Valutaomvandlare - behöver testhjälp och ev. idéer!

Permalänk
Hedersmedlem

Valutaomvandlare - behöver testhjälp och ev. idéer!

Har precis fått klart en "release candidate" eller något, behöver hjälp att testa, fixa ev. buggar, samt få idéer.

Programmet är skrivet i java, så det kräver en javamobil (MIDP 2.0 skulle jag tro, någon med MIDP 1.0-mobil får gärna testa och rapportera!).

Du kan antingen mata in valutakursen manuellt i options, eller välja mellan vilja två valutor du vill omvandla och ladda hem kursen automatiskt (vilket drar c:a 1kb bandbredd, ~1.5 öre med comviqs 15kr/MB).

Nog pratat, dra hem filerna från http://exscape.org/valuta/web/ och släng in på mobilen via USB-kabel eller liknande.
Tanka via WAP funkar det med, gå in på exscape.org/valuta i telefonen.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

detta ska testas!

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk

helt underbart program till telefon

Permalänk
Medlem

Hm jag har en handdator med PPC2003, vad behöver jag? Kollat runt på javas hemsida men vet inte riktigt vad som behövs?

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har ingen aning tyvärr, du måste iaf kunna köra J2ME-program, frågan är ju om det går på något som inte är gjort för det eller inte.

Jag + tre polare har testat, vilket blir 3st K750i och 1 K700i, så andra tillverkare vore trevligt att höra om

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

hur fna kan 15.50£ bli 2.10 isk? ^^

funkar sålänge en av valutorna är svenska kronor iallfall.

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
Medlem

Verkar fungera på Windows Mobile SE. Dock så är det något som är skumt med valutaväxlingen då den alltid ger mig 7.14 i SKR oavsett vilken valuta jag väljer.

Visa signatur

<cidec> anybody here that can translate a swedish sentence for me pls ?
<Zaq> shot
<cidec> må din pung bli överkörd av femhundra siamesiska elefantbögar samtidigt som du får en ananas uppkörd långt upp i rektum

Permalänk
Hedersmedlem

Bi99uy: Kör du auto-update efter att du valt valutor isf? Om inte, gör det, eller mata in själv (längst ner i options) och spara, så borde det väl funka.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thomas
Bi99uy: Kör du auto-update efter att du valt valutor isf? Om inte, gör det, eller mata in själv (längst ner i options) och spara, så borde det väl funka.

Jaha, man måste uppdatera valutan efter att man har valt den. Nåja, nu fungerar det när man gjorde det. Dock så skulle det vara smidigare ifall det fanns någon databas som uppdaterades istället för att man får uppdatera valutan manuellt.

Visa signatur

<cidec> anybody here that can translate a swedish sentence for me pls ?
<Zaq> shot
<cidec> må din pung bli överkörd av femhundra siamesiska elefantbögar samtidigt som du får en ananas uppkörd långt upp i rektum

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har en T630, googlade och det verkar vara MIDP 1.0
Testade att skicka filerna var för sig och samtidigt. Skicka jag .jar-filen så efter et stod "sparar" så fick jag "ogiltigt program". Med .jad var det "åtgärden misslyckades".
Så jag verkar iaf inte få in program i mobilen, det är via bluetooth. Har funkat med javaspel förut, har inte testat nu så jag kan inte med 100% säga att det är omöjligt att få det fungera.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bi99uy
Jaha, man måste uppdatera valutan efter att man har valt den. Nåja, nu fungerar det när man gjorde det. Dock så skulle det vara smidigare ifall det fanns någon databas som uppdaterades istället för att man får uppdatera valutan manuellt.

Mja, jag får nog skriva till lite hjälp bara. Prylen är ju den att om man har en databas så blir den lätt utdaterad, och om man ska uppdatera en hel databas i taget så drar det mycket mera bandbredd (nog för att det antigen blir under 20kB, men ändå).

Förutom att det inte är helt tydligt hur det funkar så är jag nöjd

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thomas
Mja, jag får nog skriva till lite hjälp bara. Prylen är ju den att om man har en databas så blir den lätt utdaterad, och om man ska uppdatera en hel databas i taget så drar det mycket mera bandbredd (nog för att det antigen blir under 20kB, men ändå).

Förutom att det inte är helt tydligt hur det funkar så är jag nöjd

Varför inte göra det möjligt att välja ifall man vill uppdatera databasen eller just den valutan? Nu kan jag ingeting om programmering bortsett ifrån Assembler till industrirobotar, men det borde väl inte vara så jobbigt? Hursomhelst så är det en klockrent program dom du skall ha för,

Visa signatur

<cidec> anybody here that can translate a swedish sentence for me pls ?
<Zaq> shot
<cidec> må din pung bli överkörd av femhundra siamesiska elefantbögar samtidigt som du får en ananas uppkörd långt upp i rektum

Permalänk
Hedersmedlem

Jo, ska ta och fundera på det. Jobbigare blir det helt klart men kanske värt det.

Tack förresten

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Har fått igång den på handdatorn via CrEme nu. Däremot så finns det ingenstans att trycka för att konvertera när jag skrivit in hur mycket jag vill räkna om. CrEme kanske inte är helt kompatibelt med vad du skrivit detta i? Har ingen bra koll på sånt här:P

Permalänk
Hedersmedlem

Det ska räknas ut så fort man ändrar, eller på vissa telefoner (K750i t ex) när man går tillbaka från redigera-sidan, så det låter som inkompabilitet.
Kanske kan lägga till en konvertera-knapp för att fixa det för de som det inte funkar för.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Jag kunde inte gå till den adress du angett med min K500i. Har kontrollerat stavningen flera gånger. Fungerar att gå dit med Firefox, hmm..

Laddade hem via den bärbara och IR:ade den till mobilen i stället. Skitbra program! Tack.

Varifrån får du din kursdata? Hur ofta uppdateras den?

Visa signatur

Antec Sonata II | Seasonic S12II 380W | Asus P5B | C2Q Q6600 | Scythe Ninja Plus B | 2x1024 Corsair | PowerColor Bravo X700 PCIe | 500GB + 160GB Seagate

Permalänk
Hedersmedlem

De tankas från nordea.se, en gång om dagen (13:00).

Om du verkligen behöver precision så bör du inte lita för mycket på programmet dock.

SEK -> annan valuta eller tvärtom ger ganska bra precision, den tar snittet på köp/sälj-värdet och använder det.
Mellan andra valutor, t ex GBP och USD är det inte lika exakt alls dock, eftersom det går igenom till SEK först där i mitten.

Tillräckligt exakt för att kolla vad käket kostar på restaurangen men inte tillräckligt för att använda till sin aktieportfölj, alltså.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS