Windows 11 stör användare med ny popup

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Det vore bra om de som skrev också talade om ifall de kör på Microsoft-konto eller lokalt konto. En stor del av den reklam man ser gäller att man är så oförsynt att man inte gör som Microsoft vill, dvs kör på lokalt konto, inte använder Onedrive osv.

Jag kör med MS konto

Skrivet av Trihxeem:

Alright, det finns alltså hopp

Jag har dock slagit av några få inställningar, och det tar typ 30 sekunder o stänga av dessa, om ens det

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Ingen reklam.
Stängt av allt som går i inställningar och Edge. Kör FF. Ublock. A&O Shutup. Mm. Lokalt konto. Avinstallerat Onedrive. Blockerat strömmande widgets.

Permalänk
Medlem

Vet inte vad jag gör för fel, men jag får aldrig dom här reklamgrejerna som SweC brukar rapportera om...

Permalänk
Skrivet av Weiman:

Vet inte vad jag gör för fel, men jag får aldrig dom här reklamgrejerna som SweC brukar rapportera om...

Såna här funktioner kan initialt rullas ut till en mindre del av användarna för att kolla effekten. Dvs, du har inte sett ut som en bra försökskanin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av brago_original:

Såna här funktioner kan initialt rullas ut till en mindre del av användarna för att kolla effekten. Dvs, du har inte sett ut som en bra försökskanin.

Jag kör med insider preview på en dator och inte ens sett det där

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Winaerotweak är bra grejer.

Permalänk
Skrivet av jnsson:

Jag kör med insider preview på en dator och inte ens sett det där

Inte så konstigt där heller, A/B-testning kan köras lite var stans. En del får popup:en, en del får det inte, sen kan dom jämföra om popupen har en positiv effekt på onedrive-användandet.

Permalänk
Medlem

Eftersom jag redan använder allt Microsoft gör reklam för får jag ingen reklam 😅 Tycker OneDrive är ett fantastiskt komplement till Backblaze, som ju fungerar på ett lite annorlunda vis. Skönt att ha tillgång till mina grundläggande filer automatiskt när jag hoppar mellan datorer jag är inloggad på.

Förstår folks reaktioner. Ingen gillar ju reklam, speciellt för saker man inte vill ha, men jag tror inte detta kommer få folk att byta till Linux. De flesta sådana kommentarer avfärdar jag som att folk ventilerar sin frustration.

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kyraal:

Eftersom jag redan använder allt Microsoft gör reklam för får jag ingen reklam 😅 Tycker OneDrive är ett fantastiskt komplement till Backblaze, som ju fungerar på ett lite annorlunda vis. Skönt att ha tillgång till mina grundläggande filer automatiskt när jag hoppar mellan datorer jag är inloggad på.

Förstår folks reaktioner. Ingen gillar ju reklam, speciellt för saker man inte vill ha, men jag tror inte detta kommer få folk att byta till Linux. De flesta sådana kommentarer avfärdar jag som att folk ventilerar sin frustration.

Gnäll och tandgnissel. Sedan acceptans.

Minns du hur folk gnällde över Windows 10? Som nu är så bra som helst. Inte som Windows 11 som är värsta skräpet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Gnäll och tandgnissel. Sedan acceptans.

Minns du hur folk gnällde över Windows 10? Som nu är så bra som helst. Inte som Windows 11 som är värsta skräpet.

Jag tycker du misstolkar situationen. En väldigt stor del av synpunkterna handlar om att Microsoft inte godtar att du väljer bort vissa delar. När man anpassat installationen så att det passar den som ska använda den kommer det propåer om hur Microsoft vill att du ska göra. Tidigare var användandet av Microsoft-konto en möjlighet medan nu blir det mer och mer ett tvång. För mig handlar det inte om hur bra den ena eller andra versionen är utan att Microsoft gör det svårt och jobbigt att använda programmen som jag vill.

Vi ska också se att Linux-sidan utvecklats en hel del senaste åren så användandet av Windows är inte lika självklart längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Jag tycker du misstolkar situationen. En väldigt stor del av synpunkterna handlar om att Microsoft inte godtar att du väljer bort vissa delar. När man anpassat installationen så att det passar den som ska använda den kommer det propåer om hur Microsoft vill att du ska göra. Tidigare var användandet av Microsoft-konto en möjlighet medan nu blir det mer och mer ett tvång. För mig handlar det inte om hur bra den ena eller andra versionen är utan att Microsoft gör det svårt och jobbigt att använda programmen som jag vill.

Vi ska också se att Linux-sidan utvecklats en hel del senaste åren så användandet av Windows är inte lika självklart längre.

Det har varit gnäll och gnisslande hela tiden gällande hur illa Windows 11 är och att man skall stanna kvar på Windows 10. Samma historia utspelade sig mellan Windows 7 och Windows 10. Och sen körde alla Windows 10 ändå. Rinse and repeat.

