Permalänk

Ännu en Q6600 tråd om temperatur :D

Tjena Swec!

Då jag nu har inskaffat ännu en jobbdator att ha som arbetsstation/renderings-slav så inskaffade jag också en Tuniq Tower för att kyla min Q6600 B3.

Jag vet att quaden är jäffla het redan i stock då jag sedan tidigare har en QX6700, men jag nojjar lite över tempen som jag vill ha ordning på innan jag överklockar den lite.

Just nu ligger tempen på 48-52 i idle och runt 68 i load enligt CoreTemp i stock vilket oroar mig lite (vilket är nästan samma temp som min QX6700 har med Zalman 9700). Jag har monterat om kylaren och har applicerat ny ShinEtsu pasta/TIM med en liten sträng (hade AS 5 innan) men tempen är nästan den samma.

Så innan jag om-monterar ännu en gång så är min fråga som följande:

Tror ni det spelar någon roll åt vilket håll kylfänsarna på Tuniqen
pekar åt? just nu har jag Tuniqen monterad så att spetsarna på
Tuniqen pekar nedåt i ett Silverstone TJ07 chassi med bra luftflöde.

Då jag har kollat runt på nätet's forum så har jag sett att folk
har monterat både med spetsarna uppåt likaväl som nedåt.

Kan detta ha någon inverkan på tempen?

Om man tänker med lite logik så stiger ju värmen från Ultra-kortet uppåt mot kylfänsarna som i mitt fall pekar nedåt på Tuniqen, vilket då kanske "fångar" upp värmen som stiger från grafikkortet lättare, än om man vände på Tuniqen så att spetsarna pekar uppåt. Vilket då i min tankegång skulle få hetluften som stiger att studsa av flänsarna lättare.

Jag inser att detta kanske låter lite långsökt, men-men! det kan ju också vara att jag har ett måndagsexemplar av Tuniqen, men ytan såg ut att vara rätt jämn då jag kontrollerade.

Är det någon som har erfarenhet av detta eller är jag helt ute och cycklar med min tankegång?

Tänkte checka med proffsen! innan jag behöver slita ut allt ännu en gång, då jag är tvungen att montera ur moderkort/kabeldragning och hela baletten vilket är lite arbetsamt och tidskrävande.

Skulle bli väldigt tacksam om någon vet eller har erfarenhet av detta eller ska jag köpa ny kylare?.

Mvh

Permalänk
Vila i frid

Hur ser utan på CPU'n ut då? Tidiga C2D hade en ohemult krokig yta där kanterna kunde sticka upp till 0.15 mm från mitten av proppens IHS.

Permalänk
Hedersmedlem

heehe.. kolla va jag gjorde nyss me min E6600 och min hemmagjorda kylningsblock
http://www.sweclockers.com/album/?id=1234 kolla de jag skrev idag.

Visa signatur

Samlingstråd om SSD/HDD | PC:amd ryzen 9 5900x, 64gb, nvme SSDs | Silverstone ft03 svart | Seasonic x460FL Server:Intel, 8GB, 20+TB,Ubuntu | Kamera:Canon 5d mk4 oj vad gammal länk MySpace

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hasenfrasen
Hur ser utan på CPU'n ut då? Tidiga C2D hade en ohemult krokig yta där kanterna kunde sticka upp till 0.15 mm från mitten av proppens IHS.

Tack för svar!

Ja där sa du något! - jag min ärthjärna kollade bara ytan noggrant på Tuniqen. Ytan på processorn tyckte jag såg schysst ut så jag undersökte naturligtvis inte med ett rakblad eller dylikt.

Det blir nog till att riva ut klabbet en gång till! PHEW!! precis det som jag ville undvika efter kabeldragningen.

Ponera att ytan på Q6600 är lika skev & krokig som jag på fyllan! - kan jag då reklamera processorn?

Eller måste jag lappa prollen? - jag vet inte om jag är så bekväm med att lappa en processor då jag aldrig har gjort detta och saknar erfarenheten att få det schysst gjort.

@CrAcKman citat

"heehe.. kolla va jag gjorde nyss me min E6600 och min hemmagjorda kylningsblock
http://www.sweclockers.com/album/?id=1234 kolla de jag skrev idag".

Bra jobbat och schysst modd! - alla sätt är ju bra utom de dåliga som man säger. Huvudsaken är väl att tempen sjunker!

Var det svårt att göra ett eget vattenblock? - var du tvungen att svetsa något i Aluminumen eller är det lött? - tyckte mig se några fogar runt hålen

Aluminium är väl annars ett jävla svårt material att svetsa med?

Har ni inga åsikter eller erfarenheter angående min tankegång om Tuniqens placering med kylfänsar pekandes uppåt eller nedåt - eller har detta ingen som helst inverkan på tempen i mitt fall?

Mvh & tack för svaren!

Permalänk

Jag lappade just min cpu och tuniq och resultatet blev sämre än innan. Min cpu var hyffsat rak och fin sedan innan men antagligen har jag slipat ner tuniq för mycket så att kontakten måste ha blivit dålig och därav en temp ökning. Dock inte allt för svårt att lappa men du ska vara medveten om att risken finns att det inte blir bättre.

Permalänk
Hedersmedlem

bara kasta svetsen i sjönn. själv använde jag följande saker för att göra mina block för CPU NB och GPU:
#några skrivar och gängverktyg
#en avsågad bult med lagom diameter för gången i GPU blocket.
#borr för hålet för nipplar.
#fräsar av olika storlek för att göra hålrummen.
#ett aluminiumblock i lagom storlek.
#denna "fog" eller som det egentligen är, packningsmaterial se länk.
http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=83235
1: började med att borra i locket i lagom diameter, sen göra gängor för nipplarna.
2:fräsa i själva blocket så det blev ett hålutrymme där vattnet kunde gå.
(blev som en "kopp", inge märkvärdigheter där inte.
3:borra genomgående hål i blocket så jag kunde fästa locket med. försänkte från bottensidan. inte i mitten såklart
3:på me packningssilikon, vänta till det inte fassna klet på fingret.
4:trycka på locket och dra dit smala bultar och muttrar. sen kladda på lnipplarna och vänta till de itne klippar av på fingret igen..
5:sen in me nipplarna med handkraft till botten.
6: vänta nån tid beror på hur länge man orkar såklart, och på me slangar o lekaketesta 24h. sen är det klart.

Visa signatur

Samlingstråd om SSD/HDD | PC:amd ryzen 9 5900x, 64gb, nvme SSDs | Silverstone ft03 svart | Seasonic x460FL Server:Intel, 8GB, 20+TB,Ubuntu | Kamera:Canon 5d mk4 oj vad gammal länk MySpace

Permalänk
Medlem

Jag fundrar på att tjacka thermalrights ultra 90 kombinerat med en 36 cfm PAPST
och klocka q6600 till runda 3.0 GHZ, det borde väla gå? billigt blir det i allafall, tyst med.

Visa signatur

P182 | Asus Z170-A | i7 6700k | R9 290X | 2x8GB Corsair 2400MHz Cl14 | Intel 750 400MB | TBs of diskstorage

Permalänk
Hedersmedlem

klocka Q6600 blir enkelt.. testa klocka till 3Ghz me orginalkylningen så ser du om tempen blir för vågad. köp i sånna fall en av de som presterar bäst på en gång. för låg temp skadar inte

Visa signatur

Samlingstråd om SSD/HDD | PC:amd ryzen 9 5900x, 64gb, nvme SSDs | Silverstone ft03 svart | Seasonic x460FL Server:Intel, 8GB, 20+TB,Ubuntu | Kamera:Canon 5d mk4 oj vad gammal länk MySpace

Permalänk

Jag har klockat min till 3GHz och kör med orginalkylaren.
Tempen ligger på 32 i skrivande stund och kan gå upp till 39 när det är soligt. Detta är idle. Upp till 50 tror jag i load.

Har 1.42V core.

Har inte testat att klocka högre då jag inte har något behov av det.
Ska göra det när jag köpt ny kylare.

Kan tillägga att orginalkylaren är sjukt liten.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ganjasmuggler
Jag har klockat min till 3GHz och kör med orginalkylaren.
Tempen ligger på 32 i skrivande stund och kan gå upp till 39 när det är soligt. Detta är idle. Upp till 50 tror jag i load.

Har 1.42V core.

Har inte testat att klocka högre då jag inte har något behov av det.
Ska göra det när jag köpt ny kylare.

Kan tillägga att orginalkylaren är sjukt liten.

Du mäter tempen med senaste versionen av CoreTemp eller Speedfan (med 15 graders offset) hoppas jag?

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blunden
Du mäter tempen med senaste versionen av CoreTemp eller Speedfan (med 15 graders offset) hoppas jag?

Detta är en B3 så jag behöver ingen offset.
För övrigt mätte jag i EasyTune, som man fick med mobot.

Har suttit och pillat lite.
Nu kör jag 8x400 i stället för att kunna köra minnena 1:1. Alltså 3.2 GHz.
Sänkte också Vcore till 1.40V.
Inställd fläkt på max konstant.

Tempsen är 30 idle och 58 load, avläst i speedfan.
Körde superPi och 3DMark06 samtidigt för att stresstesta.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ganjasmuggler
Detta är en B3 så jag behöver ingen offset.
För övrigt mätte jag i EasyTune, som man fick med mobot.

Har suttit och pillat lite.
Nu kör jag 8x400 i stället för att kunna köra minnena 1:1. Alltså 3.2 GHz.
Sänkte också Vcore till 1.40V.
Inställd fläkt på max konstant.

Tempsen är 30 idle och 58 load, avläst i speedfan.
Körde superPi och 3DMark06 samtidigt för att stresstesta.

