Missa inte Amazon Prime Day i Dagens fynd

Microsoft säger upp 9100 anställda

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Jag är inte någon konsol-krigare. Men jag föredrar PS eftersom jag gillar spelen. God of War, GT, the last of us, Death Stranding, Bloodborne, Spider Man etc tycker jag är tunga exklusiva titlar.

Men samtidigt gillar jag Xbox och vill att det ska gå bra för Xbox. Tycker t ex att eventet där näst senaste cod och gers of war presenterades var riktigt bra. Det känns så märkligt det här med Xbox. De har ju verkligen spelen, nytt Gears of War, cod, Indiana Jones, perfect dark, Starfield, hifi rush, Diablo etc men ger bort allt. Det är med blandade känslor jag tar emot dessa spel på PS. Jag tror Xbox behövs, jag tror att tävlingen och konkurrensen behövs. Ovanstående spel skulle ha varit exklusiva för Xbox, och inte komma direkt till pc och Gamepass.

Ja, konkurrens är bra. Får hoppas AI bubblan kan spricka snart eller iaf att MS inser att det är dumt att tappa hela konsol marknaden. Utan konsol så är ju inte Game Pass Ultimate värt lika mycket längre och Play Anywhere blir meningslöst.

Försökt spela de spelen men inget av dem är bra nog för att göra det värt med en PS för mig jämfört med att kunna spela Halo, Gears, Forza, Starfield mfl på Xboxen, datorn och strömmat.

Just nu är det mest Doom The Dark Ages och Final Fantasy III som gäller. Spelade precis klart Deliver at all costs, kul med små bra svensk utvecklade spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av appel1:

Ja, konkurrens är bra. Får hoppas AI bubblan kan spricka snart eller iaf att MS inser att det är dumt att tappa hela konsol marknaden. Utan konsol så är ju inte Game Pass Ultimate värt lika mycket längre och Play Anywhere blir meningslöst.

Försökt spela de spelen men inget av dem är bra nog för att göra det värt med en PS för mig jämfört med att kunna spela Halo, Gears, Forza, Starfield mfl på Xboxen, datorn och strömmat.

Just nu är det mest Doom The Dark Ages och Final Fantasy III som gäller. Spelade precis klart Deliver at all costs, kul med små bra svensk utvecklade spel.

Det verkar som att Phil och ledningen för Xbox har ljugit om Gamepass sedan dag 1. Gamepass är inte lönsamt: https://www.thegamer.com/xbox-game-pass-might-not-be-profitab...

Xbox räknar inte med utveckligen av sina spel när de bedömer lönsamheten? Det innebär en tvättäkta lögn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Det verkar som att Phil och ledningen för Xbox har ljugit om Gamepass sedan dag 1. Gamepass är inte lönsamt: https://www.thegamer.com/xbox-game-pass-might-not-be-profitab...

Xbox räknar inte med utveckligen av sina spel när de bedömer lönsamheten? Det innebär en tvättäkta lögn.

Jag har verkligen ingen hund med i den här kampen, till skillnad från dig som verkar bära på ett osunt hat gentemot Microsoft.

Med det sagt, när företag (Tesla, Nvidia, you name it) redovisar intäkter för en given serie/modell (Model S, 50xx/Blackwell), hur tror du dom redovisar utvecklings-kostnaderna då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av appel1:

Det går bra för Xbox också.

Hur vet du det? MS redovisar ju bara xbox-divisionens omsättning, inte vinst/förlust.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Hur vet du det? MS redovisar ju bara xbix-duvisionens omsättning, inte vinst/förlust.

Annars hade de väl lagt ner hela grejen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av appel1:

Annars hade de väl lagt ner hela grejen.

Inte alls säkert.

Deras närvaro på spelmarknaden kan ha ett högre syfte (att vara där helt enkelt, hellre än att nån annan är det i allt för stor grad) vilket skulle innebära att förluster är tolererbara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Inte alls säkert.

Deras närvaro på spelmarknaden kan ha ett högre syfte (att vara där helt enkelt, hellre än att nån annan är det i allt för stor grad) vilket skulle innebära att förluster är tolererbara.

Vilket är att det går bra enligt de kriterier för det MS har, vad nu de är. 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av appel1:

Vilket är att det går bra enligt de kriterier för det MS har, vad nu de är. 🙂

Va väl rätt underförstått att diskussionen rör ekonomin iofs.

Men visst, vill du absolut tro att det går bra för xbox så ska jag inte hindra dig.

Ärligt talat, målsättningen att vara yttersta närvarande och en tung spelare på marknaden har de absolut lyckats med. Om inte annat för att det bara är för dem att köpa till sig det. Vilket de i stor utsträckning, genom uppköp av stora och väletablerade producenter, också gjort. Vad de dock, ganska uppenbart, brottas med är hur denna närvaro ska bedrivas. Men nån plan har de nog kanske, även om det i dagsläget känns lite luddigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Va väl rätt underförstått att diskussionen rör ekonomin iofs.

Men visst, vill du absolut tro att det går bra för xbox så ska jag inte hindra dig.

Ärligt talat, målsättningen att vara yttersta närvarande och en tung spelare på marknaden har de absolut lyckats med. Om inte annat för att det bara är för dem att köpa till sig det. Vilket de i stor utsträckning, genom uppköp av stora och väletablerade producenter, också gjort. Vad de dock, ganska uppenbart, brottas med är hur denna närvaro ska bedrivas. Men nån plan har de nog kanske, även om det i dagsläget känns lite luddigt.

