FAQ. Låsa upp nVIDIA 6800 och 6800LE

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hg
Ööh? Jag fick 9911 p i 3dmark 03 med 380/900, när jag höjde till 400/900 (Gjorde så som Kiwiz tipsade) fick jag ca 8700... Vad är felet?

gpuet trottlar ge det mer spänning/kylning eller sänk klocken.
mitt max klockar ca 480 men ger mest prestanda vid ca 450 vid 1.6v.

även fast gpuet inte överskrider ca 65 grader.

Visa signatur

(: pɐʞɔolʞ ⇂⇂`ᄐ sʍopuıʍ ålq uǝ

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fraggel
gpuet trottlar ge det mer spänning/kylning eller sänk klocken.
mitt max klockar ca 480 men ger mest prestanda vid ca 450 vid 1.6v.

även fast gpuet inte överskrider ca 65 grader.

Isf så måste det få för lite ström, jag hade igång Asus smartdoctor och gpun blev som mest 58C varm, minnena ca 50C.
Får pröva modda till 1.2 eller 1.3.... Hur mycket varmare blir kortet av det?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hg
Isf så måste det få för lite ström, jag hade igång Asus smartdoctor och gpun blev som mest 58C varm, minnena ca 50C.
Får pröva modda till 1.2 eller 1.3.... Hur mycket varmare blir kortet av det?

om jag kör samma kylning vid 1,1 som 1,4 så stiger tempen ca 8 grader.

Visa signatur

(: pɐʞɔolʞ ⇂⇂`ᄐ sʍopuıʍ ålq uǝ

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hg
Ööh? Jag fick 9911 p i 3dmark 03 med 380/900, när jag höjde till 400/900 (Gjorde så som Kiwiz tipsade) fick jag ca 8700... Vad är felet?

Läser du tidigare inlägg så ser du att det inte är ovanligt. Throttlar gpun?

Visa signatur

hardqare.com

Permalänk

Fraggel idle temp ?

Permalänk
Medlem

Jag har ett problem....

Har låst upp mitt leadtek le kort till 16/6, har kört hl2, 3d mark 03 och 05 och det var inga problem.

Sen när jag kör far cry så blir det artifakter, testade att ställa ner allt eftersom, nu är jag tillbaka som det var orginal och det blir fortfarande artifakter, men bara i far cry, inget annat.

Tips någon?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av one-o
Jag har ett problem....

Har låst upp mitt leadtek le kort till 16/6, har kört hl2, 3d mark 03 och 05 och det var inga problem.

Sen när jag kör far cry så blir det artifakter, testade att ställa ner allt eftersom, nu är jag tillbaka som det var orginal och det blir fortfarande artifakter, men bara i far cry, inget annat.

Tips någon?

Du kan ju testa en voltmodd, börja med 1.2 om du har LE eller 1.3 om du har NU.
Tänk på att hålla koll på tempen, finns en guide här på forumet.

Visa signatur

Core I5 2500K@ 5000MHz 1,455//Corsair 8GB Vengeance //Asus MAXIMUS IV EXTREME REV B3/Asus GTX 580 DIRECTCUII//Sandisk Extreme SSD 120GB//Intel X25-M G2 80GB /WD Black Edition 750GB/Samsung Spinpoint F3 1TBJ/WD Green Edition 1TBx2//Obsidian 800D//Corsair AX 850W 80+ GOLD

Permalänk
Medlem

Jag har provat det också både 1.3v och 1.2v med ett vaksamt öga på tempen.

Fortfarande samma artifakter på far cry men inget annat spel, kanske ska sluta spela det =/

Permalänk
Medlem

Nu vet jag inte vad du menar för artefakter men du ska ha Patch 1.3x eller högre för att Farcry ska funka som det ska med 6800xx.

Permalänk
Medlem

Jaha ok....
Dom artifakterna jag hittar är en stor svart ruta runt jeepen och i tunneln när man startar så är väggarna väldigt ljusa..

