Missa inte Amazon Prime Day i Dagens fynd

RTX 5060 Ti 16 GB 16 gånger populärare än 8 GB

Permalänk
Melding Plague

RTX 5060 Ti 16 GB 16 gånger populärare än 8 GB

Enligt en stor tysk återförsäljare ratar kunderna det billigare kortet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

I see what you did there.

Permalänk
Medlem

"Vi ska nog visa nVidia som vågar släppa ett 8GB kort genom att köpa deras 16GB variant!"

Permalänk
Medlem

Så ser det ut i denna delen av matknaden, men vore intressant att se hur det ser ut för OEM försäljningen. Skulle tro att där är 8 GB varianterna mycket vanliga...

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | 24 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | IBM Model M

Permalänk
Medlem

Det här är ju Mindfactory och deras siffror är ju alltid helt off mot hur verkligheten ser ut över hela PC marknaden. Man kanske kan se det som en indikation för något iallafall. Vad jag förstår kan man inte belasta MF för detta, om jag fattat det hela rätt är det någon som scrapar deras site för att sedan ge ut det som fakta. Huruvida siffrorna ens stämmer har nog MF aldrig kommenterat.

Kollar man t.ex Steam Hardware Survey (en ny kom ut idag) från ett halvår tillbaka så låg 8GB på 34.91% och nu ligger det på 33.92%. Steam Survey är givetvis betydligt trögare än försäljingsdata men viss indikation på att PC burkarna där ute iallafall får mer VRAM finns. Samtidigt så dundrade 5060 in med ganska stor andel för att vara första gången på listan. Kollar man typ tre år tillbaka så är trenden supertydligt, då var 6GB väldigt vanligt, men det är betydligt mindre nu.

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Medlem

Statistiken är nog korrekt i Mindfactorys kundkrets, själbyggare; men jämfört med hela OEM-marknaden så säger det inte mycket. Jag gissar att enbart Lenovo köper fler grafikkort än alla retailers tillsammans. Och Lenovo köper nog 20 ggr fler kort av den billigare modellen.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X | MSI RTX 3060 Ti Gaming X Trio | Cooler Master HAF 912 Plus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patriksan:

Statistiken är nog korrekt i Mindfactorys kundkrets, själbyggare; men jämfört med hela OEM-marknaden så säger det inte mycket. Jag gissar att enbart Lenovo köper fler grafikkort än alla retailers tillsammans. Och Lenovo köper nog 20 ggr fler kort av den billigare modellen.

Det har du nog rätt i. Men det vore ingen relevant statistik för oss att diskutera hur många har 8GB varianten för att de har inget val i den färdigbyggda burken de köper.
Det som är intressant tycker jag är att de som vet att det finns två varianter och har möjligheten att välja själv väljer nästan alltid bort 8gb varianten.

Det borde säga något till Nvidia och deras partner.

Visa signatur

Alienware AW2723DF- LCD2C-
Apollo Twin X-MacBook Pro M1
Aune X1S-GT- Ryzen 7 9800X3D- RTX4080- NCase M2
Everybody has a plan until they get their mouthgard punched out of the ring in the first round!

Permalänk
Medlem

Förvånar mig inte, 8gb räcker helt enkelt inte till längre.

Stellar Blade's prestanda störtdyker om man försöker köra det på maxade inställningar på 8gb varianten, trots att kretsen räcker mer än väl.

8gb borde inte existera överhuvudtaget längre, förutom på kort i xx50/budget-klass.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-3770K 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Z77 Sabertooth | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | DELL P991 Trinitron | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem

Asså är säkert bara jag som missar nått men varför är det sådant stort hat mot 8GB version?
Varför är det dåligt att dom släpper ett sämre men billigare alternativ? vill du inte ha det, köp det inte.
Har du inte större budget så får du nöja dig med det.

Visa signatur

Windows 10 Define Nano S I ROG Strix B450 ITX I Ryzen 5 3600 I Sapphire HD 4870 Crossfire I Corsair SF600W Platinum I HyperX Fury 16GB 2993MHz CL17 I SSD 840EVO 500GB I Asus MG28UQ, 4K, 60Hz, 1ms, Freesync
Annat I Lenovo Y50-70 I Acer 5739G I Razer Imperator I Logitech Z623 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zibbit:

Asså är säkert bara jag som missar nått men varför är det sådant stort hat mot 8GB version?
Varför är det dåligt att dom släpper ett sämre men billigare alternativ? vill du inte ha det, köp det inte.

