Permalänk

Att programmera i Mac OS X

Hur pass smidigt är det att koda i Mac OS X med Windows som målplattform? Det är så att jag är väldigt sugen på att köpa en ibook, men eftersom jag pluggar spelprogrammering så känner jag mig lite låst till Windows. Jag har tillgång till en stationär dator med Windows som jag förmodligen kommer att jobba på mestadels ändå. Men om jag åker iväg över en helg eller så så kan det vara praktiskt att kunna ta med sig arbetet. Så vad har jag för alternativ? Det jag rent spontant tänker på är att köra remote desktop till min windowsburk, men jag vet inte hur smidigt det egentligen är. Dessutom kanske jag inte alltid har tillgång till internet. Hemma hos mor t.ex..

Så.. någon som har erfarenhet av det här? Om jag istället kodar direkt i Mac OS X, och sedan för över filerna till min windowsburk för att kompilera, finns det något bra sätt att synkronisera källkoden mellan mina datorer? Jag tänker lite på något versionshanteringsystem i stil med subversion. Eller är det bara korkat att köpa en ibook..? Självklart kommer jag inte bara att använda den till programmering, men det är helt klart ett plus om jag kan göra det. Kan jag få lite tips?

Tack på förhand

Kan tillägga att jag inte har någon tidigare erfarenhet av varken bärbara datorer eller Mac OS X.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Gula tankar sover bäst

Permalänk

Jag tror att rekomendationen brukar vara att skaffa PC-bärbar om manska använda den för skolarbete. Onödigt att strula.
Men har du råd med en MacBook kan du ju dualboota.

Visa signatur

Python-IRC på svenska: #python.se

Permalänk
Medlem

Jag rekomenderar att koda portningsbar kod.. _alltid_. Det enda du inte har på mac är DirectX och det vill du ändå inte använda (säger vi). Har för mig att Carmac kodar primärt på en mac enligt hörsägen ;).

Sen om du typ vill köra Ogre så fungerar det, och mycket annat, fint till mac.

Visa signatur

Min svävare är full av ålar.

Permalänk
Medlem

Re: Att programmera i Mac OS X