Köpråd! Är AOC Q27G3XMN verkligen så bra som Monitor Unboxed säger?

Permalänk
Medlem

Köpråd! Är AOC Q27G3XMN verkligen så bra som Monitor Unboxed säger?

Hej! Är ute efter en 27" skärm precis som flera andra här på forumet. Från början var jag rätt säker på att det var en LG 27'' UltraGear 27GP850P som jag skulle ha, men sedan började jag prisjakt:a och youtube:a och nu vet jag varken ut eller in.

OLED är helt ointressant. Dels vill jag inte betala de pengarna, dels har jag redan en LG 48" C1 som jag kollar film och spelar konsoll på.
Däremot vet jag inte om jag vill ha 4K eller 1440 (tror mest 1440, för det var det jag var ute efter från början och jag vill kunna dra upp ögongodiset med godkänd FPS).

När jag började kika på Monitor Unboxed så lyfter de fram AOC Q27G3XMN i flera filmer som "Den bästa HDR-skärmen för det priset". Hade inte ens tänkt i de banorna innan, men jag gillar ju bra HDR på TV:n. Problemet är ju bara att den naturligtvis är mycket dyrare i sverige, och då undrar jag om den verkligen är lika värd i sverige? De hävdar ju själva att det är till det billiga priset i USA och Australien som gör den så värd. Den verkar ju ändå inte vara utan skavanker, och har nått år på nacken nu.
Läste testpiloten här på SWEC och den fick ju bra kritik, men verkar ju inte vara utan problem och är inte någon killer-skärm vad jag förstår. Nån mer som har erfarenhet av skärmen? Finns kanske någon annan "HDR-skärm" med Mini-LED som är bättre? Kan ju sträcka budgeten upp till 6500:- Men då ska det verkligen vara en "killer" med alla finesser, och minimalt med brister. Vet inte om det ens finns nåt sånt för den kostnaden. Vad säger ni, finns det jag letar efter därute någonstans?

Visa signatur

B650M AORUS ELITE AX ICE | AMD Ryzen 7800X3D | Corsair H100i Elite Capellix White | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 6000MHz CL30 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual OC | Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | 34" Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Snudge_B:

Däremot vet jag inte om jag vill ha 4K eller 1440 (tror mest 1440, för det var det jag var ute efter från början och jag vill kunna dra upp ögongodiset med godkänd FPS).

Betydligt flexiblare att anpassa FPS-nivån med en 4K-skärm när hög FPS är ett måste, plus möjligheten att köra 4K när det passar.

En 1440p-skärm kommer (såklart) aldrig nå 4K-ögongodiset och det kommer inte bli snyggt och rendera i lägre upplösning för högre FPS pga låg pixeldensitet. Med 1440p-skärm är du i praktiken låst till den FPS din GPU+spel mäktar med i 1440p. Fördelarna är utbud och priser plus att det är enklare att bara tänka i en enda upplösning på samma skärm.

Med 4K-skärm du kan anpassa och köra 4K när det fungerar samt när 1440p och 1080p när det passar ändamålet bättre, likt att nå en högre FPS-nivå. Nackdelarna är förstås dyrare skärm och mindre utbud. 4K-skärm använd på detta sätt kräver dessutom mer handhavande och utforskande av grafikinställningar vilket inte passar alla användare. Fördelen är att man med en 4K/144-skärm får vad som är en 1080p, en 1440p och 4K-skärm i ett och samma.

Permalänk
Skrivet av Snudge_B:

Hej! Är ute efter en 27" skärm precis som flera andra här på forumet. Från början var jag rätt säker på att det var en LG 27'' UltraGear 27GP850P som jag skulle ha, men sedan började jag prisjakt:a och youtube:a och nu vet jag varken ut eller in.

OLED är helt ointressant. Dels vill jag inte betala de pengarna, dels har jag redan en LG 48" C1 som jag kollar film och spelar konsoll på.
Däremot vet jag inte om jag vill ha 4K eller 1440 (tror mest 1440, för det var det jag var ute efter från början och jag vill kunna dra upp ögongodiset med godkänd FPS).

När jag började kika på Monitor Unboxed så lyfter de fram AOC Q27G3XMN i flera filmer som "Den bästa HDR-skärmen för det priset". Hade inte ens tänkt i de banorna innan, men jag gillar ju bra HDR på TV:n. Problemet är ju bara att den naturligtvis är mycket dyrare i sverige, och då undrar jag om den verkligen är lika värd i sverige? De hävdar ju själva att det är till det billiga priset i USA och Australien som gör den så värd. Den verkar ju ändå inte vara utan skavanker, och har nått år på nacken nu.
Läste testpiloten här på SWEC och den fick ju bra kritik, men verkar ju inte vara utan problem och är inte någon killer-skärm vad jag förstår. Nån mer som har erfarenhet av skärmen? Finns kanske någon annan "HDR-skärm" med Mini-LED som är bättre? Kan ju sträcka budgeten upp till 6500:- Men då ska det verkligen vara en "killer" med alla finesser, och minimalt med brister. Vet inte om det ens finns nåt sånt för den kostnaden. Vad säger ni, finns det jag letar efter därute någonstans?

Jag skulle nästan vilja påstå att du precis beskriver min situation, kul att man inte är ensam!
Jag vill uppgradera min skärm (LG 27GL83A-B) som har 5 år på nacken men vet inte heller om jag ska gå 4k eller 1440p. Däremot har du ett mycket bättre grafikkort än mig, har ett 3070S, så jag kommer inte klara 4K men man vill ju framtidssäkra!
Jag hittade en video som förklarar lite varför det oftast blir struligt att visa 1440p på en 4K skärm:

Jag var ett tag helt säker på att jag skulle köpa en AOC Q27G3XMN men har efter det velat fram och tillbaka rätt många gånger. Jag har nu bestämt mig för att inte köpa den efter att jag läst lite kommentarer på rtings på skärmen. Den verkar inte riktigt vara värt de 5000kr den kostar i Sverige hos en vettig återförsäljare (Inet). Black smearing och VRR Flickering (som jag fortfarande inte riktigt har förstått vad det är då jag inte sett det IRL) verkar vara några av problem. Tror att jag kommer spara mina pengar nått år och dra en rejäl uppgradering när nästa generations grafikkort kommer samt köpa en 4K IPS skärm med bra färger. Jag behöver inte HDR men vill ändå åt bra kontrast-ratio. OLED vore trevligt men sitter en hel del och jobbar hemifrån samt spelar spel med en fast UI och vill inte riskera burn-in när skärmen kostar 9-10k+.

Länk till Rting recension

Permalänk
Medlem
Skrivet av bloodshed:

Jag skulle nästan vilja påstå att du precis beskriver min situation, kul att man inte är ensam!
Jag vill uppgradera min skärm (LG 27GL83A-B) som har 5 år på nacken men vet inte heller om jag ska gå 4k eller 1440p. Däremot har du ett mycket bättre grafikkort än mig, har ett 3070S, så jag kommer inte klara 4K men man vill ju framtidssäkra!
Jag hittade en video som förklarar lite varför det oftast blir struligt att visa 1440p på en 4K skärm: https://www.youtube.com/watch?v=9k1Mdq1m-7Y

Jag var ett tag helt säker på att jag skulle köpa en AOC Q27G3XMN men har efter det velat fram och tillbaka rätt många gånger. Jag har nu bestämt mig för att inte köpa den efter att jag läst lite kommentarer på rtings på skärmen. Den verkar inte riktigt vara värt de 5000kr den kostar i Sverige hos en vettig återförsäljare (Inet). Black smearing och VRR Flickering (som jag fortfarande inte riktigt har förstått vad det är då jag inte sett det IRL) verkar vara några av problem. Tror att jag kommer spara mina pengar nått år och dra en rejäl uppgradering när nästa generations grafikkort kommer samt köpa en 4K IPS skärm med bra färger. Jag behöver inte HDR men vill ändå åt bra kontrast-ratio. OLED vore trevligt men sitter en hel del och jobbar hemifrån samt spelar spel med en fast UI och vill inte riskera burn-in när skärmen kostar 9-10k+.

