Permalänk
Medlem

FTP-Serverproblem (Error 530)

Följande fel får jag på min FTP-server när en klient försöker ansluta:
"530 PORT command only accepts client IP address" - Mer specifikt:

000002) 2005-03-05 17:39:34 - emma (217.210.121.134) > 230 User emma logged in. (000002) 2005-03-05 17:39:34 - emma (217.210.121.134) > OPTS utf8 on (000002) 2005-03-05 17:39:34 - emma (217.210.121.134) > 500 Unknown command. (000002) 2005-03-05 17:39:34 - emma (217.210.121.134) > PWD (000002) 2005-03-05 17:39:34 - emma (217.210.121.134) > 257 "/" is current directory. (000002) 2005-03-05 17:39:34 - emma (217.210.121.134) > TYPE A (000002) 2005-03-05 17:39:34 - emma (217.210.121.134) > 200 Type set to A. (000002) 2005-03-05 17:39:34 - emma (217.210.121.134) > PORT 192,168,1,2,12,192 (000002) 2005-03-05 17:39:34 - emma (217.210.121.134) > 530 PORT command only accepts client IP address.

Kör BulletProof 2.21 på port 1995 och passiva portar är 1024-1224.

Har googlat runt och kommit fram till att det handlar om klienter bakom routers inte kan komma åt min FTP, så vidare de inte kör ett FTP-program. Men vill få det att funka via webläsaren.

Jag har portarna 1995 och 1024-1224 upplåsta i routern till min dator som kör FTP:n.

Jag hittar ingen som helst lösning på det. Är det någon som vet hur detta problem löses?

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"

Permalänk
Avstängd

din user är satt att logga in från ett visst ip.

Visa signatur

Information wants to be free.
Internet: 1Gbit/1Gbit LAN/WiFi: Cisco/Meraki
Laptop: Dell XPS 9550 4K touch HTPC: Raspberry Pi 3 LibreELEC
Desktop: WIP

Permalänk
Medlem

När man överför data mellan en FTP-server och en FTP-klient så kan man göra det antingen med PORT- eller PASV-kommanon. Om en klient skickar PORT så innebär det att den säger "koppla upp dig mot mig på förjande IP och port". Om klienten säger "PASV" så innebär det "jag vill koppla upp mig mot dig, skicka din IP och port".

I ovanstående fall så har även klienten fått för sig att den har IP-adress "192.168.1.2". Det har den ju egentligen också, men i och med att det är en NAT-adress (som man inte kan komma åt från internet) så kommer det inte fungera så bra. Lösningen är antingen att man i klienten ställer in att den ska använda sig av PASV (Passive mode), eller att man ställer in den externa IP:n (som routern har) och öppnar portarna till korrekt intern (NAT:ad) IP.

Problemet i ovanstående fall har dock inte egentligen med detta att göra, utan att FTP-servern inte tillåter att klienter skickar PORT-kommandon (eller kopplar upp sig med PASV-kommandon) från en annan IP-adress än den som man loggade in med. Detta kallas för "FTP bounce attack" i Bulletproof och är något som man bör stänga av (ta bort bocken ur rutan) under Setup->Main->Advanced->"Block server-to-server transfer".

Som vanligt rekommenderar jag att man läser igenom denna sida några gånger tills man har koll på begreppen:
Active FTP vs. Passive FTP, a Definitive Explanation

Permalänk
Medlem

JohanS: Jag har testat att både aktivera och avaktivera FXP Transfer, men inget hjälper.

EDIT: När jag avaktiverade fick jag följande fel istället:
425 Cannot open data connection (10060)

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Poison
JohanS: Jag har testat att både aktivera och avaktivera FXP Transfer, men inget hjälper.

EDIT: När jag avaktiverade fick jag följande fel istället:
425 Cannot open data connection (10060)

Ja, det är en följd av att klienten skickar sin interna IP-adress i portkommandot, vilken server självklart inte kan koppla upp emot.

JohanS: Bra sida, ska ta mig en titt på den. Är nämnligen lite osäker på hur just FTP fungerar när det gäller Passive och active

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dr slizer
Ja, det är en följd av att klienten skickar sin interna IP-adress i portkommandot, vilken server självklart inte kan koppla upp emot.

Så hur löser jag det?

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Så hur löser jag det?

Läs JohanS inlägg igen.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem
Citat:

Så hur löser jag det?

Som jag skrev i mitt tidigare inlägg:

"Lösningen är antingen att man i klienten ställer in att den ska använda sig av PASV (Passive mode), eller att man ställer in den externa IP:n (som routern har) och öppnar portarna till korrekt intern (NAT:ad) IP."

Jag hade tänkt låta dig lista ut hur man löser problemet själv genom att ge lite "ledtrådar", men här kommer då ett lösningsförslag.

Jag visar nu den första metoden ställa in klienten att använda "passive mode":

ANTAGANDE: Webbläsaren som du vill använda är Internet Explorer. (Mozilla Firefox använder "passive mode" som standard)

LÖSNING:

1. Först tar vi reda på hur man går tillväga för att ställa in klienten att använda "passive mode":
- Jag söker på Google på "internet explorer passive mode" och första träffen i listan är "How to Configure Passive FTP Mode in Internet Explorer"
2. Följ instruktionerna:
- Öppna Internet Explorer
- Klicka på fliken Verktyg -> Internet-alternativ -> Avancerat -> Under "Webbsökning" bocka i rutan "Använd passiv FTP (för kompabilitet med brandväggar och DSL-modem)".
- Stäng alla IE-fönster och starta om programmet
3. Klart! Nu ska det fungera att komma åt din FTP-server från en klient bakom en NAT:ande router (förutsatt att FTP-servern har en "äkta" IP-adress)

Permalänk
Medlem

Jo, så långt har jag faktiskt kommit. Men jag bad en kompis som sitter bakom brandvägg testa det igår. Men han var lite "okunnig" och det tog tid innan han ens hittade den rutan. Sedan skulle han helt plötsligt iväg...

I varje fall. Lika bra att fråga. När IE kör passive, ska FTP-servern köras aktiv eller passive då? Samt, ska FXP vara avaktiverad eller aktiverad?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Servern ska inte köras i någonting (eller båda egentligen). Det är klienterna som bestämmer om det ska vara passive eller active mode vid dataöverföringar.

FXP ska vara aktiverat (rutan inte ibockad) om du vill att klienterna ska kunna ladda upp/ner data till andra datorer än den dom kopplar upp sig från (det som kallas FXP). Vanligtvis gör man kanske inte detta, men det kan vara bra att låta den funktionen vara tillgänglig. Anledningen till att valet finns är att man kan utnytja denna funktion för en viss typ av DOS-attack där en klient lurar din server att skicka massa data till ett "offer" på nätet. Men det är inte speciellt vanligt.

Permalänk
Medlem

Aha, men då tackar jag så mycket för hjälpen. Lärorikt dessutom, creds till dig JohanS

Visa signatur