Permalänk
Avstängd

Har fått sömnpiller idag...

...och kan inte sova.

Nån är som har kört med det?
(Hur gick det efter ni slutade använde det?)
Sitter för tillfället i sitsen då jag mår skitdåligt rent mentalt, och fysiken börjar svikta pga missad sömn, denna veckan har det varierat från inge timmar alls mellan mån tis, till 1-3h sömn.
Jag lever ensålänge, men tror inte det håller i längden.

Fick ordinerat: Zolpidem Actavis 10mg att ta innan jag skulle sova, nu har det gått ca 6 timmar sedan dess, varav de fyra sista så har jag vankat av och an, lagt mig ner, vridig, vändit, testat somna i soffan, fotöljen, framför en film (Madagascar 2 var bra)
inget funkar, Inte direkt nån verkan alls på min sömnighet. Blev lite vinglig på benen, men nja.
Känns som en jättegrogg hade funkat bättre.

Nervös över att kanske behöva tyngre saker, har redan ganska så rejäl "män i vita rockar fobi", så att bara ta sig till vårdcentralen är en halv kamp i sig.

Iallfall, för att komma någonstans, om du har tagit nånting tyngre än mina, under en längre eller kortare period, får ni gärna skriva nånting.

Har testat dom hemliga sovtricksen ajg kan komma på med.
Varm mjölk, Räkna får (frugan köpte en räkna får cd!), onnanera, sexxa, springa innan.
Satte mig även och slökörde bilbana för att döda gärnan, men nej där heller..

"Help me Obi-Wan-Swec, your my only hope!"

Permalänk
Medlem

Sömnpiller hjälper knappt alls, jag testade det en gång men det gjorde mig bara snurrig och ofokuserad. Däremot så fungerade det mycket bättre att sova när jag.... Ja det är svårt att förklara. Men helt enkelt bara släppa allting, inte låta något tynga ner enkelt.

Att du mår skitdåligt mentalt beror nog på att du oroar dig för något, medvetet eller omedvetet ligger det något och trycker som du måste släppa. Att ta piller mot den där oron är ingen lösning, pillrerna kommer inte att få bort dina tankar. Att glömma är en gåva men att släppa taget om något är betydligt svårare.

Jag kan inte ge dig några tips på hur du kan somna innan du kollapsar av trötthet. För detta är något som bara du kan lösa.

Permalänk
Medlem

Orolighet är oftast största boven i att inte kunna sova som str8forthakill säger. Om du nu skulle ha några problem tycker jag att du borde ta itu med de om du kan. Din sömnsvårighet kan även bero på brist på fysisk aktivitet, jobbr du? tränar du?

Permalänk
Inaktiv

1-3 timmars sömn är inte bra för kroppen, personligen så var det ett tag sedan jag hade samma problem som dig (med sömnen alltså). Jag började jobba (så att jag var helt slut efter en dag på jobbet) så då kunde jag äntligen sova som en normal människa.

Permalänk
Medlem

Min mamma har haft samma problem det här året.
Hon var tvungen att ta någon medicin mot högt blodtryck och var samtidigt lite orolig över detta. Sömnen försvann mer och mer och till slut kunde hon inte sova ett dugg utan sömnmedel.
Till sist hjälpte inte heller starka sömnmedel och hon sov mindre och mindre varje natt med dem, ibland inte alls, ibland ett par timmar.
Detta pågick i närmare ett halvår och verkade mer och mer förvandlas till någon sorts levande död som bara trodde att hon skulle dö närsomhelst och inte orkade någonting..

Dessvärre slutade detta i höstas med att hon vaknade upp efter ett par timmar på natten som vanligt och i ett desperat försök att kunna sova så tryckte hon i sig 20-25 sömntabletter.
Dessbättre överlevde hon och blev givetvis intagen för psykvård.
Där fick hon käka antidepressiva i rätt stor mängd och efter ett antal veckor verkar det faktiskt ha hjälpt. Sömnen har nästan kommit tillbaka. Nu räcker det med bara en mycket liten bit sömnmedel för att sova.

Skulle absolut rekommendera att du försöker få antidepressiva (helst kombinerat med någon form av terapi). Mår du så dåligt att du tappar sömnen så har du en allvarlig depression.
Som du säger så håller inte det där i längden. Du är tvungen att försöka övervinna din vita rock fobi och ta dig till vårdcentralen och beskriva din depression.
Antidepressiva medel är idag mycket effektiva, utan större bieffekter. De fungerar som en slags bedövning för dina negativa känslor (som bla hindrar dig att sova).

