Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dInmIn
woho!

Inte illa! Måste fan fånga en blixt jag med en gång. Går inte att förneka att det är maffigt

Var ju en tidigare som hade lyckats också. grejjen är den att båda jag och han körde med lång slutartid för att fånga blixten...

Hellst ska man ha en sensor som påverkas av ljus, som sedan (istället som i normala fall tänder/släcker lampor) tar kortet...

Jag har ingen aning om hur "proffs" gör när dom fotar blixtar men detta är min enda aning...

Hmm. kan man skriva så? "detta är min enda aning"?

Visa signatur

Nikon D70s | 18-70/3.5-4.5G | 70-300/4-5.6G
Stolt medlem i filmteamet Kickass
www.kickassproduktioner.se|http://www.barbapappa.net/billman/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eikon
Jag har ingen aning om hur "proffs" gör när dom fotar blixtar men detta är min enda aning...

Vanligast, av vad jag har hört, är att man exponerar så att man får önskvärd exponering på landskapet och tar sedan kontinuerligt bilder med långa slutartider under åskvädret tills blixten slår ner där man vill ha den.

Sedan antar jag att det hjälper att studera ovädret så att man eventuellt kan avgöra om blixten är mer benägen att slå ner i ett område än ett annat. Fast jag vet inte. Har aldrig fotograferat blixtar.

Visa signatur

EOS 5D • EOS-1D Mark IV • 16-35/2.8L • 70-200/2.8L IS II • 35/1.4L • 200/2L IS • 400/2.8L IS

Permalänk
Musikälskare

Var ute på en street runda i Malmö

Boo: om du har tid får du gärna kommentera dom <3

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

De var rätt schysta tycker jag. Men det blev lite för många med ryggen mot, blir lite tråkigt då. Sen kan inte skaka av mig känslan att några säkert vore bättre i färg. Men det är nog ett generellt problem jag har med svartvita bilder och inte just dina. Den första var coolast iaf.

Annars, fotar du mycket i Malmö? Har du några tips på bra ställen? Jag har några timmars dötid på måndag som jag tänkte spendera fotandes. Går på högskolan i västra hamnen, tänkte börja där (sjukt trevliga miljöer där ute faktiskt).

Permalänk
Musikälskare
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ExE
De var rätt schysta tycker jag. Men det blev lite för många med ryggen mot, blir lite tråkigt då. Sen kan inte skaka av mig känslan att några säkert vore bättre i färg. Men det är nog ett generellt problem jag har med svartvita bilder och inte just dina. Den första var coolast iaf.

Annars, fotar du mycket i Malmö? Har du några tips på bra ställen? Jag har några timmars dötid på måndag som jag tänkte spendera fotandes. Går på högskolan i västra hamnen, tänkte börja där (sjukt trevliga miljöer där ute faktiskt).

Hmm ja du, vi kan ju dra å ta lite bilder nån stanns annars?

stortorget, gustav, kungsparken, bakom norravallgatan etc.

Edit: Ja den första är nog min bästa b/w so far

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flashen
Hmm ja du, vi kan ju dra å ta lite bilder nån stanns annars?

stortorget, gustav, kungsparken, bakom norravallgatan etc.

Edit: Ja den första är nog min bästa b/w so far

Känner ni varandra?

Visa signatur

Nikon D70s | 18-70/3.5-4.5G | 70-300/4-5.6G
Stolt medlem i filmteamet Kickass
www.kickassproduktioner.se|http://www.barbapappa.net/billman/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flashen
Hmm ja du, vi kan ju dra å ta lite bilder nån stanns annars?

stortorget, gustav, kungsparken, bakom norravallgatan etc.

Ja, varför inte? Det kunde vara kul.

Jag är inte så hemma i Malmö annars, så jag är rätt sugen på att knäppa några bilder.

Permalänk
Musikälskare
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eikon
Känner ni varandra?

Nej?

ExE: hmm ja ska bara kolla, men jag är ju arbetslös nu så de lär gå bra hehe

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Love is in the air!

Visa signatur

Nikon D70s | 18-70/3.5-4.5G | 70-300/4-5.6G
Stolt medlem i filmteamet Kickass
www.kickassproduktioner.se|http://www.barbapappa.net/billman/

Permalänk
Musikälskare

roligare att gå å ta foto med nån än att lurka runt själv som en perv i vissa lägen

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

TOg lite hoppbilder mot molnig bakgrund med stark blixt. Allt bilder ser inklippta ut. Denna är cool:

http://home.no/filipsprogram/DUMP/filiphoppar.jpg

Visa signatur

www.filipsprogram.tk - lite freeware
"Delight, herregud. Talang är bara förnamnet."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eikon
Love is in the air!

Haha.
Fast seriöst så får man en del konstiga blickar när man går runt på stan själv.

flashen: Du kan ju slänga iväg ett PM om det går bra. Jag har labb 08.15 som borde bli klar rätt snabb (säg 10 kanske). Sen börjar jag igen 15.00. Så däromkring går jättebra för mig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Delight
TOg lite hoppbilder mot molnig bakgrund med stark blixt. Allt bilder ser inklippta ut. Denna är cool:

http://home.no/filipsprogram/DUMP/filiphoppar.jpg

Grym!

Vad står det på hans ljusblå band?

Visa signatur

Macbook 2,0 late 2008
Nikon D80 | MB-D80 | Nikkor AF-S 18-70mm f/3.5-4.5 | SB-600
Citera mig vid svar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JAC
Grym!

Vad står det på hans ljusblå band?

Det är Delight (Filip) själv som hoppar.

Dock vet jag inte vad som står på bandet.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JAC
Grym!

Vad står det på hans ljusblå band?

Ser ut att vara ett sådant "jag älskar fotboll" -armband

Visa signatur

Nikon D70s | 18-70/3.5-4.5G | 70-300/4-5.6G
Stolt medlem i filmteamet Kickass
www.kickassproduktioner.se|http://www.barbapappa.net/billman/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eikon
Ser ut att vara ett sådant "jag älskar fotboll" -armband

Jag har ett ljusblått som det står "I (hjärta) Surfer Girls" på Tänkte se om jag hittat en like

Visa signatur

Macbook 2,0 late 2008
Nikon D80 | MB-D80 | Nikkor AF-S 18-70mm f/3.5-4.5 | SB-600
Citera mig vid svar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JAC
Jag har ett ljusblått som det står "I (hjärta) Surfer Girls" på Tänkte se om jag hittat en like

Kanske de. ser ju inte va de står så vänta på svar av Delight

Visa signatur

Nikon D70s | 18-70/3.5-4.5G | 70-300/4-5.6G
Stolt medlem i filmteamet Kickass
www.kickassproduktioner.se|http://www.barbapappa.net/billman/

Permalänk
Medlem

Gjorde några svartvita bara för att

EDIT: Gör också en officiell efterlysning på BG-ED3 batterigrepp. Ser någon annons så hojta till!

Permalänk
Medlem

ExE, har sett det på Fotosidan, tror jag.

Visa signatur

Inga upphetsande burkar.
Kameragear: D700 + 24-70 + 70-200 VR1 + 50/1.8 + SB-800

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rille88
ExE, har sett det på Fotosidan, tror jag.

Nja, där finns väl en köpes. BG-ED3, till 10D mfl, är inte att förväxla med BG-E3, till 350D mfl.

Permalänk
Medlem

Är den första stolpen för störande? Är det värt att lägga ner massa jobb o klona bort den?
Kan inte riktigt avgöra själv...

Vad tycks om bilden i övrigt?

