Permalänk
Medlem

Nätverkskabel från danmark

Jag och en kompis satt och pratade nätverk och då sa han att det gick att tanka i 100mbit/s från danmark men bara en kabel. Asså det ska vara en hel kabel inte någon förstärkare, jag sa att det var ömöjlig man han var säker på att det gick.

Hur är det går det att tanka i 100Mbits med en kabel som e 70mil lång?

Permalänk
Medlem

En TP-kabel har väl bara en räckvidd på några hundra meter, möjligtvis nån kilometer. Kommer inte ihåg exakt hur det ligger till. 70 mil kan din kompis drömma om...

Permalänk

ingen fiber kabel han mena då

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ThyLegionsCome
ingen fiber kabel han mena då

Nej vi menade vanlig tp-kabel

Permalänk
Medlem

Du kan knappt köra 100Mbit på en 100 m kabel.

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Cat 5/6 TP ligger på max 100 meter ungefär cirka.

Vet inte hur långt Fiber kan gå utan förstärkning, men de transantlantiska kablarna är ju hyfsat långa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa

Vet inte hur långt Fiber kan gå utan förstärkning, men de transantlantiska kablarna är ju hyfsat långa.

Nu ska jag inte låtsas som att jag kan något om optik, men jag skulle kunna sätta min högre tumme på att atlantkablarna har rikligt med förstärkare. Sparar min vänstra tumme då jag kan ha fel.

edit: Sätter bägge tummarna på det nu efter att ha läst runt en del på internet.

Visa signatur

Min svävare är full av ålar.

Permalänk
Avstängd

Det går absolut inte, Och hur hade ni tänkt dra den från danmark? över bron eller? hahhaa

Visa signatur

SpelDator: P4 ||| Radeon X800 GTO 256MB ||| 3.3 gHZ ||| 2x200 GB hdd ||| 3x512 mB RAM
VentServerDator: Geforece2 ||| 800 mHZ ||| 6 gB hdd ||| 128 mb RAM :D
----------> Telia 24 Mbit/s <----------

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av toby88
Det går absolut inte, Och hur hade ni tänkt dra den från danmark? över bron eller? hahhaa

Det var bara en tanke...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av toby88
Det går absolut inte, Och hur hade ni tänkt dra den från danmark? över bron eller? hahhaa

Ett annat bra sätt är att hänga den i heliumballonger.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dunde
Ett annat bra sätt är att hänga den i heliumballonger.

Det är ett mindre bra sätt. Några fulla danskar skulle säkert få för sig att sno ballongerna och andas in heliumet för att låta roligt när de pratar.

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DrRotmos
Det är ett mindre bra sätt. Några fulla danskar skulle säkert få för sig att sno ballongerna och andas in heliumet för att låta roligt när de pratar.

Det gör de redan

Visa signatur

Opteron 146 Cabye 0543FPMW@330x9 1.5v | Antec SONATA II | XFX 7800GT@530/1200| Seagate Barracuda 300GB SATA2 16MB |G.skill 1gbgh @ 260 1.5-2-2-5| DFI Lanparty UT nF4 SLI-DR Expert | Waterchill KT12A-12VS |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NdL
Det gör de redan

Haha, den var bra:)
Nej, men det är ganska omöjligt.

Visa signatur

Behind every great fortune there is a crime. - Honoré de Balzac
simonb @ irc

Permalänk
Medlem

Hur lång räckvid det är på en TP har ju inte med själva kablen o göra. (möjligtvis en liten i kvallitén) Jag har t.ex en switch som klara 100Mbit/port i upp till 150 meter.

*EDIT* ska vara 150-200meter totalt på alla 4 portarna

/Homer_S1

Visa signatur

INTEL Core i9 9900K @ 5.2GhZ| Gigabyte GA-Z370 Gaming 5 | NVidia RTX 4070 TI| 4x8Gb Vengeance PRO RED 3600 MhZ DDR4 | Samsung 970 EVO plus 1tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 27" Acer Predator XB271HU IPS| Logitech G915 Lightspeed & G900 Chaos Spectrum | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Homer_S1
Hur lång räckvid det är på en TP har ju inte med själva kablen o göra. (möjligtvis en liten i kvallitén) Jag har t.ex en switch som klara 100Mbit/port i upp till 150 meter.

/Homer_S1

Det var något helt nytt.
Jag drog iväg ett mejl till IEEE folket att dom får skriva om all dokumentation angående dina upptäckter, Det här vänder ju upp och ner på hela nätverksvärlden.
Alla som säljer Cat5 och cat6 kommer att åka fast för fusk.

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av toby88
Det går absolut inte, Och hur hade ni tänkt dra den från danmark? över bron eller? hahhaa

Det går redan fiberkablar över bron. Dock vet jag inte hur långa de är...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JenzA
Det var något helt nytt.
Jag drog iväg ett mejl till IEEE folket att dom får skriva om all dokumentation angående dina upptäckter, Det här vänder ju upp och ner på hela nätverksvärlden.
Alla som säljer Cat5 och cat6 kommer att åka fast för fusk.

kan funka, trots allt specar standarden bara vad utrustningen måste klara av, om utrustningen då klarar mer är det bara en bonus.

Permalänk

åååh sarkasmen flödar

Visa signatur

CoolerMaster Centurion 532 | Tagan 430W EC | DFI LP UT NF4 Ultra-D | AMD64 3700+ SD BN @ 2915Mhz (Zalman CNPS7000B-Cu) | 2x512MB Kingston DDR400 | Asus Radeon X850PRO PCI-E (Zalman VF700-Cu) | 280GB IDE HDD | SuperPI 29s

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Miptex
Nu ska jag inte låtsas som att jag kan något om optik, men jag skulle kunna sätta min högre tumme på att atlantkablarna har rikligt med förstärkare. Sparar min vänstra tumme då jag kan ha fel..

Har bara svårt att tro på att de ligger massa signalförstärkare längs hela bottnen under vattnet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Har bara svårt att tro på att de ligger massa signalförstärkare längs hela bottnen under vattnet.

Här är en fin diskussion:
http://answers.google.com/answers/threadview?id=514730

Här står det lite mer om du bläddrar lite:
http://en.wikipedia.org/wiki/Fiber_optic

Verkar vara en dopad del av fibern som förstärker signalen utan att behöva regenerera den. Verkar krävas en del spänning på de olika kontinenterna för att få det att funka.

edit: Noternets länk var mycket bättre.

Visa signatur

Min svävare är full av ålar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Har bara svårt att tro på att de ligger massa signalförstärkare längs hela bottnen under vattnet.

http://davidw.home.cern.ch/davidw/public/SubCables.html

Citat:

Power on repeatered cables

When repeaters are needed they must be powered. The standard approach is to send a constant current of about 1A from one end of the cable to the other, along a copper sheath which lies outside the fibres and inside the armour (if present). Each km of cable offers a resistance of some 0.7 ohm, and the voltage drop across each repeater is typically 40V (on four fibre-pair cable), leading to a requirement of close to 10 KV across a typical 7500 km transatlantic crossing with 100 repeaters. In branched cable systems the power management becomes somewhat more complex, and the branching units incorporate very high reliability relays to cope with the power reconfiguration needed in case of repairs.

edit: väldigt intressant läsning annars också.

Visa signatur

no signature.