Länk till Rting recension

Ja det är riktig djungel alltså. Lycka till med ditt skärmletande. Jag har nog bestämt mig för att inte satsa vidare på AOC Q27G3XMN av samma anledningar som dig. Kanske blir en annan 4K skärm eller så blir det ändå en 1440P. Jag letar vidare jag med.

Visa signatur

B650M AORUS ELITE AX ICE | AMD Ryzen 7800X3D | Corsair H100i Elite Capellix White | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 6000MHz CL30 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual OC | Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | 34" Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av bloodshed:

Black smearing och VRR Flickering (som jag fortfarande inte riktigt har förstått vad det är då jag inte sett det IRL) verkar vara några av problem.

OLED är i allmänhet värst av alla skärmtyper på just VRR flickering tyvärr. Jag kör i regel utan VRR på min TV pga det, men det beror på spelet och hur stabil FPS man har.

I korthet handlar det om att skärmen får olika ljusnivå (eller om det är gamma, spelar inte så stor roll här) vid olika uppdateringsfrekvenser. Så om du ligger omkring 120 fps och sen dippar ner till 50-60 och sen går tillbaka så blinkar skärmen till där.
Värst är det om du har lägre FPS så att skärmen börjar visa varje frame flera gånger för att få upp uppdateringsfrekvensen över den lägsta som panelen klarar.
T ex om en skärm inte kan visa lägre än 40 Hz och du har 38 fps så visar den varje bild två gånger och kör i 76 Hz. Om du sen går upp till 40 fps så hoppar den ner till 40 Hz, ljusnivån ändras lite, sen går du ner till 39 fps och skärmen körs i 78 Hz och ljusnivån ändras igen, osv. Det kan ju ske flera gånger per sekund i såna fall.

Detta är något jag sett på min IPS ibland, men nästan bara på laddningsskärmar där det kan vara frametimes från <5 ms till >300 ms hit och dit. Tror inte jag stängt av det i något spel pga flimmer.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Bildexpert 📺

Den där videon är exempel på flera vanliga missuppfattningar. Videoskaparen försöker bevisa eller snarare "bevisa" att 1440p på en 4K-monitor är sämre genom att använda en miniräknare! Det är det första och alldeles hypotetiska steget om vad skalning innebär.

En CPU på 4,0 GHz är dubbelt så snabb som en CPU på 2,0 GHz ifall man använder exakt samma miniräknare. Men jag tror att majoriteten på Swec begriper att det inte automatisk är samma sak som dubbla prestandan. Det finns så sabla mycket mer som påverkar och avgör vad det blir i praktiken när man jämför två CPU:er med olika frekvenser.

Skärmar är inte så värst annorlunda från den insikten.

Verkligheten med skalning och hur det praktiska resultatet blir med en viss skärm, viss GPU och visst spel är givetvis något helt annat och rätt så mycket mer komplicerat än att dra kvoter på en miniräknare. 1080p på en 4K-skärm är heller inte automatiskt så bra som han försöker "bevisa" utan det förutsätter att man använder heltalsskalning. Gör man inte rätt där kan det lika gärna bli godtyckligt sämre. Detta är också en vanlig missuppfattning om 1080p på 4K-skärm.

1440p på 4K blir ofta något mjukare än 1440p native som i sin tur är mer pixeliserat pga av lägre upplösning och synligare pixelstruktur. En del föredrar det ena och andra föredrar det andra, typiskt då baserat på vilken skärm man är van med innan. Detta kompliceras ytterligare av DLSS etc. när vi kan rendera i 1440p och interpolera till 4K vilket fungerar olika bra i olika spel och dessutom fungerar olika bra för olika personer.

----
Sedan lite smådetaljer: Han kallar 1440p/QHD för "2K" vilket är fel då 2K betyder "ungefär 2000 pixlar på bredden" och alltså omfattar dels videovärldens faktiska 2K-monitorer i 17:9 med 2048x1080 och Full HD med 16:9 1920x1080p. 1440p skulle kallas "2.5K" enligt samma logik. Men istället envisas man med att hitta på ännu en beteckning när det redan finns 1440p, QHD och 2560x1440 som berättar vad det handlar om och skapar istället en helt onödig informationskonflikt.

Till och med Wikipedia beskriver 2K som Not to be confused with 1440p.

