Den stora Vista SP1 tråden

Permalänk
Medlem

Den stora Vista SP1 tråden

Eller nått...

Jag har en laglig Vista Home Premium (Eng) och har installerat SP1, hittills fungerar allt bra - inget krångel med programvara eller drivrutiner. Men å andra sidan har jag inte använt det mer än någon timme.. Verkar flyta på lite bättre.

Någon mer?

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem

frågan är... hur lagligt fick du in SP1 RTM ?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Vart skriver han att han använder RTM? Själv använder jag RC2'an på min stationära sedan en tid tillbaka, och det har fungerat riktigt bra.

Visa signatur

. Computing happiness.

Permalänk
Medlem

Jag funderade på en liknande fråga: Är det olagligt att aldda ner något som är gratis innan det har släppts officiellt? :/

Visa signatur

FROJDMACHINE [list][*]Sharkoon Rebel9 Economy Edition • Corsair HX520 • 3x Nexus 120mm • TR Ultima-90i • Accelero S1
[*]Gigabyte P-35 DS3 • E6750 • 4GB Corsair XMS2 • Asus HD4850
[/list]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Painby
Jag funderade på en liknande fråga: Är det olagligt att aldda ner något som är gratis innan det har släppts officiellt? :/

Nej det är det inte, men det finns ingen "officiell support från Microsoft" om något skulle gå fel så att säga...

Men är det RTM så är det, all debugkod från RC:a är borta och de rullar på fint.

Visa signatur

Baaahh

Permalänk

installerade SP1 RTM för någon timme sedan. flyter på fint men har inte direkt märkt någon skillnad än, bortsett från att min tweakade usbport.sys blev resettad.

Visa signatur

Holler at thy dragonmaster

Permalänk

Men hur fick ni in den? jag kör Engelsk ultimate x64 där jag installerat svnskt språk och tagentbords stöd. Men när jag startar installationen så säger den att man måste ha engelsk lr tysk vista osv fast jag har engelsk...

Provade o ändra tillbaks till engelska språket men hjälpte inte.

Kanske måste man ändra även tagentbordet till engelska.....

Visa signatur

[ASUS Formula Gene] [i53770K] [G-Skill trident 2400mhz 2x4gb] [Radeon HD5870 1GB] [Corsair 550D] [Corsair 650w] [Corsair H100] [Windows 8 x64] [Totalt 3TB HD] [Boxee box] [New iPad] [Xbox 360 Slim JTAG]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Postaldude
Men hur fick ni in den? jag kör Engelsk ultimate x64 där jag installerat svnskt språk och tagentbords stöd. Men när jag startar installationen så säger den att man måste ha engelsk lr tysk vista osv fast jag har engelsk...

Provade o ändra tillbaks till engelska språket men hjälpte inte.

Kanske måste man ändra även tagentbordet till engelska.....

Den är främst avsett att levereras till OEM-byggare och dom installerar aldrig X64-versioner av windows med hansyn av att endel program/drivrutiiner inte kommer fungera för kunden. Så du får nog bita i naglarna till mars-någongång...

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Postaldude
Men hur fick ni in den? jag kör Engelsk ultimate x64 där jag installerat svnskt språk och tagentbords stöd. Men när jag startar installationen så säger den att man måste ha engelsk lr tysk vista osv fast jag har engelsk...

Provade o ändra tillbaks till engelska språket men hjälpte inte.

Kanske måste man ändra även tagentbordet till engelska.....

Jag kör svensk Ultimate x64 och kan inte heller installera SP1. Funkade med tidigare versioner.

Visa signatur

Fractal Design North Svart TG * AMD Ryzen 9 7950X3D 4.2 GHz 145MB * ASUS ROG Crosshair X670E Hero * G.Skill 128GB (4x32GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo * Crucial T700 2TB M.2 NVMe PCIe Gen 5 * ASUS ROG Ryuo III 240 A-RGB * ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4080 16GB GDDR6X OC Edition * be quiet! Dark Power 13 1000W * ASUS ProArt PA32UCX-K * Dali Mentor Menuet SE 2.0 * Windows 11 Pro x64 Canary Insider

Permalänk
Medlem

Vad händer om jag installerar Sp1 eng version på mitt svenska vista. Blir allt på engelska då?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 2600X, ASUS AM4 ROG STRIX B450-F GAMING, 16Gb DDR4, MSI GeForce GTX 1070 Ti ARMOR 8G, 256Gb SSD, Windows 10

Permalänk
Hjälpsam

Jag väntar tills den kommer med automatiska uppdateringar.
Kan ni vara snälla och buggtesta till dess?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jejja
Vad händer om jag installerar Sp1 eng version på mitt svenska vista. Blir allt på engelska då?

Det går inte ens att installera så...

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem

Jag försökte installera men får ett felmeddelande efter ca 15 minuter och installationen avbryts

Visa signatur

FROJDMACHINE [list][*]Sharkoon Rebel9 Economy Edition • Corsair HX520 • 3x Nexus 120mm • TR Ultima-90i • Accelero S1
[*]Gigabyte P-35 DS3 • E6750 • 4GB Corsair XMS2 • Asus HD4850
[/list]

Permalänk
Medlem

Någon som vet när SP1 släpps på svenska? Vill inte installera någon RC version så ja vill veta när det släpps...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GutteN
Någon som vet när SP1 släpps på svenska? Vill inte installera någon RC version så ja vill veta när det släpps...