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 48 | In-game namn : iller
Yrke : Kvantanalytiker, systemutvecklare.
Utbildning : PhD matematik. Självlärd med över 10 års erfarenhet av finansiell matematik och associerade ämnen.

Permalänk
Medlem

Men piller är bara något som man försöker dolja problemen med.

"en intelligent person vet att bandaget endast döljer såret"

Att börja bli en PillerNarkoman är inte lösningen.

Permalänk
Medlem

Men att inte bandagera ett större sår är inte ett bättre alternativ..

Antidepressiva tabletter är absolut inte någonting man blir narkoman av idag. De är inte beroendeframkallande (som de dock en gång var).

Depression är en sjukdom som inte behöver ha några egentliga själ, utan beror på en obalans i hjärnans kemi.
En annan sak är om man tillfälligt råkat ut för något, tex någon har dött och man sörjer. Då bör man inte trycka i sig piller annat än om sorgen verkar bli bestående.

Att kombinera antidepressiva med tex kognitiv beteendeterapi är dock en god ide. I denna lär man sig att försöka styra och kontrollera sina tankar så de inte går överstyr och orsakar dessa depressiva känslostormar.

Visa signatur

Utbildning : PhD matematik. Självlärd med över 10 års erfarenhet av finansiell matematik och associerade ämnen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av str8forthakill
Men piller är bara något som man försöker dolja problemen med.

"en intelligent person vet att bandaget endast döljer såret"

Att börja bli en PillerNarkoman är inte lösningen.

Alltid skönt med folk som har en såndär härlig "rycka upp sig"-mentalitet så fort det handlar om något som rör hjärnan. (Sarkasm ja).

Ontopic :
Det finns så satans många olika sömnpreparat och en del av dom är helt enkelt inte kompatibla med vissa. Jag har provat säkert ett tiotal och nu vet jag vilka som fungerar (theralen,lergigan,Immovane,nitrazepan) och inte fungerar (stilnoct,rohypnol,propavan).

Mitt tips som kronisk pillertrillare är :
1. Inget socker (alltså även litet intag av kolhydrater) efter sju.
2. Samma sak gäller koffeinhaltiga grejjer.
3. Om du orkar så ta en promenad runt kvällskvisten.
4. Har du oro och ångest som påverkar dig är det naturligtvis fördelaktigt att ta tag i det på lämpligt sätt.
5. Försök varva ner hjärnan innan du ska sova. Egentligen är filmtittande och datorspelande inge bra men man kan ju bli stressad av att skärma sig från det man tycker om att göra.
6. Se till att du har en bra sovtemperatur. Jag föredrar lite kyligt i rummet.

Allt detta i komplement till utprovning av något preparat som du svarar bra på.
Dock vill jag varna för stilnoct. Det är en tablett som ofta ger ett rus, det är poppis bland en del missbrukare. Har du otur gör den dig till en person du egentligen inte är och sen har du petat i dig hela burken/asken och står med en kniv och karvar dig i armen (av egen erfarenhet!).

Så tabletter kan naturligtvis vara farliga *duuuuuuuuuuh*.

Permalänk
Medlem

Kan bekräfta två av preparaten i iXams lista som bra, nämligen Theralen och Imovane. Dessa två är de som funkar för min mor (och hon har också testat mängder med sömnmedel).

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Det du fått är egentligen inte sömnmedel utan insomningsmedel. Det ska med andra ord hjälpta dig att somna men påverkar inte sömnen i sig i lika hög grad.
Vad du fått ut, zolpidem, är redan en av de tyngre klasserna med relativt hög missbrukspotential då det är fysiskt beroendeframkallande och kan ge eufori och berusning.
Detta gäller i ännu högre grad om du blandar det med alkohol, så ge själva fan i att testa detta. Risken är då stor att du tappar omdömmet helt och sätter i dig hela burken.

Tråkigt att du inte upplevde någon skillnad, den typ du fått utskrivet är en som ska hjälpa direkt. Så du kan egentligen inte förvänta dig att det ska börja fungera bättre och bättre för varje dag som går.
Prova det ett par dagar ändå, fungerar det inte så ska du kontakta en läkare så du får prova något annat.
Du ska inte ge upp om just det här inte var rätt läkemedel för dig. Psykiatrin har kommit oerhört långt och kan hjälpa de allra flesta med problem. Det gäller bara att du och din läkare ska hitta den rätta behandlingen för just dig.

