SweCare - Folk som jobbar inom sjukvården

Permalänk
Medlem
Skrivet av CSM101:

Vi säger såhär, tre saker är farliga i underbenen:
Fraktur
Propp
Hälseneruptur

Av dessa så är det i så fall eventuell propp du kan drabbas av men det låter högst osannolikt. SKulle det vara propp kommer ditt ben öka i omfång, smärta, bli varmare och få en anna färg (bara att jämföra med andra benet). Skulle detta inträffa får du söka vård direkt.

Det du beskriver passar egentligen på inget vis in på en propp, men jag nämner det bara så du hört det.
Så, åk till Turkiet och njut av solen och värmen.

Märkte ingen skillnad i färg eller storlek sist jag hade. Har jeans på mig nu så ids inte kolla.
Men som du säger så är det nog en muskelbristning då eventuellt. Pressade mig ganska hårt igår.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ala_95:

Märkte ingen skillnad i färg eller storlek sist jag hade. Har jeans på mig nu så ids inte kolla.
Men som du säger så är det nog en muskelbristning då eventuellt. Pressade mig ganska hårt igår.

Nej du har ingen propp, du beskriver något som förvärras och förbättras beroende på vad du gör, en propp blir successivt värre.

Och jag tror inte det är muskelbristning, för sådana gör ont, väldigt ont, precis som en propp.

Det du har är med 99% träningsvärk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CSM101:

Nej du har ingen propp, du beskriver något som förvärras och förbättras beroende på vad du gör, en propp blir successivt värre.

Och jag tror inte det är muskelbristning, för sådana gör ont, väldigt ont, precis som en propp.

Det du har är med 99% träningsvärk.

Gjorde ju illa rhomberna (heter dom så?) i vintras och det gjorde ungefär lika ont som detta. Skolsyster sade muskelbristning och då fick jag käka ipren och smörja med antiinflammatoriskt i en vecka.
Eller ja, det kanske gjorde lite ondare men då gjorde det ont då jag andades också.

Aja, går väl över snart. Om det fortsätter hela turkiet-resan kommer jag överväga att kolla upp det. Men är det samma som sist så kommer det gå över i natt.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Skrivet av CSM101:

Har en vän med liknande problem som även han inte fått nån lösning på sitt svar.

Melatonin är ett sätt att försöka åtgärda problemet, stimulerande läkemdel som håller en vaken alt sömnmedel som ser till att man somnar är andra sätt att försöka ändra på dygnet.

Ett sätt som dock jag läst lite om, med varierande effekt, är att varje dag sova en timme tidigare och vakna en timme tidigare tills man kommit till "normala" tider.

Oavsett vilket man än väljer är det dock inget som funkar bara sådär hela livet ut, utan det krävs diciplin från ditt håll med, dvs när du är ledig måste du lägga dig i rätt tid annars får du börja om.

Jag läste Wikiartikeln och den är välskriven, dock kort, men dessa källor som är länkade till på wiki borde kunna hjälpa dig vidare.
"An American Academy of Sleep Medicine Review: Circadian Rhythm Sleep Disorders: Part II, Advanced Sleep Phase Disorder, Delayed Sleep Phase Disorder, Free-Running Disorder, and Irregular Sleep-Wake Rhythm. PDF, 18 pages. November 2007."

"An American Academy of Sleep Medicine Report: Practice Parameters for the Clinical Evaluation and Treatment of Circadian Rhythm Sleep Disorders, November 1, 2007"

Men hör med din husläkare och se om de kan hjälpa dig vidare i frågan.

Tack! Mycket trevlig läsning (och rätt tung ibland för den delen. )!

Suttit och läst artiklar hela dagen idag och börjar få lite mer grepp på området. Ganska skönt att se att i de flesta artiklar angående Delayed sleep-phase syndrome så passar symtomen bra in. Alltid bra att hitta en fungerande terminologi. Jag antar förresten att det var den wikisidan du menade?

Dock finner jag en sak märklig. Jag hittar inte så mycket om "vakenpiller", de flesta fokuserar på att få personen att somna tidigare. Kanske är det för att det verkar finnas fler preparat som söver än väcker. Det finns en hel del om narkolepsi och kurer som ska hjälpa där som kanske skulle kunna användas till att hjälpa folk som mig.

Så det jag ser som lösningen för mig är två saker. 1, Jag måste somna tidigare, 2. Jag måste vakna piggare.

Så varför inte bearbeta problemet ur båda ändar? Som jag skrev tidigare så fokuserar nästan all forskning som jag hittar på nr 1 men hittar inte så mycket om nr 2 och för mig tror jag att nr 2 skulle vara en bättre angreppspunkt.

Det enda jag hittar under min endagsforskning om punkt 2 är att några i usa skriver ut Modafinil. Vet du vad praxis är för användningen av Modafinil i Sverige? Fass verkar bara rekommendera det för narkoleptiker men det verkar ju vara en ganska bra substans för nr 2.

Några tankar och idéer? Och föresten, angående "Men hör med din husläkare och se om de kan hjälpa dig vidare i frågan." så hade jag inte tänkt att ge mig in i patientträsket riktigt ännu. Enklare att gå dit när man vet vad man har för mål och känner att man kan argumentera för sin sak. Annars blir jag nog bara hemskickad med en Valerina Natt i näven.

Visa signatur

Avatarkreds till: http://imgur.com/HOxIL
Alakai säger: Ryssen skrattar. Norrland hembränner på uppdrag av regeringen. Sälar dör i blyförgiftning, fulla och glada. Förvirringen är total. Kungen är nöjd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikael_Berglund:

Tack! Mycket trevlig läsning (och rätt tung ibland för den delen. )!

Suttit och läst artiklar hela dagen idag och börjar få lite mer grepp på området. Ganska skönt att se att i de flesta artiklar angående Delayed sleep-phase syndrome så passar symtomen bra in. Alltid bra att hitta en fungerande terminologi. Jag antar förresten att det var den wikisidan du menade?

Dock finner jag en sak märklig. Jag hittar inte så mycket om "vakenpiller", de flesta fokuserar på att få personen att somna tidigare. Kanske är det för att det verkar finnas fler preparat som söver än väcker. Det finns en hel del om narkolepsi och kurer som ska hjälpa där som kanske skulle kunna användas till att hjälpa folk som mig.

Så det jag ser som lösningen för mig är två saker. 1, Jag måste somna tidigare, 2. Jag måste vakna piggare.

Så varför inte bearbeta problemet ur båda ändar? Som jag skrev tidigare så fokuserar nästan all forskning som jag hittar på nr 1 men hittar inte så mycket om nr 2 och för mig tror jag att nr 2 skulle vara en bättre angreppspunkt.

Det enda jag hittar under min endagsforskning om punkt 2 är att några i usa skriver ut Modafinil. Vet du vad praxis är för användningen av Modafinil i Sverige? Fass verkar bara rekommendera det för narkoleptiker men det verkar ju vara en ganska bra substans för nr 2.

Några tankar och idéer? Och föresten, angående "Men hör med din husläkare och se om de kan hjälpa dig vidare i frågan." så hade jag inte tänkt att ge mig in i patientträsket riktigt ännu. Enklare att gå dit när man vet vad man har för mål och känner att man kan argumentera för sin sak. Annars blir jag nog bara hemskickad med en Valerina Natt i näven.

Modafinil ska du inte ha. Visst blir du piggare, det har en liknande verkningsmekanism som Amfetamin (som man också bli pigg av...). Delayed sleep phase syndrome är absolut ingen indikation för Modafinil. Sedan att det finns diverse läkare i Amerikat som skriver ut det på tveksamma indikationer, det är ingenting som vi här i Sverige bör ta efter, eller som du som patient bör sträva efter (även om det rent teoretiskt vore en lockande lösning). Det föreligger en påtaglig risk för beroende om man använder Modafinil på fel indikationer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikael_Berglund:

Tack! Mycket trevlig läsning (och rätt tung ibland för den delen. )!

Suttit och läst artiklar hela dagen idag och börjar få lite mer grepp på området. Ganska skönt att se att i de flesta artiklar angående Delayed sleep-phase syndrome så passar symtomen bra in. Alltid bra att hitta en fungerande terminologi. Jag antar förresten att det var den wikisidan du menade?

Dock finner jag en sak märklig. Jag hittar inte så mycket om "vakenpiller", de flesta fokuserar på att få personen att somna tidigare. Kanske är det för att det verkar finnas fler preparat som söver än väcker. Det finns en hel del om narkolepsi och kurer som ska hjälpa där som kanske skulle kunna användas till att hjälpa folk som mig.

Så det jag ser som lösningen för mig är två saker. 1, Jag måste somna tidigare, 2. Jag måste vakna piggare.

Så varför inte bearbeta problemet ur båda ändar? Som jag skrev tidigare så fokuserar nästan all forskning som jag hittar på nr 1 men hittar inte så mycket om nr 2 och för mig tror jag att nr 2 skulle vara en bättre angreppspunkt.

Det enda jag hittar under min endagsforskning om punkt 2 är att några i usa skriver ut Modafinil. Vet du vad praxis är för användningen av Modafinil i Sverige? Fass verkar bara rekommendera det för narkoleptiker men det verkar ju vara en ganska bra substans för nr 2.

Några tankar och idéer? Och föresten, angående "Men hör med din husläkare och se om de kan hjälpa dig vidare i frågan." så hade jag inte tänkt att ge mig in i patientträsket riktigt ännu. Enklare att gå dit när man vet vad man har för mål och känner att man kan argumentera för sin sak. Annars blir jag nog bara hemskickad med en Valerina Natt i näven.

Vad beträffar Modafinil så har zAjben helt tveklöst rätt.

Bara du kommer ur sängen så ska väl punkt 2 vara löst? Sen kan du ju fortsätta med koffein/frukost/träning/jobb/vad som helst?
Sikta inte in dig på att behöva läkemedel för att klara av detta, narkolepsi är ett livslångt och oftast handikappande sjukdom varför läkemdel behövs livet ut. Du behöver bara en omställningsfas och visst kan du argumentera för att det under denna tid kommer krävas diverse läkemdel, men det korrekta är att du ska klara det utan tyngre läkemdel. SKriver tyngre eftersom det finns diverse prerapat som du skulle kunna använda dig av, melatonin, koffeintabletter etc.

Läkemdel är inte lösningen, lösningen är ändring av beteendet, läkemdel ska bara assistera dig i denna ändring, dvs du kan mycket väl få tillstånd en förändring utan några preparat.

Permalänk
Medlem

Jag har sedan lite mer än en vecka ont i höger fot. Det gör ont på ovansidan av foten mitt över fåran mellan stortån och de övriga tårna. Det gör mest ont när jag belastar framdelen av foten, t.ex när jag går nedför trappor, men även när jag går som vanligt. Området på ovansidan är också lite svullet.
Någon idé om vad det kan rör sig om?

Visa signatur

I am Thon, eat my spread!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xellofan:

Jag har sedan lite mer än en vecka ont i höger fot. Det gör ont på ovansidan av foten mitt över fåran mellan stortån och de övriga tårna. Det gör mest ont när jag belastar framdelen av foten, t.ex när jag går nedför trappor, men även när jag går som vanligt. Området på ovansidan är också lite svullet.
Någon idé om vad det kan rör sig om?

Rodnad?
Sårskador i området?
trauma mot foten?
Feber?
Sjukdomskänsla?
Kom smärtan plötsligt?
Överbelastning/annan belastning än den du är van vid de senaste veckorna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CSM101:

Rodnad?
Sårskador i området?
trauma mot foten?
Feber?
Sjukdomskänsla?
Kom smärtan plötsligt?
Överbelastning/annan belastning än den du är van vid de senaste veckorna?

Ingen rodnad, sår, feber eller sjukdomskänsla. Smärtan kom väll lite lätt under en dag, jag märkte plötsligt att det gjorde lite ont att gå i trappor.
Jag har inte belastat särskilt mycket det senaste veckorna (idrottar inte eller joggar, promenerar lite), jag har varit ute och gått/burit mer den senaste dagarna och det har blivit värre nu.

Visa signatur

I am Thon, eat my spread!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xellofan:

Ingen rodnad, sår, feber eller sjukdomskänsla. Smärtan kom väll lite lätt under en dag, jag märkte plötsligt att det gjorde lite ont att gå i trappor.
Jag har inte belastat särskilt mycket det senaste veckorna (idrottar inte eller joggar, promenerar lite), jag har varit ute och gått/burit mer den senaste dagarna och det har blivit värre nu.

Låter som överbelastning.

Ta alvedon 500mg 1-2 x1-4 samt voltaren 25mg 1x1-3 (förslagsvis maxdos på båda i några dagar och sen trappa ner). Belasta till smärtgränsen, sök igen om det inte blivit bättre på nån vecka.

Alternativet är att det kan vara en stressfraktur, mn en sådan syns inte på röntgen de första veckorna, utan först efter en tid och då som pålagringar i form av callus.

Permalänk
Inaktiv

Igår vid lunch började jag känna mig hängig med sjukdomskänsla i kroppen, och mitt gomsegel var rött och svullet. Gomseglet ligger och vilar på tungan. Så jag åkte in till närakuten på kvällen runt 19:30 för att kolla upp vad det var.
Jag har haft så tidigare, och då fått diagnosen halsfluss, det var i april i år. Då hade jag 40 graders feber och 188 i sänka.

Sköterskan som jag fick träffa var väl inte så trevlig och mer ifrågasättande, varför jag var där överhuvudtaget, då det ändå var för tidigt för att kunna se om det var halsfluss. Efter halsprovet fick jag träffa sköterskan igen, och nu lät det annolunda, "Jag ska aldrig mer ifrågasätta dig igen", du har halsfluss pga baketerier sa hon.

Hur kan man ha halsfluss utan att ha feber? Jag har tack vare en ärftlig blodbrist (tog bara 3 år att få en diagnos, vilken bra sjukvård vi har i landet Sverige) låg kroppstemeratur, mellan 35,6 - 35,6 brukar jag normalt ha. Jag fick penicillin utskrivet (Kåvepenin) och börjae med det igår.

Varför har jag ingen feber ocgh kommer jag slippa den värsta delen, där man blir däckad i flera dagar tack vare att det upptäcktes tidigt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrillemeter:

Igår vid lunch började jag känna mig hängig med sjukdomskänsla i kroppen, och mitt gomsegel var rött och svullet. Gomseglet ligger och vilar på tungan. Så jag åkte in till närakuten på kvällen runt 19:30 för att kolla upp vad det var.
Jag har haft så tidigare, och då fått diagnosen halsfluss, det var i april i år. Då hade jag 40 graders feber och 188 i sänka.

Sköterskan som jag fick träffa var väl inte så trevlig och mer ifrågasättande, varför jag var där överhuvudtaget, då det ändå var för tidigt för att kunna se om det var halsfluss. Efter halsprovet fick jag träffa sköterskan igen, och nu lät det annolunda, "Jag ska aldrig mer ifrågasätta dig igen", du har halsfluss pga baketerier sa hon.

Hur kan man ha halsfluss utan att ha feber? Jag har tack vare en ärftlig blodbrist (tog bara 3 år att få en diagnos, vilken bra sjukvård vi har i landet Sverige) låg kroppstemeratur, mellan 35,6 - 35,6 brukar jag normalt ha. Jag fick penicillin utskrivet (Kåvepenin) och börjae med det igår.

Varför har jag ingen feber ocgh kommer jag slippa den värsta delen, där man blir däckad i flera dagar tack vare att det upptäcktes tidigt?

Vad är det för ärftlig blodbrist då?