Nu diskuterar vi inte RC-versioner här heller

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem

Nej ja vet :P, men jag undrade när SP1 släpps på svenska... för jag kan väl inte installera den engelska versionen på ett svenskt vista?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GutteN
Nej ja vet :P, men jag undrade när SP1 släpps på svenska... för jag kan väl inte installera den engelska versionen på ett svenskt vista?

April är det väl sagt?

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GaMeR2K5
April är det väl sagt?

Stämmer.
http://www.windows-now.com/blogs/robert/archive/2008/02/07/sp...
http://windowsvistablog.com/blogs/windowsvista/archive/2008/0...

Permalänk
Medlem

var hittar man desa sp1?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pucko
var hittar man desa sp1?

Ja med hjälp av Google t.ex. så hittar man det på några minuter.

Både x86 & x64 finns ute. Men jag tycker det är väldigt oklokt att installera dem innan de finns tillgängliga på Windows Update. Just med tanke på att de uppdateringar som man eventuellt behöver innan man installerar SP1 inte finns tillgängliga ännu.

Tänk på det innan ni installerar SP1, ni som gör det.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GaMeR2K5
Ja med hjälp av Google t.ex. så hittar man det på några minuter.

Både x86 & x64 finns ute. Men jag tycker det är väldigt oklokt att installera dem innan de finns tillgängliga på Windows Update. Just med tanke på att de uppdateringar som man eventuellt behöver innan man installerar SP1 inte finns tillgängliga ännu.

Tänk på det innan ni installerar SP1, ni som gör det.

behövs inga sådana uppdateringar. SP1 kan installeras även på versioner av Vista som aldrig uppdaterats.

Visa signatur

Holler at thy dragonmaster

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av headcleaner
behövs inga sådana uppdateringar. SP1 kan installeras även på versioner av Vista som aldrig uppdaterats.

Klart man kan. Men om det sen är stabilt eftersom man inte har installerat de uppdateringarna som idag inte är tillgängliga är en annan femma.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av candyraver
Nu diskuterar vi inte RC-versioner här heller

Vad är RC?

Visa signatur

Q6600 @ 2,4 ghz | Gigabyte X38-DQ6 | Gigabyte ATI RADEON™ HD 3870 | 8 gb Corsair PC6400 800mhz | Antec Sonata III 500 | Vista 64 | Samsung DVD 20X SH-S203P |Samsung HD500 Spinpoint | Samsung 245b |

Permalänk
Medlem

RC.. Release Candidate. Något som skeppas ut till utvalda(i bland alla) för att få feedback på mjukvaran. Nästa från släpp från Microsoft borde vara RTM (release to manufacturing) och ska vara den slutgiltiga varianten.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GaMeR2K5
Klart man kan. Men om det sen är stabilt eftersom man inte har installerat de uppdateringarna som idag inte är tillgängliga är en annan femma.

nej, det är inte en annan femma eftersom SP1 RTM innehåller alla uppdateringar som kommer finnas tillgängliga vid releasedatum, dvs i mitten av mars eller när det nu var.

Visa signatur

Holler at thy dragonmaster

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av headcleaner
nej, det är inte en annan femma eftersom SP1 RTM innehåller alla uppdateringar som kommer finnas tillgängliga vid releasedatum, dvs i mitten av mars eller när det nu var.

Ja då ja, men jag menar nu. Att man ska vänta eftersom uppdateringarna man kanske behöver inte finns tillgängliga idag. Nu är det väl en minoritet som verkligen behöver dem innan man installerar SP1. Men iallafall.

Installerar man SP1 idag så ska man vara beredd på det.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem

Att installera SP1 från något annat ställe än Microsofts websajt är hål i huvudet, snacka om att be om att få trojaner på sitt system. Till er som funderar på att stoppa in SP1: Vänta tills det dyker på upp Windows Update.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av karelin
Att installera SP1 från något annat ställe än Microsofts websajt är hål i huvudet, snacka om att be om att få trojaner på sitt system. Till er som funderar på att stoppa in SP1: Vänta tills det dyker på upp Windows Update.

NJa nu är risken inte så stor för det men... visst klart risken finns iallafall.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GaMeR2K5
NJa nu är risken inte så stor för det men... visst klart risken finns iallafall.

Jag är nyfiken på hur du kan säga att risken inte är så stor om man tankar SP1 från en fulsajt?

Varför tror du hälften av trådarna i det här forumet handlar om "jag har fått virus - hur får jag bort det"? Jo, för att folk laddar ner och kör saker från alla möjliga ställen på internet utan att tänka sig för.

Ta _ALDRIG_ uppdateringar till windows från någon annan sajt än Microsoft.com.

Permalänk
Medlem

Trist bara att det inte går att integrera SP1 med vLite, samt att det inte funkar att installera på en strippad version av Vista

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead