Permalänk
Medlem

hallå där...

hur gör ni med era s-vhs utgångar eg? jag kör med en billig jäkla clasohlson kabel som blir en scart direkt.... funkar kalas bra... jag toppar i kabeln, går in i kontrollpanelen och aktiverar tv:n och kickar in bioläget så är det bara att köra... aldrig några bekymmer...

har ni xp home förresten? så skulle jag vilja påstå att det är där bekymmret ligger...

Visa signatur

i7 2600K, 16GB 1600, 120 GB Intel 320, 2 TB Raid 1, Antec 300, W7 Pro - Arbetsstation CAD, 3ds Max, Vray, AE, CS5
MacBook Air 11,6 2010, 1,4 GHz, 4GB, 128 SSD - Resekamrat och soffsurfande

"Det man inte har i huvet får man ha i plånboken"

Permalänk
Medlem

datorn levereras ju tråkigt nog med xp home.

har haft flera ati kort genom åren, aldrig haft nå strul med tv-out, vette fan om det är ati eller acer man ska bli tokig på.

Visa signatur

:)

Permalänk
Medlem

CD-spelaren knastrar

När jag kör cd-skivor i min 5024:a (med bluetooth) knastrar högtalarna rätt mycket. Det härs speciellt precis innan låtarna börjar, när det är tyst. Jag har provat att rippa cd-skivor och de färdiga filerna har inget knaster, alltså måste det vara att signalen störs av något på väg ut. Ett liknande problem uppstår också när jag exempelvis kör ett spel och det laddar från cd:n, då hörs ett annat sorts knaster i högtalarna. Någon annan som har detta?

Visa signatur

Lundapåg i Finland

Permalänk
Medlem

Visst är det firewire 400 på 5024 va? Det är väl inte firewire 800?

EDIT: Nån som kan rekomdera nått bra PCMIA-kort med USB 2.0 portar, alla portar går åt när man kör datorn "stationär":

*Mus
*Tangentbord
*Extern HDD x2
*Skrivare
*Bluetooth dongle 2.0

Visa signatur

| Live long and prosper |
MBP 13" Retina early 2015 (config. 2.6Ghz Haswell, Intel Iris 5100, 16GB RAM, 256GB SSD)

Permalänk
Medlem

det borde vara firewire 400!

Och vilken som helst borde sitta fint! Däremot letar jag efter SATA kort... då kan man köra externa sata diskar! Men tyvärr så finns inga sådana i svensk marknad.

Visa signatur

MacBook Pro C2D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kicken
Visst är det firewire 400 på 5024 va? Det är väl inte firewire 800?

EDIT: Nån som kan rekomdera nått bra PCMIA-kort med USB 2.0 portar, alla portar går åt när man kör datorn "stationär":

*Mus
*Tangentbord
*Extern HDD x2
*Skrivare
*Bluetooth dongle 2.0

är det inte billigare att köpa en usb-hub?

Visa signatur

laptop - Compaq 615
foto - Nikon D3000 + 18-105
Bloggen med lite foton och skitsnack

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danneboy
är det inte billigare att köpa en usb-hub?

Kanske det är, hur funkar en sån då? Kan man inte bara använda en "sak" åt gången då? Och hur blir överföringshastigheten? Har du något särskilt tips på nån eller? Nån du kan rekomdera?

EDIT: Tack Metalic.

Visa signatur

| Live long and prosper |
MBP 13" Retina early 2015 (config. 2.6Ghz Haswell, Intel Iris 5100, 16GB RAM, 256GB SSD)

Permalänk
Medlem

nejdå.. du kan nästan ha hur många som helst förgreningar på en kontakt.. tror att det är 128st som är max. Är iaf en siffra jag hört... har inga direkta rekommendationer.. Tänk på om du har många usb-minnen å liknane som tar stor plats att det kanske behövs lite utrymme mellan kontakterna..

vet inte hur överföringshastigheten blir.. men kanske skulle rekommendera att montera in diskarna direkt i datorn och övriga tillbehör i hubben?