Generellt brukar man säga att antibiotikabehandling kortar ner sjukdomsförloppet med ca en dag eller så när det gäller tonsillit. Sjukdomskänslan ska också vara mindre, så du har bra chanser att f lättare symtom, dock så tar det ju ett dygn eller två innan antibiotikan har nån effekt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av CSM101:

Vad är det för ärftlig blodbrist då?

Generellt brukar man säga att antibiotikabehandling kortar ner sjukdomsförloppet med ca en dag eller så när det gäller tonsillit. Sjukdomskänslan ska också vara mindre, så du har bra chanser att f lättare symtom, dock så tar det ju ett dygn eller två innan antibiotikan har nån effekt.

Blodbristen har med någon MTHFR enzym att göra. Det sitter i DNA:t enligt vad jag fått veta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrillemeter:

Blodbristen har med någon MTHFR enzym att göra. Det sitter i DNA:t enligt vad jag fått veta.

Vad jag kan läsa mig till lite snabbt nu så är det en rätt ovanlig mutation vilket kan förklara den långa diagnostiden.

Hur den hänger ihop med feber vet jag dock inte, men att den påverkar blodbilden kan innebära att de vita blodkropparnas funktion påverkas så att de ej kan mediera med full kraft vid en inflammations/infektionsprocess vilket kan ge lägre temp.

kanske...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av CSM101:

Vad jag kan läsa mig till lite snabbt nu så är det en rätt ovanlig mutation vilket kan förklara den långa diagnostiden.

Hur den hänger ihop med feber vet jag dock inte, men att den påverkar blodbilden kan innebära att de vita blodkropparnas funktion påverkas så att de ej kan mediera med full kraft vid en inflammations/infektionsprocess vilket kan ge lägre temp.

kanske...

Jag har haft låg kropptemp sedan jag blev sjuk för 3 år sedan. Under dessa tre år har halsen krånglad och jag haft ett lätt tryck över halsen.
jag kan ha så låg kroppstemp som 35,0, men vanligast är att jag har runt 35,6-36,0.

Anledningen att dom hittade MTHFR felet är för jag ville ha mekobalamininjektioner istället för behepaninjektioner. Min läkare pratade med någon på akademiska sjukhuset, och ett prov togs.

Jag mådde mycket bättre på mekobalamininjektioner, var som ett uppvaknande. Mina symptom som bortdomningar blev bätter, muskelryckningarna.
Men nu när jag har en injektion / månad så har jag fått tillbaka alla symptom, men värre, och tröttheten är tillbaka.

Kan låg temp vara farligt i längden?

Permalänk
Medlem

En fråga av mer allmän karaktär:
Min morsa led tidigare av trigeminusneuralgi. Medans hon fortfarande led av det besökte hon vårdcentralen pga ont i foten. Läkaren fråga henne lite allmänt och tittade och petade lite på foten. Han kunde inte ställa någon diagnos men föreslog "jag såg i journalen att du har nervproblem, det kanske är det som gör att du har ont". Morsan svarade då att "trigeminusnerven väll inte går till foten", vilket gjorde läkaren väldigt tyst.

Morsan berättar ibland den här historien som ett exempel på okunniga läkare. Har hon rätt? Kan läkaren haft något fog alls för att koppla samman trigeminusneuralgi med smärta i foten?

Visa signatur

I am Thon, eat my spread!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrillemeter:

Jag har haft låg kropptemp sedan jag blev sjuk för 3 år sedan. Under dessa tre år har halsen krånglad och jag haft ett lätt tryck över halsen.
jag kan ha så låg kroppstemp som 35,0, men vanligast är att jag har runt 35,6-36,0.

Anledningen att dom hittade MTHFR felet är för jag ville ha mekobalamininjektioner istället för behepaninjektioner. Min läkare pratade med någon på akademiska sjukhuset, och ett prov togs.

