Beslutsångest (Asus eee pc901 eller MSI Wind)

Permalänk
Medlem

Beslutsångest (Asus eee pc901 eller MSI Wind)

Precis som rubriken lyder så har jag en enorm beslutsångest över om jag ska välja Asus eee pc901 eller MSI Wind.

Då både batteritid och skärm har stor betydelse för mig blir beslutet svårt.

Asus eee Pc901 har lång batteritid (6h+?) men en skärm på endast 8.9".

MSI Wind har kortare batteritid men större skärm, 10".

I övrigt verkar specifikationerna vara ganska lika.

Jag vet att dessa minilaptops inte gjorde för spel, men skulle gärna vilja veta om det är möjligt att spela äldre spel så som t.ex Cs 1.6 och Wc3 med någorlunda flyt?

//Mvh HeimrotH

Permalänk
Medlem

Nu har du ju krav på hög batteritid, vilket winden inte har just nu, men du kan ju köpa det stora batteriet när det kommer ut..

JAG skulle aldrig skaffa en eee pc901, för den är så j*vla liten, jag skulle inte klara av det.. Min bror har en Msi wind, och den är riktigt schysst. Så beställ en wind från webbhallen så får du ju åäö oxå, sen väntar du tills stora batteriet kommer och sätter i det.
Brorsan har haft wow på sin wind, och det flyter på bra. Inte på dom högsta upplösningarna, men det flöt. Men han har stoppat i 1gb sticka till.

Men jag röstar på Msi Wind!

Permalänk
Medlem

Okej, så 901 har inte åäö? eller missförstår jag dig?
Och detta stora batteri, vet du när det släpps i sverige?

Hur var det att stoppa i mer minne i Wind? Läste någonstans att man var tvungen att skruva en del mednas det bara var en liten lucka på 901.

Permalänk
Medlem

Jodå, 901 har åäö, men har så liten skärm.
Det släpps om någon/några månader.

Nejdå, det är typ 1 skruv och en lucka. Inte alls komplicerat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LillFredde
Jodå, 901 har åäö, men har så liten skärm.
Det släpps om någon/några månader.

Nejdå, det är typ 1 skruv och en lucka. Inte alls komplicerat.

Fredde snälla säg inte saker du inte vet, det förvirrar folk. För att bytta ut ram-minnet i MSI Wind så måste du ta bort hela underdelen på datorn, vilket iofs är inte så svårt men det är inte 1 (!) skruv. Om du vill bytta ut ram-minnet på MSI Wind så din garanti att försvinna. Jag föstår personligen inte varför man ska ha mer minne men det är en annan fråga. 6 cells batteriet släpps i Sverige den 15 oktober, när Webhallen får sin första leverans är dock oklart. Jag har tagit reda på ett företag i Europa som säljer 6 cells batterier till Sverige, mer om det i MSI Wind tråden.
Tänk också på att 901 kostar 3600 SEK, Wind kostar 4000 SEK, sen ska du köpa ett extra batteri ca 700 SEK, alltså så blir det en del dyrare med Wind.

Personligen är jag väldigt nöjd med min Wind, den är lätt, det går bra att skriva på tangentbordet, det trådlösa nätverkskortet fungerar bra, den är snabb i XP. Det enda jag saknar är ett bättre batteri men samtidigt så räcker det nuvarande batteriet i en skoldag.

Visa signatur

|| Surface GO 4 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk
Medlem

Så antingen väljer jag en eee pc901 nu och har bra battertid och liten skärm, eller så köper jag en wind nu och väntar någon/några månader på ett nytt batteri.

Om det blir så att jag väljer Wind och väntar på det nya batteriet kommer jag då komma upp i samma batteritid som eee pc901 har nu? Vad kommer batteriet till wind att kosta? Vill ju inte att priset ska bli för högt.

eee pc901 är även ca 400kr billigare än wind i dagsläget.

Tack POMAH, hann inte se ditt inlägg innan jag postade detta.
Så en MSI Wind + nytt batteri kommer alltså landa på runt 4700kr?
Då känns det nästan bättre att köpa den billiga eee pc901 eller en riktig 15.4" laptop.

Permalänk
Medlem

Jag skulle inte lägga min röst på varken MSI wind eller Eee 901.
Min röst skulle falla på Eee 1000H blir totalt billigare än en MSI wind+ extra batteri.

Visa signatur

Stationär : Ryzen 5600x | Asus B550m | Asus RTX3080 | 32GB DDR4 | Corsair AX750 | TJ08-E Vattenkyld | 2xAcer XB271HU
ESX host 1 : ESX+VS 6.0 | SuperMicro X8STE | Intel Xeon E5620 | 48GB DDR3 ECC/REG | Areca 1680x+HP SAS Expander | 22x Hitachi 3TB 5k3000 | APC SMART-UPS 1500 |
ESX host 2 : ESX+VS 6.0 | Intel DQ77KB itx | Xeon E3-1265L v2 | 16GB SODIMM | 2x Samsung 850pro 250GB |

Permalänk
Medlem

Jag har för mig att Eee 1000H förväntas bli dyr, 4000+?

Permalänk
Medlem

Jag tycker den extra tummen på skärmen är oväsentlig iom att båda har samma upplösning (1024x600).

Visa signatur

"en trevlig sak man skulle kunna göra med hans fru, det är om man malde ner henne till köttfärs, med salt och peppar och sånt där. Så gjorde man en 352 hamburgare av henne som man då gav till honom. För att då skulle ju inte han kunna äta upp dom.. ja för han är ju vegetarian. Det vore trevligt."

Permalänk
Medlem

Det kommer ju att komma Wind med 6 cells, alltså så att du inte behöver köpa batteriet separat. Men det vet ingen när det kommer till sverige, men ryktet säger att den kommer med n-nätverk och till ett pris av ca 4300 SEK.

Visa signatur

|| Surface GO 4 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk
Medlem

Om jag bestämmer mig för en Wind så ska jag med andra ord vänta tills den versionen med bättre batteri kommer? Denna lösningen bör väl vara billigare än att köpa Wind som den är nu och sen batteriet när det kommer?

Permalänk
Medlem

Sen beror det väl på om du vill ha en matt eller glossy skärm yta, ofta så har man ganska bestämda uppfattningar åt det ena eller andra hållet...

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem

Jag är inte så insatt i skärmen på varken 901 eller Wind. Skulle du kunna förklara vad matt och glossy innebär?

Permalänk
Medlem

det är precis som det låter, matt innebär att den är matt och glossy innebär att den är ganska glansig (fördelen är att färgerna kan uppfattas som bättre, men nackdelen är att det blir reflektioner). Dock så vet jag inte vad de aktuella datorerna har, men det är något som du borde kolla upp.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heande
det är precis som det låter, matt innebär att den är matt och glossy innebär att den är ganska glansig (fördelen är att färgerna kan uppfattas som bättre, men nackdelen är att det blir reflektioner). Dock så vet jag inte vad de aktuella datorerna har, men det är något som du borde kolla upp.

Okej tack för infon. Då jag inte är något större fan av glansiga skärmar så borde jag, precis som du påpekade, kolla upp vad datorerna har för skärmar.

Permalänk
Medlem

901 klarar äldre spel bra, grovt generaliserat kan man säga att de flesta spel från 2003 och tidigare är lugnt. Har läst att cs 1.6 skall lagga en del, har dock inte testat det själv.

Skärmstorleken ser jag inte som ngt problem, med Autohide extention till firefox får hemsidor gott om plats om man surfar i helskärm. Normalanvändande i Windows fungerar också smärtfritt.

+ på 901
Storleken
Batteritiden
Priset

edit: Kan även tillägga att skärmen är matt. Ganska svåranvänd utomhus i direkt solljus.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tumvante
Jag tycker den extra tummen på skärmen är oväsentlig iom att båda har samma upplösning (1024x600).

Har kollat på några filmer på youtube där de jämnför 901 med Wind och jag tycker som du att den extra tummen är oväsentlig.

Just nu lutar det åt 901. Den är mindre, smidigare och verkar vara mycket lättare att byta minnet och hårddisken på.

901 levereras med 1gb minne, kan jag köpa 1x1gb till och då få 2gb? Eller finns det bara en minnesplats?

Permalänk
Medlem

En minnesplats, du får byta ut 1gb stickan som sitter i mot en med 2 gb. Jag har gjort det. Kan inte säga att skillnaden blev speciellt märkbar, men minne är ju billigt...

Permalänk
Medlem

Okej, okej så en 901 + 2gb = ca 4000kr, precis samma pris som för en Wind då. Hmm valet blir bara svårare och svårare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HeimrotH
Okej, okej så en 901 + 2gb = ca 4000kr, precis samma pris som för en Wind då. Hmm valet blir bara svårare och svårare.

Varför inte en 904?
https://www.inet.se/datorer/baerbara/asus-eee-pc-904-svart--w...

