Permalänk
Medlem

Jag blir galen på min router

Hejsan!
Sitter på min fjärde timma att försöka lösa detta för*annade felet.
Jag vill öppna ett antal portar i min router, jag har gjort det förut, det har fungerat och jag vet hur man gör.
MEN nu är det så att när jag har öppnat portarna i routern, sparat och loggat ur så är dom inte öppna endå.
Portarna är öppna enligt routern, men kollar jag tex. utorrents portkoll eller canyouseeme.org så är det stängt.
Jag kan verkligen inte bli riktigt klok på detta.
Min router är en Jensen Scandinavia Air:Link 7954 och har fungerat mycket bra nu i 2 år. Och det har inte varit problem förut med den.

Snälla kan någon berätta vad jag eller den gör för fel.

MVH Marcus

Visa signatur

-=[ Asus M2N-SLI Deluxe ] - [ AMD x2 4200+ 65w ] - [ 4x1GB Kingston DDR2-667 ] - [ AMCC 3ware Escalade 8506-8 PCI-X ] - [ ~8 TiB HD ] - [ ATI Radeon HD 2600XT ]=-

Permalänk
Medlem

Har du så att din dator har en låst IP-address i routern? Det kan ju vara så att du öppnar portar till fel ip?

behöver ju inte vara det. OCh du kanske redan har gjort det. Har du gjort det flera gånger förr och det har funkat så borde det ju fungera nu. Kan ju vara så att routern börjar ge sig.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Kräver inte routern att du skall tilldela IP adress när du öppnar nån specifik port.
Om du skall tilldela porten en specifik IP så skall den inte vara med i DHCP omfånget.

Permalänk
Medlem

Alltså det är inget fel med ipadressen.
Vi tar ett exempel:
Jag öppnar port 32459 åt µTorrent, kollar på canyouseeme ifall porten är öppen, det är den inte, startar µTorrent och den börjar connecta, kollar då i routern igen och då är helt plöttsligt porten öppen.
Det är precis att man måste "tvinga" upp porten i routern. Jag är i behov att öppna 3 portar till min Dreambox så jag måste lösa detta. Vad kan felet vara?

Visa signatur

-=[ Asus M2N-SLI Deluxe ] - [ AMD x2 4200+ 65w ] - [ 4x1GB Kingston DDR2-667 ] - [ AMCC 3ware Escalade 8506-8 PCI-X ] - [ ~8 TiB HD ] - [ ATI Radeon HD 2600XT ]=-

Permalänk

Det kan ju också vara så att porten är stealthad?

Har inte läst igenom alla svar men du måste ju mappa porten till en ipadress. Kan ju vara bra om det IP:et du mappar till är fast eller reserverat i DHCP:n.

Permalänk
Medlem

Installera ny firmware eller fabriksåterställ skiten.

Visa signatur

"The devil will find work for idle hands to do."

Permalänk
Medlem

Såklart är porten mappad till en ip-adress som inte reserverad till DHCP:n, DHCP:n kör på 192.168.1.101 - 254 något sådant och jag använder en fast adress 192.168.1.10.

Vad menas med att porten är stealthad?

Det är så konstigt fel, öppnar jag port 4000 i routern säger canyouseeme att den är stängd men ställer jag in dc på active och anger port 4000 och loggar in på valfri hubb och börjar söka/tanka så säger canyouseeme helt plöttsligt att porten är öppen. Precis som att man måste tvinga upp den.

Beställde en LINKSYS WRT54GC för det är väl säkert nuvarande routern som sjunger på sista tonen.

Fler tipps tack!