Är du säker på det? Kolla vad Tjunction står på i CoreTemp. Vissa verkar säga att B3 också har en Tjunction på 100 grader. Orkar inte läsa igenom allt eftersom det är sent och jag måste sova.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaSaz9023
Jag lappade just min cpu och tuniq och resultatet blev sämre än innan. Min cpu var hyffsat rak och fin sedan innan men antagligen har jag slipat ner tuniq för mycket så att kontakten måste ha blivit dålig och därav en temp ökning. Dock inte allt för svårt att lappa men du ska vara medveten om att risken finns att det inte blir bättre.

Ja det är ju det som är det stora problemet som kan uppstå om man lappar fel eller för mycket kanske.

@kriahg90

Jag funderar nu också på att köpa den senaste thermalright ultra 90 ultima som är lite mindre än thermalright ultra 120 extreme, och som borde passa i mitt chassi då 120 extreme är för hög för att passa i mitt fall.

Jag får väl också försöka experimentera med hur låg vcore jag kan komma undan med på Asus P5K DLX och se om det kan hjälpa att sänka tempen lite.

Mvh RawX och tack för svaren!

Permalänk

Mm, 45 grader ilde i 2.4ghz inte roligt. Men hur funkar det för dem som tar bort ihs, det blir ju en höjd skillnad eftersom kylarna inte kan pressa emot så ju.

Permalänk
Hedersmedlem

vad är "lappa" ni nämner i denna tråd?. är det när man planar CPU:n så den blir platt?

Visa signatur

Samlingstråd om SSD/HDD | PC:amd ryzen 9 5900x, 64gb, nvme SSDs | Silverstone ft03 svart | Seasonic x460FL Server:Intel, 8GB, 20+TB,Ubuntu | Kamera:Canon 5d mk4 oj vad gammal länk MySpace

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaSaz9023
Mm, 45 grader ilde i 2.4ghz inte roligt. Men hur funkar det för dem som tar bort ihs, det blir ju en höjd skillnad eftersom kylarna inte kan pressa emot så ju.

Det stämmer. Man måste oftast, om inte alltid, modda kylningen samtidigt för att kompensera

Citat:

Ursprungligen inskrivet av CrAcKman
vad är "lappa" ni nämner i denna tråd?. är det när man planar CPU:n så den blir platt?

Betyder helt enkelt att sandpapprar IHS:en eller kylaren så att den blir plan som du skrev.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaSaz9023
Mm, 45 grader ilde i 2.4ghz inte roligt. Men hur funkar det för dem som tar bort ihs, det blir ju en höjd skillnad eftersom kylarna inte kan pressa emot så ju.

Gör det någon skillnad vilka temperaturer man har så länge det aldrig går över 63c i full load? Jag ligger i 45-50C i idle och mellan 52 och 60 vid full load. Körde nyss 4x Super Pi på 32Miljoner decimaler. 30min full load på alla fyra kärnorna och aldrig över 61C (snitt låg väll på 59C). Se bilden nedanför för bevis.

Det här är med ett p182 chassi och en TR 120 Extreme. A5S kylpastan är antagligen inbränd vid det här laget och det är ungefär 20C i rummet. Skulle nog kunna sänka tempsen aningen genom lappning och bättre applicering av pastan men varför bry sig? Förutsatt att jag inte ska klocka. Om jag skulle vilja klocka, till säg, 3Ghz på alla kärnorna. Hur stora temperaturökningar kan jag då räkna med? På en höft~.

Framtida "riktiga" quad processorer, kommer dom generera mer eller mindre värme?

http://img204.imageshack.us/my.php?image=velontempssk0.jpg

Permalänk

Tack för alla inlägg!

MEN! ingen har svarat på min fråga angående monteringen av Tuniqen.

Är det någon som har egen erfarenhet eller åsikt gällande om hur spetsarna på kylfänsarna bör peka uppåt eller nedåt?, och om det möjligtvis kan ha en inverkan på temperaturen?

Blir ytterst tacksam för svar i den här frågan! då jag ska om-montera i nästa vecka då jag får min nya fancontroller.

Mvh & ha en trevlig helg!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RawXcellence
Tack för alla inlägg!

MEN! ingen har svarat på min fråga angående monteringen av Tuniqen.

Är det någon som har egen erfarenhet eller åsikt gällande om hur spetsarna på kylfänsarna bör peka uppåt eller nedåt?, och om det möjligtvis kan ha en inverkan på temperaturen?

Blir ytterst tacksam för svar i den här frågan! då jag ska om-montera i nästa vecka då jag får min nya fancontroller.

Mvh & ha en trevlig helg!

Har också en Tuniq men jag tror inte att det har någon skillnad åt vilket håll de pekar. Mer effekt har det nog att ha fläkten att blåsa mot chassifläkten så att mesta av den varma luften åker ut direkt.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Gaming Plus Carbon AC | Adata XPG Spectrix D41 32GB 3600MHz CL17 | RX 6800 XT | SoundBlaster Z | Corsair 4000D + Seasonic FOCUS GX 750W | Samsung Odyssey G7
Hörlurar: Sennheiser HD650 + Millett Hybrid MiniMAX | Sony WF/WH-1000XM4 |