De flesta accepterar 8GB vid rätt pris. Ett 5060 TI 8GB för 4800kr är inte rätt pris, komiskt dåligt snarare.

5060 är inte lika illa men även den känns för dyr. Under 3000kr hade varit vettigt med tanke på att livslängden för 8GB kort inte kommer vara speciellt lång.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | Ryzen 9600X - ASUS Prime 9070 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zibbit:

För att det lilla minnet flaskhalsar grafikkretsen något förfärligt. Det är som att be en tyngdlyftare att träna med en arm bakbunden.

Det är en fundamentalt obalanserad produkt.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-3770K 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Z77 Sabertooth | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | DELL P991 Trinitron | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zibbit:

Då behöver du titta på denna video

https://www.youtube.com/watch?v=AdZoa6Gzl6s

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av hölmiz:

Så ser det ut i denna delen av matknaden, men vore intressant att se hur det ser ut för OEM försäljningen. Skulle tro att där är 8 GB varianterna mycket vanliga...

Skulle tro att OEMerna inte ens specar hur mycket minne det är, de skriver i bästa fall "Nvidia 5060" och i sämsta fall "Nvidia" under grafik.

Skrivet av Lussarn:

Det här är ju Mindfactory och deras siffror är ju alltid helt off mot hur verkligheten ser ut över hela PC marknaden. Man kanske kan se det som en indikation för något iallafall. Vad jag förstår kan man inte belasta MF för detta, om jag fattat det hela rätt är det någon som scrapar deras site för att sedan ge ut det som fakta. Huruvida siffrorna ens stämmer har nog MF aldrig kommenterat.

Kollar man t.ex Steam Hardware Survey (en ny kom ut idag) från ett halvår tillbaka så låg 8GB på 34.91% och nu ligger det på 33.92%. Steam Survey är givetvis betydligt trögare än försäljingsdata men viss indikation på att PC burkarna där ute iallafall får mer VRAM finns. Samtidigt så dundrade 5060 in med ganska stor andel för att vara första gången på listan. Kollar man typ tre år tillbaka så är trenden supertydligt, då var 6GB väldigt vanligt, men det är betydligt mindre nu.

Lite kul att du kalla Mindfactory opålitligt men Steam Survey är något man skall lita på...

Om 6GB går ner beror det högst sannolikt på att folk pensionerade 1060 och 1660 när det åter gick att få tag i grafikkort efter pandemin.

Skrivet av Zibbit:

Rent principiellt så är det alltid bra med billigare alternativ. Problemet är vad det kostar. Kan man nöja sig med 8GB finns det billigare kort begagnade. Det är ganska ofta så att folk uppdaterar från två generationer gamla kort, och den här gången innebär det att man går NER i minnesmängd (från 3060, som hade 12GB).

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Lite kul att du kalla Mindfactory opålitligt men Steam Survey är något man skall lita på...

Mindfactory är inget att lita på nej, det kommer de mest konstiga saker från deras data som att AMD har 50% marknadsandel, vilket givetvis inte stämmer.

Vill man få en någorlunda inblick i hur det ser ut är t.ex. Steam Survey, Nvidias och AMDs kvartalsrapporter och även Jon Peddie Research mycket bättre. Men då gäller det att man är mottaglig för hur verkligheten ser ut också. Många får sin fakta från youtubers och reddit och då låter det helt annorlunda.

Klassikern för denna generation var ju att 9070(XT) sålde bättre än alla Nvidias kort tillsammans som HUB gick ut med. Det liksom fullkomligt faller på sin egen orimlighet. När Nvidia gick ut med att 50X0 sålde bättre än 40X0 då var det också en lögn enligt dessa kanaler. Dom kan ju ha sålt miljoner kort till OEM, det vet ju inte vi.

Personligen är jag bara intresserad av den hårda riktiga faktan vad den nu må säga och man får gräva lite djupare för att hitta den.

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Mindfactory är inget att lita på nej, det kommer de mest konstiga saker från deras data som att AMD har 50% marknadsandel, vilket givetvis inte stämmer.

Vill man få en någorlunda inblick i hur det ser ut är t.ex. Steam Survey, Nvidias och AMDs kvartalsrapporter och även Jon Peddie Research mycket bättre. Men då gäller det att man är mottaglig för hur verkligheten ser ut också. Många får sin fakta från youtubers och reddit och då låter det helt annorlunda.

