Permalänk
Medlem

En tråd om LG U8110...

Var precis inne på Tre-butiken på Stureplan och bytte in min Nec e616 (med .04 firmware) mot en LG U8110. Nec-telefonen har jag bytt 5 gånger och det har varit _massor_ med strul med den, och den har haft en mängd brister. I alla fall pratade jag med en anställd i Lördags och han sade att jag skulle komma tillbaka idag för att då var butikschefen där och det gjorde jag. Chefen undrade ifall han skulle skicka iväg den på reparation men jag sa att det fick räcka och jag bad om att få byta mot en annan Tre-telefon.. Det gick bra och han undrade vilken jag ville ha, e616v eller någon annan.. Valde givetvis U8110.

Mycket av det som skrivs nedan fungerar som jämförelse mellan min gamla NEC e616 och den nyare LG U8110. Hoppas detta kan vara till hjälp för er som håller på att välja mellan telefonerna. Någonting som också ska tilläggas är att de senare versionerna av NEC e616, däribland "V"-versionen och senare mjukvara än .04 fungerar bättre än vad min gamla NEC e616 och dess gamla mjukvara gjorde.

Satt på bussen på vägen hem och stoppade in batteriet i telefon, whops! Det fanns en del ström i batteriet och det var bara att köra igång direkt, mycket smidigt.

Meny/Grafik och liknande
Jag blev imponerad av menysystemet som faktiskt håller en helt annan klass än vad e616's har. Mycket lättnavigerat om än många knappar att hålla reda på. Alla knappar och menyval är tydligt och oftast logiskt utplacerade så att telefonen är väldigt lättnavigerad. Det finns tre stycken olika meny-typer man kan använda sig av och det är givetvis kul att det finns valmöjligheter. Det tema som är "default" är känns väldigt "mjukt" och fint, vilket gör att det är en fröjd att navigera i menyn. Det finns även ett par olika färgteman man kan ändra mellan vilket också gör att man kan få lite variation i telefonen, vilket också är kul.

Någonting som märktes från det att man startade telefonen var att animationerna håller en heelt annan klass än de på e616, vilka är stela och ofta fungerar väldigt dåligt. Bakgrunden är animerad och är en studsande tre-logo, väldigt mjuk och fin. Ifall man kan ändra bakgrunden låter jag vara osagt eftersom jag inte hunnit undersöka det ännu.

Skärmen är något mindre än e616 enligt specifikationerna men det är någonting som man definitivt inte märker då telefonen är mindre och känns mycket behändigare. Den känns skarp men ändå känns bilden mjuk.

Den lilla skärmen är större än den på NEC e616 och den är helt okay.. Valmöjligheterna finns också här, och man kan ställa in så att den har bakgrundsbelysning i olika färger, och olika färger beroende på ifall man får t.ex. SMS/Samtal/Alarm eller vid annan händelse.

Innehåll & funktionalitet
Det medföljer 4st spel när man köper telefonen vilket var en ett välkommet inslag, tycker jag i alla fall. Har endast testat två stycken spel men jag tycker att de var ganska roliga att spela faktiskt, tillskillnad från de spel som fanns att ladda ner (mot betalning) från Tre's portal till e616.

Portalen var också märkbart snabbare och fungerar mycket bättre än med e616, precis som A920/A925 gör i förhållande till e616.

Kameran, som diskuterats i andra trådar, är _mycket_ bättre än i NEC e616, men då kan det tilläggas att jag inte var ägare av en e616V utan den äldre versionen. Däremot är skärpan och kvalitén på bilderna väldigt bra för att vara på en mobil och speciellt när man spelar in videoklipp märker man en enorm skillnad mot NEC e616.

MP3-spelaren fungerar bra men det finns inte särskilt mycket valmöjligheter att ställa in, ljudet är okay men känns lite "platt" och basen är inte mycket att hurra för. Jämfört med NEC e616 är ljudet relativt likvärdigt, något bättre på U8110 men inte mycket.

Någonting med PC-synken som tyvärr är negativt är att det tar alldeles för lång tid att överföra stora filer (t.ex. musik) till telefonen.

Storlek/Design/Etc:
Den är märkbart mindre än NEC e616 och jag jämförde den med min flickväns Samsung E700 och den är endast något större än en sådan (ifall man bortser från antennen.) Med andra ord är den mycket behändigare än vad en NEC e616 även ifall man har slim-batteriet på. Något lättare är den också.

