk
Medlem

Du har kopplat den svarta nätverkskabeln fel, när mediaomvandlaren kopplas till fiber ska inte WAN/EXT1 användas alls. I värsta fall kan de stänga ner din fiber för att de ser fel trafik. LAN ska användas på mediaomvandlaren.

WAN/EXT1 ska användas när den används som tjänstefördelare kopplad till nätverksuttag.

Kontakta nätägaren om du vill flytta inkommande, de gör det mot en mindre avgift.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonator:

Låter likadant som här hemma. Kontakterna heter ju SFP. Själv kör jag en EdgeRouter X SFP och PoE. Sparar ju iallafall två strömadaptrar på samma ställe

Kanske du kan gå ut med nätverkskabeln och dra den utomhus dit du vill ha den och så in igen? Inomhus brukar ju vara sådär snyggt o dra nätverkskablar

Jag har en Edgerouter idag men du menar att med SFP kan man i princip ersätta den vita omvandlaren man fått av Telia? 😬

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Du behöver en SC (ser det ut som, kan vara LC) skarvdon och en villapatch-kabel. allt du behöver finns på direktronik

https://www.direktronik.se/direktronik/fastighetsnat/fastighe...

https://www.direktronik.se/direktronik/natverk/kablar/fiberka...

och som tidigare nämnde så ska inte routern vara ansluten till ext/wan porten, utan LAN1 (om du inte har fått några sjukt ovanliga instruktioner från din leverantör?)

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

@haptic är inne på samma spår som jag tänker föreslå.

Den kabeln som är grön i ena änden och blå i andra är en en villapatch med två olika slipningar på fiberänden, SC/APC(Grön ände) - SC/UPC(blå ände). Det är viktigt att hålla isär dessa, då de inte kommer fungera om man kopplar dem fel, man kan dessutom skada dem vid felkoppling.

Man kan få tag på sådana kablar som är upp till 30m:

Har du en sfp port på din edgerouter så kan du plocka ur den sfp som sitter bakom luckan i telias inteno och koppla den i edgeroutern. Det kan krävas lite config i edgeroutern, mdn fullt görbart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Du har kopplat den svarta nätverkskabeln fel, när mediaomvandlaren kopplas till fiber ska inte WAN/EXT1 användas alls. I värsta fall kan de stänga ner din fiber för att de ser fel trafik. LAN ska användas på mediaomvandlaren.

Tack, jag har ändrat nu när så många uppmärksammade detta felet. Tror vi haft det så sedan vi flyttade in för 3 år sedan. Vi kan ha haft tur, men nu ska det vara rätt.

Skrivet av Haptic:

Du behöver en SC (ser det ut som, kan vara LC) skarvdon och en villapatch-kabel. allt du behöver finns på direktronik

Detta verkar vara väldigt smidigt. Får nog bli en sådan lösning. Idag går TV kabeln hela vägen från media omvandlaren i köket till vardagsrummet där jag tänkt ha utrustningen sen. Så jag byter egentligen bara ut den klammrade tv kabeln mot 2 fiber istället på väggen.

Fast de två färgerna kräver väl rätt skarv, samt rätt färg i änden på båda villapatcharna?

Skrivet av Mayth:

@haptic är inne på samma spår som jag tänker föreslå.

Den kabeln som är grön i ena änden och blå i andra är en en villapatch med två olika slipningar på fiberänden, SC/APC(Grön ände) - SC/UPC(blå ände). Det är viktigt att hålla isär dessa, då de inte kommer fungera om man kopplar dem fel, man kan dessutom skada dem vid felkoppling.

Man kan få tag på sådana kablar som är upp till 30m:

Har du en sfp port på din edgerouter så kan du plocka ur den sfp som sitter bakom luckan i telias inteno och koppla den i edgeroutern. Det kan krävas lite config i edgeroutern, mdn fullt görbart.

Misstänker att det blev fel här? Det är 2 kablar som kommer utifrån gatan. 1 st grön, och 1 st blå. Det är alltså inte samma kabel.
Det där med SFP port gällde säker inte mig, då jag har en äldre Asus trådlös router utan sådana finesser?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pierrelu:

Detta verkar vara väldigt smidigt. Får nog bli en sådan lösning. Idag går TV kabeln hela vägen från media omvandlaren i köket till vardagsrummet där jag tänkt ha utrustningen sen. Så jag byter egentligen bara ut den klammrade tv kabeln mot 2 fiber istället på väggen.

Fast de två färgerna kräver väl rätt skarv, samt rätt färg i änden på båda villapatcharna?

Som sagt så erbjuder de flesta nätägare flytt för en mindre summa. Din nätägare behöver inte vara samma bolag som driftar fibernätet.

Kontakta nätägaren så blir det rätt gjort, de vet vilket material som behövs, de kan köpa direkt från grossist/leverantör, de kan tvätta fibern, de kan mäta ljuset och kan helt enkelt ta på sig ansvaret.

Det är för liten summa som nätägaren tar för det hela för att bråka om det, ofta bara en tusenlapp för en enklare flytt (lite mer om det är längre avstånd) och de tar mer om du skulle förstöra något när du gjort något själv. Du slipper lägga ner tid på det om du kontaktar nätägaren, när det är så billigt är det bara slöseri med tid att jaga efter någon som kan köpa ut från grossister åt dig o.s.v.

Permalänk
Medlem

Kablarna som kommer in genom väggen ser ut som patchfibrar redan. Gissar att du har ett litet skåp på utsidan av huset också? Isåfall kan du byta ut patchkablarna redan där (om du kommer åt att dra kontakterad patchfiber genom hålet i väggen dvs) och skippa införskaffande av ytterligare en skarv.
Varje extra skarv försvagar fibersignalen en aning (vilket kanske inte spelar någon roll om fibern till ditt hus är kort nog redan).

Jag gjorde en motsvarande skarvlösning hos mig, fällde in ett litet skåp i väggen med ett skarvdon och patchkabel.

Visa signatur

h170i-plus i5 6600 2x8gb ddr3l 850 pro 256gb
Don't argue with an idiot. He will drag you down to his level, and beat you with experience.

Permalänk
Medlem

Tänk på att behandla fiberkablar varsamt, de tål inte att misshandlas som vanliga nätverkskablar. Hantera dem som din frus 30 tkr halsband, typ

Permalänk
Medlem

Fick svar från fiber leverantören att de kan hjälpa till med flytten, och att kostnaden blir ca 2000 kr för arbete och material.

Får fundera på hur jag ska göra.
Tack för alla svar!

Permalänk
Medlem

Tänk på att du inte "äger" den biten utan blir det fel i framtiden kan det bli dyrare då du gjort ingrepp på operatörens utrustning/kablage.

Oftast är dte nätägarens saker framför mediaomvandlaren.

Visa signatur

En trött jäkel.