Ska prova med den patchen, för annars har jag inte märkt något..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kiwiz
Fraggel idle temp ?

idel nu runt 47 grader 1,4v 430/1000 med moddad orginal kopparmacka.
moddning=80mmfläkt som via tratt ner till ca 40mm därefter "slang" till org hålet där std fläkt sitter.

sjönk ca 10grader både full och idel.

Visa signatur

(: pɐʞɔolʞ ⇂⇂`ᄐ sʍopuıʍ ålq uǝ

Permalänk
Medlem

Tack för hjälpen avicenna, det fungerar bra nu

Permalänk
Medlem

Har lite problem.

Såg denna guide och tänkte oj gratis prestanda låter aldrig fel!

Så jag laddade ner rivatuner och installerade.
körde guiden punkt och pricka Var lite konstigt när jag enablat allt stog det 15/1,5 istället för 16 som alla pratar om fanns inget mer att ändra på, men så fort den var klar hittades mitt (första) kort Som Nvidia Nv41 istället för 6800NU sen började det hända saker den ballar ur och startade om drivrutiner går inte att installera osv. gick in i felsäkertläge och tog bort gammla drivrutiner och sånt sen kom jag in i windows och ändrade tillbaka allt i rivatuner dock utan framgång står fortfarande NV41 på ett av mina grafikkort.

Frågan är hur djupt går rivatuner är det bara system installningar eller ändrr den i grafikkortets bios

Tacksam för ideer och svar.

Mvh Phille

Visa signatur

Intel i9 13900k delid (4090) (Jobb/Lek)
Vattenkylning från EK på rubbet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jende
Jag har låst upp alla 16, får artifacts på 3dmark..hjälper det om man ökar volt? elller kan jag inte köra med 16 pipies upplåsta?

Jag förstår inte vilka man ska "bocka" för om man vill ha 12

Du ser högst upp i rivatuner vad som händer då du bockar för något. Både spänning och klockning har betydelse för att lyckas i 16 pipelines. Ju högre spänning du kan köra desstå bättre. Funkar inte att ändra spänning och klockning så sänk till tolv och gör likadant där.

Visa signatur

hardqare.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av deranger
Har lite problem.

Såg denna guide och tänkte oj gratis prestanda låter aldrig fel!

Så jag laddade ner rivatuner och installerade.
körde guiden punkt och pricka Var lite konstigt när jag enablat allt stog det 15/1,5 istället för 16 som alla pratar om fanns inget mer att ändra på, men så fort den var klar hittades mitt (första) kort Som Nvidia Nv41 istället för 6800NU sen började det hända saker den ballar ur och startade om drivrutiner går inte att installera osv. gick in i felsäkertläge och tog bort gammla drivrutiner och sånt sen kom jag in i windows och ändrade tillbaka allt i rivatuner dock utan framgång står fortfarande NV41 på ett av mina grafikkort.

Frågan är hur djupt går rivatuner är det bara system installningar eller ändrr den i grafikkortets bios

Tacksam för ideer och svar.

Mvh Phille

Rivatuner ändrar bara inställnigar i systemet, ingenting på grafikkortet ändras. För att bli av med rivatuners inställningar så avinstallera nvstrap (det är med detta du låser upp pipelines) i rivatuner, nvstrap håller nog bara reda på pipelinesinställningarna. Om du har ändrat något annat kan det hända att du måste avinstallera rivatuner helt.
Du skrev att det inte gick att installera drivrutiner, hade du inga drivisar installerade innan du låste upp? - Det kanske är att rekommendera.