Klassikern för denna generation var ju att 9070(XT) sålde bättre än alla Nvidias kort tillsammans som HUB gick ut med. Det liksom fullkomligt faller på sin egen orimlighet. När Nvidia gick ut med att 50X0 sålde bättre än 40X0 då var det också en lögn enligt dessa kanaler. Dom kan ju ha sålt miljoner kort till OEM, det vet ju inte vi.

Personligen är jag bara intresserad av den hårda riktiga faktan vad den nu må säga och man får gräva lite djupare för att hitta den.

Det som är intressant med Mindfactory är trender, inte absoluta tal. Om tillverkare X säljer fler den här generationen än den förra så är det intressant. Om tillverkare X säljer fler än Y är inte intressant, för deras kunder är inte representativa.

Problemet med Steam är att den datan är så hoppig att man inte ens kan använda den för trender. Jag ser den som helt meningslöst idag.

Statistik för försäljning på datormarknaden har varit ett problem i decennier. Minns att jag läste en analys av Gartners undersökningar som visade att det totala antalet datorer som sålts ganska ofta var större än antalet processorer från Intel + AMD. Artikeln antydde att de inte ville visa när en av deras egna kunder (dator-OEMer, typ Dell och HP etc) tappade stora marknadsandelar, så de ljög och visade en mindre nedgång.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

De flesta GPUer säljs i färdigbyggd lådor och majoriteten är säkert 8gb versionen för de är billigare..
Borde ha haft olika namn..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Just den biten var dock värd att kritisera. OM jag minns rätt kom detta påstående från Nvida ca 1 månad efter lanseringen av Blackwell, då hade alltså 5090, 5080 och 5070 Ti släppts. En månad efter Adas introduktion hade bara 4090 släppts så det bli ju lite skevt att jämföra. Deras påstående var ju fortfarande sant men ganska missvisande och intetsägande egentligen vilket var det techtubers påpekade.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | Ryzen 9600X - ASUS Prime 9070 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Just den biten var dock värd att kritisera. OM jag minns rätt kom detta påstående från Nvida ca 1 månad efter lanseringen av Blackwell, då hade alltså 5090, 5080 och 5070 Ti släppts. En månad efter Adas introduktion hade bara 4090 släppts så det bli ju lite skevt att jämföra. Deras påstående var ju fortfarande sant men ganska missvisande och intetsägande egentligen vilket var det techtubers påpekade.

Techtubers har inte så mycket fakta som behövs för att avgöra något sånt här. Nvidia kan ha gjort enorma deals med diverse partners och sålt mängder av kretsar, det kan vi inte veta. Men det är ju samma techtubers som mer eller mindre förklarade Nvidia död på konsumentmarknaden i samma veva. Dom kanske skulle vänta någon månad med sina uträkningar så blir det mer korrekt, men kanske inte lika spännande.

Hursom så är rubriker som denna troligen väldigt långt off target på PC marknaden i stort. Ja, alla vill att det skall vara sant och att 8GB korten går mot sin ände, men MF är inte bra källa för sånt här. Men visst sätter man på alla attribut på titeln går det ju att få det rätt. Tjomme scrapar Mindfactory, en butik i Europas starkaste ekonomi. Det såldes 1000st 16GB kort och 75 8GB. Mindfactory har valt att inte kommentera.

Tyvärr fick man ju inte med dom 100,000 8GB korten som köptes av någon gamer-café kedja i Kina åt sina Fortnitespelande klienter. Påhitat, har ingen data om detta, men det är ju lätt att föreställa sig att dom säljer rätt bra i det segmentet.

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Medlem

Om Nvidia släpper de beryktade Super korten med 3GB minneschip (istället för 2GB minneschip).
Så gör varianter som
RTX 5070 Super 18GB
RTX 5080 Super 24GB

Då tycker jag att de borde göra ett
RTX 5060 Super 12GB

Sen RTX 5060 Ti kan behålla 8GB och 16GB som redan finns.
Det hade blivit vettigt med att 5060 Ti 16GB då hade haft en minnesmängd som är mer än nya 5060 Super 12GB, men mindre än RTX 5070 Super 18GB.
Men då istället prissänka RTX 5060 Ti när Super korten lanseras.
Framförallt prissänka RTX 5060 Ti 16GB mer än 8GB versionen så det blir mindre anledning att köpa 8GB versionen.
Eller kanske helt fasa ut 5060 Ti 8GB om de kan prissänka 5060 Ti 16GB tillräckligt mycket.

