"NTdetect failed" vid Windows XP installation

Permalänk

"NTdetect failed" vid Windows XP installation

Byggde ihop en ny dator igår, och allt fungerade bra. Började installera Windows XP varpå det relativt tidigt i installationen kom fram ett sk STOP felmeddelande. Det stod i princip "ett fel har uppkommit".

När jag nu startar om och ska försöka installera på nytt så kommer installationen bara till "kontrollerar maskinvarukonfiguration", varpå "NTdetect failed" blinkar fram och datorn startar om.

Har provat flytta runt SATA disken, samt ändrat boot-order i BIOS. Disken hittas i BIOS också. Det är en samsung 750gb SATA disk.

Datorn i övrigt är:
E8400, P45, 2gb ddr2, HD 4850.

Kan tillägga att jag testat starta med den gamla xp installtionen på en IDE ATA disk och kommer jag in i windows normalt.

All hårdvara är ny utom chassit.

Någon som har någon ide hur man kan lösa detta?

edit: kan tilläga att jag alltså redan provat ställa in CD-ROM som primär boot. Men den verkar ändå försöka läsa in från hårddisken?

Kan man skapa en boot-diskett med NTdetect filerna på något sätt?

Permalänk
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olirc
Kan vara fel på hd så ladda ner hutil http://www.samsung.com/global/business/hdd/support/utilities/... för att kolla om så är?

Tack, ska testa det. Det borde väl gå att från IDE ATA win xp installationen (vilken jag nämnde ovan) installera alla drivrutiner och formatera SATA disken därifrån. Och sedan kolla om det är något fel på disken via programmet du länkade.

tillägg: Kan det vara så att CD-ROM läsaren, som inte är SATA, är jumprad fel?

Permalänk
Medlem

Är bara cd-romen byglad som Master och inkopplad längs ut på idesladden så är allt bra. Brukar även gå bra att bygla till CS men som sagt ensamm på ide då ska alltid hårdvara kopplas in längst ut på idesladden.

Sen borde det gå bra att formatera sata disken när du fått in XP på pata disken men varför inte fixa en BartPE disk så kan du innifrån ett välkänt gränssnitt fixa formateringen den vägen?

Permalänk

Tänkte uppdatera: problemet var tydligen att drivrutinerna på min XP skiva lurade moderkortet att det innehöll drivrutiner för S-ATA kontrollern, vilket ledde till att felaktiga drivrutiner initialiserades. Installerade med en slipstream-skiva, och då fungerade det.