Visa signatur

laptop - Compaq 615
foto - Nikon D3000 + 18-105
Bloggen med lite foton och skitsnack

Permalänk
Medlem

tja..fick min 5024 idag:)
Så nu undrar jag bara, hur mycket sjunker tempen om man undervoltar den? Går ju inte å spela i denna heta sommar trottlar ner sig ti 800mhz hela tiden:(

Visa signatur

Gigabyte GA-990FXA-UD7 - AMD Phenom II 1090T @ 4,4Ghz
Sapphire 6970 @ CrossFire 930/1410Mhz
120Gb OCZ-AGILITY3, 16Gb G.Skill Ripjaws X

Permalänk
Medlem

Kicken: grejjen är just att USB delar en viss mängd överförningshastighet mellan alla portar! Så fler portar ger mindre hastighet per uttag! Detta är något firewire skiljer sig med!

Bonge: Undervoltning är ett måste, men jag ska upphäva köpet genom att säga att kylning inte är tillräcklig! Svar på din fråga: genom tillräcklig undervoltning så hamnar du runt 15-20 grader under throttnings tempet...

Alltså under full load så kom jag strax under 70 grader med inställningarna 4.0x --> 0.900V och 9.0x --> 1.125V (men skiljer sig mellan datorerna, testa dig fram)

Visa signatur

MacBook Pro C2D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Metalic
Kicken: grejjen är just att USB delar en viss mängd överförningshastighet mellan alla portar! Så fler portar ger mindre hastighet per uttag! Detta är något firewire skiljer sig med!

Bonge: Undervoltning är ett måste, men jag ska upphäva köpet genom att säga att kylning inte är tillräcklig! Svar på din fråga: genom tillräcklig undervoltning så hamnar du runt 15-20 grader under throttnings tempet...

Alltså under full load så kom jag strax under 70 grader med inställningarna 4.0x --> 0.900V och 9.0x --> 1.125V (men skiljer sig mellan datorerna, testa dig fram)

Okej, grejen är att jag vill koppla in en extern hdd till, och du tänkte jag om det är bäst att köpa ett pcmia kort med 4usb kontakter eller köpa en usb hubb och koppla mus, tangentbord, skrivare m.m. till den och hårddiskanra dir. till datorn usb uttag?

Jag kör min 4x i .925V och 9x i 1.250V (under det så hänger sig den hela tiden och bluescreen)...

Visa signatur

| Live long and prosper |
MBP 13" Retina early 2015 (config. 2.6Ghz Haswell, Intel Iris 5100, 16GB RAM, 256GB SSD)

Permalänk
Avstängd

Som jag skrev i en annan tråd: "Acer har dålig kvalitet på sina datorer och totalt urusel support vid garantiärenden. 4 veckor samt 1 vecka för frakttid fram och tillbaka till tyskland (totalt 5 veckor) för att byta till ny HDD är under all kritik och ingen kompensation fick man, inte ens en ursäkt."

Blir det Acer för mig igen...NEJ!

Permalänk
Medlem

Kicken: Jag vet faktiskt inte om den lösningen är den bästa eller den sämsta... men som jag har förstått det så delar usb portarna (var par eller dubbelpar) på en viss mängdhastighet. Men du använder ju pc-kortets slot så de lär ju inte ha ngn påverkan på restan av systemet!

Sedan så kan jag tillägga att jag själv har kört med en WD mybook 250gb med, mus, tangentbord och ipod inkopplad, och märker ingen speciell skillnad i överförningshastigheterna!

BAKSTABR: kan hålla med dig till en viss gräns, sedan har ju folk haft olika erfarenheter... men jag tyckte ändå det gick väldigt fort (1vecka), men slarvigt!

Visa signatur

MacBook Pro C2D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Metalic
Kicken: Jag vet faktiskt inte om den lösningen är den bästa eller den sämsta... men som jag har förstått det så delar usb portarna (var par eller dubbelpar) på en viss mängdhastighet. Men du använder ju pc-kortets slot så de lär ju inte ha ngn påverkan på restan av systemet!

Sedan så kan jag tillägga att jag själv har kört med en WD mybook 250gb med, mus, tangentbord och ipod inkopplad, och märker ingen speciell skillnad i överförningshastigheterna!

BAKSTABR: kan hålla med dig till en viss gräns, sedan har ju folk haft olika erfarenheter... men jag tyckte ändå det gick väldigt fort (1vecka), men slarvigt!

Tack Metalic, har oxå en Western Digital My Book Essential Edition 250GB USB2.0, och då jag ska inhandla en till från komplett så vill jag gärna inte att överföringshastigheterna till diskarna blir segare, hade ingen aning om att portarna delade på en viss mängd hastighet, så det enda raka lär väl vara att köpa ett pcmia kort då, då dom inte har nått att göra med dom befintliga usb portarna att göra (och inte delar hastighet med varann).

Nån som kan rekomondera nått bra PCMIA kort med USB 2.0 kontakter? Bör väl helst ska vara 4, dock minst 3, känns onöidgt att lägga ut typ 400 spänn på 2 kontakter (isf. om det är 2 kontakter ska det inte vara högre än 25mm).

OBS: Vore ju lämpligt om det fanns nått bra från komplett då HDDn ska beställas därifrån.

EDIT: Skit samma i det där om 25mm, bara det är ett bra kort från en bra tillverkare så :D.

Visa signatur

| Live long and prosper |
MBP 13" Retina early 2015 (config. 2.6Ghz Haswell, Intel Iris 5100, 16GB RAM, 256GB SSD)

Permalänk
Medlem

men det är väl inte direkt ofta du kommer kopiera mellan dom 2 externa diskarna? menar att du sällan använder båda samtidigt så kanske inte gör så mycke att dom delar på bandbredden..
men usb2 ska väl vara 480mbit? en disk använder knappast allt det heller?

Visa signatur

laptop - Compaq 615
foto - Nikon D3000 + 18-105
Bloggen med lite foton och skitsnack

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danneboy
men det är väl inte direkt ofta du kommer kopiera mellan dom 2 externa diskarna? menar att du sällan använder båda samtidigt så kanske inte gör så mycke att dom delar på bandbredden..
men usb2 ska väl vara 480mbit? en disk använder knappast allt det heller?

Det är möjligt Danneboy, näe visst är väl inte så ofta man kopierar mellan diskarna, skulle du rekomdera en hubb då? Nån som utförligt kan förklara hur en hubb funkar, är lite borta på sånt :(.

EDIT:
Vad tror ni om den här från tillverkaren Sunway (http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=311108)

Eller den här från SDM (http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=315695)

Visa signatur

| Live long and prosper |
MBP 13" Retina early 2015 (config. 2.6Ghz Haswell, Intel Iris 5100, 16GB RAM, 256GB SSD)

Permalänk
Medlem

lr så lägger du pengarna på att köpa en dyrare disk med firewire? finns många alternativ

Visa signatur

laptop - Compaq 615
foto - Nikon D3000 + 18-105
Bloggen med lite foton och skitsnack

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danneboy
lr så lägger du pengarna på att köpa en dyrare disk med firewire? finns många alternativ

Min dator (5024) har bara Firewire 400 (lilla kontakten), sen finns inte 250 GB från WD med Firewire i lagret på komplett, dessutom så lyser den blått och inte grönt som den med USB anslutning gör och då datorn lyser grönt så passar det bättre rent estetiskt :D.

EDIT: Skulle ju kunna köpa en sånhär (http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=318874), men då måste jag ha konverter till den lilla kontakten som jag har på laptopen, sen blire lite fond effekt bland alla mina gröna lysdioder (från all möjlig utrustning). xD

Visa signatur

| Live long and prosper |
MBP 13" Retina early 2015 (config. 2.6Ghz Haswell, Intel Iris 5100, 16GB RAM, 256GB SSD)

Permalänk
Medlem

Nu har jag haft den här i snart ett år. Vilken skit.
Idag stängde den av sig akut. Blev för varm...

Den är så varm trots att jag kör den på lägsta CPU-multipel och undervoltat den att jag inte kan använda touchpad:en. Får brännskador av den, herregud... Tangentbordet blir också varmt.

Misstänker att kylpastan torkat mellan kylfläns och cpu så värmen tar sig ut genom tbord/touchpad istället eftersom utblåst luft är rätt så kall. Går inte att öppna skiten för att rätta problemet. Har inte lust att skicka in den på service heller. Bah.

Dessutom går fläkten konstant trots att CPU-temp pendlar 56-59C. Får ju hörselskador.

Näe blir små laptops med klena cpus och klena grafikkort för mig i framtiden som man kan använda utan att de låter som dammsugaren och värmer som spisen.

