Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dvärgen
Den extra prestandan som ps3 har som 360 saknar.

Sen när har det slagits fast? Det är väl ingen som säkert kan uttala sig om hur mycket kraft det finns att pressa ur de båda konsollerna. Det känns mer som folk antar att PS3 har bättre prestanda eftersom den lanseras senare och har lite mer oprövad teknik under skalet. Sen är förstås det avgörande, precis som du påpekar, hur mycket av den teoretiska kraften som det går att utnyttja. Och där tror jag definitivt att 360 har ett försprång.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tony Clifton
Sen när har det slagits fast? Det är väl ingen som säkert kan uttala sig om hur mycket kraft det finns att pressa ur de båda konsollerna. Det känns mer som folk antar att PS3 har bättre prestanda eftersom den lanseras senare och har lite mer oprövad teknik under skalet. Sen är förstås det avgörande, precis som du påpekar, hur mycket av den teoretiska kraften som det går att utnyttja.

Jag tänker mer prestanda på pappert, och tror nu inte jag är nån ps3 fanboy. Men tittar man papper mot papper så är ps3 lite bättre. Men annars tror jag det kommer vara jämnlikt grafiskt ända till slutet av denna gen för det är då ps3 börja kunna användas fullt ut.

Men då kommer förmodligen Ms med en ny konsoll som är ännu bättre så är allt som vanligt och den Ps3 är grafik kung en liten stund sen var det slut.

Himmst vad det blev många "Men"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dvärgen
Jag tänker mer prestanda på pappert, och tror nu inte jag är nån ps3 fanboy. Men tittar man papper mot papper så är ps3 lite bättre. Men annars tror jag det kommer vara jämnlikt grafiskt ända till slutet av denna gen för det är då ps3 börja kunna användas fullt ut.

Men då kommer förmodligen Ms med en ny konsoll som är ännu bättre så är allt som vanligt och den Ps3 är grafik kung en liten stund sen var det slut.

Himmst vad det blev många "Men"

Hur kan man jämföra "pappar mot papper" när konsollerna bygger på två helt olika tekniker om jag får fråga? Det enda säkra är att helt sonika vänta och se.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dx.
Hur kan man jämföra "pappar mot papper" när konsollerna bygger på två helt olika tekniker om jag får fråga? Det enda säkra är att helt sonika vänta och se.

På samma sett som du gämför vilken annan hårdvara som helst som använder olika tekniker. Men vill du ha en djub gående mässa varför Ps3 har lite bättre prestanda änn 360 kan du prata med Fredag eller någon linkade.

Permalänk
Medlem

En ljupgående mässa?
En essä hade nog passat bättre.

Visa signatur

infowars - prisonplanet

Permalänk
Medlem

haha vad sägs om det här då ?

Assassin's Creed får bättre AI i 360-utgåvan

http://www.fz.se/nyhetsarkiv/?id=15614

Visa signatur

sad panda

Permalänk
Medlem

Behövs väl inga papperskrig längre, bara kolla på spelen. Sen om man blundar för det är en annan sak. Men visst finns det papper.

Behöver inte skriva nått, det har IBM redan gjort:
http://www.forbes.com/free_forbes/2006/0130/076.html

3 sidor fakta.

Speed Thrills: Cell Zaps Rivals
Cell IBM, SONY, TOSHIBA
Transistors(mil)234
Performance(gigaflops)230

Xbox 360 processorIBM
Transistors(mil)165
Performance(gigaflops)77
Pentium 4 Extreme Edition 840Intel
Transistors(mil)250
Performance(gigaflops)26

Sources: Microprocessor Report; IBM.

"An IBM demo shows the contrast. A terrain rendering program lets you fly over Mount Rainier at 1,300mph. Cell crunches through millions of lines of topographical and photographic data per second to paint topographically accurate, photo-quality pictures at a movie-quality 30 frames per second. On a similar program a Pentium takes more than two minutes to sketch a single frame"

Nåja, tänkte inte fortsätta nån VS diskution, utan rekommendera grejor till 360!

Invänta TX300 behövs inte, den finns ute nu!

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=122318

Vill man ha en billig duk, så är det bättre att satsa på målad spånskiva/MDF/HDF eller måla direkt på väggen. Tupplur får verkligen ses som en sista nödlösning, även om det "blir bild"

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem

Alltså att posta en artikel från en ickehårdvarusite som intervjuat folk från IBM (som gjorde hårdvaran i PS3 och får betalt från Sony) där det står att IBM grejjer i PS3 är asmycke bättre är väl inte direkt förvånande när det kommer från Fredag. Speciellt i Xbox360-tråden

Sen står det även

Citat:

Masakazu Suzuoki, Sony's lead designer on Cell, says Sony aims to use this power to create movies that are interactive and changeable, with multiple story lines, so people will watch the same flick more than once. Another idea Sony is kicking around: placing ads in the background of movies and TV shows and customizing them to suit the viewer, with Cell processors keeping track of who sees what.

Det låter som pure bs som används för att boosta hype ännu mer imo.

Mer snack

Citat:

Back in Austin Kahle talks about "immersive interaction," 3-D virtual worlds modeled with such detail that you can see, from your screen, exactly what it looks like when you're standing on the corner of Fifth Avenue and 23rd Street in Manhattan. "This is going to open a whole new realm of how people interact with computers and each other, where we'll mix reality with virtual reality," he says. For his entire career Kahle has been driven to create a chip that could change the world; now, he says, it has arrived. "This project is the culmination of that desire."

Låter som nånting som är lång utanför PS3s räckvidd och verkar vara lite som en önskedröm (Cell gör att vi kommer leva i Matrix/Minority Report-framtid närsomhelst)

"Fakta" my ass

Visa signatur

"When i was a kid i had an imaginary friend and i used to think that he went everywhere with me.
And that i could talk to him, and he could hear me, and that he could grant me wishes and stuff.
Then i grew up, and i stopped going to church." - Jimmy Carr

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dvärgen
På samma sett som du gämför vilken annan hårdvara som helst som använder olika tekniker. Men vill du ha en djub gående mässa varför Ps3 har lite bättre prestanda änn 360 kan du prata med Fredag eller någon linkade.

Vill man ha korrekt och saklig information så gör man bäst i att hålla sig till oberoende källor. Man frågar alltså inte Intels presstalesman om Intel eller AMD har bäst prestanda.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fredag
Behövs väl inga papperskrig längre, bara kolla på spelen. Sen om man blundar för det är en annan sak.

Om 360-fans blundar för skillnaderna så är du blind av tilltro för en produkt som du inte har i händerna än. Kan inte säga att jag varit så mycket mer imponerad av kvaliteerna på PS3-spelen jag sett filmer på. Snyggt, visst, men inte som du målar upp det.

Permalänk

http://www.fz.se/nyhetsarkiv/?id=15614

Ytterligare en spark i skrevet på alla PS3 drönare...

Kanske nämnts innan vad vet jag. Tycker iaf AI är viktigare än grafik, även om 360´n säkert kan komma dominera där med.

Permalänk
Sötast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bleak
haha vad sägs om det här då ?

Assassin's Creed får bättre AI i 360-utgåvan

http://www.fz.se/nyhetsarkiv/?id=15614

Ja, om det stämmer så skulle jag nog bara säga att det är ännu ett till tecken på att Microsoft försöker göra allt för att få spelen till sin konsol intressantare och försöka hindra kunder från att köpa PS3, låter som dom är rädda?

Dom kommer med hårda ord, dom får tydligen "extrabanor" och nu "bättre ai"
Jag undrar hur många miljoner dom stoppar i speltillverkarnas fickor för att försöka se bättre ut

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av karpo
Alltså att posta en artikel från en ickehårdvarusite som intervjuat folk från IBM (som gjorde hårdvaran i PS3 och får betalt från Sony) där det står att IBM grejjer i PS3 är asmycke bättre är väl inte direkt förvånande när det kommer från Fredag. Speciellt i Xbox360-tråden

"Fakta" my ass

ja det finns ju inget från IBM i 360.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Inget som dom vill ska vara en hit på samma sätt som Cell, eller?
Alltså i pengar spenderade på båda formaten tror jag IBM har lagt ut ganska mycket mer på Cell och hypar den så mycket dom kan nu när PS3 är på gång.

Visa signatur

"When i was a kid i had an imaginary friend and i used to think that he went everywhere with me.
And that i could talk to him, and he could hear me, and that he could grant me wishes and stuff.
Then i grew up, and i stopped going to church." - Jimmy Carr

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dvärgen
Den extra prestandan som ps3 har som 360 saknar.

Men de kan ändå inte använda den änn. De företag som ska göra ett spel till en konsoll får info om hur dom ska programera och liknade innan konsollen är klar. Och under den tiden ändra mycket så därför kan de inte använda full kraft.

Men efte som 360 är lätt att programera till och har varigt ett tag på marknaden nu så kan du få ut mer kraft i några år till innan Ps3 kommer up till den högre prestanda invåen.

Du vet verkligen inte vad du pratar om eller hur?

Permalänk
Inaktiv

Huvudsaken är väl att det är kul att spela. Fast det e klart, har man 200 gigaflops. Vad ska man då ha kul för?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av karpo
Alltså att posta en artikel från en ickehårdvarusite som intervjuat folk från IBM (som gjorde hårdvaran i PS3 och får betalt från Sony) där det står att IBM grejjer i PS3 är asmycke bättre är väl inte direkt förvånande när det kommer från Fredag. Speciellt i Xbox360-tråden

Citat:

Jag blev tillfrågad, så jag svarade. Sen om du tror att forskare från IBM är fulla av bs, så är det din åsikt, tänker inte tjafsa om det.

Tror nog det är större risk att spelutvecklare är mutade än IBM, som har gjort riktiga tester och uppnått över 97% av Cells teoretiska prestanda.

Sen fanns det mera citat än dessa:
"An IBM demo shows the contrast. A terrain rendering program lets you fly over Mount Rainier at 1,300mph. Cell crunches through millions of lines of topographical and photographic data per second to paint topographically accurate, photo-quality pictures at a movie-quality 30 frames per second. On a similar program a Pentium takes more than two minutes to sketch a single frame"

Men det hoppar du över, och även det andra. Jag tror jag inväntar en uppsats som bevisar att deras 3 sidor är fel, och även alla andra dokumenterade tester IBM och andra gjort sedan dess. Artikeln är gammal nu, och det är hela diskusionen med. När inte spelen till 360 har raytracing, eller klarar 1080p @ 60 Hz, eller whatever, så är det ju lätt att dra slutsatser.

Koncentrera er på spelen till 360 istället, det är väl de som räknas. Att prestandan inte är lika hög som PS3 borde väl inte spela nån roll?

------------------------------------------------------------------------------------------------------

Nån som funderar på TX-300?
Såg att en del TX-200 utgår på vissa ställen, den är fortfarande väldigt prisvärd!

Finns tester på Z5 med, och TW700 förväntas bli kung denna omgång av D5-paneler, så det är spännande tider för 720p projektorerna nu!
Nån här som äger en isf-kalibrerad TX, eller Z4, som har några kommentarer om kallibreringen?

Gears of war är ju ett delvis mörkt spel, och även Halo-spelen, så att få en god svärta och korrekta färger kan ju vara värt ett par tusen extra, eller vad säger ni?

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem
Citat:

"An IBM demo shows the contrast. A terrain rendering program lets you fly over Mount Rainier at 1,300mph. Cell crunches through millions of lines of topographical and photographic data per second to paint topographically accurate, photo-quality pictures at a movie-quality 30 frames per second. On a similar program a Pentium takes more than two minutes to sketch a single frame"

Det säger väl egentligen inte så mycket. Innan dual core på x86 var det svårt att ens emulera PS2, betyder det att PS2an var bättre än en PC med Pentium-processor?