Han missar att 1440p och 1080p är uppskalning på skärm och kallar det för nedskalning. Det är alltid bilden som skalas upp till en högre upplösning eller skalas ned till en lägre upplösning. 4K-skärmen är alltid 3840x2160 pixlar. Mindre viktigt och jag vet att många har svårt att skilja på detta. Så jag kallar det för "1440p på 4K-skärm" för att vara tydlig.

Att jag skriver som jag gör beror på att jag nu har lite över 10 års erfarenhet av att skala på 4K-skärmar i allt från 24 till 43 tum på skrivbordet och upp till 100 tum på TV-bänken. Jag har också en miniräknare och det första jag lärde mig med den första 4K-skärmen var att den där simpla matematiska teorin bara tog mig så långt.

Permalänk
Bildexpert 📺

VRR Flicker på OLED har jag exempel på här. Jag har endast upplevt detta på laddskärmar och sådant som menyer och inventoryskärm där det är ganska statisk grafik. Väldigt sällan i spelen.

Andra har det påträngande problem och stör sig mycket mer. Jag vet inte vad som skiljer sig om det är inställningar i spel/GPU eller om det är individers känslighet. Förmodligen en kombination av både och.

Orsaken till flimret brukar beskrivas som att drivningen av OLED-panelen inte kan ske lika tillförlitligt när bildfrekvensen varierar och att detta påverkar främst mörka nyanser. Typiskt måste en OLED i högre utsträckning använda temporala halvtoner för mörka nyanser. Det går inte riktigt att få en OLED att lysa tillräckligt lite, utan dioden måste över en tröskel där den då lyser för mycket för den där första nyansen mörkgrått. Vilket man löser genom att modulera dioden och denna modulering blir svårare när bildfrekvensen varierar.

Eller något sådant. I väntan på att någon koreansk ingenjör får ge detaljerna så.

Permalänk
Skrivet av Thomas:

OLED är i allmänhet värst av alla skärmtyper på just VRR flickering tyvärr. Jag kör i regel utan VRR på min TV pga det, men det beror på spelet och hur stabil FPS man har.

I korthet handlar det om att skärmen får olika ljusnivå (eller om det är gamma, spelar inte så stor roll här) vid olika uppdateringsfrekvenser. Så om du ligger omkring 120 fps och sen dippar ner till 50-60 och sen går tillbaka så blinkar skärmen till där.
Värst är det om du har lägre FPS så att skärmen börjar visa varje frame flera gånger för att få upp uppdateringsfrekvensen över den lägsta som panelen klarar.
T ex om en skärm inte kan visa lägre än 40 Hz och du har 38 fps så visar den varje bild två gånger och kör i 76 Hz. Om du sen går upp till 40 fps så hoppar den ner till 40 Hz, ljusnivån ändras lite, sen går du ner till 39 fps och skärmen körs i 78 Hz och ljusnivån ändras igen, osv. Det kan ju ske flera gånger per sekund i såna fall.

Detta är något jag sett på min IPS ibland, men nästan bara på laddningsskärmar där det kan vara frametimes från <5 ms till >300 ms hit och dit. Tror inte jag stängt av det i något spel pga flimmer.

Skrivet av Laxpudding:

VRR Flicker på OLED har jag exempel på här. Jag har endast upplevt detta på laddskärmar och sådant som menyer och inventoryskärm där det är ganska statisk grafik. Väldigt sällan i spelen.
https://youtu.be/GiQIRXhxaOY

Andra har det påträngande problem och stör sig mycket mer. Jag vet inte vad som skiljer sig om det är inställningar i spel/GPU eller om det är individers känslighet. Förmodligen en kombination av både och.

Orsaken till flimret brukar beskrivas som att drivningen av OLED-panelen inte kan ske lika tillförlitligt när bildfrekvensen varierar och att detta påverkar främst mörka nyanser. Typiskt måste en OLED i högre utsträckning använda temporala halvtoner för mörka nyanser. Det går inte riktigt att få en OLED att lysa tillräckligt lite, utan dioden måste över en tröskel där den då lyser för mycket för den där första nyansen mörkgrått. Vilket man löser genom att modulera dioden och denna modulering blir svårare när bildfrekvensen varierar.

