Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av micke_nkpg
Dell säljer omoderna/gamla modeller till nypris. Zepto känns som de säljer andra sortering till första sorterings priser.

Så inget av dessa fabrikat skulle jag välja.

Får man av ren nyfikenhet fråga vilken tillverkare som inte gör såhär då? (inte för jag ser det som ett problem direkt...). Vilka föredrar du.

Permalänk
Medlem

Låt oss säga att man nu skulle välja att satsa på en dator från Zepton, är det ett bra val tror ni?

ZEPTO 6615WD verkar ju bra eller har DELL någon bra motsvarighet?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av micke_nkpg
Dell säljer omoderna/gamla modeller till nypris. Zepto känns som de säljer andra sortering till första sorterings priser.

Så inget av dessa fabrikat skulle jag välja.

Undrar lite hur du tänker, skulle intel göra 2 "sorteringar" av sina nya processorer?? 2 "sorteringar" av nya santa rosa platformen ??
Skulle nVidia göra 2 "sorteringar" av sina nya dx10 grafikprocessorer ??

Kan ju ganska lungt säga att så inte är fallet och så har inte varit fallet med tidigare generationer av processorer, styrkretsar och grafikprocessorer heller.

Så du får alltså samma kretsar oavsett om du köper zepto, dell, acer, asus, hp, F-S, sony, mac,................................................................osv med samma spec då såklart.
Köper du en celeron får du inte samma processor som en core 2 duo.
Köper du ett geforce go7400 får du inte samma grafikprocessor som ett geforce go7600.
Tänkte bara klargöra det så det inte uppstår några oklarheter

Visa signatur

Toshiba Satellite A300-1K5 :: C2D P8400 2.26 GHz :: Radeon HD3650 :: 4 Gb ram :: 640 Gb HDD :: Win 7 Pro x64

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kaktuz
Låt oss säga att man nu skulle välja att satsa på en dator från Zepton, är det ett bra val tror ni?

ZEPTO 6615WD verkar ju bra eller har DELL någon bra motsvarighet?

Jag förtås inte vad du menar med "andra sortering" är 8x00 och santa rosa andrasortering? Eller vad menar du med andrasortering?

MvH

Permalänk
Medlem

micke_nkpg vet tyvärr inte riktigt vad det är han säger; Zepto är det företag som har bland dem billigaste datorerna på marknaden. Var en artikel om det i PCHemma för inte allt för längesedan t.ex.

Zepto säljer förstahands-sortering till andrahands-sorteringspriser är ett bättre ordval tycker jag

Dem har mycket prisvärda datorer, och deras 6625 / 6224 produkter är späckat med det nyaste man kan hitta på marknaden; Santa Rosa, draft-n trådlöst nätverk, 800MHz RAM-minnen (något som uppenbarligen är otroligt svårt att få tag i för tillfället).

Så att klaga på Zeptos hårdvara är helt fel

Visa signatur

Fujitsu-Siemens Xi1546 - Core 2 Duo @ 1.83GHz, 1024MB DDR2 @ 533MHz, 120GB SATA, ATI Mobility Radeon X1800
Dell XPS M1730 - Core 2 Duo @ 2.50, 4096MB DDR2 @ 667MHz, 2 x 180GB HDD, 2 x nVidia 8800M GTX SLI

Permalänk
Medlem

Men jag vet bara inte varför alla säger att Zepto är så billiga!
Det tycker inte jag

Visa signatur

Technörd

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bas Rutten
Men jag vet bara inte varför alla säger att Zepto är så billiga!
Det tycker inte jag

Checka på prisjakt.nu och sök efter datorer med 8400M / 8600M och jämför sedan priserna med Zeptos. DÄRFÖR säger folk att Zepto är billiga. Fast sedan beror det ju på hur man definerar "billigt" också, men sätt till tekniken man får och priset man betalar så är det billigt

Visa signatur

Fujitsu-Siemens Xi1546 - Core 2 Duo @ 1.83GHz, 1024MB DDR2 @ 533MHz, 120GB SATA, ATI Mobility Radeon X1800
Dell XPS M1730 - Core 2 Duo @ 2.50, 4096MB DDR2 @ 667MHz, 2 x 180GB HDD, 2 x nVidia 8800M GTX SLI

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Erlesand
Checka på prisjakt.nu och sök efter datorer med 8400M / 8600M och jämför sedan priserna med Zeptos. DÄRFÖR säger folk att Zepto är billiga. Fast sedan beror det ju på hur man definerar "billigt" också, men sätt till tekniken man får och priset man betalar så är det billigt

Jaa, det har jag gjort.
Finns ju knappt några.
Här är en:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=175682
Dock har den nog bara 8600 GS

Znote 6625WD - UTAN opperativsystem observera kostar 13161kr, med följande konfig.:

15,4" WSXGA+ 1680x1050 - 6625WD
1.80 GHz Intel® Core™2 Duo T7100 800MHz (120625)
1024MB DDR2 800/PC6400
NVIDIA® Geforce 8600M GT
120GB 5400rpm SATA Harddisk Hitachi®

Det är väl inte så billigt, eller?

Får se vad de andra datorerna med Santa Rosa och 8600gt kommer att ligga på när de kommer ut.

Visa signatur

Technörd

Permalänk
Medlem

Sony har ju en 13.3 tummare Sony VGN-C2Z/B

Nån som kan säga om den är bättre/sämre än dellen?
Har jämfört lite själv och den e tyngre och sämre processor i, men annars vad tycker ni?

Visa signatur

///Prahna

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bas Rutten
Jaa, det har jag gjort.
Finns ju knappt några.
Här är en:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=175682
Dock har den nog bara 8600 GS

Znote 6625WD - UTAN opperativsystem observera kostar 13161kr, med följande konfig.:

15,4" WSXGA+ 1680x1050 - 6625WD
1.80 GHz Intel® Core™2 Duo T7100 800MHz (120625)
1024MB DDR2 800/PC6400
NVIDIA® Geforce 8600M GT
120GB 5400rpm SATA Harddisk Hitachi®

Det är väl inte så billigt, eller?

Får se vad de andra datorerna med Santa Rosa och 8600gt kommer att ligga på när de kommer ut.

13,161:- för Zepton jämfört med 14,301:- för Asus:n, och då är skillnaderna,
Du får PC6400 minnen i Zepton (PC5300 i Asus:n), bättre grafikkort (8600M GS mot 8600M GT), mindre hårddisk i Zepton (120GB vs 160GB), samt inget OS.

Jag hade inte behövt ngt OS om jag hade köpt en dator från dem, hade bara använt det jag har på min gamla dator (som jag inte använder längre), så jag tycker att 13,161:- är prisvärt för datorn.

Fast jag håller med dig helt, är iofs svårt att säga vad som är billigt och inte iom att det inte finns så många modeller ute; finns bara en handfull. Vi får ta och vänta och se vad som kommer ut på marknaden inom den närmsta månaden. 8700M är ju på G, ska bli skoj att se vad det presterar samt vad för dator dem kan trycka in det i.

Visa signatur

Fujitsu-Siemens Xi1546 - Core 2 Duo @ 1.83GHz, 1024MB DDR2 @ 533MHz, 120GB SATA, ATI Mobility Radeon X1800
Dell XPS M1730 - Core 2 Duo @ 2.50, 4096MB DDR2 @ 667MHz, 2 x 180GB HDD, 2 x nVidia 8800M GTX SLI

Permalänk

För en riktig data nörd som jag är ju det faktum att det inte finns något OS med GULD VÄRT! Orka blåsa hdd:n och sedan instalera. jag menar hur många som kan datorer vill ha all extra skit som finns i det förinstalerade?

Det skulle vara en sak om hp, asus och de där hade så man kunde få med OS på en skiva oinstalerat, det skulle jag tycka vore bra! Men nu finns inte de och då är det bra med företag som säljer helt utan!

MvH

Permalänk
Medlem

Det är inte bara priset som gör zepto attraktivt, utan också det faktum att 14"-bärbara med bra kraft i GPU:n är extremt ovanligt. Enbart Asus har konkurrerande datorer, men oftast till lite högre pris

Permalänk
Medlem

Jag snackade nu med Dell och jag kunde välja XP istället för Vista, men skall man göra det? Orsaken att jag väljer bort Vista är för att jag har hört att det ska vara segt och att det skall funka dåligt med vissa program?
Kommer processorkärnorna att jobba bra med XP?