Visa signatur

-=[ Asus M2N-SLI Deluxe ] - [ AMD x2 4200+ 65w ] - [ 4x1GB Kingston DDR2-667 ] - [ AMCC 3ware Escalade 8506-8 PCI-X ] - [ ~8 TiB HD ] - [ ATI Radeon HD 2600XT ]=-

Permalänk

Uppgradera firmware och återställ skiten... Hmm, det där har jag hört förut

Edit: Ny router. Bra där! Då kommer säkerligen dina problem att försvinna. GL

Permalänk
Medlem

radimax.
Jag har oxå Dreambox och dom portarna som jag har öppnat är 21-23 TCP, och UDP 4000.
Jag har satt t.ex 192.168.1.50 som fast IP i Dreamboxen med DHCP som avstängd och sen har jag öppnat i routern ovanstående portar och tilldelat dom det specifika IP adressen.
Men dom portarna gäller enbart för den IP adressen ovan.
Går jag in med min bärbara datorn och kontrollerar dom portarna så står det att dom är stängde och det är helt normalt. Så du kan inte kontrollera för en annan IP adress om porten är öppen/stängde.

Eftersom jag har 2st. Dreamboxar så har jag kopplat in den andra direkt i Switchen och det fungerar utmärkt. Ingen specifik IP adress och inga portar behövs öppnas. DHCP är på.

Tänk på det, har du skrivit i Dreamboxen den specifika adressen och har du tilldelat den specifika adressen dom portarna i routern så är det ÖPPET.
Men du kan inte se det med en annan dator det enklaste är att Telneta din Dreambox från antligen Interna IP eller Externa IP.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av radimax
Det är så konstigt fel, öppnar jag port 4000 i routern säger canyouseeme att den är stängd men ställer jag in dc på active och anger port 4000 och loggar in på valfri hubb och börjar söka/tanka så säger canyouseeme helt plöttsligt att porten är öppen. Precis som att man måste tvinga upp den.

Jag tycker allting verkar vara i sin ordning? En port blir inte "öppen" bara för att du forwardar den i router, du måste ju ha ett program som lyssnar och tar emot anslutningar på den specifierade porten också för att den ska visas som "öppen" av canyouseeme och liknande. I det här fallet är det alltså DC som lyssnar på porten, och då rapporteras den som "öppen". När inte DC är igång, eller när inte något annat program lyssnar på porten, så ska den rapporteras som stängd.

Förutom att canyouseeme inte rapporterar porten som öppen, vilka faktiska problem har du? Vad är det som inte funkar?

Permalänk
Medlem

@@mårten@@: Där gav du mig en tankeställare och det stämmde.
Alltså jag har kopplat det såhär, eftersom jag kör trådlöst:
Modem > Trådlös-Router ---> Ansluter till min PC och delar ut den trådlösa nätverkanslutningen till en av mina nätverkskort på moderkortet och därifrån kör jag en korskopplad kabel mellan den nätverksporten och min dreambox.
Så då borde det vara så att öppnar jag en port till min dator och min dator inte använder den men istället använder dreamboxen den som är kopplad via min ena nätverksport så borde det fungera men det gör det inte.

Visa signatur

-=[ Asus M2N-SLI Deluxe ] - [ AMD x2 4200+ 65w ] - [ 4x1GB Kingston DDR2-667 ] - [ AMCC 3ware Escalade 8506-8 PCI-X ] - [ ~8 TiB HD ] - [ ATI Radeon HD 2600XT ]=-

Permalänk

Så du använder Windows "Internetutdelning" (Internet Connection Sharing) eller vad det heter och kopplar dreambox till datorn med nätverkssladd?

I sådana fall ligger problemet där, och inte i routern. Då skulle du behöva göra en portforward till, inte bara i routern utan även i datorn, så den forwardar till dreamboxen. Hur man gör detta är jag osäker på, men jag bjuder dig på en länk i alla fall:
http://www.azureuswiki.com/index.php/NAT_problem#Port_Forward...

Permalänk
Medlem

Tack för hjälpen men jag hade redan prövat allt detdär Jag löste felet med att flytta upp routern till mitt rum och förlorade halva min upload, men ska man ha så smakar det.

Visa signatur

-=[ Asus M2N-SLI Deluxe ] - [ AMD x2 4200+ 65w ] - [ 4x1GB Kingston DDR2-667 ] - [ AMCC 3ware Escalade 8506-8 PCI-X ] - [ ~8 TiB HD ] - [ ATI Radeon HD 2600XT ]=-