Visa signatur

B650M GAMING X AX • Ryzen 5 7600X • Radeon RX 6950 XT • 32GB 6000MHz DDR5 • AP201 • Custom Loop

Permalänk
Medlem

Lol Fredag, du postar en länk till en hemsida med 3 sidor "fakta" sen när jag quotar till ett par av de saker på de sidorna som verkar vara ganska uppenbara hype/bs-uttalanden så tar du upp andra delar av samma text som jag inte nämt nått om.
Hur tror du att du ska komma undan att posta en uppenbar hypefylld länk om PS3 i Xbox360-tråden sen skriva att du inte vill diskutera nått utan att folk ska acceptera att det är fakta?

Visa signatur

"When i was a kid i had an imaginary friend and i used to think that he went everywhere with me.
And that i could talk to him, and he could hear me, and that he could grant me wishes and stuff.
Then i grew up, and i stopped going to church." - Jimmy Carr

Permalänk
Medlem

lol karpo, du postar egna åsikter utan referenser, som uppenbart är ren bs. ;P

Fakta:
PS3 GPU:74.8 billion shader operations per second, 33 billion dot products per second
360 GPU: 48 billion shader operations per second, 24 billion dot products per second

PS3 Cell: 218 GFLOPS, 18 billion dot products per second
360 Xenon: 115 GFLOPS, 9,6 billion dot products per second

Ställer frågan igen, hoppas på lite mera nyanserade svar:
Nån som funderar på TX-300?
Såg att en del TX-200 utgår på vissa ställen, den är fortfarande väldigt prisvärd!

Finns tester på Z5 med, och TW700 förväntas bli kung denna omgång av D5-paneler, så det är spännande tider för 720p projektorerna nu!
Nån här som äger en isf-kalibrerad TX, eller Z4, som har några kommentarer om kallibreringen?

Gears of war är ju ett delvis mörkt spel, och även Halo-spelen, så att få en god svärta och korrekta färger kan ju vara värt ett par tusen extra, eller vad säger ni?

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem

jag har inga problem med GFLOPS och sånt, men jag har ett problem med att du postar saker i 360-tråden där dit och datt är fakta fast artikeln verkade ganska biased då dom pratade med människorna som jobbat med Cell (som såklart vill att det ska bli en supersucce)

Citat:

Behöver inte skriva nått, det har IBM redan gjort:
http://www.forbes.com/free_forbes/2006/0130/076.html

3 sidor fakta.

Jag kan acceptera siffrorna men inte allt annat skit i den artikeln, mycket var ju bara marknadsförning/hype snack.

Visa signatur

"When i was a kid i had an imaginary friend and i used to think that he went everywhere with me.
And that i could talk to him, and he could hear me, and that he could grant me wishes and stuff.
Then i grew up, and i stopped going to church." - Jimmy Carr

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av karpo
jag har inga problem med GFLOPS och sånt, men jag har ett problem med att du postar saker i 360-tråden där dit och datt är fakta fast artikeln verkade ganska biased då dom pratade med människorna som jobbat med Cell (som såklart vill att det ska bli en supersucce)

Jag kan acceptera siffrorna men inte allt annat skit i den artikeln, mycket var ju bara marknadsförning/hype snack.

Det är rätt svårt att kringgå att Cell är extremt bra om den används korrekt. Tex., har du sett den filmen där de visar en slags 3D scanner som används i sjukhus? Den tidigare versionen tog ungefär 5 minuter att rendera hela kroppen medans Cell klarar det på 2 sekunder. Sånt kan rädda liv...

Detta är ingen fanboy snack utan ren fakta. Skit i PS3 och Sony.. IBM har lyckats bra med att utveckla en processor som kan användas till mycket. Men frågan om devsen kan utnyttnja den kraften för att skapa spel är nåt helt annat men min poäng är att självaste Cell är en grym prolle.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cloudstone
Det är rätt svårt att kringgå att Cell är extremt bra om den används korrekt. Tex., har du sett den filmen där de visar en slags 3D scanner som används i sjukhus? Den tidigare versionen tog ungefär 5 minuter att rendera hela kroppen medans Cell klarar det på 2 sekunder. Sånt kan rädda liv...

Detta är ingen fanboy snack utan ren fakta. Skit i PS3 och Sony.. IBM har lyckats bra med att utveckla en processor som kan användas till mycket. Men frågan om devsen kan utnyttnja den kraften för att skapa spel är nåt helt annat men min poäng är att självaste Cell är en grym prolle.