Eller något sådant. I väntan på att någon koreansk ingenjör får ge detaljerna så.

Tack för bra svar! VRR flickern i videon du skickade känns sådär faktiskt. Tolkar jag det rätt när jag säger att VRR är som Vsync som faktiskt fungerar? Det är alltså inte viktigt men väldigt trevligt när det fungerar? Om man inte har ett bra grafikkort så blir det antagligen svårt att hålla 4K 144fps. Får se vad Nvidia hittar på vid nästa grafikkortssläpp.

Skrivet av Laxpudding:

Den där videon är exempel på flera vanliga missuppfattningar. Videoskaparen försöker bevisa eller snarare "bevisa" att 1440p på en 4K-monitor är sämre genom att använda en miniräknare! Det är det första och alldeles hypotetiska steget om vad skalning innebär.

En CPU på 4,0 GHz är dubbelt så snabb som en CPU på 2,0 GHz ifall man använder exakt samma miniräknare. Men jag tror att majoriteten på Swec begriper att det inte automatisk är samma sak som dubbla prestandan. Det finns så sabla mycket mer som påverkar och avgör vad det blir i praktiken när man jämför två CPU:er med olika frekvenser.

Skärmar är inte så värst annorlunda från den insikten.

Verkligheten med skalning och hur det praktiska resultatet blir med en viss skärm, viss GPU och visst spel är givetvis något helt annat och rätt så mycket mer komplicerat än att dra kvoter på en miniräknare. 1080p på en 4K-skärm är heller inte automatiskt så bra som han försöker "bevisa" utan det förutsätter att man använder heltalsskalning. Gör man inte rätt där kan det lika gärna bli godtyckligt sämre. Detta är också en vanlig missuppfattning om 1080p på 4K-skärm.

1440p på 4K blir ofta något mjukare än 1440p native som i sin tur är mer pixeliserat pga av lägre upplösning och synligare pixelstruktur. En del föredrar det ena och andra föredrar det andra, typiskt då baserat på vilken skärm man är van med innan. Detta kompliceras ytterligare av DLSS etc. när vi kan rendera i 1440p och interpolera till 4K vilket fungerar olika bra i olika spel och dessutom fungerar olika bra för olika personer.

----
Sedan lite smådetaljer: Han kallar 1440p/QHD för "2K" vilket är fel då 2K betyder "ungefär 2000 pixlar på bredden" och alltså omfattar dels videovärldens faktiska 2K-monitorer i 17:9 med 2048x1080 och Full HD med 16:9 1920x1080p. 1440p skulle kallas "2.5K" enligt samma logik. Men istället envisas man med att hitta på ännu en beteckning när det redan finns 1440p, QHD och 2560x1440 som berättar vad det handlar om och skapar istället en helt onödig informationskonflikt.

Till och med Wikipedia beskriver 2K som Not to be confused with 1440p.

Han missar att 1440p och 1080p är uppskalning på skärm och kallar det för nedskalning. Det är alltid bilden som skalas upp till en högre upplösning eller skalas ned till en lägre upplösning. 4K-skärmen är alltid 3840x2160 pixlar. Mindre viktigt och jag vet att många har svårt att skilja på detta. Så jag kallar det för "1440p på 4K-skärm" för att vara tydlig.

Att jag skriver som jag gör beror på att jag nu har lite över 10 års erfarenhet av att skala på 4K-skärmar i allt från 24 till 43 tum på skrivbordet och upp till 100 tum på TV-bänken. Jag har också en miniräknare och det första jag lärde mig med den första 4K-skärmen var att den där simpla matematiska teorin bara tog mig så långt.

Tack för ett bra svar! Nej, det är såklart inte så enkelt men jag förstår ändå problematiken lite. Skulle du säga att det är dumt att köpa en 4K skärm och skala ner till rätt värden med ett lite sämre grafikkort om det är rätt svårt att få till bra inställningar? Jag vill inte gå över till OLED men en 4K IPS skärm kanske vore något. Är det mycket trail and error eller finns det kanske bra guider/videos där ute?

1440p tycker jag räcker gott och väl som beteckning!

