Permalänk
Snusfri

Bygga snuskyl.

Ska köpa ny 80mm fläkt till chassit och då tänkte jag ta den gamla
fläkten samt en till att bygga en "snuskyl".

Idén är följande:

Fläkt i båda ändarna, alldeles ovanför den undre kommer
det att vara ett hål för att kunna plocka ut dosan enkelt.

Denna kommer ju inte att kyla dosorna speciellt mycket utan
ser det mer som ett test.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem

Ser ut att kunna bli bra, men det skulle vara bra om luften kunde passera alla dosorna så att det är lite luft runt om kring menar jag. Kanska fästa något så att dosorna håller sig på mitten oxå?

Visa signatur

It a butt ache!

Permalänk
Medlem

Köp dosor i metall : )

Permalänk
Medlem

Du kommer aldrig att få dosorna kallare än temperaturen i rummet. En fläkt kyler inte, den flyttar luft.

Visa signatur

Rigg: ASUS ROG Strix B660-I Gaming WIFI | i5 12400F | Corsair Vengence DDR5, 32 GB | nVidia Geforce GTX 1060 3GB | Samsung 980 PRO, 1 TB

Permalänk
Medlem

^true^
jag tror inte du ens kmr nära rumstemperatur med bara två 80mm fläktar =/

Visa signatur

Pennywise: Beep-beep Richie!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wixia
Du kommer aldrig att få dosorna kallare än temperaturen i rummet. En fläkt kyler inte, den flyttar luft.

Äsch! Det är ju vinter, ställ dem i fönstret i någon minut!

Permalänk
Snusfri

Jag vet att fläktar inte kyler i den bemärkelsen, att de bara flyttar luft.
"röret" eller vad man nu skall kalla det kommer att vara lite större än
dosorna så att det kommer att luft runt omkring dem.

Som jag skrev är det en kul grej mest, sen om det funkar är bara en bonus.
Röret kommer till 99% att vara av aluminium.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tål tydligen att sägas igen...

FLÄKTAR KYLER INTE!!!

tempen på din snuskburk kommer inte bli en sketen grad kallare än den redan är när den legat ett tag på skrivbordet. Att röret är av aluminium har inte den minsta betydelse för tempen i datta fall.

"Kul grej"??

-Titta det blåser på min burk! Hahaha:p

Visa signatur

* Detta meddelande har granskats av FRA *

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Deone

FLÄKTAR KYLER INTE!!!

tempen på din snuskburk kommer inte bli en sketen grad kallare än den redan är när den legat ett tag på skrivbordet. Att röret är av aluminium har inte den minsta betydelse för tempen i datta fall.

"Kul grej"??

Vafan! Sluta klaga, låt snubben göra som han vill. Gillar du det inte så behöver du ju inte skriva några inlägg i tråden heller!

Visa signatur

Elektriker och musiker =)

Permalänk
Snusfri
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Deone

FLÄKTAR KYLER INTE!!!

"Kul grej"??

Om jag vill bygga så gör jag det, patetiska förlorare som dig gör verkligen att swec fått sitt dåliga rykte.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

du, tycker du ska skippa fläktarna, onödigt oväsen till ingen nytta! MEN du hade kunnat göra en jäävligt snygg "Snusdoseautomat" av aluminiumröret istället!!

Permalänk

jag har en bättre ide...strunta i röret, fläktarna och allt det där....snusa inte på två år, och pengarna du sparat in där kan du köpa en riktig snuskyl och sen snusa hur mycket du vill och leva lycklig i alla dagar:D...

eller, så kan du hålla dig från snus i 6 månader ungefär, och sen av dom pengarna köpa ett peltierelement och kylfläns och sen av rörer och fläktarna göra en VÄRSTING snuskyl:D vad sägs om det?

ont: mycket intressant moddprojekt:)

Permalänk
Medlem

Inte för att klaga på ditt bygge eller något. Jag har alldrig lagt mig i andras byggloggar tidigare men nu bara måste jag. Vad är meningen med bygget? Du säger ju själv: "Denna kommer ju inte att kyla dosorna speciellt mycket utan ser det mer som ett test."
So whats the point? Skall du utveckla det hela till pelt kylning sen eller?

Det du sa ovanför mig: "text.....patetiska förlorare som dig gör ....text"
Vad ger dig rätten att kalla honom patetisk och förlorare? Känner du honom, nej skulle inte tro det. Så jag anser inte att du har rätten att kalla honom patetisk. Om du träffar en kille på stan som säger något till dig som du helt enkelt inte gillar. Kallar du då honom för en patetisk förlorare? Gör du det är det tyvärr du som är patetisk som ens tar åt av något som en person som du inte överhuvudtaget känner. Det är för fan bara att ignorera honom. Det gör nästan alltid jag om någon skriver något jag inte gillar. Men nu gör jag tyvärr inte det.

