Permalänk

Att programmera i Mac OS X

Hur pass smidigt är det att koda i Mac OS X med Windows som målplattform? Det är så att jag är väldigt sugen på att köpa en ibook, men eftersom jag pluggar spelprogrammering så känner jag mig lite låst till Windows. Jag har tillgång till en stationär dator med Windows som jag förmodligen kommer att jobba på mestadels ändå. Men om jag åker iväg över en helg eller så så kan det vara praktiskt att kunna ta med sig arbetet. Så vad har jag för alternativ? Det jag rent spontant tänker på är att köra remote desktop till min windowsburk, men jag vet inte hur smidigt det egentligen är. Dessutom kanske jag inte alltid har tillgång till internet. Hemma hos mor t.ex..

Så.. någon som har erfarenhet av det här? Om jag istället kodar direkt i Mac OS X, och sedan för över filerna till min windowsburk för att kompilera, finns det något bra sätt att synkronisera källkoden mellan mina datorer? Jag tänker lite på något versionshanteringsystem i stil med subversion. Eller är det bara korkat att köpa en ibook..? Självklart kommer jag inte bara att använda den till programmering, men det är helt klart ett plus om jag kan göra det. Kan jag få lite tips?

Tack på förhand

Kan tillägga att jag inte har någon tidigare erfarenhet av varken bärbara datorer eller Mac OS X.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Gula tankar sover bäst

Permalänk

Jag tror att rekomendationen brukar vara att skaffa PC-bärbar om manska använda den för skolarbete. Onödigt att strula.
Men har du råd med en MacBook kan du ju dualboota.

Visa signatur

Python-IRC på svenska: #python.se

Permalänk
Medlem

Jag rekomenderar att koda portningsbar kod.. _alltid_. Det enda du inte har på mac är DirectX och det vill du ändå inte använda (säger vi). Har för mig att Carmac kodar primärt på en mac enligt hörsägen ;).

Sen om du typ vill köra Ogre så fungerar det, och mycket annat, fint till mac.

Visa signatur

Min svävare är full av ålar.

Permalänk
Medlem

Re: Att programmera i Mac OS X

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Antonovskij
Hur pass smidigt är det att koda i Mac OS X med Windows som målplattform? Det är så att jag är väldigt sugen på att köpa en ibook, men eftersom jag pluggar spelprogrammering så känner jag mig lite låst till Windows. Jag har tillgång till en stationär dator med Windows som jag förmodligen kommer att jobba på mestadels ändå. Men om jag åker iväg över en helg eller så så kan det vara praktiskt att kunna ta med sig arbetet. Så vad har jag för alternativ? Det jag rent spontant tänker på är att köra remote desktop till min windowsburk, men jag vet inte hur smidigt det egentligen är. Dessutom kanske jag inte alltid har tillgång till internet. Hemma hos mor t.ex..

Så.. någon som har erfarenhet av det här? Om jag istället kodar direkt i Mac OS X, och sedan för över filerna till min windowsburk för att kompilera, finns det något bra sätt att synkronisera källkoden mellan mina datorer? Jag tänker lite på något versionshanteringsystem i stil med subversion. Eller är det bara korkat att köpa en ibook..? Självklart kommer jag inte bara att använda den till programmering, men det är helt klart ett plus om jag kan göra det. Kan jag få lite tips?

Tack på förhand

Kan tillägga att jag inte har någon tidigare erfarenhet av varken bärbara datorer eller Mac OS X.

Om du ska skriva Windows applikationer så är det Windows du ska sitta på , blir oftast bara jobbigt att skriva (och kompilera) det på en annan plattform.
Ser egentligen ingen anledning till att du ska köpa en ibook, speciellt inte om du ska koda till Windows.

Visa signatur

Intel Core i7-3770K | NVIDIA Geforce GTX 980 | 16 GB DDR3 | DELL P2415Q | DELL U2711 | DELL U2410

Permalänk
Medlem

Jag skulle rekommendera att du antingen väntar på en Intel-iBook eller köper en MacBook Pro. Då kan du dualboota mellan hemska Windows som du ju är tvungen att använda och underbara OS X.

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Förutom det dom andra redan skrivit: Remotedesktop funkar inte så bra. Man vill ju testa sin kod direkt, o directx/opengl-"grafik" funkar inte bra (om det alls funkar) då.

Permalänk
Medlem

Håller med, vänta till MacBook släpps och dualboota.

Permalänk

Tack för alla svar.

En MacBook är för dyr, så det får nog bli en vanlig pc-bärbar istället. Kanske köper en mac om några år istället.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Antonovskij
Tack för alla svar.

En MacBook är för dyr, så det får nog bli en vanlig pc-bärbar istället. Kanske köper en mac om några år istället.

Alltså, dom menar inte macbook pro som finns nu utan vänta på iBook med intel-cpu som kanske kommer heta bara macbook.

Permalänk

Aha! Tack för upplysningen. När förväntas den komma då? Jag har faktiskt inte jättebråttom så några månader kan jag vänta. Dessutom, vad förväntas den kosta?

(Känner att den här tråden inte handlar så mycket om programmering längre, kanske dags att flytta?)

Permalänk
Medlem

Juni har det varit tal om, men man vet aldrig.

iBook kostar i dagsläget ca 10,000:- med studentrabatt, man får nog anta att den kommer bli lite dyrare än så.

Visa signatur

void@qnet
teeworlds, stålverk80, evil schemer, c, c++
Languages shape the way we think, or don't.

Permalänk
Medlem

Somsagt, vänta på intel-iBooken så kan du boota i XP vid behov.

Visa signatur

!
!
!

Permalänk

Dessvärre är priset på nya iBook/MacBook otroligt svårt att uppskatta. Det är så mycket vi fortfarande inte vet om den, bortsett från att det är intel och 13,1"-skärm.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vb
Förutom det dom andra redan skrivit: Remotedesktop funkar inte så bra. Man vill ju testa sin kod direkt, o directx/opengl-"grafik" funkar inte bra (om det alls funkar) då.

Jodå, det _går_ men det är inte fint. Det primära problemet är egentligen bandbredden mellan datorerna, det blir ju lite "lagg".

Visa signatur