Visst, det är celeron istället för atom, men prestandaskillnaden ska inte vara så värst stor (förutom batteritiden). Den har riktig hårddisk och kostar 1000 kr mindre.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av insats
Varför inte en 904?
https://www.inet.se/datorer/baerbara/asus-eee-pc-904-svart--w...

Visst, det är celeron istället för atom, men prestandaskillnaden ska inte vara så värst stor (förutom batteritiden). Den har riktig hårddisk och kostar 1000 kr mindre.

Jo visst har jag kollat på 904. Men tyvär har den en för stor svart kant runt skärmen, lite sämre prestande samt väger mer. Visst väger Wind mer än 901 men då den har större skärm och likvärdig prestanda så spelar det inte lika stor roll.

Permalänk
Medlem

Det har dykt upp en ny wind hos webhallen, 160Gb HD och n-nätverk, dock så vet jag inte om denna har det nya 6 cells batteriet.

Visa signatur

|| Surface GO 4 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk
Medlem

Gör som jag, vänta tills 901go finns att köpa, är som 901 fast med inbyggd 3g, kommer enligt asus under oktober månad

Visa signatur

-._.-

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av POMAH
Det har dykt upp en ny wind hos webhallen, 160Gb HD och n-nätverk, dock så vet jag inte om denna har det nya 6 cells batteriet.

Tyvär så har även den det äldre 3 cells batteriet.

Såg att Asus Eee PC 1000H har börjat listas på prisjakt från 4040kr och uppåt. Webhallen har lagt ut den för 4295 kr. Med nästa leverans 2008-10-25.

1000H verkar ju vara ett bättre alternativ än Wind iochmed att 1000H har det bättre batteriet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HeimrotH
Tyvär så har även den det äldre 3 cells batteriet.

Såg att Asus Eee PC 1000H har börjat listas på prisjakt från 4040kr och uppåt. Webhallen har lagt ut den för 4295 kr. Med nästa leverans 2008-10-25.

1000H verkar ju vara ett bättre alternativ än Wind iochmed att 1000H har det bättre batteriet.

om du inte kan vänta kan du alltid köpa den från clove.uk

http://www.clove.co.uk/viewProduct.aspx?product=9F536834-F524...

Visa signatur

-._.-

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HeimrotH
Jo visst har jag kollat på 904. Men tyvär har den en för stor svart kant runt skärmen, lite sämre prestande samt väger mer. Visst väger Wind mer än 901 men då den har större skärm och likvärdig prestanda så spelar det inte lika stor roll.

Prestandaskillnaden existerar faktiskt knappt. Atom är bättre på vissa saker och celeron är bättre på andra. Den enda stora skillnaden är att atom drar mindre ström:

http://www.eeejournal.com/2008/08/netbook-processor-performan...

Wind och 904 väger mer för att dom har mekaniska hårddiskar istället för ssd.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HeimrotH
Tyvär så har även den det äldre 3 cells batteriet.

Såg att Asus Eee PC 1000H har börjat listas på prisjakt från 4040kr och uppåt. Webhallen har lagt ut den för 4295 kr. Med nästa leverans 2008-10-25.

1000H verkar ju vara ett bättre alternativ än Wind iochmed att 1000H har det bättre batteriet.

Alltså anledning till att jag skrev att det är osäkert vilket batteri den har är just för att det är osälert, Webhallens specifikation på den datorn stämmer inte på flera detaljer så du ska inte lita på den. En norsk sida hade lagt upp en liknande Wind med större hårddisk, n-nätverk och 6 cells batteri. Alltså så ska du inte dra några förhastade slutsater om den datorn än.

Visa signatur

|| Surface GO 4 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The_JJ
om du inte kan vänta kan du alltid köpa den från clove.uk

http://www.clove.co.uk/viewProduct.aspx?product=9F536834-F524...

Om man beställer från utlandet är det då svårt att få ÅÄÖ att funka?

För priset på den sidan verkar ju helt okej. Hur funkar det med frakt/tull/moms osv från uk?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tumvante
Jag tycker den extra tummen på skärmen är oväsentlig iom att båda har samma upplösning (1024x600).

Skillnaden i storlek är 11 % - det vill säga ett bra hack större, än mellan en 17- och en 19-tums-skärm.

Permalänk
Medlem

Själv tycker jag iaf att msi-n är vackrare estetiskt och andas mer kvalitet. skärmen betyder mycket för mig och tangentbordet känns större. Det handlar inte om stora prisskillnader och bättre och inte vara för snål när man väljer för jag tror det är tråkigt och ångra sej.
Winden är det bästa köpet jag gjort på länge känns det som....