Visa signatur

AMD Opteron 170 @ 2901Mhz- DFi Sli-DR - Prometeia Mach II - 2x Crosair XMS3500 BH5 512mb @ 2-2-2-5 264Mhz 3.6Vdimm (Bränner in dom nu)- Asus *extreme* 6800Ultra

Permalänk
Medlem

Köp en peltier istället.. Du behöver juh inte mata den me många volt för du ska väll bara ner i en 10 grader?? Planerade själv att göra så ett tag men sen kom ja fram till att ja gillar inte min snus kall ^^

Visa signatur

|Pentium 4 3.06|Maxtor 320 gig|512 mb|Geforce fx 5600 ultra 256 ddr|Chieftec DA-01 Full-tower|
Övriga Ämnen
RIP 2005-05-10

Permalänk
Medlem

Ta och väx upp tack... är inte coolt med snus. Och därför är de inte heller tuff med en fläkt som blåser på din "coola" samling snusdosor som din mamma köpt till dig. Hoppas du tar illa upp och försvara din snusanvändning för dig skälv och kanske också för oss andra här. Och på så vis göra de ännu värre = ).

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vasadu
Ta och väx upp tack... är inte coolt med snus. Och därför är de inte heller tuff med en fläkt som blåser på din "coola" samling snusdosor som din mamma köpt till dig. Hoppas du tar illa upp och försvara din snusanvändning för dig skälv och kanske också för oss andra här. Och på så vis göra de ännu värre = ).

Vem har sagt att det är coolt att snusa?
Är det bara som det verkar lr har hälften av alla som postar i denna tråden mens lr pms lr nåt? Fan sluta klaga, och intressera er lite mer för projektet istället - oavsett vad NI anser att resultatet kommer att bli.

Visa signatur

Elektriker och musiker =)

Permalänk
Medlem

fan farligt o skapa en tråd utan o bli ner trackad i dagens SweC... ska de va kritik så får den fan vara vettig iaf, klart det komemr skillja nån grad om 2 fläktar blåser på dosan, så när du har en bordsfläkt som blåser på dig känner du inte nån temp skillnad, tror du att du har samma temp även om en stor fläkt blåser dig rätt i ansiktet..... dock så rekomenderar jag isf att du köper dig en liten peltier typ 86 W eller va det finns o låter den kyla ner dosorna. skulle nog bli ganska perfekt

Edit: Woho kolla på mig status respekt jag snusar jag e FETT COOL! haha status jag har kolla min Volvo 240 med större utblås den ger 45 kraftiga hästar... helvete ingen som sagt det är coolt och snusa eller nått sånt skit, låt han göra sitt projekt utan o börja tracka ner som fan!

Visa signatur

Intel Pentium 4 Prescott, 3.39 GHz | 1024MB DDR pc3200 | 2 st 250 Seagate Barracuda S-ATA | Radeon x600 pro 256 Mb | Hiper Type-R 580 W Black

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mor_tuta
Om jag vill bygga så gör jag det, patetiska förlorare som dig gör verkligen att swec fått sitt dåliga rykte.

OffT: Har swec fått ett dåligt rykte?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SPLiTi
fan farligt o skapa en tråd utan o bli ner trackad i dagens SweC... ska de va kritik så får den fan vara vettig iaf, klart det komemr skillja nån grad om 2 fläktar blåser på dosan, så när du har en bordsfläkt som blåser på dig känner du inte nån temp skillnad, tror du att du har samma temp även om en stor fläkt blåser dig rätt i ansiktet..... dock så rekomenderar jag isf att du köper dig en liten peltier typ 86 W eller va det finns o låter den kyla ner dosorna. skulle nog bli ganska perfekt

Edit: Woho kolla på mig status respekt jag snusar jag e FETT COOL! haha status jag har kolla min Volvo 240 med större utblås den ger 45 kraftiga hästar... helvete ingen som sagt det är coolt och snusa eller nått sånt skit, låt han göra sitt projekt utan o börja tracka ner som fan!

om snuset håller 20 grader och du blåser luft som är 20 grader på det så kommer det inte att hända någonting.
om ditt ansikte är 37 grader och du blåser luft som är 20 grader på det så är det väl klart att det händer grejer.

Permalänk
Medlem

SPLiTi det ända fläkten gör är att flytta luften snabbare. Runt varma delar finns det en lite osynlig värme "sköld" som gör att luft som kommer nära ditt ansikte men inte rör sig fort hinner bli lite uppvärm innan den nuddar din hud, men om den flyttar sig snabbare hinner inte din "sköld" värma upp luften lika mycket. Därav att det känns som om fläkten gör det kallare med det gör den inte.

Så det ända en fläkt skulle kunna göra är att kunna få ner dosan till rumstemperatur lite snabbare än om den låg på bordet.