Vad är det för typ av läkare du pratat med nu?
Jag tycker att du skulle kunna prova någon svag antidepressivum likt svagare SSRI. Det fungerar för många mot sömnstörningar och är dessutom väldigt bra ur aspekten att de helt saknar missbrukspotential och ofta är helt biverkningsfria. Men det är en diskussion du ska ta med läkare.

iXam: Zolpidem är ju samma sak som stilnoct. Det kanske är vad du menar?

Ignorera str8forthakill. Han har inget i diskussionen att göra.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haricots

Ignorera str8forthakill. Han har inget i diskussionen att göra.

Im way ahead of you there

OnT:

Vad min sömnlöshet beror på vet jag till viss del, men är inget som går att lösa i en handvänning, men jag jobbar på det.
Dock ser det ut att inte finnas en lösning inom en snar framtid.
I övrigt så har jag jobb, tränar inget speciellt, går dock ut med hunden en hel del.
Samtsagt, allt detta med inget socker osv har jag redan gått igenom, dricker vatten frammåt kvällen kanske, annars inge speciellt.
Evetuellt en snus om jag behöver.

Min största oro just nu ligger ju mest i att tjejen börjar bli orolig för en, samt att igår så höll man på att bryta ihopa totalt på jobbet pga av vad som då verkade vara världens katastrof.

Men men, får "köra slut" på denna dosen, eller halva under kommande dagarna, får se hur det går och sen gå och snacka med läkare igen.

Alltid kul att se att det finns folk som bryr sig lite iallafall ^^
Även om vissa bara hoppar in för att droppa korkade citat.

Permalänk
Medlem

Re: Har fått sömnpiller idag...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av bleet
...och kan inte sova.

Nån är som har kört med det?
(Hur gick det efter ni slutade använde det?)
Sitter för tillfället i sitsen då jag mår skitdåligt rent mentalt, och fysiken börjar svikta pga missad sömn, denna veckan har det varierat från inge timmar alls mellan mån tis, till 1-3h sömn.
Jag lever ensålänge, men tror inte det håller i längden.

Fick ordinerat: Zolpidem Actavis 10mg att ta innan jag skulle sova, nu har det gått ca 6 timmar sedan dess, varav de fyra sista så har jag vankat av och an, lagt mig ner, vridig, vändit, testat somna i soffan, fotöljen, framför en film (Madagascar 2 var bra)
inget funkar, Inte direkt nån verkan alls på min sömnighet. Blev lite vinglig på benen, men nja.
Känns som en jättegrogg hade funkat bättre.

Nervös över att kanske behöva tyngre saker, har redan ganska så rejäl "män i vita rockar fobi", så att bara ta sig till vårdcentralen är en halv kamp i sig.

Iallfall, för att komma någonstans, om du har tagit nånting tyngre än mina, under en längre eller kortare period, får ni gärna skriva nånting.

Har testat dom hemliga sovtricksen ajg kan komma på med.
Varm mjölk, Räkna får (frugan köpte en räkna får cd!), onnanera, sexxa, springa innan.
Satte mig även och slökörde bilbana för att döda gärnan, men nej där heller..

"Help me Obi-Wan-Swec, your my only hope!"

Zolpidem är inte sömnpiller utan är en insomningstablett & det viktiga när man tar den är att verkligen lägga sig & slappna av & försöka somna annars fungerar den inte...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem

Re: Re: Har fått sömnpiller idag...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Zolpidem är inte sömnpiller utan är en insomningstablett & det viktiga när man tar den är att verkligen lägga sig & slappna av & försöka somna annars fungerar den inte...

Precis, sitter du vid datorn och "väntar" på att bli trött kommer de aldrig funka.

Släck ner, lägg dig och försök sova så lär de hjälpa dig perfekt.

Visa signatur

Irish today, hungover tomorrow

Permalänk
Medlem

Har ingen erfarenhet av anti-depp/sömnpiller men datorn/tvn är två stora bovar när man ska sova. Hjärnan är på högvarv när man använder datorn.
Bättre är att läsa en intressant bok och förmå hjärnan att vandra iväg på fantasin.

Permalänk
Avstängd

Gjorde precis detta idag, tog ungefär 2timmar innan jag gav upp.
Gjorde nåt jag trodde skulle funka klockrent, "drog en luring" tog ett piller och la mig till sängs. Men igge.
Ska in till vårdcentralen idag och fåtag på någon.

Kasnke verkar otålig, men just nu sitter man med lått ångest och mår allmänt dåligt och vet inte vad jag ska ta mig till.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bleet
Gjorde precis detta idag, tog ungefär 2timmar innan jag gav upp.
Gjorde nåt jag trodde skulle funka klockrent, "drog en luring" tog ett piller och la mig till sängs. Men igge.
Ska in till vårdcentralen idag och fåtag på någon.

Kasnke verkar otålig, men just nu sitter man med lått ångest och mår allmänt dåligt och vet inte vad jag ska ta mig till.

Funkar de inte alls så gör följande.

Gå ut och gå i 40 minuter, få upp flåset, känn att du rör dig osv.

När du kommer hem tar du en skön dusch, sen tar du antal tabletter de har ordinerat dig och sen så lägger du dig.

Visa signatur

Irish today, hungover tomorrow

Permalänk
Avstängd

Inne på vårdcentralen idag, iom att dom ville prata lite mer än 5min med mig, skulle jag komma tillbaka om 2veckor när dom har en tid.
Tummen upp för svensk vård!

Permalänk
Avstängd

Men är du inte trött? För om du inte är det så sov inte. Ska på intet vis försöka sätta mig in i din situation nu och påstå att jag vet vad du går igenom, men som nattjobbare i snart sju år så vet jag att vissa perioder av nattlivet så är jag full av energi och vissa helt uttömd. Det första är nästan jobbigast då jag kan vara vaken 20h+ utan ansträngning men vet att jag måste sova några timmar för att orka med ytterligare en natt. Och så ligger man och stressar för att man "måste" sova.

Permalänk
Avstängd

Jag har problem att somna men när jag sover så sover jag som en stock. Men för mig är just att somna det svåra. Var hos doktorn idag om min axel "som jag bröt 2003" för jag har fortfarande ont i den. Så såg han jag var lite trött för jag hade bara sovit 2 timmar typ. Men då ska jag typ komma dit igen efter jag har bokat tid så ska vi komma på något. han sa att insomnings tabletter eller sömntabletter blir man beroende av och är inge bra:p men jag tror nog bara jag skulle behöva kanske ha dosen i 2 veckor så jag kommer in i rätt rytm igen så kanske det funkar bättre. För hela dagarna är jag trött. kan gå och lägga mig under dagen och sova men efter 20-22:00 så blir jag pigg och vet inte hur jag ska kunna somna. Jag har nästan försökt med allt för att få tillbaks. så nu ska jag försöka få insomnings tabletter åtminstonde och får se hur de funkar.

Visa signatur

[antec nine hundred] [corsair 650w][asus p5q-e][q6600 oc 3ghz vcore 1.3] [4gb corsair dominator 8500 2x2gb] [powercolor 4870x2]

Permalänk
Medlem

Mycket kan bero på stress,var själv vaken i 3 nätter i rad pga det. Hjärnan reagerar vid en viss gräns av påfrestningar där den låser sömn kunskapen nästan helt, fick jag höra av doktorerna 3e dan. Så det nödvändigaste först, tills man får balans. Sen är kondition ett mkt bra piller för sömn =]

Visa signatur

Citera så får du svar :)

Permalänk
Medlem

Till och från har jag sömnsvårigheter men jag har kommit på ett 100% säkert sätt att somna (funkar för mig iaf). Om jag tränar så hårt att jag mår illa i två timmar (simning för min del) slocknar jag direkt när jag kommit hem! Testa

Visa signatur

www.filipsprogram.tk - lite freeware
"Delight, herregud. Talang är bara förnamnet."

Permalänk
Medlem

Om du inte är rädd om livet ska du testa efedrin i lagom dos, det får dig piggslö och håller dig på ett avslappnat högvarv om du går in för fysisk aktivitet, efteråt blir du helt slut och svimmar av om du har tur, kör på den i några dagar och du får in en rythm. Kom ihåg att öka dosen kontinuerligt då man snabbt blir van.
Akta hjärtat och levern, dö inte.

Eller så omprioriterar du markant och tar ledigt från jobb, skola, barn, fru, maffia, lån, pengar, politik, droger och alla övriga bekymmer, semestrar i någon stuga på landet och hugger din ved själv och låter allt ha sin gång, tills om två veckor då du får professionell hjälp.

Tänk inte på vad du missar nu, tänk på vad du kommer att missa när du dör av hjärtslag pga utebliven sömn. Samt allt du missar pga utebliven sömn. Finns inget bekymmer i världen så stort att man inte bör sova, gäller även eventuella dödsfall och ekonomisk påtryckning.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.