Permalänk
Medlem

Tjena alla jag undrar vilken fps i soruce har man med en 5024 ? ligger den på 100 ?

lAlAz0r

Permalänk
Medlem

Nu har jag också provat att undervolta min 5024, känns som jag har fått det stabilt(kört hela natten med prime95) men jag känner mig väldigt osäker ifall den verkligen är stabil på 9.0x, den känns väldig låg, finns det något annat bra program för att testa stabilitet?

Just nu kör jag 4.0x=0.800V och 9.0x=0.975V

/Peter

Permalänk
Medlem

Nu har RM-clock och NHC (Notebook hardware control) har nu kommit i nya versioner. Intresantast verkar NHC där det kanske finns en mölighet att ta kontroll över fläkten.
Men det krävs dock lite programerande i c# innan detta kan bli verklighet...
Om det är någon som kan göra det skulle jag och troligtvis flera vara tacksamma.

mer info finns på
http://www.pbus-167.com/nhc/nhc.htm
http://www.pbus-167.com/nhc/nhc_advanced.htm
och
http://www.p35-forum.de/board/index.php

Permalänk
Medlem

Har upptäckt några "ljusfläckar" på skärpen på min 5021a.
ca 3-5st.. dem är ca 3-7pixlar bred coh några pixlar höga skulle jag gissa.

rätt svårt att förklara hur dem ser ut men det blir lixom som små ljus fläckar på dessa ställen på skärmen...
fläckarna visas på samtliga färger på bakgrunden....

någon mer än jag som upplever detta?
vad kan man göra åt saken. finns det garanti för sådan här?

Permalänk
Medlem

matte2k: Inte sett några ljusfläckar som du talar om, varken på min förra 5021 eller min nuvarande 5024.

Nån som har bra tips på hur man får skärmen ren från damm bäst?
Så rädd att repa den
Funkar microfiberdukar bra på skärmar?

Visa signatur

Loading signature. Please wait........

Permalänk
Medlem

Tja

Tänkte höra om det är någon här som spelar counterstrike på sin 5021:a som har fått voice communications att funka?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonnyl
Nån som har bra tips på hur man får skärmen ren från damm bäst?
Så rädd att repa den
Funkar microfiberdukar bra på skärmar?

Den här kanske kan vara nått?
Jag använder den till både plasman och datorns skärm ungefär en gång i veckan och det har funkat bra hittils.

Permalänk

Extra bildskärm..?

Jag skulle vara i behov att använda en
extra bildskärm till min 5024...
samma bild i den bärbara och i
den andra som är vänd bort från mig..
är det möjligt..?

Permalänk
Medlem

det är bara att klona...

bildskärms egenskaper ---> inställningar ---> avancerat...

så letar du runt lite där så kommer du nog hitta rätt... under fliken bildskärmar häder det en del..

lycka till!

Visa signatur

i7 2600K, 16GB 1600, 120 GB Intel 320, 2 TB Raid 1, Antec 300, W7 Pro - Arbetsstation CAD, 3ds Max, Vray, AE, CS5
MacBook Air 11,6 2010, 1,4 GHz, 4GB, 128 SSD - Resekamrat och soffsurfande

"Det man inte har i huvet får man ha i plånboken"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fabbe72
det är bara att klona...

bildskärms egenskaper ---> inställningar ---> avancerat...

så letar du runt lite där så kommer du nog hitta rätt... under fliken bildskärmar häder det en del..

lycka till!

Har letat som f*n men har inte lyckats "klona" skärmarna..
går att byta mellan skärmarna...elle så blir det
en stor "dubbelskärm"..muspekaren fortsätter i
extra skärmen..?..
tänkte visa ett bildspel för släkten i helgen,
och det blir lite trång för alla att kika i laptopen..:)

Fick det att funka..! Tack för hjälpen..!

Permalänk
Medlem

Nån annan som har problem med de nya ATi-drivrutinerna? När jag byter upplösning så blir skärmen ibland (ofta) såhär: http://www.goatsgotohell.com/gallery/d/1136-1/DSCN4300.jpg
Det funkar ok med drivrutinerna från acer men de är över 1,5 år gamla. Hårdvarufel kanske?