Flera möten och mobilsamtal samtidigt

Permalänk

Flera möten och mobilsamtal samtidigt

Hur hanterar ni flera möten och samtal med olika personer samtidigt i arbetslivet?
Har ni några bra tips, upplever ni problemet som stort eller förstår ni inte problemet?

Scenariot kan vara flera, man kan ha ett viktigt möte inbokat sedan länge, sedan blir man inkallad på ett annat viktigt möte exakt samtidigt. De flesta har 2st öron, det går att ta ett möte i respektive öra, lite problematisk är det om man själv ska tala och hålla på och växla med mute knappen för respektive möte. Är det känsliga saker så ska man undvika detta helt.

En annan klassiker är att någon ringer en om något viktigt brådskade samtidigt som man har möte, ibland kan 2st ringa en samtidigt. På nya mobiler/abonnemang idag så kan man ha flera samtal igång samtidigt och skifta den som är aktiv, man kan även slå ihop (merga) samtal så det blir som att man alla sitter i ett rum.

Permalänk
Medlem

Jag har inte ett arbete där detta uppstår men jag skulle tagit ett möte i taget om båda var "viktiga" . Om ett var mycket viktigare än de andra hade jag prioriterat bort det mindre viktiga. Om du redan har ett möte inbokat är det enligt mig orealistiskt att förvänta sig att du ska vara på ännu ett möte samtidigt. Den som bokar möten får helt enkelt hitta en ledig tid.

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | 24 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | IBM Model M

Permalänk
Skrivet av hölmiz:

Jag har inte ett arbete där detta uppstår men jag skulle tagit ett möte i taget om båda var "viktiga" . Om ett var mycket viktigare än de andra hade jag prioriterat bort det mindre viktiga. Om du redan har ett möte inbokat är det enligt mig orealistiskt att förvänta sig att du ska vara på ännu ett möte samtidigt. Den som bokar möten får helt enkelt hitta en ledig tid.

Bra svar. Problemet är för de flesta är nog när det är flera deltagare, det kan vara lönlöst att hitta ledig tid till t.ex. 5st olika personer med kort varsel. En enkel lösning på problematiken är att man tar mötet utanför ordinarie arbetstid, men det fungerar inte så bra i Sverige att boka in någon vanlig kontorspersonal efter den har slutat för dagen.
I Asien gör de mycket så har jag hört.

Jag hade en gång för länge sedan möten kl 07:00 flera gånger, det var inte alls uppskattat när man skulle till kontoret och strul med kollektivtrafik. Folk kom in till mötet och gäspade, jag tror aldrig de gör om detta igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Bra svar. Problemet är för de flesta är nog när det är flera deltagare, det kan vara lönlöst att hitta ledig tid till t.ex. 5st olika personer med kort varsel. En enkel lösning på problematiken är att man tar mötet utanför ordinarie arbetstid, men det fungerar inte så bra i Sverige att boka in någon vanlig kontorspersonal efter den har slutat för dagen.
I Asien gör de mycket så har jag hört.

Jag hade en gång för länge sedan möten kl 07:00 flera gånger, det var inte alls uppskattat när man skulle till kontoret och strul med kollektivtrafik. Folk kom in till mötet och gäspade, jag tror aldrig de gör om detta igen.

Om det är lönlöst att sammanstråla 5 personer på kort varsel så är det, i min värld, inget tillräckligt viktigt som ska avhandlas.
Har man lite disciplin och respekt för andras sysslor så hittar man en gemensam ledig tid med lite framförhållning eller så är det något av yttersta vikt som behöver avhandlas och därmed avbokas alla andra möten, något som avdelningschefen brukar styra.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Skrivet av Opatagio:

Om det är lönlöst att sammanstråla 5 personer på kort varsel så är det, i min värld, inget tillräckligt viktigt som ska avhandlas.
Har man lite disciplin och respekt för andras sysslor så hittar man en gemensam ledig tid med lite framförhållning eller så är det något av yttersta vikt som behöver avhandlas och därmed avbokas alla andra möten, något som avdelningschefen brukar styra.

Avdelningschef fungerar om det är 5st i samma projekt som ska vara på ett möte, nog väldigt vanligt på stora företag som Microsoft, Apple etc, där

För andra så är det ofta folk personer från olika företag med på mötet, där ingen onödig overhead personal är inblandad på något sätt, möten kan vara av helt olika karaktärer. Månadsmöte är exempel på ett oftast informellt möte där nog de flesta skulle kunna skriva ett sms eller liknande samtidigt.

Det finns möte där man själv är huvudtalaren, den som håller i mötet hela tiden och delar skärm. Ja, det är att glömma att göra något alls samtidigt. Det finns möten där en presentation visas och man inte har någon möjlighet att ens säga något, sedan finns det möten som är något däremellan.
Och det kräver ingen hög simuntalkapacitet att se ett textat informationsmöte samtidigt som man pratar i telefon.

Permalänk
Medlem

50% av alla möten behövs inte, 25% är så pass dåligt uppstyrda att dom tar mer än dom ger, 20% är nödvändiga men inte värdeadderande och sen har vi dom 5% kvar som faktiskt ger en något vettigt.

