Installation av nya minnesmoduler - ingen bild

Permalänk
Hedersmedlem

Installation av nya minnesmoduler - ingen bild

Hej,

Hjälpte min brorsson häromdagen med installation av ny GPU och nya minnesmoduler (2x16 GB). Efter installation av minnen och GPU startade vi upp systemet men fick ingen bild alls, vare sig med HDMI eller displayport. Jag provade också att koppla in iGPU utan lycka. Jag noterade att vi uppstart så stängdes systemet av och sattes på tre gånger innan det gick igång som vanligt, men ingen bild.

Jag plockade då ur de nya minnesmodulerna och satte i de gamla vilket gav bild. Min tanke just nu är att BIOS inte är konfigurerat för de nya minnena och att omstarterna när jag precis startat upp datorn indikerar att den försöker hitta minnena? Dessa går för övrigt i samma hastighet (3600 MHz) som de gamla. De nya minnesmodulerna har RGB-ljussättning ovanför kylflänsen som också går igång korrekt.

Jag läste att man kan behöva nollställa BIOS för att det ska fungera? Eftersom jag inte får någon bild på skärmen är det svårt att göra några ändringar.

Visa signatur

🖥️ MAIN: 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 FILSERVER: 13600K • GTX 1060 • 32GB DDR4 • 1TB NVMe • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 BÄRBART: MacBook Air M1
🎮 SOFFSLACK: Xbox Series X

Permalänk
Medlem

Info nr 1. Vad är det för Moderkort?
Du kan slå av strömmen o ta ur batteriet ett tag. Då återställs BIOS.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

om du ska nollställa bioset så kan det finnas en knapp på moderkortet (antigen vid alla kontakter på baksidan eller någonstans på).
Hittar du inget så är det bara att plocka bort batteriet och låta det stå ett litet tag för att nollställa allt.

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem

Borde vara onödigt att nollställa Bios.

Ska väl räcka med att stänga av XMP proifilen, så att minnena går i bas-läge, 2133MHz och med väldigt snälla timings.

Fungerar det i alla fall inte, så bör man kolla upp att minnena finns med i QVL-listan.

Visa signatur

ASUS ROG Strix X570-E Gaming...AMD Ryzen 7 5800X @ 4600MHz / 1.23V...Hyte Y60
G.Skill Trident Z RGB 2x16GB 3600MHz CL16...Sapphire Radeon RX 7900XT Nitro+
LG 34'' UltraGear 34GN850...Logitech MX Keys S...Logitech MX Master 3S...Corsair RM850x
Samsung 990 PRO 2TB M.2 + WD BLACK SN850X 4TB M.2...Filserver - WD Gold 6TB x 4 + Seagate IronWolf PRO 8TB x 2

Permalänk
Hedersmedlem

Ursäkta sen återkoppling, men det löste sig genom att uppdatera bios som var från 2018 vilket ledde till att de nya minnesmodulerna fungerade. 👍

Visa signatur

🖥️ MAIN: 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 FILSERVER: 13600K • GTX 1060 • 32GB DDR4 • 1TB NVMe • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 BÄRBART: MacBook Air M1
🎮 SOFFSLACK: Xbox Series X