Bästa Ubuntu-boken att ge till syrran i julklapp.

Permalänk
Medlem

Bästa Ubuntu-boken att ge till syrran i julklapp.

Syrran har nydligen gått över till Ubuntu, och aldrig innan har jag sett henne så intresserad av datorer.
Självklart vill jag uppmuntra henne till att utforska hennes operativsystem, så man slipper ge henne så mycket support senare i livet.

Som tur är så är det snart jul, och då undrar jag: "Vilken är den bästa Ubuntu-boken?"

Jag har kollat på Adlibirs, men det är ju en hel djungel!
Den ska vara så enkel och pedagiskt upplagd som möjligt (gärna med färgbilder) så att hon blir så uppmuntrad som möjligt.
Sen får den gärna vara på svenska, men finns det en mycket bättre på engelska så är det såklart bättre.

Kan man få lite tips?

Visa signatur

Gosh!

Permalänk

Språk?
Endast på svenska ger bara http://www.adlibris.se/product.aspx?isbn=9197270563

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Som jag sa, den får gärna vara på svenska, men om den boken är värdelös så är det ju bättre att ha en bra på engelska.

Men den verkar faktiskt ganska så bra... Någon som har bläddrat i den?
http://www.adlibris.se/product.aspx?isbn=9197270563

Visa signatur

Gosh!

Permalänk
Medlem

Jag har själv inte läst boken men har hört mycket gott om den.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem

<fredagstrams>
Bästa Ubuntu-boken måste ju vara en MacBook
</fredagstrams>

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tva
<fredagstrams>
Bästa Ubuntu-boken måste ju vara en MacBook
</fredagstrams>[/B]

Undvik missbruk av </fredagstrams> tack.

Visa signatur

Alldeles för mycket för att få plats med kompletta hårdvarulistor i den här lilla ¤#%@!/ rutan.

Permalänk

Slöseri med pengar och miljön. Leta reda på en fri ebok alternativ köp en ordentlig ebok så sparar du på skogen.

Här finns en utan färgbilder: http://book.opensourceproject.org.cn/distrib/ubuntu/unleashed... .

Letar du ordentligt hittar du nog en skaplig en.

Visa signatur

Kung of överstepräst av Israel, tidigare kung Salomo

Corsair One i160 - MSI GT76 Titan 17,3" FHD 144Hz - Lenovo Thinkpad X1 Tablet 2nd gen - Apple Macbook pro 15" 2019 with touchbar - Xiaomi 12 Pro 256GB - Synology DS920+ - iPhone 14 Pro Max 256GB

Permalänk
Medlem

Jag kan nog tyvärr inte tipsa om någon bok, men kan ju varna lite i alla fall. Ubuntu uppdateras ju var 6:e månad, och det kan vara mycket som ändras ibland. Så om du köper en bok, se till att den inte är särskilt gammal, eftersom den då kan innehålla väldigt många fel. Inte ens Ubuntus egen dokumentation är tydligen uppdaterad än. Det bästa du kan göra är nog att visa din syster hur man använder google

Permalänk
Medlem

Den svenska jag länkade till ovan är nog aktuell till Fiesty, viklet egentligen räcker.
Om du nu (hund-ONE) har hört mycket gott om den så är det ju bra.

Att fixa en pdf-liknande bok är nog ingen bra idé. Hon är lite av en boknarkoman och om hon får en bok så läser hon den, vilket hon inte hade gjort om hon hade fått en pdf-ish bok.

Hur som helst så kan jag faktiskt vänta ett tag, så kanske "UPPTACK UBUNTU LINUX" har uppdaterats till en Gutsy-version.

Visa signatur

Gosh!