Förvisso är inte det helt sant, en vanlig hederlig CPU skulle det ta 20 min som de erkände innan, men gissa vad

De har haft specialtillverkade prylar för just det, enda skillnaden nu är att de kan skaffa CELL som är minst lika bra för det, till mycket mindre pris.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk

Alla skriver om hur bra Cell processorn är, den är grym hit och grym dit. Förutsatt lägger många till, att spelutvecklarna kan utnyttja kraften.

För egen del anser jag att en processor knappast kan anses som ett tekniskt mästerverk om det inte är en rimlig svårighetsgrad för utvecklarna att använda all denna "papperskraften". Spela roll att Cell ser jättebra ut på skisser som florerar på nätet, megaflops i miljarder per sekund osv. Vem orkar byr sig om de siffrorna?

Det där snacket höll på i många år kring PS2 minns jag. PS2 var minsann svårprogrammerad, grafiken var dålig pga av inkompetenta spelutvecklare. Ser ut som de flesta PS3 fanboyen redan livar upp sina gamla argument...

Permalänk
Medlem

Anledningen till att cell har så många GFLOPS är att den har 7/8? cores.
visst så får den en massa beräkningskraft utav detta.

Ett stort MEN är dock att det kommer ta en ohygglig tid innan utvecklarna kommer att kunna parallellisera spelen.
Att parallellisera spel kommer att bli mycket jobbigt, har själv programmerat en del multithreading med lås och semaforer. Det är inget kul.

Man kommer kanske kunna lägga ljud, fysik och grafik på varsin core, men vad ska man med de resterade 5 kärnorna till?

inte så konstigt det någon nämnde om medecintillämpningen med cellen.
Det är ju ingen realtidstillämpning direkt. Där kan man parallellisera hur mycket man vill.

Dock i spel så måste allt vara syncat, vilket kommer medföra att det mesta av PS3:ans GFLOPS kommer gå åt till "busy waiting" tills utvecklarna kommer att kunna parallellisera spelen.

Vad vill jag då säga med detta? Jo, att ni kan lägga ner GFLOP diskussionen och vänta tills utvecklarna lyckats använda dem

Visa signatur

Asus P8Z68-V, Intel Core i5 2500K, 8 GB Corsair Vengance, ASUS 6870

Permalänk
Medlem

need for speed: carbon demo på marketplace

Visa signatur

ehhehe

Permalänk
Medlem

Testade Totemball nu (ett spel där man styr med kameran) fyfan, jobbigaste spelet jag någonsin spelat. man styr genom att hålla armarna rakt ut och lyfta dom upp och ner och på så sätt styra gubben. Det behövs inte många minuter innan man är helt slut i axlarna.

spelet får 2/10 i betyg, tur att det var gratis.

Visa signatur

HP 6715s
500gb Extern HDD
Gamertag Jo11e

Permalänk
Medlem

NFS: Carbon demot. Urusel fps, annars rätt så underhållande. Körkänslan i driftmode är väl ... ja, rolig ^^ ... dock ej realistisk för fem öre.

Visa signatur

Arf arf!

Permalänk
Medlem

Tycker att de kan skippa driftläget helt och hållet, det har alltid varit ett läge i den serien som drar ner spelet (enligt min åsikt). Det är så fruktansvärt tråkigt och meningslöst, men det är väl tack vare den där nya drift-filmen de tvunget ska ha med det igen (eller så gillar andra det, vad vet jag). Oavsett vilket, man kan ju hoppas att de bättrar på FPSen när spelet väl släpps för det här var oacceptabelt, och jag är vanligtvis inte så petig med sådant. Utöver det var det väl ganska underhållande.

Visa signatur

guisepppe @ Xbox Live.
PSN: guisepppe.
Ahriana @ Azjol-Nerub.

Permalänk
Medlem

En fråga, i Forza motorsport spelen. Kan man modda, trimma styla sina bilar där? Och det är väll inte bara banbilar som är ner klotrade med dekaler och mög:)