///Mats

Visa signatur

///Prahna

Permalänk
Medlem

prahna: Du måste själv aktivera dubbelkärniga processorer i XP. Det finns massor av guider till hur man får igång dualcore processorerna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av prahna
Sony har ju en 13.3 tummare Sony VGN-C2Z/B

Nån som kan säga om den är bättre/sämre än dellen?
Har jämfört lite själv och den e tyngre och sämre processor i, men annars vad tycker ni?

Tja.. Köper du en Vaio, så får ju du Design på köpet.. :). Fördel där tycker jag..

Sen beror ju mkt på vad man gör med burken osv...

Visa signatur

------------

Permalänk
Medlem

Sitter nu och konfigurerar vad som jag ska köpa.
Dock har jag ett litet problem på HD fromten, vilken av följande diskar skall man köpa?

100 GB (7 200 v/min) SATA-hårddisk [Inkluderas i priset]

120 GB (5 400 v/min) SATA-hårddisk [ta bort 300,00 kr]

160 GB (5 400 v/min) SATA-hårddisk [lägg till 375,00 kr]

Jag vet ju att en 5400rpm är långsammare på att läsa än en 7200rpm, men det dumma är ju att Dell bara har dessa på 100gb.
Vilken skulle ni välja??
Jag vill ju ha snabba diskar men ändå ha möjlighet att spara...
Man kan ju alltid byta ut disken sen men det känns lite korkat...

Visa signatur

///Prahna

Permalänk
Inaktiv

Behöver du mer än 100GB på resande fot? Finns externa diskar ju. Jag hade valt 7200, utrymme kan du lätt köpa till, däremot hastighet är värre.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne_Jaha
Behöver du mer än 100GB på resande fot? Finns externa diskar ju. Jag hade valt 7200, utrymme kan du lätt köpa till, däremot hastighet är värre.

Det är nog smart att göra som du säger, jag har ju en extern HD på 0,5TB som man kan lägga foton mm på...
Jag tror jag gör som du säger:) Tack för tipset!

Visa signatur

///Prahna

Permalänk
Medlem

prahna: Om du ska köpa Dell så kanske det är svårt att välja bort hårddisk, men annars skulle du kunna välja den billigaste, sen byta ut den mot en sådan här Seagate Momentus 7200rpm 160GB och försöka sälja den gamla?

Angående Zepto så är jag personligen väldigt intresserad av Znote 6224W och jag mailade dem med lite frågor och fick höra att i sensommar/tidig höst så ska de införa HDMI på sina datorer, det är då jag kommer köpa :).

Permalänk
Medlem

Hittade denna nu med ATI grafikkrets ATI Mobility Radeon X2300HD 128 MB dedikerat.

http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010110394

Hur är den jämfört med Go 7400?

/Mats

Visa signatur

///Prahna

Permalänk
Medlem

jag orkade inte läsa allt som stog här.. men om nån nu redan tagit upp alienware så bry er inte om mig då*
Varför inte en alienware?.. är ju bra datorer... specade för spel (tror jag )
// tobbe

Visa signatur

Fri frakt hos Inet.se
Vill du få cashback vid köp online? Klicka här och få 50kr av bonusway
Google Pixel 4a | Lenovo IdeaPad 15ARH05

Permalänk
Medlem

@ prahna, X2300 får ~1500 i 3DMark05, Go 7400 får ~1900.

@ mr_vitti, alienware blir väl ruskigt dyra, man brukar kunna få samma specs mycket billigare; vet t.ex. att alienware hade en dator med samma specs som Fujitsu-Siemens Xi1546 till ett högre pris. Den såg självklart annorlunda ut dock, så det blir väl som med många gamingdatorer att man får betala för märket / utseendet

Visa signatur

Fujitsu-Siemens Xi1546 - Core 2 Duo @ 1.83GHz, 1024MB DDR2 @ 533MHz, 120GB SATA, ATI Mobility Radeon X1800
Dell XPS M1730 - Core 2 Duo @ 2.50, 4096MB DDR2 @ 667MHz, 2 x 180GB HDD, 2 x nVidia 8800M GTX SLI

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Erlesand
@ prahna, X2300 får ~1500 i 3DMark05, Go 7400 får ~1900.

