Vaccin mot svininfluensan - Någon som tagit?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av damiano
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6209878.ab#abArticle...
Vad förvånad jag är.....

Fast det enda det skulle leda till isåfall är att vaccinet om något skulle vara onödigt. Inte farligt.

Samtidigt pratar vi om experter inom ett visst område.
Det är svårt att försöka hitta de bästa utan att de på något sätt har kontakt med läkemedelsföretag.

Som att hitta världens bästa datorexperter och kräva att de inte har nära kontakter med något mjukvaru eller hårdvaruföretag.
Det är jäkligt svårt.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk

Har inte tagit, kommer inte ta. Känns ovärt med feber och en arm som inte fungerar vettigt på ett par dar. Sånt tjänar man inga pengar på.

Visa signatur

My ego is my god. Given authority by the enlightenment of science, the enlightenment of the age of freedom. Freedom - the name in which we legalize all. The name in which we tolerate all.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Billy Bob
Har inte tagit, kommer inte ta. Känns ovärt med feber och en arm som inte fungerar vettigt på ett par dar. Sånt tjänar man inga pengar på.

Och influensan ger dig inget inkomstbortfall?

Visa signatur

REFUSED

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av H-can
Och influensan ger dig inget inkomstbortfall?

Knappast mycket mer än om jag tar sprutan. Sen säger ingenting att jag kommer drabbas heller.

Visa signatur

My ego is my god. Given authority by the enlightenment of science, the enlightenment of the age of freedom. Freedom - the name in which we legalize all. The name in which we tolerate all.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Billy Bob
Har inte tagit, kommer inte ta. Känns ovärt med feber och en arm som inte fungerar vettigt på ett par dar. Sånt tjänar man inga pengar på.

Knappast alla som fick ont, för mig var kändes det inte mer än ett vanligt bistick. Lite svullet när man smeker över där sprutan togs, och nu en vecka efteråt ingenting. Grymt mycket bättre än en helt vanlig förkylning. Alltså om jag inte skulle smeka över min arm så skulle jag aldrig ha märkt av något, och jag är inte ensam.

Är det inte 1/10 som får ont? Risken att få influensan om man inte vaccinerar sig ligger väl på detsamma? -Svårt att gissa nu när så många har vaccinerat sig.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Fast det enda det skulle leda till isåfall är att vaccinet om något skulle vara onödigt. Inte farligt.

Samtidigt pratar vi om experter inom ett visst område.
Det är svårt att försöka hitta de bästa utan att de på något sätt har kontakt med läkemedelsföretag.

Som att hitta världens bästa datorexperter och kräva att de inte har nära kontakter med något mjukvaru eller hårdvaruföretag.
Det är jäkligt svårt.

Förstår vad du menar men datorexperter vill ju sällan tvinga på oss en specifik komponent, speciellt om man är oklar över varans (drift)säkerhet. Läste en tråd på familjeliv som är värd att läsa. Massor av kvinnor som fått missfall av vaccinet eller dom tror det iaf?

Visa signatur

P182. i5 750@4,01. 5770. 4GB corsair 1600mhz. win7 ultimate 64.X-25 g2 160GB. noctua nh-u12p.
Foto: D5100. 18-55mm.50mm1,8. sb800.

http://corruptio.blog.com/

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av damiano
Förstår vad du menar men datorexperter vill ju sällan tvinga på oss en specifik komponent, speciellt om man är oklar över varans (drift)säkerhet. Läste en tråd på familjeliv som är värd att läsa. Massor av kvinnor som fått missfall av vaccinet eller dom tror det iaf?

Vet du hur vanligt missfall är?

10-20% av alla graviditeter slutar i missfall.
I Sverige föds det ca 100000 barn per år.
Det innebär att det blir mellan 12500 och 25000 missfall per år.
Det blir upp till 1000 missfall på två veckor. Det gäller även för de två veckorna efter vaccineringen, även om det inte påverkar missfallsfrekvensen alls.

Det kommer att vara över 1000 kvinnor som får missfall månaden efter att du skriver ditt nästa inlägg, fundera noga på om du verkligen ska riskera det.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av damiano
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6209878.ab#abArticle...
Vad förvånad jag är.....

Vänta nu. Du länkar till kommentarernaAftonbladet?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av damiano
Förstår vad du menar men datorexperter vill ju sällan tvinga på oss en specifik komponent, speciellt om man är oklar över varans (drift)säkerhet. Läste en tråd på familjeliv som är värd att läsa. Massor av kvinnor som fått missfall av vaccinet eller dom tror det iaf?

Vänta nu. Du hänvisar till post hoc ergo propter hoc på familjelivs forum? Ett forum som ju inte precis är känt för vetenskaplighet och där ärkeidioter härjar fritt och tror på spöken, andar, troll, aliens på jorden, homeopati och all annan tänkbar form av pseudovetenskap, fundamentalism och new age.

Anser du att hörsägen och anekdoter är vad som ska avgöra en sådan här fråga? Ser du inga problem med ett kunskapsbyggande baserat på hörsägen och anekdoter som mer värdefulla än forskning?

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Kvinna är på tjocken v 10, tar vaccinet och får missfall.

Lekmän/kvinnor -> Det måste ha varit vaccinet, inget annat har ju hänt som kan leda till missfall.

Vetenskapen -> Det har inte hittats något samband mellan missfall och vaccinet, men det finns alltid en risk för diverse komplikationer av varierande grad även om sådan inte alltid i förväg kan påvisas.

Aftonbladet & Co -> VARNING!!!1111oneoneoneleveneleven Vaccinet dödar ditt barn som du har i magen... OCH får duvor att flyga baklänges.

Låt mig summera från följande länk (Sammanställning av inrapporterade biverkningar av Pandemrix - vaccinet mot influensa A(H1N1) - Läkemedelsverket) för er som är för lata för att klicka och läsa den.

Detta gällde till och med 29 okt.

-1 400 000 doser vaccin har levererats till Sverige och vi kan utgå från att nästan 100% av dessa har givits.

-650 fall av biverkningar har rapporterats in:
-200 från sjukvården
-450 från konsumenter själva

*Av de 200 från sjukvården ansågs 20 vara allvarliga (främst allergiska reaktioner), resterande 180 följde det förväntande profilen, dvs inget nytt eller häpnadsväckande där inte. Nota bene att många av dem som fick allergiska reaktioner de facto var allergiska mot visa födoämnen eller läkemedel sen tidigare.

*45 av de 450 från konsumenterna är potentiellt allvarliga och inga av dessa är nya, utan sen tidigare kända biverkningar. Resterande är inte allvarliga och även dessa följer den redan förutspådda profilen.

*Fem dödsfall har rapporterats varav samtliga hade underliggande sjukdomar. En har obducerats och rapporten kring denna är klar. Den visade att personen i fråga hade åderförkalkning och en tidigare historia på hjärtinfarkter, dvs hade personen dött utan att ha vaccinerats hade ingen höjt på ögonbrynen.
För resterande väntas oduktionsrapporten, men där förväntar man sig inget speciellt då de som sagt var sjuka personer som stod på kronisk medicinering. (Nota bene, det är även denna grupp som utgör majoriteten av alla dödsfall som varje dag äger rum i Sverige).

Vad beträffar missfall har jag letat och letat och ingnstans hittat något som stödjer den teorin och således är det bara sammanträffande. Men, det går heller ej med 100%-ig säkerhet utesluta en sådan reaktion då vi alla är olika och reagerar olika. Dock så kommer det röra sig om ytterst sällsynta fall, 1 på miljonen-fall i princip.

Permalänk
Medlem

Jag vaccinerade mig. Blev öm runt injektionsområdet i två dar. Jag fick inte feber, snuva, huvudvärke eller hosta. Inte heller fick jag någon extra arm och jag började varken gå baklänges eller tala i tungor.

Permalänk
Medlem

Finns det någon sanning i det här?

Nya njuren stöttes bort efter sprutan | Svininfluensan | Nyheter | Aftonbladet

Är ju från aftonbladet så sanningshalten bör ju kunna anses vara låg. Håller inte direkt mig uppdaterad på svininfluensan då nästan allt som skrivs i media är skrämselpropaganda åt det ena eller andra hållet. Men det skulle ju vara intressant om det gick att koppla vaccinet till hans problem.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Finns det någon sanning i det här?

Nya njuren stöttes bort efter sprutan | Svininfluensan | Nyheter | Aftonbladet

Är ju från aftonbladet så sanningshalten bör ju kunna anses vara låg. Håller inte direkt mig uppdaterad på svininfluensan då nästan allt som skrivs i media är skrämselpropaganda åt det ena eller andra hållet. Men det skulle ju vara intressant om det gick att koppla vaccinet till hans problem.

Klart det finns sanning i artikeln, dock så är det väldigt tydligt att något sådant samband ännu inte påvisats, så det får man vänta på innan man drar någon slutsats.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
Knappast alla som fick ont, för mig var kändes det inte mer än ett vanligt bistick. Lite svullet när man smeker över där sprutan togs, och nu en vecka efteråt ingenting. Grymt mycket bättre än en helt vanlig förkylning. Alltså om jag inte skulle smeka över min arm så skulle jag aldrig ha märkt av något, och jag är inte ensam.

Är det inte 1/10 som får ont? Risken att få influensan om man inte vaccinerar sig ligger väl på detsamma? -Svårt att gissa nu när så många har vaccinerat sig.

Klart det varierar från person till person, dock har _alla_ jag känner som tagit sprutan fått ont i armen/feber/huvudvärk/annat skit. Tycker bara det är dumt att riskera det när chansen verkar vara minimal att få baconfebern öht.

Visa signatur

My ego is my god. Given authority by the enlightenment of science, the enlightenment of the age of freedom. Freedom - the name in which we legalize all. The name in which we tolerate all.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Billy Bob
Klart det varierar från person till person, dock har _alla_ jag känner som tagit sprutan fått ont i armen/feber/huvudvärk/annat skit. Tycker bara det är dumt att riskera det när chansen verkar vara minimal att få baconfebern öht.

Hur värderar du den risken?

Permalänk
Medlem

Vaccinerade mig i Vällingby idag, var två andra personer där, annars tomt. Tog för nya och den vanliga. känner inte av något efter att ha tagit dem.

Visa signatur

Min otroligt innehållsrika sida: http://www.bubben.nu | http://www.ip6.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ke84
Vaccinerade mig i Vällingby idag, var två andra personer där, annars tomt. Tog för nya och den vanliga. känner inte av något efter att ha tagit dem.

Var i Vällingby? Behövde du boka tid eller var det bara att gå dit?

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Klart det finns sanning i artikeln, dock så är det väldigt tydligt att något sådant samband ännu inte påvisats, så det får man vänta på innan man drar någon slutsats.

Okej, det var det jag undrade ifall det fanns någon sorts fakta bakom, ifall det var just vaccinet som ens hade någon påverkan.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Hur värderar du den risken?

Tja, mot förlorad arbetsinkomst bl a. Eller hur menar du?

Visa signatur

My ego is my god. Given authority by the enlightenment of science, the enlightenment of the age of freedom. Freedom - the name in which we legalize all. The name in which we tolerate all.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Okej, det var det jag undrade ifall det fanns någon sorts fakta bakom, ifall det var just vaccinet som ens hade någon påverkan.

Sanningen i artikeln ligger i följande
-Personen tillhör en riskgrupp
-Personen blev vaccinerad pga ovanstående
-Personens njure gav upp efter vaccineringen.

Det sista är inte självklart att det berodde på vaccineringen, utan det är bara en misstanke om att det kanske kan vara så.
Resten är gissningar och jag blev förvånad över att artikeln inte kom med en domedagsprofetia...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Billy Bob
Tja, mot förlorad arbetsinkomst bl a. Eller hur menar du?

