Permalänk
Medlem

Vilken är plus/minus?

Vilken av kontakterna är vad? :S

Visa signatur

"Värm upp ugnen innan du stoppar in bullen".

Permalänk
Medlem

eftersom att det är växelström så finns det inget plus lr minus.

Visa signatur

laptop - Compaq 615
foto - Nikon D3000 + 18-105
Bloggen med lite foton och skitsnack

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danneboy
eftersom att det är växelström så finns det inget plus lr minus.

Okej, men exempel detta schemat hur vet jag då vilket som är minus eller plus? :S

(Line in 230V ska de vara).

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Seriöst, den där ritningen ser rätt farlig ut. Jag skulle aldrig kopplat LCDn till samma jordpunkt som högspännings-utgången från ballasten.

Men somsagt, på 230V växelspänning AC finns inget plus eller minus

Permalänk

Kommer säkert snurra jättefort den där fläkten... 230 volt växelström till en 12 volts likströmsfläkt

Visa signatur

--== Quiksilver ==--

Permalänk
Medlem

Säg att det är en 230voltsfläkt.
Och alla jordar kopplar jag till vägguttaget.

Men hur ska jag koppla + och - med ballasten då :S Och fläkten? Det kvittar eller? bara kopplar den på vilken som helst och kör igång? Funkar det?

Mada hur skulle du kopplat in lcdn då?

Visa signatur

Permalänk

Jag tänker inte ge mig in på att analysera det där schemat i och med att jag inte ens vet vad ballast är i datorsammanhang :S

Men eftersom det är växelspänning kan du som sagt helt och hållet glömma det där med plus och minus, det existerar inte...

Eftersom du inte ens verkar veta skillnaden på lik- och växelspänning verkar det lite tveksamt att du håller på med det här kanske...?

Var har du fått schemat från??

Visa signatur

--== Quiksilver ==--

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Quicksilver
Jag tänker inte ge mig in på att analysera det där schemat i och med att jag inte ens vet vad ballast är i datorsammanhang :S

Men eftersom det är växelspänning kan du som sagt helt och hållet glömma det där med plus och minus, det existerar inte...

Eftersom du inte ens verkar veta skillnaden på lik- och växelspänning verkar det lite tveksamt att du håller på med det här kanske...?

Var har du fått schemat från??

Jag är inte dum, vet skillnad på lik och växelspänning. Men jag undrar om schemat fortfarande gäller, bara hur jag ska koppla istället.

Ballast är samma sak som nätagregat. Den delar ut strömmen till lampan.

Om jag kopplar in en 230v fläkt till vägguttaget inte byter den håll hela tiden då så den står stilla. Det måste väl vara något speciellt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kan du inte skriva vad du vill uppnå istället så kanske du får hjälp.

Edit:
Ser ut som om du försöker bygga en DIY-projektor. Har du inte tillräcklig koll på elen för att behöva fråga om basic-grejer, så kanske du ska läsa på först.
Du vet att MH-lampor ger ifrån sig otäck UV-strålning som man måste bli av med på något sätt!? (Annars förstör du synen, bland annat.)

Visa signatur

- Har tråkigt utan ÖÄ!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Snirkl
Kan du inte skriva vad du vill uppnå istället så kanske du får hjälp.

Edit:
Ser ut som om du försöker bygga en DIY-projektor. Har du inte tillräcklig koll på elen för att behöva fråga om basic-grejer, så kanske du ska läsa på först.
Du vet att MH-lampor ger ifrån sig otäck UV-strålning som man måste bli av med på något sätt!? (Annars förstör du synen, bland annat.)

Jag har uvfilter, allt material som behövs från lumenlab.com... Det med att bygga den kan jag, förutom elen eftersom alla ritningar på lumenlab.com är med likström och 120V.

Det jag vill uppnå är detta:

Jag vill ha lcd nätdelen + lamp ballasten (lampans nätdelen) och 2st 230voltsfläktar inkopplade till en och samma uttag, så jag bara behöver en kabel som går ut från projektorn.

Man ska kunna använda sig av 2st relä. En så man bryter hela kretsen och en så man bryter allt utom fläktarna (Så man ska kunna kyla av den när man stängt av lampan + lcd).
Vill helst ha allt jordat med.

Någon som har lust att slänga upp en ritning eller en förklaring? Skulle hjälpa mig mycket!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nu vet jag inte hur det fungerar exakt, men borde inte ballasten och lampan vara för 110V också i sådana fall? Eller vet du att du köpt grejer för 230V?

Visa signatur

- Har tråkigt utan ÖÄ!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Snirkl
Nu vet jag inte hur det fungerar exakt, men borde inte ballasten och lampan vara för 110V också i sådana fall? Eller vet du att du köpt grejer för 230V?

Ja jag har köpt grejer som funkar till 220/240 Volt.

Kan någon förklara nu ? Eller är de bara o koppla som de gjort där uppe, för de har ju kopplat med AC de med. Men varför skriver de ut + och - ?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Blå är N ledaren, brun L ledaren och gul/grön är PE.

Visa signatur

Apple Macbook Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av laaf
Blå är N ledaren, brun L ledaren och gul/grön är PE.

Okej, N menas med? L menas med? PE är jord alltså.

Hur ska jag koppla in det i bilden som är högst upp i denna tråd?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det ska nog vara N = Nollan, L = Ledaren...

Visa signatur

Något Asus MB | Intel i7 @ 4.35 Ghz | Gigabyte OC 580 GTX | Corsair Vengance 16Gb RAM | Corsair GT-Series 120Gb SSD
Det räcker för mig...