Jag förutsätter att du kör senaste rivatuner (hittas på guru3d.com)

Visa signatur

Stationär: Obsidian 550D WaterCooled - Dual Radiator Mod
Intel Core i5 2500k @ 4,5GHz [EK Supreme HF] | ASUS P8P67 | 8GB Corsair Vengeance 1600Mhz CL 8 | Crossfire Gigabyte Radeon HD6950 2GB @ 1536 shaders [EKWB FC6970] | Caviar WD Black 640GB | Caviar WD Green 1TB | Corsair HX 850W | Windows 7 Pro 64-bit

Permalänk
Medlem

Självklart senaste och senaste forceware drivare.. kunde dock inte komma åt grafikkorten med rivatuner efter modden så fick göra en ominstallation sen funkade det igen.. undviker i framtiden moddningen ;D
Kanske inte kompatibelt med SLI system... vem vet..

Mvh Phille

Visa signatur

Intel i9 13900k delid (4090) (Jobb/Lek)
Vattenkylning från EK på rubbet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av deranger
Självklart senaste och senaste forceware drivare.. kunde dock inte komma åt grafikkorten med rivatuner efter modden så fick göra en ominstallation sen funkade det igen.. undviker i framtiden moddningen ;D
Kanske inte kompatibelt med SLI system... vem vet..

Mvh Phille

Du hade kanske aktiverat dualview? Jag testade det en gång och då funkade inte rivatuner. Jag blev då tvungen att avinstallera drivrutinen då jag inte kom på hur man avaktiverade installationen av dualview.

Visa signatur

hardqare.com

Permalänk
Medlem

Gick inte alls....
Har ett Leadtek Winfast 6800 LE Retail från inet.se

Testade först att låsa upp helt, fick flimmer. Testade sedan en i taget, flimmer...A1,12x1,6vp
får flimmer....

Har driver 66.81 från nvidia. Ska jag testa o byta drivers blint eller är någon bättre än en annan? Ni som har samma kort, vilken driver har ni?

Vill inte vara den enda som köpte ett LE kort och misslyckas totalt med upplåsning =(

Hjälp..

**UPPDATERING***

Har lyckats med o låsa upp till A1,16x1,5vp!!!! Inget flimmer, fan va sköööönt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HasseAro
Gick inte alls....
Har ett Leadtek Winfast 6800 LE Retail från inet.se

Testade först att låsa upp helt, fick flimmer. Testade sedan en i taget, flimmer...A1,12x1,6vp
får flimmer....

Har driver 66.81 från nvidia. Ska jag testa o byta drivers blint eller är någon bättre än en annan? Ni som har samma kort, vilken driver har ni?

Vill inte vara den enda som köpte ett LE kort och misslyckas totalt med upplåsning =(

Hjälp..

**UPPDATERING***

Har lyckats med o låsa upp till A1,16x1,5vp!!!! Inget flimmer, fan va sköööönt.

umm.... HUR????

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Axxiz
umm.... HUR????

Han kanske klockade upp kortet, var likadant för mig och jag landade till slut på samma resultat.

Ett tips: aktivera aldrig dualview för då kommer rivatuner inte att fungera. Blev tvungen att avinstallera drivrutinen för att återställa.

Visa signatur

hardqare.com

Permalänk
Medlem

ock jag som trodde jag kunde det mesta om geforce,...

men vad är Dualview?

och är det någon som kan säga varför det står "testet kunde inte köras på valda frekvenser. sänk inställningen och försök igen" när jag bara har höjt med 1 Mhz med hjälp av coolbits eller vilket program som helst för den delen

EDIT:
problem lösta! med hjälp av winfox kunde jag höja frekvenserna
nu blir det klockning inatt

Permalänk
Medlem

Nej, jag har inte överklockat kortet alls.
Försökte dra upp GPU till 350mhz, fick massiva problem, bilden fick störningar o frös. Inte haft något behov av att överklocka, iaf för de spel jag spelar nu Battle for middle-earth, world of warcraft o så Steam-spel.

Men jävligt konstigt att den flippade ur när jag försökte sätta GPUn till 350Mhz, för mig iaf.

Har en temp på GPU mellan 59°-61° och ambient temperature är 46°. Är något av det helt galet eller?