Permalänk
Medlem

Jag köpte nyligen 5060 Ti 16GB

Man vill ju ha det kort som är mest framtids säkert när man ändå köper ett nytt kort, så varför snåla med minnet och köpa 8GB versionen? Funkar om man nöjer sig att spela de flesta spel på medium i 1080p typ.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
ASUS GeForce RTX 5060 Ti 16GB Prime OC
ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Kingston Fury Renegade PCIe 4.0 NVMe M.2 SSD 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patriksan:

Ja, 8 GB korten existerar väl i princip för OEM-marknaden, för att Dell o.s.v. ska kunna säga att datorn har "Nvidia RTX-grafik" och så är det billigast möjliga 8GB-variant. De som köper en färdigbyggd dator har oftast inte koll på såna detaljer som mängden VRAM.

Visa signatur

Phanteks XT Pro Silent | Phanteks PH-TC14PE | Seasonic Core GX V2 850W | Asus Prime X370 Pro | Ryzen 9 5950X | Corsair 32GB 3600 MT/s | ASRock RX 9070 XT Steel Legend 16GB | WD Blue SN550 NVMe SSD 1TB

Permalänk
Medlem

... ja det är väl inte konstigt. 5060ti 8gb borde varit 5060, och 5060 borde varit 5050.

Nvidia kan inte förvänta sig att prestandan halveras med 8gb, men ta bara några hundralappar mindre. Priset måste reflektera prestandan..

jag köpte en asus dual 5060ti 16gb igår, 8gb vart ju urusel prestanda!

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, Zotac rtx3070 8gb, 11900K, TR Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
backup 180Hz MSI 1080p 24", 3060ti 8gb, Ryzen 5700X3D,Peerless assassin 120 , Msi b550 pro vdh wifi, 32gb 3600 corsair, 1tb P9a1 + mer lagring, Corsair vengeance 750w, phantek p400a
3rd PC Asus rtx4060, ryzen 5600, MSI b550 pro vdh, 32GB 3200, 1tb Samsung PM9A1, 1tb mx500, MSI MAG650w. HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400
Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gtoxed:

... ja det är väl inte konstigt. 5060ti 8gb borde varit 5060, och 5060 borde varit 5050.

Nvidia kan inte förvänta sig att prestandan halveras med 8gb, men ta bara några hundralappar mindre. Priset måste reflektera prestandan..

jag köpte en asus dual 5060ti 16gb igår, 8gb vart ju urusel prestanda!

Beror ju på vad man kör för något och inställningar och sånt.
RTX 5060 Ti 16 GB är ju inte automagiskt bättre än RTX 5060 Ti 8 GB oavsett vad man kör.

Exempelvis
NVIDIA GeForce RTX 5060 Ti 8 GB Review

I många fall när spel/inställningar inte är VRAM begränsade får t.o.m. 8GB modellen något bättre resultat.

I 1080p får RTX 5060 Ti 8GB t.o.m. marginellt bättre genomsnitt igenom hela TechPowerUp testsvit.

Men i 4K så går vinsten till 16 GB modellen.

Gainward RTX 5060 Ti 8 GB Ghost

Palit RTX 5060 Ti 16 GB Infinity 3

I TechPowerUp testsvit är det väl framförallt i F1 24 som det gör stor skillnad.

Kör man 2560x1440 så hänger fortfarande 8 GB modellen med bra,
men går man upp till 3840x2160 så får 16 GB modellen ett betydande övertag.

Eller, framförallt i F1 24 som spelet är spelbart på ett RTX 5060 Ti OCH det gör stor skillnad mellan 8 GB och 16 GB modellen.

Annars kan man exempelvis ta Black Myth: Wukong
8 GB vs 16 GB modell gör stor procentuell skillnad i 4K men ...

... spelet är inte spelbart, speciellt inte i 4K på någon av RTX 5060 Ti modellerna.

Jag kan tycka att om spelet ändå inte är spelbart på 16 GB modellen så spelar det inte jätte stor roll om 8 GB modellen bara får hälften av prestandan.
Utan i så fall ska 16 GB modellen ha spelbar prestanda om det ska vara relevant att 8 GB modellen presterar sämre.

Men så klart att ingen recensent kan ta med alla spel och inställningar.
Så kanske gör det stor skillnad i de saker som du kör.
Som exemplet med F1 24 i 4K, där procentuella skillnaden är ganska stor och prestandan ligger inom spelbart intervall.