@Dodecahedron: Jag gissar att du är någonstans där du ser Q60 som en delvis förbättring. Beroende på vilken modell du sitter med idag kan den faktiskt äga fördelar över Q60 fortfarande, likt bättre reflexfilter och högre kontrast. Q60 kan också vara en märkbart bättre modell om du idag har en 43:a från Samsungs dåvarande instegsmodeller. 43:or är ofta enkla modeller.
QN90 bör istället blåsa bort alla sådana funderingar och vara den påtagligt bättre. Samtidigt har du inga stora krav eller några specifika krav heller. Just sådant är det som man endast kan svara själv på.
TV-diskussioner speglar ofta användarnas åsikt och den relativa position den åsikten utgår ifrån.
En Q60 är inte det sämsta men också långt ifrån det bästa. Steget ovanför Samsungs enklaste utbudet. Då är QN90 i motsatta änden, steget under Samsungs toppmodell. QN90 är en så mycket bättre TV än Q60 på alla tänkbara punkter. Du väljer i praktiken mellan näst bäst (QN90) och näst sämst (Q60) – ifall perspektiv på saken är centrerad till mitten av utbudet.
QN90 är fortfarande inte toppen av Samsung förmåga, vilket är QN95 (samt 8K-modellen QN900) vilket är de modeller som så att säga förädlar Samsungs TV-koncept hela vägen till högsta förmågan. Den åsiktsinnehavare vars perspektiv utgår från toppmodellen, QN95, kommer låta hela världen veta att för dem Q60 är helt oduglig och QN90 en försämring. QN90-serien har även en historik av att man inte vet vilka exakta egenskaper man får alla gånger.
QN90-modellen får därför en del hat, särskilt av personer som håller tillbaka från att köpa QN95 av frugala skäl. Min tanke är ju att man istället för att ondgöra sig över situationen lägger sin energi på att samla in pengarna så att man kan köpa en QN95 från första början och därför gå vidare i livet så nöjd man kan bli.
Men då är jag nog också en anhängare av buy once, cry once-perspektivet. Jag får mitt dopamin av att köpa produkten jag både behöver och vill ha, även om det kanske svider. Andra får sin dopamin av att göra fynd, rent av gör ett dåligt val utifrån det personliga behovet – bara de känner att de fyndar!