Permalänk

L står för fas, kan stå för ledare också men har aldrig hört det. Fas heter det på riktigt

Visa signatur

Amd 64 3700+ @2900mhz 290*10 Asus A8N SLI Premium 2x 512mb ram, Gainward 6600gt 128mb GS, 2x 250 gb hdd + 80 gb hdd alla samsung, Tagan 420w, thermailtake armor svart (ej alu versionen)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MazterX
Det ska nog vara N = Nollan, L = Ledaren...

Det kvittar vilken av utgångskontakterna jag tar ex Nollan till? bara allt håller sig i nollans krets. Eftersom det är växelström, right?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pr0bz
Ja jag har köpt grejer som funkar till 220/240 Volt.

Kan någon förklara nu ? Eller är de bara o koppla som de gjort där uppe, för de har ju kopplat med AC de med. Men varför skriver de ut + och - ?

Var ser du att de kopplat med AC? På fläkten står ju klart och tydligt DC och sätter du en likströmsmotor på växelström fungerar det minst sagt dåligt.

Visa signatur

Но если есть в кармане пачка сигарет,
Значит все не так уж плохо на сегодняшний день.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zlayer
Var ser du att de kopplat med AC? På fläkten står ju klart och tydligt DC och sätter du en likströmsmotor på växelström fungerar det minst sagt dåligt.

För att de har ac i usa? :S

Visa signatur

Permalänk
Testpilot
Citat:

Alla länder har AC, det är växelström

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Citat:

Och vad säger att de inte konverterar till DC innan de matar in spänningen i den där kretsen? (Vilket man gör med i stort sett all elektronik såvitt jag vet).

Och som sagt har alla länder AC i elnäten.

Visa signatur

Но если есть в кармане пачка сигарет,
Значит все не так уж плохо на сегодняшний день.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zlayer
Och vad säger att de inte konverterar till DC innan de matar in spänningen i den där kretsen? (Vilket man gör med i stort sett all elektronik såvitt jag vet).

Och som sagt har alla länder AC i elnäten.

Öh för om du kollar på schemat så ser du att lampan har en egen ballast som konverterar om till dc? :S Sen har de kabel till nätdelen på lcdn..

Visa signatur

Permalänk

Eh...det där schemat är ju helt knäppt, dom blandar ju likström och växelström hur som helst!

Visa signatur

--== Quiksilver ==--

Permalänk
Medlem
Citat:

Eh...det där schemat är ju helt knäppt, dom blandar ju likström och växelström hur som helst!

äh skitsamma ja fattar det

Finns det speciella relä på 10ampere eller något sådant? För de har skrivit in 10ampere på relät. Kan någon förklara hur ett relä fungerar? :S Kan nån ge tipps på ett jag kan köpa från elfa?

Visa signatur

Permalänk

Du har inte tänkt på att lampan enligt ditt resonemang får DC från ballasten till din plus på lampan och AC direkt från inkommande till din minus på lampan...
Kommer säkert funka alldeles "lysande"!

Visa signatur

--== Quiksilver ==--

Permalänk
Medlem
Citat:

Du har inte tänkt på att lampan enligt ditt resonemang får DC från ballasten till din plus på lampan och AC direkt från inkommande till din minus på lampan...
Kommer säkert funka alldeles "lysande"!

Har flera olika elektriska scheman.... Men ballasten har 3 sladdar eller något från minus på den och där ska de sitta nån "capicator" osv, därför de ser ut sådär på schemat. det är slarvigt jag vet. Kan lägga upp annat om du inte förstår.

Just nu undrar jag bara om de går att köra med strömbrytare istället för relä, vad det ger för nån skillnad..

Någon som kan leta upp säkringshållare, tröga glassäkringar 10ampere, en strömbrytare som pallar 230V och 10amp. Hittar inge bra

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

/.../

Om jag kopplar in en 230v fläkt till vägguttaget inte byter den håll hela tiden då så den står stilla. Det måste väl vara något speciellt.

Egentligen lite ot, men:

Tja... antingen så kör de med en likriktare i fläkten, vilket lär vara det vanligaste. Dvs. den tar bara ena "halvan" av sinuskurvan som bildas vid växelström.

Men det är även så att elmotorer kan göras så att det inte spelar någon roll hur strömmen är riktad, de snurrar åt samma håll ändå. (Detta uppnås genom att man har elektromagneter på både rotor och de fasta delarna; om man byter poler på strömmen byter polerna plats på båda delarna, och alltså har man samma läge som förut.)

Detta har egentligen inget med ämnet att göra, men jag kände för att förklara det

Permalänk
Medlem

anledningen till varför de står + och - på schemat är för att lekmen alltid ska blanda in de när de sysslar med växelspänning.

Permalänk

Detta är dimensionerat efter länder där man har mer koll på Fas/Nolla, i sverige har vi inte kontakterna utformade på detta sätt...

EDIT: aha nu fattar jag lite mer...
Ska du ha relän så borde det räcka med 5A, men det blir klurigt att koppla såatt den andra slår av efter en så pass lång stund...

Visa signatur

Elektriska komponenter placerade i en stållåda.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 13th.Marine
Detta är dimensionerat efter länder där man har mer koll på Fas/Nolla, i sverige har vi inte kontakterna utformade på detta sätt...

EDIT: aha nu fattar jag lite mer...
Ska du ha relän så borde det räcka med 5A, men det blir klurigt att koppla såatt den andra slår av efter en så pass lång stund...

Om jag ska ha ett 5A relä ska ja då ha en 5A säkring med? Ska jag ha en trög eller snabb? Tänkte en trög glassäkring eller något.

Visa signatur