Permalänk
Medlem

Kan CPU låsa datorn?

Hej var så att jag rätt nyligen köpte en ny cpu "intel q6600" och i samband med detta har datorn låst sig två gånger sedan ja köpte,och med min förra processor så låste den sig aldrig. Eller kan de va så att min hårddisk håller på att ge upp? för när ja spelade väldigt krävande spel (gta iv, crysis m.m). sist datorn låste sig var när jag installerade ett spel,zippade en stor rar fil och hade upp msn..

min hårddisk är en "Seagate Barracuda 320GB".

Permalänk

Utveckla vad du menar med "låser sig"...

Permalänk
Medlem

Alltså. Hela datorn hänger sig och det går inte att göra någonting, inte ens röra musen.

Permalänk

Hur varm blir CPU:n?? Du kan ha monterat kylaren fel, så att den bli för varm och hänger sig.

Visa signatur

Speldator: | Intel i7 2600k @ 4.2GHz | Corsair 16GB | 2xGTX 470 SLI | Asrock Extreme4 | SSD Intel G2 80GB |

Permalänk
Medlem

CPUn blir aldrig högre än 55 Grader.. så det borde inte vara problemet, men kan ett processor överhuvudtaget göra så datorn hänger sig?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av noob007
Alltså allt stannar tiden och jag kan inte ens röra musen och hårddisken slutar plötsligt att sluta jobba.

stannar tiden ? då har du nog skapat en tidmaskin....
hårdisken slutar att sluta jobba ? utveckla tack

Missförstå mig inte, vill inte hacka ner på dig men om du inte har dyslexi (lr nån sjukdom som gör att du inte kan skriva förståeligt) så är det nog bäst om beskriver problemet så att vi kan förstå vad du menar.
Det kan också vara en tillgång senare i livet om man kan göra sig förståd.

OnTopic: Det låter som om din HD knasar. Kolla vad SMART data från den säger.

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Medlem

Roligt att du själv kommer och säger så men endå har tydliga stavfel Redzo.

On: Det låter som att din hårddisk strular, den ska absolut inte sluta arbeta mitt i allt, försök kolla vad SMART säger och kör något test program så att du kan få lite mer information att jobba med.

Visa signatur

Phanteks Enthoo EVOLV | i5 4460 | Noctua NH-U9B SE2 |
Corsair 12GB@1866mhz | GTX 970 | SSDs: 3x120 raid, 1x 256 Win10

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mistard
Roligt att du själv kommer och säger så men endå har tydliga stavfel Redzo.

On: Det låter som att din hårddisk strular, den ska absolut inte sluta arbeta mitt i allt, försök kolla vad SMART säger och kör något test program så att du kan få lite mer information att jobba med.

Du förstod ju vad han sa iaf...eftersom du sa precis samma sak

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mistard
Roligt att du själv kommer och säger så men endå har tydliga stavfel Redzo.

On: Det låter som att din hårddisk strular, den ska absolut inte sluta arbeta mitt i allt, försök kolla vad SMART säger och kör något test program så att du kan få lite mer information att jobba med.

Nu var det inte precis enstaka stavfel han klagade på..

Angående hårddisken kan det nog vara värt att gå in på seagates hemsida och kolla om den har en dålig firmware, väldigt många barracudas som har drabbats av det. Det finns isåfall firmware att ladda ner samt instruktioner på hur man installerar på deras hemsida.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mistard
Roligt att du själv kommer och säger så men endå har tydliga stavfel Redzo.

Det var inte "stavfel" jag klagade på utan meningsupbyggnad.

Kan ge dig ett exempel:

"Det här kan man läsa och förstå"

Och

"Här det man läsa kan förstå och"

Stavfel åt sidan: vilken mening är lättare att fatta ?

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Redzo
Det var inte "stavfel" jag klagade på utan meningsupbyggnad.

Kan ge dig ett exempel:

"Det här kan man läsa och förstå"

Och

"Här det man läsa kan förstå och"

Stavfel åt sidan: vilken mening är lättare att fatta ?

haha

noob007: För att svara på din fråga så, JA en cpu kan göra så att datorn låser sig. Men om det är för att processorn klyddar så brukar du i regel få en blåskärm.
En processor kan börja räkna fel av olika anledningar, att den blir för varm eller för att den är fysiskt skadad osv.
När din processor räknar fel så gör Windows att du får en blåskärm för att förhindra att din CPU räknar massa fel och all information som den behandlar blir korrupt. Som de andra säger här så gissar jag också på att det kan vara din hårddisk som strular alternativt dina minnen.
Om du har fler än en ram-sticka så testa att prova dem separat och se om problemet försvinner.

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk

/Facepalm

Visa signatur

Cooler Master Stacker nVidia Edition, Evga-790i ultra, Intel Core 2 Quad Extreme QX9650 3GHz(at 4.5),Water Cooling Kit, OCZ DDR3 4096MB 2000mhz, EVGA GeForce GTX 280 1GB SSC GDDR3 In SLI (x2), Samsung SpinPoint F1 750GB SATA2 Samsung SpinPoint F1 650GB SATA2, Creative SB X-Fi Xtreme Gamer Fatal1ty. Laptop: dell xps m1710, Intel®Core™2 Duo-processorer T7400, nVidia® GeForce™ Go 7900-grafikkort, 4 096 MB 800 MHz DDR2 SDRAM

Permalänk
Medlem

Såg att jag hade skrivit lite galet om nått med "tiden...". alltså ibland tänker jag nog inte när jag skriver... och sen kollar ja inte vad jag skrivit.