Jag mådde mycket bättre på mekobalamininjektioner, var som ett uppvaknande. Mina symptom som bortdomningar blev bätter, muskelryckningarna.
Men nu när jag har en injektion / månad så har jag fått tillbaka alla symptom, men värre, och tröttheten är tillbaka.

Kan låg temp vara farligt i längden?

Så det var egentligen av ren slump man upptäckte mutationen hos dig?

Hypothermi är ju en graderingsfråga, men den temp du ligger på är inte farlig i längden. Kyla sänker ämnesomsättningen vilket kan förklara trötthetskänslor (därför man kör med hypothermobehandling på nyfödda med hjärnskador, människor med hjärtstopp etc, man får på så vis ner syreförbrukningen och även ansamlingen av farliga syreprodukter).

Skrivet av Xellofan:

En fråga av mer allmän karaktär:
Min morsa led tidigare av trigeminusneuralgi. Medans hon fortfarande led av det besökte hon vårdcentralen pga ont i foten. Läkaren fråga henne lite allmänt och tittade och petade lite på foten. Han kunde inte ställa någon diagnos men föreslog "jag såg i journalen att du har nervproblem, det kanske är det som gör att du har ont". Morsan svarade då att "trigeminusnerven väll inte går till foten", vilket gjorde läkaren väldigt tyst.

Morsan berättar ibland den här historien som ett exempel på okunniga läkare. Har hon rätt? Kan läkaren haft något fog alls för att koppla samman trigeminusneuralgi med smärta i foten?

Rätt: trigeminusnerven är en kranialnerv som går direkt till ryggmärgen och ansiktet. Således inte kopplad till foten på så vis.

Dock så måste man veta varför hon har neuralgin, och här kan läkaren ha delvis rätt, dvs at din mamma har en nervpåverkan som kan innebära att hon får påverkan på andranerver med.

Men det är något man måste se på fall till fall och efter ordentlig undersökning av foten.

Permalänk
Medlem

Hej.

Nu har jag en rolig fråga till!

Finns det några tips på hur man blir av med huvudvärk som inte försvinner med värktabletter? Haft konstant huvudvärk sedan igår förmiddag, somnade med den och vaknade med den. När jag böjer mig framåt alls så blod går till huvudet får jag den där känslan att huvudet skall sprängas. Vrider jag på huvudet för snabbt gör det mer ont, men om jag inte rör mig är det en mer molande smärt. Har bara ont runt tinningar och upp mot hjässan, dvs främre till övre delen av huvudet.

Det enda andra jag haft senaste veckan är att jag fått ont i svanken kring en nerv igen, har en försvagad disk där tydligen som kan klämma någon nerv som går ned till benen ibland, men det har funkat med att ta en Ipren på morgonen när det gjort ont, sen har resten av dagen varit okej. Huvudvärken kom igår förmiddag, strax efter att ryggsmärtan försvann då jag tog en Ipren.

Har haft feber hela veckan också, men det är inget ovanligt då jag haft feber sen förra sommaren typ.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derox:

Hej.

Nu har jag en rolig fråga till!

Finns det några tips på hur man blir av med huvudvärk som inte försvinner med värktabletter? Haft konstant huvudvärk sedan igår förmiddag, somnade med den och vaknade med den. När jag böjer mig framåt alls så blod går till huvudet får jag den där känslan att huvudet skall sprängas. Vrider jag på huvudet för snabbt gör det mer ont, men om jag inte rör mig är det en mer molande smärt. Har bara ont runt tinningar och upp mot hjässan, dvs främre till övre delen av huvudet.

Det enda andra jag haft senaste veckan är att jag fått ont i svanken kring en nerv igen, har en försvagad disk där tydligen som kan klämma någon nerv som går ned till benen ibland, men det har funkat med att ta en Ipren på morgonen när det gjort ont, sen har resten av dagen varit okej. Huvudvärken kom igår förmiddag, strax efter att ryggsmärtan försvann då jag tog en Ipren.

Har haft feber hela veckan också, men det är inget ovanligt då jag haft feber sen förra sommaren typ.