Tycker de varit tydliga med sin plan. Spel på alla plattformar som går, hårdvara för de som vill ha konsol upplevelsen och även tredje parts hårdvara eller vad man nu vill kalla det.

Visst har planen ändrats, och kommer säkert ändras igen. Om inte annat för att saker händer och att det är många människor inblandade.

Lite som med Sonys GaaS satsning och alla nedlagda projekt och studios det lett till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av appel1:

Tycker de varit tydliga med sin plan. Spel på alla plattformar som går, hårdvara för de som vill ha konsol upplevelsen och även tredje parts hårdvara eller vad man nu vill kalla det.

Så egenproducerad konsol och tredje-parts konsol?

Nej, de har inte varit tydliga med hur de ska göra nått lyckat av det. Vi får se, det ligger ju i framtiden. Nu får de väl genomlida det limbo de har för tillfället.

A for envishet dock, för de verkar ju vägra att gå mjukvara-only iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Så egenproducerad konsol och tredje-parts konsol?

Nej, de har inte varit tydliga med hur de ska göra nått lyckat av det. Vi får se, det ligger ju i framtiden. Nu får de väl genomlida det limbo de har för tillfället.

A for envishet dock, för de verkar ju vägra att gå mjukvara-only iaf.

Det är väl detta de tror är lyckat just nu. Vad ska de annars säga? Det är väl bara konsolkrigare som lever i limbo just nu när de måste ändra hela tiden varför de hatar Xbox och MS?

För min del så kan jag glatt spela vidare på mina spel via Game Pass, köpte spel, på min Xbox, på min dator, via streaming, när jag är hemma, när jag är iväg. Barnen kan spela våra spel på Xboxen, de har egna spel på datorerna. Sen är det ännu mer spel via Steam, Epic, GOG, Amazon Prime och allt möjligt. Massor med spel för alla hela tiden.

Sen får vi se om det blir någon framtida Xbox, och/eller en Xbox Ally X, eller vem vet kanske de släpper en ren Xbox handhållen konsol också trots ryktena. Närmare i tiden är om vi ska skaffa en Switch 2 eller ej.

Good times!

Permalänk
Medlem
Skrivet av appel1:

Det är väl detta de tror är lyckat just nu. Vad ska de annars säga? Det är väl bara konsolkrigare som lever i limbo just nu när de måste ändra hela tiden varför de hatar Xbox och MS?

Anar lite "man känner andra som man känner sig själv" här...

Jag tror iaf du är rätt ensam om att tycka att MS är tydliga hur de ska agera framåt. Och det är rent av tondövt att tro annat än i en övergåbgsfas nu när de går från en sorts strategi till en annan, därav limbo.

Citat:

För min del så kan jag glatt spela vidare på mina spel via Game Pass, köpte spel, på min Xbox, på min dator, via streaming, när jag är hemma, när jag är iväg. Barnen kan spela våra spel på Xboxen, de har egna spel på datorerna. Sen är det ännu mer spel via Steam, Epic, GOG, Amazon Prime och allt möjligt. Massor med spel för alla hela tiden.

Ja alltså, ingen har bett om ett försvarstal för ditt agerande. Det är MS framtida väg som diskuteras.

Citat:

Sen får vi se om det blir någon framtida Xbox, och/eller en Xbox Ally X, eller vem vet kanske de släpper en ren Xbox handhållen konsol också trots ryktena. Närmare i tiden är om vi ska skaffa en Switch 2 eller ej.

Exakt, "vem vet"? Precis det vi talar om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Anar lite "man känner andra som man känner sig själv" här...

Jag tror iaf du är rätt ensam om att tycka att MS är tydliga hur de ska agera framåt. Och det är rent av tondövt att tro annat än i en övergåbgsfas nu när de går från en sorts strategi till en annan, därav limbo.

Ja alltså, ingen har bett om ett försvarstal för ditt agerande. Det är MS framtida väg som diskuteras.

Exakt, "vem vet"? Precis det vi talar om.

Haha, lite så kanske det är. 🤣

Men vi får nog agree to disagree om tydligheten.

Jag tycker de är tydliga men vad som gäller nu. Att planer ändras är inget unikt för MS. Sony har ju tex funderat på om PS5 är deras sista konsol.

Vad jag försökte få fram är att för oss konsumenter spelar det ingen roll. Även om det är kul att spekulera och diskutera givetvis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av appel1:

Jag tycker de är tydliga men vad som gäller nu. Att planer ändras är inget unikt för MS.

Frågan är vad de ändras till.

Citat:

Sony har ju tex funderat på om PS5 är deras sista konsol.

Tveksamt. Låter mer som dålig, feltolkad, journalism. Eller PS5 reklam.

Citat:

Vad jag försökte få fram är att för oss konsumenter spelar det ingen roll. Även om det är kul att spekulera och diskutera givetvis.

Ja, för konsumenten spelar det väl t.o.m. knappt nån roll om de skulle gå över till software-only. Så ja, det är mest diskussions-mat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Tveksamt. Låter mer som dålig, feltolkad, journalism. Eller PS5 reklam.

Som det mesta som är baserat på rykten och "insiders" osv.

PS5 grejen var på ft.com men det är bakom paywall nu. Tror det var Jim Ryan som pratade om att det är svårt att förutspå vad som kommer hända i framtiden.