Permalänk
Bildexpert 📺

@bloodshed: VRR är inte som V-sync. VRR är samma sak som adaptiv synk där skärmens uppdatering synkar mot grafikkortets FPS. G-sync och Freesync är Nvidia:s och AMD:s beteckningar för adaptiv synk. VRR, Variable Refresh Rate, är begreppet som kommer från HDMI-standarden.

Alla dessa begrepp är synonyma med varandra i fråga om vad det handlar om: att låta skärmens frekvens (Hz) följa spelets renderade frekvens (FPS).

Detta fungerar per definition upp till skärmens högsta frekvens, det vill säga när du har FPS lägre än 144 på en skärm som klarar 144 Hz. Har man FPS högre än skärmens frekvens (säg 200 FPS på en 144 Hz-skärm) så applicerar inte VRR/Adaptiv synk alls eftersom redan kommit så långt skärmen mäktar med. <- just detta är viktigt, se längst ned.

---

Traditionellt har skärmen hela tiden sin fasta frekvens, likt 144 Hz medan GPU har en varierande frekvens om antal FPS. Detta är dilemma. V-sync ON eller OFF är hur grafikkortet hanterar det dilemmat:

V-sync: ON innebär att GPU väntar in skärmens uppdatering för att uppdatera en komplett bildruta per gång. Optimalt för att få enhetlig grafikrendering men riskerar ge ryck och fördröjning, särskilt när FPS är under skärmens Hz. Detta är en form av pest för egentligen alla spel eftersom man för att undvika rycken måste öka FPS vilket typiskt innebär att man drar ned på grafikkvaliteten. Vilket är supertrist om man spelar för grafikens skull.

V-sync: OFF innebär att GPU uppdaterar när den kan oavsett var skärmen är i sin uppdateringscykel vilket är snabbast men ger tearing/bruten grafik eftersom GPU uppdaterar bilden när den kan. Detta är en form av kolera för vissa typer av spel eftersom upplevelsen riskerar blir sämre. Däremot optimalt för andra typer av spel, särskilt de spel där du har väldig hög FPS från början, likt rappa shooters, eftersom tearingen blir mildare ju högre FPS du har.

Adaptiv sync: Löser då dilemmat där du slipper väljer mellan pest eller kolera med v-sync on/off. Då för spel där FPS dippar lägre än skärmens Hz. Typiskt är detta för spel som är grafiktunga och svåra att få högre FPS med. För spel där där du har väldig hög FPS applicerar inte ens adpativ synk på situationen eftersom FPS redan är bortom vad skärmen kan synka mot.

Alla de här lösningarna har sina situationer där de fungerar bättre och sämre (eller inte alls) och detta varierar med spelen man kör. Kör man grafiktunga spel där du kämpar med att få spelbar FPS är adaptiv sync en utomordentlig lösning som är en av de viktigaste innovationerna senaste 15 åren eftersom det löser ett klassiskt dilemma, särskilt för grafiktunga spel.

Kör du enbart spel som är rappa shooters och har en grafikmotor som kan väldigt högt, säg 500 FPS eller liknande tillför adaptiv synk ingenting per definition. Därför hör du så många skäggiga YT-snubbar och one-liners på forum som menar att adaptiv synk är oviktigt eller meningslöst eller något annat.

Och det stämmer kanske för dem. Spelar du inget annat än Valorant i 700 FPS hela dagarna gör adaptiv synk per definition vare sig till eller ifrån. Men det gör en enorm skillnad om du vill köra Witcher 3 eller Cyberpunk 2077 med ray-tracing och det bitvis dippar ned till låga FPS.

Ergo: När någon snubbe kategorisk avfärdar adaptiv synk då kan man dra slutsatsen att den personer talar enbart från sitt högst egna perspektiv av spelande av en specifik typ av spel. Ska du dra råd från dessa människor, se till att din uppfattning av spelande matchar deras uppfattning av spelande. Annars kan det bli rätt dåliga råd.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av bloodshed:

Jag vill uppgradera min skärm (LG 27GL83A-B) som har 5 år på nacken men vet inte heller om jag ska gå 4k eller 1440p. Däremot har du ett mycket bättre grafikkort än mig, har ett 3070S, så jag kommer inte klara 4K men man vill ju framtidssäkra!
Jag hittade en video som förklarar lite varför det oftast blir struligt att visa 1440p på en 4K skärm: https://www.youtube.com/watch?v=9k1Mdq1m-7Y