Jag menar:
Risken att bli smittad
Risken att bli sjuk samt svårighetsgraden av denna
Hur länge ovanstående får dig att vara kvar hemma från jobbet.

De där sakerna ställda mot följande
Risker med vaccinet
Risken att få en så pass "allvarlig" biverkning att du måste stanna kvar hemma.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Jag menar:
Risken att bli smittad
Risken att bli sjuk samt svårighetsgraden av denna
Hur länge ovanstående får dig att vara kvar hemma från jobbet.

De där sakerna ställda mot följande
Risker med vaccinet
Risken att få en så pass "allvarlig" biverkning att du måste stanna kvar hemma.

Ok. Vet ju inte hur stor risken är att smittas, men jag känner iaf ingen som blivit smittad. Och säkert upp mot 80-90% av min bekantskapskrets är inte vaccinerade. Än, flera kommer säkert göra det snart.

Sen är frågan hur allvarligt det är? Som jag har förstått det så är den "mild" och tämligen ofarlig om man inte tillhör en riskgrupp, vilket jag inte gör. En vanlig influensa skulle tom vara värre. Hur det är med den saken vet jag dock inte, det kanske du har större kännedom om.

Ang biverkningar så visst, det varierar ju. Vet dock fall där folk inte ens kunnat lyfta armen på en vecka, och det vore ganska förödande i mitt fall. Tveksamt om en influensa håller i sig så länge? Men det kanske den gör.

Det är väl i dom aspekterna det känns lite ovärt.

Visa signatur

My ego is my god. Given authority by the enlightenment of science, the enlightenment of the age of freedom. Freedom - the name in which we legalize all. The name in which we tolerate all.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Billy Bob
Ok. Vet ju inte hur stor risken är att smittas, men jag känner iaf ingen som blivit smittad. Och säkert upp mot 80-90% av min bekantskapskrets är inte vaccinerade. Än, flera kommer säkert göra det snart.

Sen är frågan hur allvarligt det är? Som jag har förstått det så är den "mild" och tämligen ofarlig om man inte tillhör en riskgrupp, vilket jag inte gör. En vanlig influensa skulle tom vara värre. Hur det är med den saken vet jag dock inte, det kanske du har större kännedom om.

Ang biverkningar så visst, det varierar ju. Vet dock fall där folk inte ens kunnat lyfta armen på en vecka, och det vore ganska förödande i mitt fall. Tveksamt om en influensa håller i sig så länge? Men det kanske den gör.

Det är väl i dom aspekterna det känns lite ovärt.

Allvarligheten beror till del som du säger på huruvida man tillhör riskgrupp eller ej, men inte uteslutet. Med andra ord kan du som är frisk som en nötkärna bli väldigt sjuk om det vill sig illa. 1/3 blir allvarligt sjuka, 1/3 får mildare symtom i form som påminner om en svår förkylning och resten är symtomfria. Men vilken kategori du kommer hamna i vid en smitta kan ingen säga.
Varaktigheten kan vara upp emot en vecka för influensan i genomsnitt har jag för mig.

Biverkningarna kan i värsta fall vara influensasymtom i några dagar, men det är inte lika vanligt som de mildare, dvs irritation vid stickstället, feber, ont i armen.

Själv fick jag ont i armen, den gjorde riktigt ont i två tre dagar, men smärtan kan jämföras med träningsvärk (det gör bara ont i vissa lägen etc).

Men.
Ingen kan sitta här och säga hur svåra symtom du kommer få från respektive men rent generellt är det mildare med biverkningarna hos ett vaccin än influensan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Allvarligheten beror till del som du säger på huruvida man tillhör riskgrupp eller ej, men inte uteslutet. Med andra ord kan du som är frisk som en nötkärna bli väldigt sjuk om det vill sig illa. 1/3 blir allvarligt sjuka, 1/3 får mildare symtom i form som påminner om en svår förkylning och resten är symtomfria. Men vilken kategori du kommer hamna i vid en smitta kan ingen säga.
Varaktigheten kan vara upp emot en vecka för influensan i genomsnitt har jag för mig.