Många kommer prata om att byta till Linux. Få kommer faktiskt göra det. (Personligen så bytte jag redan efter Windows 7. I use Arch, btw.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Det har varit gnäll och gnisslande hela tiden gällande hur illa Windows 11 är och att man skall stanna kvar på Windows 10. Samma historia utspelade sig mellan Windows 7 och Windows 10. Och sen körde alla Windows 10 ändå. Rinse and repeat.

Många kommer prata om att byta till Linux. Få kommer faktiskt göra det. (Personligen så bytte jag redan efter Windows 7. I use Arch, btw.)

Det handlar dock inte om någon "acceptans" utan att man i slutändan blir tvingad bort från äldre operativsystem, pga av End-Of-Life och bristande stöd för nyare hårdvara och mjukvara. Stannade själv kvar på Windows 7, så länge som jag kunde och hoppade helt över Windows 8/8.1.

Windows 11 och Windows 10 är helt enkelt bara ett val mellan pest eller kolera.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x 3.4 GHz(5 GHz boost) med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Extreme | G.Skill Trident Z neo, 2x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti 24GB | 1x Seagate FireCuda 530 2TB, 1x Samsung 850 EVO 250GB, 1x Samsung 970 EVO 1TB, 2x 1TB HDD, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | ASUS ROG Thor 1000W Platinum II | ASUS PG279Q & ASUS XG27AQM|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Det handlar dock inte om någon "acceptans" utan att man i slutändan blir tvingad bort från äldre operativsystem, pga av End-Of-Life och bristande stöd för nyare hårdvara och mjukvara. Stannade själv kvar på Windows 7, så länge som jag kunde och hoppade helt över Windows 8/8.1.

Windows 11 och Windows 10 är helt enkelt bara ett val mellan pest eller kolera.

Ingen som gnäller och tandgisslar längre om Windows 10. Möjligtvis ett väldigt litet fåtal.

Alltså acceptans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Finns det någonstans på nätet ett forum som samlar dylika tips o trix för win11?

Kan tipsa om ElevenForum som både har en hel del tutorials samt bra forumdel. Hänger själv fortfarande en del på TenForum.

https://www.elevenforum.com/tutorials/?prefix_id=19

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Ingen som gnäller och tandgisslar längre om Windows 10. Möjligtvis ett väldigt litet fåtal.

Alltså acceptans.

Ingen som gnäller och tandgisslar, för att det inte längre finns någon mening med det.

Alltså uppgivenhet.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x 3.4 GHz(5 GHz boost) med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Extreme | G.Skill Trident Z neo, 2x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti 24GB | 1x Seagate FireCuda 530 2TB, 1x Samsung 850 EVO 250GB, 1x Samsung 970 EVO 1TB, 2x 1TB HDD, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | ASUS ROG Thor 1000W Platinum II | ASUS PG279Q & ASUS XG27AQM|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Blir så jävla trött på sådant här.

Hade redan bestämt mig att jag ska nedgradera tillbaka till Windows 10 och troligan avaktivera TPM modulen, så att jag slipper upggraderingspåminnelserna.

Varför inte uppgradera till Debian? Void Linux om du är mer äventyriskt lagd och bryr dig extremt mycket om boot tid och att få ut det absolut mesta ur din CPU.

Steam funkar finfint, och med proton-up så har man ju bättre spelrestanda än i windows och proton stödjer mer windows spel och program än windows 10/11.

Gäller bara att hitta en desktop du gillar om du inte vill köra CLI, gnome är ju ingen höjdare men det finns ju massvis med andra att välja på.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

I use Arch, btw.

Haha, du vet väl varför Canadicken som hittade på arch gjorde det?
Han gick på dejt och sa "i use, btw" så han visste att nått måste vara där i mitten av meningen.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Gnäll och tandgnissel. Sedan acceptans.

Minns du hur folk gnällde över Windows 10? Som nu är så bra som helst. Inte som Windows 11 som är värsta skräpet.

Första versionen av windows MS släpper brukar vara rätt så kass, utan man brukar som alltid få vänta på "SP1" för att operativet ska bli användbart.

Skrivet av filbunke:

Det har varit gnäll och gnisslande hela tiden gällande hur illa Windows 11 är och att man skall stanna kvar på Windows 10. Samma historia utspelade sig mellan Windows 7 och Windows 10. Och sen körde alla Windows 10 ändå. Rinse and repeat.

Många kommer prata om att byta till Linux. Få kommer faktiskt göra det. (Personligen så bytte jag redan efter Windows 7. I use Arch, btw.)

Jag kör 10 LTSC hemma på datorerna, när de är "slut" så kommer iaf jag hoppa över till någon linux-dist (ej ubuntu, gillar inte snap osv), eftersom jag sällan spelar idag, och de flesta spelen jag spelar, funkar med steam proton-grejen. Att jag inte byter nu, är för att jag är bekväm av mig och "det bara rullar" mestadels på bra. ("Dont fix whats not broken", typ)