Permalänk
Medlem

Har 8500 men står 6400

Hej.
Jag har nyligen köpt ny dator och sitter nu och pillar med den. Jag försöker nu ställa in den på ett bra sätt. Jag skall inte klocka upp den och så.

Det är så att kollar jag i CPU-Z så stod det under fliken Memory: DRAM Ferquency : 400Mhz

Jag har: Corsair 4GB (2x2GB) XMS-2 8500C5
(Moderkort: Asus M4N72-E
Processor: AMD Phenom2 X4 940 3.0Ghz)

Efter att ha ändrat i BIOS från Auto till 1066MHz så står det nu 533MHz i CPU-Z, vilket jag har förstått är rätt (2x533=1066)
Men tittar jag i fliken "SPD" så står det fortfarande Max Bandwidth: PC2-6400 (400MHz)

Är det rätt som jag har gjort (alltså att ändra i bios till 1066)? Detta är väl inte överklockning? Jag har ju 1066MHz-minnen och jag vill ju att de ska arbeta i sin rätta hastighet.

// Linus

Visa signatur

MB: Asus M4N72-E CPU: AMD Phenom2 X4 940 OC 3,4Ghz GPU: Gigabyte GTX560 Ti OC RAM: Corsair 8gb DDR2 800MHz PSU: Corsair TX 650w Chassi: Antec Three Hundred

Permalänk

Ja det är rätt. det du ser i cpu-z under SPD är rekommenderade minnesfrekvenser du kan köra dem i samt latencer du ska använda för respektive hastighet. ingenting att oroa sig för du har ställt in dem rätt.

FSB är minneshastigeten i 1:2, alltså 533*2=1066.

Visa signatur

Arch Linux

Permalänk
Medlem

Men detta är väl inte överklockning? Det jag har gjort nu är väl bara att jag har ställt in rätt hastighet på minnerna. Jag behöver inte pilla med nå volt och så?

Varför rekommenderad minnesfrekvens 800MHz på 1066MHz-minnen?

Visa signatur

MB: Asus M4N72-E CPU: AMD Phenom2 X4 940 OC 3,4Ghz GPU: Gigabyte GTX560 Ti OC RAM: Corsair 8gb DDR2 800MHz PSU: Corsair TX 650w Chassi: Antec Three Hundred

Permalänk
Medlem

Ah, men det gör det för mig med. Skit i det, de körs förmodligen i rätt hastighet.

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LimpS
Men detta är väl inte överklockning? Det jag har gjort nu är väl bara att jag har ställt in rätt hastighet på minnerna. Jag behöver inte pilla med nå volt och så?

Varför rekommenderad minnesfrekvens 800MHz på 1066MHz-minnen?

nej det är inte överklockning, kör du en 940BE så kör du väl också AM2+ kort. Phenom I och AM2+ har alltid strulat med 1066mhz minnena, däremot så ska en Phenom II lösa allting så att det fungerar problemfritt, att det rekommenderas att du kör minnena i 800mhz kan härstamma därifrån.

Se till att du kör minnena i rätt voltage, troligtvis är den 2.1 men det står på dina minnen, samtidigt kan du även ställa in latencer automatiskt om du vill, vet du inte vad det är kan du skippa det.

Visa signatur

Arch Linux

Permalänk
Medlem

Men skit.
Hittar inte var man kan ställa in voltage på minnerna (tittat i bios). Vet inte heller var jag ska kolla för att se på vilket voltage de går på nu.

EDIT: Ser i HWMonitor under voltages på VIN1 : 2.10V (kanske är rätt?)

EDIT: Och nu hängde sig datorn för första gången, skit, hoppas det inte beror på andringarna

Visa signatur

MB: Asus M4N72-E CPU: AMD Phenom2 X4 940 OC 3,4Ghz GPU: Gigabyte GTX560 Ti OC RAM: Corsair 8gb DDR2 800MHz PSU: Corsair TX 650w Chassi: Antec Three Hundred

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LimpS
Men skit.
Hittar inte var man kan ställa in voltage på minnerna (tittat i bios). Vet inte heller var jag ska kolla för att se på vilket voltage de går på nu.

EDIT: Ser i HWMonitor under voltages på VIN1 : 2.10V (kanske är rätt?)

då har bios ställt in voltage rätt så du har ingenting att oroa dig över, bara att lira på.