Druckit nog med vätska?
Inte späningshuvudvärk det rör sig om?
Är det migrän det rör sig om? Ser du ljusfenomen eller aura eller har du känningar när du ska få huvudvärken?
Är det alltid på båda sidor på huvudet eller är det på ena sidan?

Treo kanske kan hjälpa dig, likaså med koffeintabletter.
Tänk på ergonomin vad beträffar nacken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CSM101:

Druckit nog med vätska?
Inte späningshuvudvärk det rör sig om?
Är det migrän det rör sig om? Ser du ljusfenomen eller aura eller har du känningar när du ska få huvudvärken?
Är det alltid på båda sidor på huvudet eller är det på ena sidan?

Treo kanske kan hjälpa dig, likaså med koffeintabletter.
Tänk på ergonomin vad beträffar nacken.

Dricker mina 4 liter vatten jag dricker varje dag :p.

Migrän har jag haft förut men inte det heller, och det är båda sidorna. Det har varit konstant sen igår morse, börjar bli lite bättre. Får se hur det är imorn, om det är kvar får jag skaffa treo. Tack för hjälpen!

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk

Vad kan det bero på om man har smärta i bröstet/bröstkorgen? Jag har varit hos doktorn då det började för att utesluta hjärtmuskelinflammation. Det har uppkommit i samband med en förkylning och styrketräning för snabbt efter tillfrisknande.
Smärta i bröstet/bröstkorg, jobbigt att ta "djupa" andetag, hur mycket jag än försöker så lyckas jag aldrig fylla lungorna. Känns som att kroppen inte får tillräckligt med syre när jag rör på mig. Alltid trött och andfådd.

Permalänk
Medlem

Tänkte kolla om någon haft en rejäl vaxpropp och haft ett öronsus/pip under tiden?

Haft ett pipljud i örat nu i 2 dagar, var på vårdcentralen och hon såg att jag hade en rejäl vaxpropp i örat där jag hör pipet.
Ska använda Vaxol i 5 dagar, efter första dagen känner jag ingen förbättring, pipet är kvar osv.
Jag har inte lock på örat, lite halvont om jag lägger mycket tryck på det eller om man bildar vakum i örat och sen tar väck det.
Hörseln är inte påverkad nämnvärt heller.

Hon sa att tinnitus liknande ljud kan uppstå av vaxpropp men jag är fortfarande livrädd att det är tinnitus som inte kommer försvinna.

Är det någon som haft liknande här och kan dela med sig om det blev bättre och hur lång tid det tog.

Börjar bli riktigt deprimerad av tanken på tinnitus och utmattad av tjutet i örat.
Önskar jag vore i filmen click och kunde spola fram tills det förhoppningsvis försvinner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bluetiger:

Vad kan det bero på om man har smärta i bröstet/bröstkorgen? Jag har varit hos doktorn då det började för att utesluta hjärtmuskelinflammation. Det har uppkommit i samband med en förkylning och styrketräning för snabbt efter tillfrisknande.
Smärta i bröstet/bröstkorg, jobbigt att ta "djupa" andetag, hur mycket jag än försöker så lyckas jag aldrig fylla lungorna. Känns som att kroppen inte får tillräckligt med syre när jag rör på mig. Alltid trött och andfådd.

Har du haft kraftig hosta under förkylningen?
Var i bröstkorgen gör det ont?
Vad kom utredningen fram till?

Skrivet av Nivity:

Tänkte kolla om någon haft en rejäl vaxpropp och haft ett öronsus/pip under tiden?

Haft ett pipljud i örat nu i 2 dagar, var på vårdcentralen och hon såg att jag hade en rejäl vaxpropp i örat där jag hör pipet.
Ska använda Vaxol i 5 dagar, efter första dagen känner jag ingen förbättring, pipet är kvar osv.
Jag har inte lock på örat, lite halvont om jag lägger mycket tryck på det eller om man bildar vakum i örat och sen tar väck det.
Hörseln är inte påverkad nämnvärt heller.