Det enda som designmässigt är negativt är antennen, inte särskilt störande men ifall telefonen hade haft en inbyggd hade den varit näst intill fulländad. Det ska tydligen finnas en ersättningsantenn som inte märkbart försämrar mottagningen och som är _mycket_ mindre. Skall försöka få tag på en sådan.

Med i paketet fanns en laddare, ett stereoheadset (med två snäckor), USB-kabel med drivrutiner, ett "vristarmband" (fråga mig inte varför) och ett batteri, men det ska tydligen hålla mycket längre och bättre än e616's högkapacitetsbatteri (som ska hålla 77 timmar men håller mycket kortare), 120 timmar enligt specifikation och vad jag har hört mellan 3 och 5 dagar beroende på hur mycket man använder telefonen. Eftersom jag precis fått telefonen har jag inte haft möjlighet att testa hur länge batteriet håller. Jag återkommer med mer information.

Mottagningen verkar vara bättre än på min förra e616 också, och jag har inte haft några problem att koppla upp några samtal eller skicka sms vilket jag hade _stora_ problem med min gamla telefon. Detta är givetvis en enorm lättnad.

IR finns, har dock inte hunnit testa det ännu, kan återkomma med mer information om hur det fungerar.

Det enda negativa med telefonen är att det inte finns möjlighet att expandera minnet, man har således endast de 16mb som är inbyggt i telefonen. Lite synd, men det gör faktiskt inte särskilt mycket för min del i alla fall.

--

Det är i alla fall en början, andra U8110 ägare får gärna komma med sina egna synpunkter och tråden får gärna fungera som huvudtråd för LG U8110.

--

Permalänk
Medlem

Fanns spelen på cd-skivan? I min mobil fanns det nämligen inga installerade spel.

Visa signatur

Apple iBook 12" - 1,33 GHz - 512mb RAM - 60gb HD, iPod shuffle 512mb och en SonyEricsson F500i

Permalänk
Medlem

Nope.. De låg på mobilen.. Under "Mina applikationer"..

Permalänk
Medlem

skumt, min mapp är helt tom

btw, när jag använder videosamtal och headset så låter brummar/surrar det lite från högtalaren. Ibland är den dock helt tyst.
Har ni andra också märkt det?

Visa signatur

Apple iBook 12" - 1,33 GHz - 512mb RAM - 60gb HD, iPod shuffle 512mb och en SonyEricsson F500i

Permalänk
Medlem

Inte hittils i alla fall, jag har dock inte kört så mycket...

Permalänk
Medlem

Kan ni ta lite bilder på själva telefonen, gärna brevid några andra telefoner så man kan få lite känsla hur den ser ut "på riktigt" och hur stor den är.

Visa signatur

Core 2 Duo E6600 2.4 GHz, ASUS P5W Deluxe, 2048 MB DDR2 PC6400, ASUS Geforce 7600 GT SILENT, LG L1980Q (19" TFT 8 ms)

Permalänk
Medlem

den känns dock mindre i verkligheten, än vad den ser ut på det här kortet. (det är förövrigt inte jag som tagit kortet)

hittade en sak till som är bra med lgn. det finns aktiv lucka. kolla under samtalsinställningar.

Visa signatur

Apple iBook 12" - 1,33 GHz - 512mb RAM - 60gb HD, iPod shuffle 512mb och en SonyEricsson F500i

Permalänk
Hedersmedlem

jobbigt o behöva vrida på skärmen varje gång man ska ta bild eller köra videotelefoni

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phat^Trance
jobbigt o behöva vrida på skärmen varje gång man ska ta bild eller köra videotelefoni

Ja.. Det är väldigt jobbigt..:rolleyes:

Någon som vet ifall det funkar att ha vibrator samtidigt som någon annan ringsignal på?

Permalänk
Medlem

Går det köpa telefonen tillsammans med 3Fri60? Tycker att 3fri150 är lite för dyrt.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem

Nej, det går inte.. Däremot så har du fått det där om Tre Fri 150 om bakfoten...

12 månader med Tre Fri 60, d.v.s. 12 * 199 = 2388kr
12 månader med Tre Fri 150 blir 6 * 149,50 + 6 * 299 == 2691kr

Även om prishöjningen kommer nu så blir det ca 600kr dyrare, det är litet dyrare, men definitivt värt det.

300kr dyrare, för 150 minuter att ringa för per månad och dessutom en grym telefon? Det är värt det, tro mig!

Såg på ett annat forum att de hade satt på en ersättningsantenn som var mycket mindre och inte försämrade mottagningen nämnvärt.. Någon som vet ifall man kan få tag på en sådan i Sverige? Eller någon antenn som passar?