Jag var ett tag helt säker på att jag skulle köpa en AOC Q27G3XMN men har efter det velat fram och tillbaka rätt många gånger. Jag har nu bestämt mig för att inte köpa den efter att jag läst lite kommentarer på rtings på skärmen. Den verkar inte riktigt vara värt de 5000kr den kostar i Sverige hos en vettig återförsäljare (Inet). Black smearing och VRR Flickering (som jag fortfarande inte riktigt har förstått vad det är då jag inte sett det IRL) verkar vara några av problem. Tror att jag kommer spara mina pengar nått år och dra en rejäl uppgradering när nästa generations grafikkort kommer samt köpa en 4K IPS skärm med bra färger. Jag behöver inte HDR men vill ändå åt bra kontrast-ratio. OLED vore trevligt men sitter en hel del och jobbar hemifrån samt spelar spel med en fast UI och vill inte riskera burn-in när skärmen kostar 9-10k+.

Länk till Rting recension

Med LG 27GL83A har du redan en bra skärm av standardklass. Dagens motsvarigheter är sällan bättre utan mest samma lika. Enda sättet att uppgradera är en skärm som tillför något nytt rent tekniskt, likt en FALD för högre kontrast, särskilt du spelar spel som bygger på HDR eller suktar efter djupare svärta. Där är också OLED den stora kungen.

AOC Q27G3XMN är troligtvis en en sidogradering för din del. Du får några tänkbara fördelar likt FALD men också tänkbara ovan nämnda nackdelar.

4K öppnar för en flexibilitet men det kräver då mer av dig som användare. Du kan flexa mycket ännu mer när du väl byter GPU framöver.

En fjärde väg är högre frekvens, vilket är mer relevant om det är främst rappa shooters du spelar.

Permalänk

@Laxpudding Tack återigen för ett bra svar. Trevligt att man får lära sig något varje gång du svarar :). Det är verkligen en djungel med alla nya tekniker och olika beteckningar som är mer eller mindre viktiga.

Ja, nä då är nog inte 5000kr för en skärm i sidled något jag vill köpa. Det blir nog en 4K skärm med runt 144hz. Mer än det behövs inte för mig. Jag har inga problem med att justera inställningar i spel innan jag börjar spela men jag vill nog ändå ha 90+ fps. Vi får se vad nvidia hittar på med sina nya kort som man förhoppningsvis får veta mer om inom några månader.

Att gå för en skärm med 200+ hz är inte heller speciellt lockande. Det är kanske viktigt för de som aspirerar för att bli någon typ av proffs men nja, jag har svårt att tror att det ger något för mig.

Permalänk
Medlem

Letade också efter en 1440p skärm nu i veckan, sitter just nu på 1080p.
Var också sugen på AOC Q27G3XMN efter jag kikat runt på youtube och rtings.
Men som sagt, de stora skillnaderna i priser jämfört med länderna som gör testerna gjorde att det blev just en LG 27'' UltraGear 27GP850P (för 2900kr~ ish på Computersalg, kostar tyvärr 3700kr~ på svenska sidor).
Kändes som det enda vettiga alternativet som var prisvärt, samt hade bra recensioner.
Inte sugen på att lägga 5000kr+ innan det är dags för 4K.

Permalänk
Skrivet av lysk:

Letade också efter en 1440p skärm nu i veckan, sitter just nu på 1080p.
Var också sugen på AOC Q27G3XMN efter jag kikat runt på youtube och rtings.
Men som sagt, de stora skillnaderna i priser jämfört med länderna som gör testerna gjorde att det blev just en LG 27'' UltraGear 27GP850P (för 2900kr~ ish på Computersalg, kostar tyvärr 3700kr~ på svenska sidor).
Kändes som det enda vettiga alternativet som var prisvärt, samt hade bra recensioner.
Inte sugen på att lägga 5000kr+ innan det är dags för 4K.

Jag har aldrig beställt från ComputerSalg. Hur är dom med ev. returer å sånt?