Hon sa att tinnitus liknande ljud kan uppstå av vaxpropp men jag är fortfarande livrädd att det är tinnitus som inte kommer försvinna.

Är det någon som haft liknande här och kan dela med sig om det blev bättre och hur lång tid det tog.

Börjar bli riktigt deprimerad av tanken på tinnitus och utmattad av tjutet i örat.
Önskar jag vore i filmen click och kunde spola fram tills det förhoppningsvis försvinner.

Har du varit utsatt för högt ljud i samband med debuten av suset?

Permalänk
Skrivet av CSM101:

Har du haft kraftig hosta under förkylningen?
Var i bröstkorgen gör det ont?
Vad kom utredningen fram till?

Kraftig hosta, ja. Men, det var inte värre än andra gånger jag varit sjuk. Det var ~2 månader sen (om jag inte kommer ihåg helt snett) jag var sjuk.
I och mellan revbenen. Gör inte mer eller mindre ont om jag trycker.
Normal hjärtaktivitet. EKGt visade ingenting, blodproverna var bra de också. Lungorna lät bra de också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bluetiger:

Kraftig hosta, ja. Men, det var inte värre än andra gånger jag varit sjuk. Det var ~2 månader sen (om jag inte kommer ihåg helt snett) jag var sjuk.
I och mellan revbenen. Gör inte mer eller mindre ont om jag trycker.
Normal hjärtaktivitet. EKGt visade ingenting, blodproverna var bra de också. Lungorna lät bra de också.

http://www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp?articleID=35566 kanske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CSM101:

Har du haft kraftig hosta under förkylningen?
Var i bröstkorgen gör det ont?
Vad kom utredningen fram till?

Har du varit utsatt för högt ljud i samband med debuten av suset?

Inget högt ljud alls i närheten av denna uppkomst, då räknat flera månader tillbaka i tiden.
Aldrig på koncert, jobbar inte i bullrig miljö eller liknande, alltid låg volym på musik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Inget högt ljud alls i närheten av denna uppkomst, då räknat flera månader tillbaka i tiden.
Aldrig på koncert, jobbar inte i bullrig miljö eller liknande, alltid låg volym på musik.

Då förstår jag inte varför du är så pass orolig över att du ska ha bestående men om du inte utsatt dig för skadligt ljud (under långa perioder)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CSM101:

Då förstår jag inte varför du är så pass orolig över att du ska ha bestående men om du inte utsatt dig för skadligt ljud (under långa perioder)?

Har ju läst att folk drabbats av kronisk tinnitus utan att ex vara med om en olycka eller utsatt för ex pistolskott eller liknande nära örat.
Ex via infektioner eller annat.

Och jag antar det är själva rädslan, för jag har aldrig varit med om något jobbigare i mitt liv än detta, och jag har gått igenom djup depression, benbrott på 4 ställen samtidigt, och en hel del annat.

Och att jag är rädd att det är bestående men, just eftersom det tar så hårt på en bara under så pass "kort" tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Har ju läst att folk drabbats av kronisk tinnitus utan att ex vara med om en olycka eller utsatt för ex pistolskott eller liknande nära örat.
Ex via infektioner eller annat.

Och jag antar det är själva rädslan, för jag har aldrig varit med om något jobbigare i mitt liv än detta, och jag har gått igenom djup depression, benbrott på 4 ställen samtidigt, och en hel del annat.

Och att jag är rädd att det är bestående men, just eftersom det tar så hårt på en bara under så pass "kort" tid.

Mest troligt är det som personen på vårdcentralen sa, och ibland behövs det spolningar för att få ur vaxet som finns i hörselgången.

Permalänk
Medlem

Jo jag hoppas ju att det sitter så pass att vaxolen inte gjort någon "markant" skillnad, dvs fått ut allt och att det blir bra om dom spolar det rent där på fredag (fick tid nu för kolla upp det igen)

Det jag inte förstår är varför spolar dom inte/suger ut det direkt när man är där och förklarar att man hör ett väldigt jobbigt pip i ena örat där vaxproppen satt som hon själv såg.