Visa signatur

AMD Opteron 170 @ 2901Mhz- DFi Sli-DR - Prometeia Mach II - 2x Crosair XMS3500 BH5 512mb @ 2-2-2-5 264Mhz 3.6Vdimm (Bränner in dom nu)- Asus *extreme* 6800Ultra

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SPLiTi
klart det komemr skillja nån grad om 2 fläktar blåser på dosan, så när du har en bordsfläkt som blåser på dig känner du inte nån temp skillnad, tror du att du har samma temp även om en stor fläkt blåser dig rätt i ansiktet.....

nej det kommer inte ens att skilja en enda liten grad. En fläkt kan inte kyla lägre än till rumstempen och lägger han snuskdosan framme ett tag så kommer den ändå att få rumstemp. Att det känns kallt när man har en bordsfläkt som blåser i ansiktet beror på att du själv är varmare än rumstemp och fläkten ökar värmeavledningen, dvs du kyls snabbare men aldrig lägre än till rumstemp.

Visa signatur

* Detta meddelande har granskats av FRA *

Permalänk
Medlem

Nog med pappegojor tycker jag nu. Vi har trackat killen nog. Tillbaka till ämnet innan någon moderator låser tråden för killen.

Jag skulle gärna vilja ha svar på min fråga dock:
"Vad är meningen med bygget? Du säger ju själv: "Denna kommer ju inte att kyla dosorna speciellt mycket utan ser det mer som ett _TEST_."
So whats the point? Skall du utveckla det hela till pelt kylning sen eller något annat?"

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aki||es
OffT: Har swec fått ett dåligt rykte?

Ja dom flesta av mina polare pallar inte med att vara här längre för att alla bara trycker ner alla så fort dom säger nåt.. Förstår faktist dom..

Visa signatur

|Pentium 4 3.06|Maxtor 320 gig|512 mb|Geforce fx 5600 ultra 256 ddr|Chieftec DA-01 Full-tower|
Övriga Ämnen
RIP 2005-05-10

Permalänk

Låt han bygga!

Dock så hade det nog varit ballare med en automat. Men då måste du ha ett rör som snusdosan precis går in i. Sen när du vill ha en ny dosa trycker du på en knapp och fläkten sätter igång, och ut ploppar en snusdosa! kan fungera...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av StålLången
Låt han bygga!

Dock så hade det nog varit ballare med en automat. Men då måste du ha ett rör som snusdosan precis går in i. Sen när du vill ha en ny dosa trycker du på en knapp och fläkten sätter igång, och ut ploppar en snusdosa! kan fungera...

Ja men man vill juh inte ha snusen liggandes för länge där om där e varmt..

Visa signatur

Övriga Ämnen
RIP 2005-05-10

Permalänk
Snusfri
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vasadu

Det är oerhört coolt att snusa, och jag älskar verkligen små plastdosor som min mor har köpt till mig. FYI så är jag förmodligen äldre än dig (26) så min kära moder behöver inte förse mig med denna hemska vara.

Lev väl min herre (gosse?)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag tror att eventuella fläktar skulle torka ut snuset snabbare.

Visa signatur

Asus P5W DH Deluxe i975X | E8600| 7970 | XMS2-6400 |

Permalänk
Snusfri
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LfD
Jag tror att eventuella fläktar skulle torka ut snuset snabbare.

Det har du nog rätt i, snus vill ju ha lite fukt för att hålla sig fräscht.
Det jag egentligen ville ha var en snygg "behållare" som man eventuellt skulle kunna ha monterad på väggen eller ståendes på ett bord eller i bokhyllan som samtidigt håller snusen kyld eller sval.

Skulle den bara stå i ett rör så blir den stillastående luften som en värmesköld, men det blir
ju inte så om man har fläktar som sätter lufter in rörelse.

Polerad aluminium eller liknande med en utskuren bit nertill där man plockar ut en dosa
skulle nog kunna göra sig rätt snyggt i en bokhylla.

Visa signatur

Permalänk

du har inte funderat på nån form av peltier med väldigt låg effekt, för du behöver ju bara sänka temperatur nån grad ju.. eftersom att det är snus å inte colaburkar eller liknande så borde du ju kunna få ganska låg temperatur med en liten billig peltier och en fläns å fläkt

Visa signatur

(\ /) [ Samsung S21 FE och iPhone 16 ]
(O.o) [ Lenovo ThinkPad P1 i9 ]
(> <) [ Synology Diskstation DS413J 8TB och DS917+ 16TB ]
¨¨¨¨ [ Suzuki GSF600 ]

Permalänk
Snusfri

Har faktiskt inte funderat så mycket på peltier, runt 10-12grader vore ju det bästa att få ner tempen till och det blir ju rätt så omöjligt med fläktar.

Skönt med lite vettiga tips/kommentarer.

Visa signatur