Bytte tv, inget ljud från förstärkare

Permalänk
Medlem

Bytte tv, inget ljud från förstärkare

Har sökt men ej funnit svar så slänger ut frågan.

Jag hade en äldre samsung kopplad till min ännu äldre yamaha rx-465 via hdmi och fungerade fint. Kunde styra ljud via tv kontrollen osv. Gamla tvn stöder arc men inte recievern. Bytte till Samsung q70c som stödjer earc på samtliga hmdi utgångar (2.1). Nu när jag kopplar in den i recievern så är det helt tyst, är jag korkad eller måste helt enkelt reciever? Kan så klart köra via optiskt men vill kunna styra allt via en dosa och inte krångla till det för resterande del av familjen.

Visa signatur

ABIT AA8-DURAMAX 925X . Intel Pentium 4 550J 3,4GHz . DDR2 533MHz CL4 64M*64 2GB . Seagate Barracuda 7200.8 200GB ASUS GEforce EN6600GT 128

Permalänk
Skrivet av Trevor:

Har sökt men ej funnit svar så slänger ut frågan.

Jag hade en äldre samsung kopplad till min ännu äldre yamaha rx-465 via hdmi och fungerade fint. Kunde styra ljud via tv kontrollen osv. Gamla tvn stöder arc men inte recievern. Bytte till Samsung q70c som stödjer earc på samtliga hmdi utgångar (2.1). Nu när jag kopplar in den i recievern så är det helt tyst, är jag korkad eller måste helt enkelt reciever? Kan så klart köra via optiskt men vill kunna styra allt via en dosa och inte krångla till det för resterande del av familjen.

Dags att köpa en ny A/V reciever? Du kan hitta Yamaha RX - V4A (5.1, eARC) för 5.490 kr eller RX - V6A (7.2, eARC) för 7.990 kr på Hembiobutiken. Kan rekommdera Nördic:s Ultra High Speed HDMI kablar till dessa recievers.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trevor:

Har sökt men ej funnit svar så slänger ut frågan.

Jag hade en äldre samsung kopplad till min ännu äldre yamaha rx-465 via hdmi och fungerade fint. Kunde styra ljud via tv kontrollen osv. Gamla tvn stöder arc men inte recievern. Bytte till Samsung q70c som stödjer earc på samtliga hmdi utgångar (2.1). Nu när jag kopplar in den i recievern så är det helt tyst, är jag korkad eller måste helt enkelt reciever? Kan så klart köra via optiskt men vill kunna styra allt via en dosa och inte krångla till det för resterande del av familjen.

Arc inställt och enheterna parade?
Bara en port brukar stödka ARC, sitter HMDI rätt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trevor:

Har sökt men ej funnit svar så slänger ut frågan.

Jag hade en äldre samsung kopplad till min ännu äldre yamaha rx-465 via hdmi och fungerade fint. Kunde styra ljud via tv kontrollen osv. Gamla tvn stöder arc men inte recievern. Bytte till Samsung q70c som stödjer earc på samtliga hmdi utgångar (2.1). Nu när jag kopplar in den i recievern så är det helt tyst, är jag korkad eller måste helt enkelt reciever? Kan så klart köra via optiskt men vill kunna styra allt via en dosa och inte krångla till det för resterande del av familjen.

Kolla om hdmikabeln stöder arc. Jag har en philips TV som stödjer eARC + en sonos beam och jag kunde inte använda earc. Sonosen hittade inget. Gick och köpte en kabel som explicit stödde earc och då funkade det.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

På min TCL är det en inställning som måste aktiveras (passthrough). Hur är det med Samsung, har du aktiverat detta om det behövs?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trevor:

Har sökt men ej funnit svar så slänger ut frågan.

Jag hade en äldre samsung kopplad till min ännu äldre yamaha rx-465 via hdmi och fungerade fint. Kunde styra ljud via tv kontrollen osv. Gamla tvn stöder arc men inte recievern. Bytte till Samsung q70c som stödjer earc på samtliga hmdi utgångar (2.1). Nu när jag kopplar in den i recievern så är det helt tyst, är jag korkad eller måste helt enkelt reciever? Kan så klart köra via optiskt men vill kunna styra allt via en dosa och inte krångla till det för resterande del av familjen.

Som du sagt så stödjer inte din reciver ARC (ljud retur kanal) verkar det som, så där får du inget ljud från den vägen från din TV.
E-ARC (förbättrad ljud retur kanal) eller ARC spelar ingen roll. E-ARC är bakotkompatilel. Men om det inte fins i en av enheterna så fungerar det ändå inte, båda måste ha stödet.

Du skulle nog kunna köra optisk Toslink om di TV har det. Annars så är du nog rätt så körd på att få ljud från din TV till din Reciver utan en massa adaptrar eller behöva köpa ny Reciver. 🫤

Att styra volymen med en kontroll heter HDMI CEC.
Alternativt den äldre varianten att man parar de enheterna med kontrollen och använder den infraröda lampan i stället i kontrollen.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

Köp en HDMI 2.1 och testa, annars testa en annan utgång än just EARC utgången på teven. Samt testa som andra säger i menyn att ändra HDMI signalen på den porten.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk

Enligt bl.a Crutchfield har Yaman bara HDMI 1.3a.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av seville57:

Enligt bl.a Crutchfield har Yaman bara HDMI 1.3a.

Ja.
Och ARC kom med hdmi 1.4.
TS har okså skrivit att recivern inte stöder arc.

Så om inte den recivern har fått en uppdatering som lägger till ARC. Så är alla kommentarer som skrivits om att "aktivera det i tv" och "kolla denna hdmi kablar" helt meningslösa och väldigt vilseledande tyvärr just nu för TS tyvärr.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar, tvn verkar köra earc o 2.1 på alla utgångar vilket iofs är bra men kanske inte för mig då Haha

Insåg precis att jag kunde välja i tvn att alltid ta emot optisk ljudkälla så kopplar jag in optisk och hdmi mellan tv och recievern så får den ljudet vi optisk och så styr den recievern via hdmi.. konstigt men funkar. Tyckte det var så konstigt att när jag kopplade in recievern så kände tvn direkt av vilket märke och modell på recievern så därför tänkte jag att det skulle funka.

Så recievern kan ta emot signalen att den ska höja/sänka ljudet och stänga av den men nå ljudsignal ville den inte ta emot Haha säkert logiskt för den kunnige

Visa signatur

ABIT AA8-DURAMAX 925X . Intel Pentium 4 550J 3,4GHz . DDR2 533MHz CL4 64M*64 2GB . Seagate Barracuda 7200.8 200GB ASUS GEforce EN6600GT 128

Permalänk
Medlem

Riktigt bra deal om du går i uppgraderingstankar. Gäller bara idag dock!

#20523819

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trevor:

Så recievern kan ta emot signalen att den ska höja/sänka ljudet och stänga av den men nå ljudsignal ville den inte ta emot Haha säkert logiskt för den kunnige

Receivern kan ju ha stöd för HDMI CEC, utan att ha stöd för ARC, det gör i så fall att TV/Receiver kan styra varandra via HDMI.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trevor:

Tack för alla svar, tvn verkar köra earc o 2.1 på alla utgångar vilket iofs är bra men kanske inte för mig då Haha

Insåg precis att jag kunde välja i tvn att alltid ta emot optisk ljudkälla så kopplar jag in optisk och hdmi mellan tv och recievern så får den ljudet vi optisk och så styr den recievern via hdmi.. konstigt men funkar. Tyckte det var så konstigt att när jag kopplade in recievern så kände tvn direkt av vilket märke och modell på recievern så därför tänkte jag att det skulle funka.

Så recievern kan ta emot signalen att den ska höja/sänka ljudet och stänga av den men nå ljudsignal ville den inte ta emot Haha säkert logiskt för den kunnige

Det är inte så konstigt för din förstärkare stödjer HDMI Control men inte HDMI ARC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trevor:

Tack för alla svar, tvn verkar köra earc o 2.1 på alla utgångar vilket iofs är bra men kanske inte för mig då Haha

Insåg precis att jag kunde välja i tvn att alltid ta emot optisk ljudkälla så kopplar jag in optisk och hdmi mellan tv och recievern så får den ljudet vi optisk och så styr den recievern via hdmi.. konstigt men funkar. Tyckte det var så konstigt att när jag kopplade in recievern så kände tvn direkt av vilket märke och modell på recievern så därför tänkte jag att det skulle funka.

Så recievern kan ta emot signalen att den ska höja/sänka ljudet och stänga av den men nå ljudsignal ville den inte ta emot Haha säkert logiskt för den kunnige

Men hade du ändrat i inställningarna så att du skickat ljudet via HDMI också?

Permalänk
Medlem

Nej jag körde ut ljudet via optiskt bara

Visa signatur

ABIT AA8-DURAMAX 925X . Intel Pentium 4 550J 3,4GHz . DDR2 533MHz CL4 64M*64 2GB . Seagate Barracuda 7200.8 200GB ASUS GEforce EN6600GT 128

Permalänk
Rekordmedlem

När inget annat förklarar funktionerna, läs manualen.
This unit supports the HDMI control function.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

När inget annat förklarar funktionerna, läs manualen.
This unit supports the HDMI control function.
https://i.imgur.com/xK8lWao.png

Jag har läst manualen men det förklarar inte logiken bakom det, har nu bytt receiver så nu är allt logiskt.

Visa signatur

ABIT AA8-DURAMAX 925X . Intel Pentium 4 550J 3,4GHz . DDR2 533MHz CL4 64M*64 2GB . Seagate Barracuda 7200.8 200GB ASUS GEforce EN6600GT 128

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trevor:

Jag har läst manualen men det förklarar inte logiken bakom det, har nu bytt receiver så nu är allt logiskt.

Logiken bakom att du kan styra genom hdmi (cec) men inte få ljud tillbaka (arc) . Är för att CEC kom med hdmi variation 1.3 (din reciver hade 1.3 b har jag för mig) så då har de lagt in den funktionen.

ARC kom med hdmi 1.4 , så det fans helt enkelt inte när din reciver byggdes. Punkt.
Logiskt förklarat

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.