Permalänk
Medlem

Jo det är klart. Men 300 kr i månaden på mobilen känns lite väl mycket tycker jag då jag inte ringer speciellt mycket.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem

en liten fråga tror ni att man bara kan byta sin e616 mot lg:n även fasst man inte haft så mycket problem(den är på lagning nu)?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LeonHart
Jo det är klart. Men 300 kr i månaden på mobilen känns lite väl mycket tycker jag då jag inte ringer speciellt mycket.

Jo det är sant, själv tycker jag att de extra 300kr är värt det även om de kanske endast fungerar som "säkerhet" d.v.s. jag vet att jag inte får hem räkningar där jag har ring för mer än vad den fasta abbonemangskostnaden är.

Däremot så är 300kr väl värt pengarna för att få en LG U8110 istället för en E616.

Blubbb; tror faktiskt att du får svårt till det. Tre har tre chanser på sig att reparera eller byta ut produkten innan du kan kräva en annan telefon.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zAjben
Jo det är sant, själv tycker jag att de extra 300kr är värt det även om de kanske endast fungerar som "säkerhet" d.v.s. jag vet att jag inte får hem räkningar där jag har ring för mer än vad den fasta abbonemangskostnaden är.

Däremot så är 300kr väl värt pengarna för att få en LG U8110 istället för en E616.

Blubbb; tror faktiskt att du får svårt till det. Tre har tre chanser på sig att reparera eller byta ut produkten innan du kan kräva en annan telefon.

Jo det kan jag förstå. E616 intresserar mig inte då den är alldeles för stor men jag är riktigt sugen på den här lg:n.

Finns det någon 3 butik i Jönköping? Skulle vara kul att gå dit och titta lite.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem

Det finns en i Norrköping, annars finns det massor av återförsäljare till Tre..

http://www.tre.se/templates/Page.aspx?id=370

8110 har det mesta som e616 saknade, mycket bättre standby-tid och sedan är den mindre.

Permalänk
Medlem

Den är ju inte större än min SE T310!
Det skulle vara kul med fler bilder på den

Visa signatur

-= Svettig dator och en hårig mobiltelefon =-

Permalänk
Medlem

Något risig kvalité på dessa bilder, men jag har tyvärr ingen digitalkamera och fick nöjda med mig att ta en bild med webcameran..

Ni ser i alla fall storleksjämförelse med de mobiler som jag hade hemma.. En SonyEricsson T300, en Ericsson T39 (eller T29, kommer inte ihåg vilken det är) och sedan LG U8110.

Ber om ursäkt för kvalitén på bilderna.. Men det är alltid något

Permalänk
Medlem

ahh sweet beställde en nyss, man blir allt mer sugen på att få den efter alla bilder och kommentarer

Permalänk
Medlem

Är det nån uppkopplingsavgift på videosamtal?

Visa signatur

-= Svettig dator och en hårig mobiltelefon =-

Permalänk
Medlem

nej

Visa signatur

Apple iBook 12" - 1,33 GHz - 512mb RAM - 60gb HD, iPod shuffle 512mb och en SonyEricsson F500i

Permalänk
Medlem

Nope, det är ingen uppkopplingsavgift på några samtal som går under de fria minutrarna och inte heller på videosamtal förutsatt att du ringer dessa inom Tre.

Permalänk

Säg att man har 4 mp3'or på 3mb var (4*3=12), då har man 4 mb att spendera på annat...

Hur mycket tar bilder, bakrunder och ringsignaler?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Beror helt på vilken storlek och kvalité man har på bilderna, sedan längd på ringsignaler och liknande.. Inte mycket iaf..

Permalänk

Ok, så om jag har 12mb mp3'or så behöver jag inte oroa mig för att få fullt, även om jag drar hem några bakrunder osv. Soft, ska nog köpa den imorgon med Fri150

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag har ca 12mb att leka med när alla sakerna som är original på telefonen är inlagda..

Men jag har inget problem, har 4st mp3's inne just nu och jag har plats kvar

Permalänk
Medlem

640*480 på hög kvalitet ligger på över 100kb/styck

Visa signatur

Apple iBook 12" - 1,33 GHz - 512mb RAM - 60gb HD, iPod shuffle 512mb och en SonyEricsson F500i

Permalänk
Hedersmedlem

lgn har inte wap 1.1 va?

Permalänk
Medlem

Jorå, den stödjer WAP.

Permalänk
Medlem

Det man undrar över med LG-luren är om den stöder det som Nec E616 inte stöder, dvs mp3 ringsignaler samt att för över java-spel och mp3:or större än 5 Mb via USB.