*Uppdatering*
Är det någon skillnad på vilket av 2d eller 3d man överklockar? Jag menar när jag försökte sätta 350mhz på GPU i 2d så flippade kortet ut. Är det ok att anta att samma sak kommer att hända ifall jag överklockar 3d ?

Just nu har jag både på 2d och 3d: GPU 315Mhz Memory 800Mhz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HasseAro
Nej, jag har inte överklockat kortet alls.
Försökte dra upp GPU till 350mhz, fick massiva problem, bilden fick störningar o frös. Inte haft något behov av att överklocka, iaf för de spel jag spelar nu Battle for middle-earth, world of warcraft o så Steam-spel.

Men jävligt konstigt att den flippade ur när jag försökte sätta GPUn till 350Mhz, för mig iaf.

Har en temp på GPU mellan 59°-61° och ambient temperature är 46°. Är något av det helt galet eller?

*Uppdatering*
Är det någon skillnad på vilket av 2d eller 3d man överklockar? Jag menar när jag försökte sätta 350mhz på GPU i 2d så flippade kortet ut. Är det ok att anta att samma sak kommer att hända ifall jag överklockar 3d ?

Just nu har jag både på 2d och 3d: GPU 315Mhz Memory 800Mhz

Jag överklockar bara performance 3d.

Visa signatur

hardqare.com

Permalänk
Medlem

Perfa allt funka! =D

Undrar lite bara,

1: Är 66.93 WHQL fortfarande dom senaste? (tror inte det, någon som vet
den senaste?)
2: Ett tipps om ett bra pogram att kolla tempraturen i på grafikkortet
vore bra=)
3: Hur mycket bör jag höja MHZ:en i taget?

Visa signatur

[Q6600@3.3][MSI P35 Diamond][6GB CorsairDominator@1100][260GTX OC 896MB][0.120+0.320+0.500+2x0.640+2x1+1x2 Nas TB][Corsair HX 750W][P182B][Dell 2209WA]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av marre_p
Perfa allt funka! =D

Undrar lite bara,

1: Är 66.93 WHQL fortfarande dom senaste? (tror inte det, någon som vet
den senaste?)
2: Ett tipps om ett bra pogram att kolla tempraturen i på grafikkortet
vore bra=)
3: Hur mycket bör jag höja MHZ:en i taget?

1. 75.90 är dom senaste inofficiella http://downloads.guru3d.com/download.php?det=999 .
2. Du kan kolla tempen i drivrutinerna.
3. ca.~5MHz

Permalänk
Medlem

HypeX: Tack!

Visa signatur

[Q6600@3.3][MSI P35 Diamond][6GB CorsairDominator@1100][260GTX OC 896MB][0.120+0.320+0.500+2x0.640+2x1+1x2 Nas TB][Corsair HX 750W][P182B][Dell 2209WA]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av marre_p
HypeX: Tack!

Kanske lite sent svar men nvdia har släppt en ny WHQL drivrutin på deras sida. Forceware 71.84

Permalänk
Medlem

Hmm jag har ett leadtech 6800LE
P4 2.8
Abit ic7

när jag kör riva turnet å ställer in dedär så händer de inget.
sen klickar ja i "Allow enabling hardware masked units" så blir de bara en blå skärm å en mus pekare när jag startar datorn.

Vad kan de va som är fel ?

Visa signatur

5900X | 32GB DDR4 | EVGA T2 1000W | Nvidia 3080Ti

Permalänk
Medlem

Ska jag sätta ett "X" i alla som det står State > Disable på ?

Visa signatur

AMD Phenom II X4 945 @ 3,0Ghz, 2x XFX Radeon HD 5770 1GB GDDR5 Crossfire, DDR3 HyperX 1333MHz 4GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ringstad
Ska jag sätta ett "X" i alla som det står State > Disable på ?

Kan vara så att ditt kort inte funkar att låsa upp.

Visa signatur

hardqare.com