Visa signatur

Stationära | Define 7 Compact | RM750x White | X570S AERO G | Ryzen 5 5600x | NH-D15 Chromax | Flare X 4x8GB 3200MHz | RTX 4070 Super | MP600 1TB | 980 1TB | A2000 1TB | 970 EVO 500GB | 850 EVO 500GB |
Acer X34A + 2x Dell U2719D | Wave 1 | Arctis Nova Pro Wireless |
Laptop | Macbook Air M1 2020 | 16GB | 256GB |
3dkatten.se

Permalänk
Inaktiv

Snygg bild dInmIn, fina färger. Hehe när du säger det där med stolpen så känns det som att den är lite störande, men jag vet inte om man ska ta bort den. Då känns det inte så naturligt, åk dit å hugg ner den och ta en ny bild

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AeRoX.Tiscali
Snygg bild dInmIn, fina färger. Hehe när du säger det där med stolpen så känns det som att den är lite störande, men jag vet inte om man ska ta bort den. Då känns det inte så naturligt, åk dit å hugg ner den och ta en ny bild

Jo det är ju just det att utan den stolpen blir det lite, oj här kommer det helt plötsligt massa lyktstolpar.
Jo det kan man ju också göra, eller knuffa omkull den Då får man ju bort den på ett "naturligt" sätt iaf

Visa signatur

Stationära | Define 7 Compact | RM750x White | X570S AERO G | Ryzen 5 5600x | NH-D15 Chromax | Flare X 4x8GB 3200MHz | RTX 4070 Super | MP600 1TB | 980 1TB | A2000 1TB | 970 EVO 500GB | 850 EVO 500GB |
Acer X34A + 2x Dell U2719D | Wave 1 | Arctis Nova Pro Wireless |
Laptop | Macbook Air M1 2020 | 16GB | 256GB |
3dkatten.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JAC
Jag har ett ljusblått som det står "I (hjärta) Surfer Girls" på Tänkte se om jag hittat en like

Det står "Jag älskar simning". En sport jag ägnat stora delar av mitt liv av Men det hade lika gärna kunnat stå surfer girls för dom hör till mina stora intressen oxå

Visa signatur

www.filipsprogram.tk - lite freeware
"Delight, herregud. Talang är bara förnamnet."

Permalänk
Inaktiv

Lekte lite med nivåer och kurvorna i photoshop.

Permalänk
Medlem

Arbetade om blombilden lite. För mycket soft fokus effekt. Tonade ner omgivningen också.

Gamla:

Nya:

Visa signatur

EOS 5D • EOS-1D Mark IV • 16-35/2.8L • 70-200/2.8L IS II • 35/1.4L • 200/2L IS • 400/2.8L IS

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Boo
Arbetade om blombilden lite. För mycket soft fokus effekt.

Finns inget annat än för mycket soft fokus effekt. Hoppas bara inte tråden överfylls med en massa soft fokus-bilder nu, sånt hör hemma i photoshoptråden imo.

Visa signatur

Python-IRC på svenska: #python.se

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Boo
Arbetade om blombilden lite. För mycket soft fokus effekt. Tonade ner omgivningen också.

Gamla:
http://img175.imageshack.us/img175/3241/mg0955md9.jpg

Nya:
http://img98.imageshack.us/img98/6900/mg09552xt1.jpg

Såå mycket bättre. Tyckte den andra såg för färlig ut, men den nya var precis lagom mycket:)

Visa signatur

-Jag har visst vart ute idag.
-Vart då?
-Ne, jag öppnade fönstret förut...
www.iampear.com Hakona Matata!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AggeMannen
Tyckte den andra såg för färlig ut

Tyckte också det när jag vaknade i morse och tittade på den. Man blir lätt lite skev i skallen av att jobba mycket med en bild utan att ta rast.

Visa signatur

EOS 5D • EOS-1D Mark IV • 16-35/2.8L • 70-200/2.8L IS II • 35/1.4L • 200/2L IS • 400/2.8L IS

Permalänk
Medlem

Kväll blev till natt... Natt blev till morgon... Morgon 05.46

Visa signatur

Nikon D70s | 18-70/3.5-4.5G | 70-300/4-5.6G
Stolt medlem i filmteamet Kickass
www.kickassproduktioner.se|http://www.barbapappa.net/billman/