Valet är då enkelt:) Ingen LG för mig

Edit: Glömde ta med LG

Visa signatur

///Prahna

Permalänk
Medlem

Flikar in en liten fråga, när beräknas Dells nya XPS serie komma egentligen? Hur mycket går det att förutsäga egentligen? Har Dells tidigare XPS modeller haft några speciella barnsjukdomar? Hur pass anpassar dom sig efter konkurrenternas priser? Utgår från att Dell kommer ligga över men ungefär hur mycket?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Velon
Flikar in en liten fråga, när beräknas Dells nya XPS serie komma egentligen? Hur mycket går det att förutsäga egentligen? Har Dells tidigare XPS modeller haft några speciella barnsjukdomar? Hur pass anpassar dom sig efter konkurrenternas priser? Utgår från att Dell kommer ligga över men ungefär hur mycket?

Ringde Dell och fiskade lite men de vägrade svara på den frågan, sa att de inte visste....men det borde komma en ny modell snart...

Visa signatur

///Prahna

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av prahna
Ringde Dell och fiskade lite men de vägrade svara på den frågan, sa att de inte visste....men det borde komma en ny modell snart...

Har tänkt ringa dom nu i en veckas tid men tycks aldrig ha en ordentlig lucka för det under dagtid. Tackar för svaret, får väll hoppas att den inte är alvarligt försenad. Skulle rätt gärna vilja köpa datorn i höjd med midsommar och skatteåterbäringen så vill se ett gäng schyssta rescensioner i tid

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av prahna
Sitter nu och konfigurerar vad som jag ska köpa.
Dock har jag ett litet problem på HD fromten, vilken av följande diskar skall man köpa?

100 GB (7 200 v/min) SATA-hårddisk [Inkluderas i priset]

120 GB (5 400 v/min) SATA-hårddisk [ta bort 300,00 kr]

160 GB (5 400 v/min) SATA-hårddisk [lägg till 375,00 kr]

Jag vet ju att en 5400rpm är långsammare på att läsa än en 7200rpm, men det dumma är ju att Dell bara har dessa på 100gb.
Vilken skulle ni välja??
Jag vill ju ha snabba diskar men ändå ha möjlighet att spara...
Man kan ju alltid byta ut disken sen men det känns lite korkat...

Enligt Zepto så är 5400rpm hybriddiskarna jämförbara med en 7200rpm, men är tystare och drar mindre ström.

Hybriddiskarna har ett flashminne inbyggt som de kan använda för att få snabbare accesstider.

MVH Tony

Permalänk
Medlem

Dell har bra support och service bara om man betalar för den, annars så är man bara ett störande objekt för dom. Zepto ger bra support och service åt alla kunder! Har ägt båda märkena och Zepto går bara att jämföra med dell på ett sätt, prestanda. Allt annat är Zepto bättre på!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av str8forthakill
Dell har bra support och service bara om man betalar för den, annars så är man bara ett störande objekt för dom. Zepto ger bra support och service åt alla kunder! Har ägt båda märkena och Zepto går bara att jämföra med dell på ett sätt, prestanda. Allt annat är Zepto bättre på!

Hur vet du att Zepto ger bra service och support till alla?

Det enda du kan säga är väl att dom har behandlat dig väl..., eller?

Visa signatur

Technörd

Permalänk
Medlem

Kanske lite off topic, men skulle behöva lite råd i mitt Zeptoköp. Som RAM-alternativ på deras hemsida så kan man välja "2 GB DDR2 PC6400 Original Zepto Ram" och då får man en stick på 2048MB 800Mhz (fick det bekräftat via mail; deras service innan köp tycks iaf vara bra). Min fråga är ifall man tjänar på att ha 2 identiska minnen på 1024MB 800MHz så att man kan köra Dual Channel-konfiguration? Vet inte så mycket om det där och fördelen jag ser med en stick är att man i framtiden enkelt kan bygga ut ifall man känner att det är nödvändigt.