Visa signatur

Arch Linux

Permalänk
Medlem

PC8500/1066MHz ingår inte i Jedec standarden eller vad det nu var och går därmed inte högre än 800MHz, om du vill ha högre så får du höja själv. Sätt volten på 2.1 och frekvensen på 1066MHz så är det klart.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

Hmm.... dator har hängt sig 3-4 gånger nu efter jag jag ökat til 1066mhz (har aldrig hängt sig tidigare)(använder win 7).
Har nu ställt tillbaka till Auto. Va i *** beror det det här på nu då?

Visa signatur

MB: Asus M4N72-E CPU: AMD Phenom2 X4 940 OC 3,4Ghz GPU: Gigabyte GTX560 Ti OC RAM: Corsair 8gb DDR2 800MHz PSU: Corsair TX 650w Chassi: Antec Three Hundred

Permalänk
Avstängd

Vad har du för lateny på minnena? är det Dominator så ska dom välle ha 5-5-5-15 eller ja det ska välle vanliga XMS2 också ha om jag inte missminner mig..

men annars så verkar det ju skummt att dom hänger sig av att gå i 1066, prova ställ ner till 800 och se om det funkar bra då!

Du kan även köra Memtest på dom för att se så att det inte är något fel på minnena!

MVH

Visa signatur

Gigabyte: EP45T-EXTREME, Intel: E7400, Kingston: HyperX 1600MHz, MSI: R4830 OC Edition... :P

[img]url=http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=654346][img]http://valid.canardpc.com/cache/banner/654346.png[/img][/url][/img]

Permalänk
Medlem

Var kollar jag latency?

Visa signatur

MB: Asus M4N72-E CPU: AMD Phenom2 X4 940 OC 3,4Ghz GPU: Gigabyte GTX560 Ti OC RAM: Corsair 8gb DDR2 800MHz PSU: Corsair TX 650w Chassi: Antec Three Hundred

Permalänk
Medlem

5-7-7-24 tror jag att jag har nu... hmm...hur ändrar man det här då?

EDIT:

cl: 5
tRCD: 7
tRP: 7
tRAS: 24
tRC 31

Visa signatur

MB: Asus M4N72-E CPU: AMD Phenom2 X4 940 OC 3,4Ghz GPU: Gigabyte GTX560 Ti OC RAM: Corsair 8gb DDR2 800MHz PSU: Corsair TX 650w Chassi: Antec Three Hundred

Permalänk
Hedersmedlem

Kolla i manualen du fick med till moderkortet, för du fick väl med en sådan, för där står det vart du skall gå hän.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

ok..

nu har jag ställt in i bios:
cl: 5
tRCD: 5
tRP: 5
tRAS: 15
---------------------

är detta då 5-5-5-15?

tRC står på auto fortfarande. och i CPU-Z är den på 31

Ska jag ändra den till 22? (i SPD-fliken i CPU-Z under 533mhz står tRC på 22)

Visa signatur

MB: Asus M4N72-E CPU: AMD Phenom2 X4 940 OC 3,4Ghz GPU: Gigabyte GTX560 Ti OC RAM: Corsair 8gb DDR2 800MHz PSU: Corsair TX 650w Chassi: Antec Three Hundred

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LimpS
ok..

nu har jag ställt in i bios:
cl: 5
tRCD: 5
tRP: 5
tRAS: 15
---------------------

är detta då 5-5-5-15?

tRC står på auto fortfarande. och i CPU-Z är den på 31

Ska jag ändra den till 22? (i SPD-fliken i CPU-Z under 533mhz står tRC på 22)

Ändra till 22-26, du får helt enkelt testa vad som fungerar

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Japp nu var tRC satt till 22.

Haha, jädrar vad lost jag är. Har inte en blekaste kolla på vad jag gör nu.

Men iaf, läste på ett annat ställe att man bör ställa upp Northbridge volts (NB volts) för att inte systemet skall bli ostabilt? Nån som vet nått om det?

"Nothbridge; set to 1.42 volts.This is important if you do not set the NB volts the system will not be stable" . Det närmaste jag kan ställa in det på är 1.40 volt. Borde jag ställa NB volts till 1.40?

Visa signatur

MB: Asus M4N72-E CPU: AMD Phenom2 X4 940 OC 3,4Ghz GPU: Gigabyte GTX560 Ti OC RAM: Corsair 8gb DDR2 800MHz PSU: Corsair TX 650w Chassi: Antec Three Hundred

Permalänk
Hedersmedlem

Vad står den på för tillfället.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

det är av denna anledningen man köper Intel och inte AMD. Troligtvis så flaskhalsar cpun.