Biverkningarna kan i värsta fall vara influensasymtom i några dagar, men det är inte lika vanligt som de mildare, dvs irritation vid stickstället, feber, ont i armen.

Själv fick jag ont i armen, den gjorde riktigt ont i två tre dagar, men smärtan kan jämföras med träningsvärk (det gör bara ont i vissa lägen etc).

Men.
Ingen kan sitta här och säga hur svåra symtom du kommer få från respektive men rent generellt är det mildare med biverkningarna hos ett vaccin än influensan.

Jag tänkte bara slänga in ett inlägg medans jag ändå läser den, och du kanske har någon förklaring på vad detta kan vara, tänkte skriva det i swecare först men fick bli här. Till saken iaf, det var en sak som hände min flickvän när vi vaccinerade oss. Hon hade skrivit på sin lapp att hon hade reagerat på getingstick när hon var yngre, då bad hon som tog sprutan på henne att be henne stanna kvar 10 minuter efteråt, och så satte hon sig ner och skulle ta sprutan.

Jag satte mig också ner och skulle ta den, så hör jag hennes sköterska ropa på hon som jag var hos, så vände jag mig om och så att hon hade svimmat av,
hon såg livlös ut, precis som hon hade somnat in ordentligt, givetvis rusade vi båda dit, och även några andra sköterskor. vi lyfte på benen, talade med henne och hon vaknade sådär efter 10-30 sekunder, kan varit mer, vet inte riktigt.

Jag tittade på henne och hon tog min hand och sade "det är ok". jag var helt tårögd för jag var livrädd och visste inte om det var farligt eller inte, de hämtade iaf en brits och förde henne till hörnet av rummet och skärmade av, hon vart ju livrädd för det som hände och jag med.

Kan detta vara varför de bad henne stanna med getingstick? eller kan det bero på något annat? hon har lite sprutfobi, men det var inget hon hade reagerat över, utan hon var förvånadsvärt lugn och stark, det är typ blodprov och sånt hon inte gillar, när de tar ur saker ifrån henne.

Hon sade sedan att hon kände sticket, och hur vaccinet åkte in, och precis som de var ett sömnmedel efter det, hon bara slocknade, för henne kändes de som hon hade varit borta i en halvtimme ungefär, det hade känt som hon sov.

Visa signatur

i7 14700k, 32gb ram, massa lagring, Windows 11, Fractal Design North
Citera så jag hittar tillbaka :)

Permalänk
Avstängd

Det är inte någon tvekan över att det var sprutskräcken.

Vaccinet injiceras i en muskel, inte en chans i världen att det hinner upp till hjärnan på bara några sekunder.

Det är väldigt vanligt att folk slocknar när de får någon nål i sig, även om jag tror att det brukar vara män som gör det.

Permalänk

Som Haricots säger så är det en psykologisk reaktion.
Att man spänner sig av rädsla och när man inser att vaccinationen är över så slappnar man av och får ett blodtrycksfall.

Anledningen till att de bad henne stanna 10 min efteråt är pga risk för anafylaktisk chock. Alltså samma som när man är allergisk.
Anafylaktisk chock är inte detsamma som att svimma utan mycket allvarligare.

Dessutom antar jag att ni fick gå efter 10 min?

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av E_maN
Kan detta vara varför de bad henne stanna med getingstick? eller kan det bero på något annat? hon har lite sprutfobi, men det var inget hon hade reagerat över, utan hon var förvånadsvärt lugn och stark, det är typ blodprov och sånt hon inte gillar, när de tar ur saker ifrån henne.

Hon sade sedan att hon kände sticket, och hur vaccinet åkte in, och precis som de var ett sömnmedel efter det, hon bara slocknade, för henne kändes de som hon hade varit borta i en halvtimme ungefär, det hade känt som hon sov.