Nu har jag inte överdrivet mycket möten men det är ungefär såhär det upplevs för min del.
gällande prioriteringar så tar jag det som är viktigast men avslutar i sådana fall det andra mötet/samtalet.

Permalänk
Medlem

Jag har nog aldrig varit i den situationen, å andra sidan har jag för vana att tacka nej till möten med motiveringen ”agenda saknas”. Om man inte i förväg kan strukturera ett möte och tala om vad som ska diskuteras så är det inte viktigt. Om man bara ska informera så kan man nästan alltid göra det skriftligt i stället.

Det kan vara så att jag inte lider av FOMO eller att det brukar vara så att andra har mer behov av att få information av mig än tvärtom, fast då kan jag oftast hänvisa till ett mail jag redan skrivit eller ett dokument/ärende.

Det händer att jag är dubbel- eller trippelbokad, sist var det två ”obligatoriska” utbildningar. Det var bara att välja det som kändes minst meningslöst och helt enkelt berätta att jag var dubbelbokad och tyvärr inte kunde lyssna på ”den jättebra föreläsaren”.

Tacka nej bara? Det funkar.

Att försöka ha två på riktigt viktiga möten samtidigt kommer antagligen sluta med att du blir betraktad som respektlös av båda grupperna.

Permalänk
Hedersmedlem

Att försöka köra två möten samtidigt är för de flesta inte meningsfullt. Då är det bättre att be mötesarrangören på det minst viktiga mötet att spela in eller skicka en sammanfattning efteråt.

Försöker själv att dra ner på antalet möten... det går inte helt enligt min plan ännu.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Jag är vanlig skitig arbetare så detta är egentligen inte aktuellt för mig i arbetslivet, förutom att jag är fackligt engagerad...

Jag ser helt enkelt inte problemet, är det 2 möten där jag måste delta så meddelar jag att jag redan är inbokad när inbjudan till 2a mötet kommer och ber dem boka om? Det mest självklara i världen...

Ju mer jag kommer i kontakt med "tjänstemanna-världen" så inser jag varför så många inte pallar med och slutar med någon form av psykisk ohälsa efter några år och lite mer ansvar.... Ha lite pondus och sätt gränser.
Att en frågeställning i stil med TS ens uppstår är för mig helt galet.

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Skrivet av Kasken:

Jag är vanlig skitig arbetare så detta är egentligen inte aktuellt för mig i arbetslivet, förutom att jag är fackligt engagerad...

Jag ser helt enkelt inte problemet, är det 2 möten där jag måste delta så meddelar jag att jag redan är inbokad när inbjudan till 2a mötet kommer och ber dem boka om? Det mest självklara i världen...

Ju mer jag kommer i kontakt med "tjänstemanna-världen" så inser jag varför så många inte pallar med och slutar med någon form av psykisk ohälsa efter några år och lite mer ansvar.... Ha lite pondus och sätt gränser.
Att en frågeställning i stil med TS ens uppstår är för mig helt galet.

Det behöver inte vara så invecklat att behöva göra något samtidigt som ett möte.
Säg att man privat har en tekniker hemma som kostar 2500kr/h plus moms, denna har en snabb fråga som den skickar på sms. Där man kan kan låta teknikern vänta på en.

Inom arbetslivet så uppstår exakt samma sak, skillnaden är bara att det är mer frekvent och det är mer accepterat att under arbetstid just göra arbetsrelaterade saker för att spara pengar åt just företaget eller den kund som man pratar med, som slipper ha en tekniker som väntar på en och får betala fullpris för detta.

Permalänk
Medlem

Är jag redan uppbokad så får de vänta. Två möten samtidigt är dels respektlöst mot mötesdeltagarna i båda mötena och dels fullt möjligt att undvika genom att bara tacka ja till ett möte åt gången.

Visa signatur

Jag har en tigerrandig vakthund... akta er

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Inom arbetslivet så uppstår exakt samma sak, skillnaden är bara att det är mer frekvent och det är mer accepterat att under arbetstid just göra arbetsrelaterade saker för att spara pengar åt just företaget eller den kund som man pratar med, som slipper ha en tekniker som väntar på en och får betala fullpris för detta.

Det är exact resonemang i stil med detta som orsakar att så många "bränner ut sig" eller "går in i väggen"...

Jag ser typ "mellanchefer", arbetsledare och avdelningschefer runt omkring mig som gör precis det du beskriver, alltid 5 andra saker i bakhuvudet medans man gör något annat, telefon plingar ständigt med mail, sms o samtal, väldigt sällan den inte gör ett ljud på 5min.... När det blir en lugn stund och chans för återhämtning så ligger där ständigt högvis med uppgifter som skall utföras "när det finns tid"....

Att inte fler bryter ihop fullständigt och lägger sig i fosterställning med tummen i mun efter några år är för mig en gåta.

Jag fattar helt ärligt inte hur svårt det ska vara att att bara stänga ner och vara helt o fullt närvarande och koncentrerad på 1 uppgift nån timme lite nu o då?
När jag sätter mig vid bordet och skall medverka i ett möte så stänger jag ner telefon så att enbart mina barns skola, min syster och min gamla mor kan nå mig, allt annat får vänta.

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d