Jag ska dock inte ta förhastade slutsatser. Vad jag vet så ska du inte behöva öka NB-voltage för att få systemet stabilt, du kan dock testa men tror inte du kommer få någon framgång.

Det du kan testa är att köra memtest86 version 2.11

Länk till download finns i guiden till överklockning för nybörjare som är pinnad här på forumet. Följ sedan instruktionerna.

Visa signatur

Arch Linux

Permalänk

dubbelt inlägg.

Visa signatur

Arch Linux

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Johnny Calibanio
det är av denna anledningen man köper Intel och inte AMD. Troligtvis så flaskhalsar cpun.

Jag ska dock inte ta förhastade slutsatser. Vad jag vet så ska du inte behöva öka NB-voltage för att få systemet stabilt, du kan dock testa men tror inte du kommer få någon framgång.

Det du kan testa är att köra memtest86 version 2.11

Länk till download finns i guiden till överklockning för nybörjare som är pinnad här på forumet. Följ sedan instruktionerna.

CPUn flaskhalsar var?

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Memtest86+ 2.11 har jag kört nu (tog typ 45min) = inga fel

Det körde igång på direkten efter boot. Det var väl inga inställningar man skulle gör innan man körde testet? Tyckte det stod lite konstiga saker som : "Settings: RAM: 500MHz (DDR1000/CAS: 0-5-12 / DDR-1 (128bits)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jalle64
Vad står den på för tillfället.

Tror den står på 1.1V

Visa signatur

MB: Asus M4N72-E CPU: AMD Phenom2 X4 940 OC 3,4Ghz GPU: Gigabyte GTX560 Ti OC RAM: Corsair 8gb DDR2 800MHz PSU: Corsair TX 650w Chassi: Antec Three Hundred

Permalänk
Medlem

Så står det i CPU-Z nu:

DRAM Freq: 533,3MHz
FSB:DRAM : 3:8
CL: 5
tRCD: 5
tRp: 5
tRAS : 15
TRC: 22
CR: 2T

Jag vill alltså köra minnena i orginalhastighet. Alltså 1066MHz.
FSB:DRAM 3:8 , är det värkligen rätt?

Visa signatur

MB: Asus M4N72-E CPU: AMD Phenom2 X4 940 OC 3,4Ghz GPU: Gigabyte GTX560 Ti OC RAM: Corsair 8gb DDR2 800MHz PSU: Corsair TX 650w Chassi: Antec Three Hundred

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Johnny Calibanio
det är av denna anledningen man köper Intel och inte AMD. Troligtvis så flaskhalsar cpun.

Jag ska dock inte ta förhastade slutsatser. Vad jag vet så ska du inte behöva öka NB-voltage för att få systemet stabilt, du kan dock testa men tror inte du kommer få någon framgång.

Det du kan testa är att köra memtest86 version 2.11

Länk till download finns i guiden till överklockning för nybörjare som är pinnad här på forumet. Följ sedan instruktionerna.

Hahaha, det var ett av de dummaste inlägg jag har läst denna månaden.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Hedersmedlem

Enligt din avläsning ligger du rätt 533MHZ x 2 =1066

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smartidiot89
CPUn flaskhalsar var?

Under minnesinformationen på följande länk: http://www.asus.com/product.aspx?P_ID=5tWNOaMAxGs1FXIQ&temple...

finner ni det här:

*Due to AMD CPU limitation, DDR2 1066 is supported by AM3/AM2+ CPU for one DIMM per channel only. Refer to www.asus.com for the memory QVL (Qualified Vendors Lists).

Min phenom 9850 pallar inte ens single channel 1066 utan att bluescreena med gämna mellanrum, 8GB funkar enbart i 667mhz.

jag ser inte hur det är så konstigt att phenom II ärvt en del av denna fatala egenskap då folk uppenbarligen har problem med att köra minnen i rätt hatighet på AMD platformer.

Av denna anledning så anser jag att det är smartare att lägga ut lite mer pengar på Intel som helt säkert fungerar.

men skratta ni om ni vill det stör mig inte alls! (:

Visa signatur

Arch Linux

Permalänk

LimpS

Testa att köra minnena i single channel mode och se om det gör någon skillnad, alltså ett minne i den första svarta porten och ett minne i den första gula.

Visa signatur

Arch Linux

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fire_Ice
Hahaha, det var ett av de dummaste inlägg jag har läst denna månaden.

säger du det? läs asus hemsida för hans moderkort innan du yttrar dig, sen kan du återkomma med spydiga kommentarer.

Visa signatur

Arch Linux