Det är väldigt klokt och ärligt av dig/er att överväga detta alternativ. En lite mindre skeptisk person hade genast skyllt på vaccinet eller liknande.

Alla människor kan självsuggestera sig till lite allt möjligt men det finns ett par saker där "tankens makt" är väldigt påtaglig. Det är att framkalla allergiska reaktioner och allmänna symptom på t.ex. illamående, yrsel, trötthet, huvudvärk och liknande vaga med väldigt påtagliga symptom. Spruträdsla har orsakat svimningar och "avsomningar" förut, både före och efter själva sprutan. Kanske hon helt sonika somnade av en våldsam omedveten reaktion av välbefinnande att det hemska var över? Många upplever reaktioner när stress plötsligt förvinner och en akut stress som stegras (som t.ex. att vänta i en sprutkö, vänta på ett flygplan som lyfter, etc) kan ge en omedelbar reaktion (bra eller dålig) när den tas bort. Så kan migränattacker utlösas, så kan IBS-skov plötsligt försvinna eller uppstå, illamående eller extrem trötthet komma eller gå, etc, etc.

Det låter ju, under omständigheterna, som en rätt "trevlig" reaktion i alla fall, fast det kanske det inte var (inte för dig iaf, men för din flickvän)?

Hade hon fått en reaktion som var minsta lilla obekant eller oroande för sjukvårdpersonalen hade de med stor säkerhet gjort både det enda och det andra och inte släppt iväg er.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av E_maN
*TEXT*

Så fort du skrev att hon tuppade av tänkte jag fråga ifall hon lider av sprutfobi, det är nämligen bara två fobier som verkligen får en person att svimma. Den ena är sprutfobi och den andra är blodfobi.

Tre andra har svarat innan mig och de har allihopa helt rätt i det de skriver men jag summerar lite vad de skrivit (så jag också får känna mig duktig )

-de bad er stanna kvar pga risken för en allergisk reaktion.

-finns ingen mekanism för vaccinet att få henne att tuppa av även om den hade sprutats direkt i ett kärl. Detta pga Blod-hjärn-barriären som har till uppgift att förhindra okända substanser att nå hjärnan (dvs ett filter helt enkelt).

-din flickvän tuppade av för att hon tänkte på hela processen av att sprutan åkte in, vaccinet sprutades in etc.
Jämför det med när du är illamående och känner att du snart kommer spy. Om du tänker på det hela tiden kommer det förvärras.
Även om hon inte svimmat av att ta en spruta innan så finns det många saker runtomkring som spelar in, dvs situationen och vad hon känner är en stod del i det hela.

Det enda farliga för din flickvän i den situationen var faktiskt inte att hon slocknade, utan risken att slå i huvudet i något på väg ner och det verkar hon inte ha gjort.
Hoppas hon mår bra nu och att hon inte har ont i armen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jerka^
Var i Vällingby? Behövde du boka tid eller var det bara att gå dit?

Indalsbacken 17 dvs, Läkarhuset, 4e våningen. Behövde inte boka någon tid utan bara att gå dit. Behövde dock fylla i ett formulär.

Visa signatur

Min otroligt innehållsrika sida: http://www.bubben.nu | http://www.ip6.se

Permalänk
Entusiast

När väntas influensan dra förbi? Hur länge är det lönt att ta vaccinet?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zotamedu
När väntas influensan dra förbi? Hur länge är det lönt att ta vaccinet?

Vad jag förstått det som så kommer den stanna kvar under vintern (vilket är den normala influensasäsongen) för att sen avklinga.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zotamedu
När väntas influensan dra förbi? Hur länge är det lönt att ta vaccinet?

Influensor kommer typiskt i två omgångar. Det är lönt att ta vaccinet än på länge. Om jag förstått saken rätt minskar ökningen av sjukdomsfall just nu. Framåt vårkanten kan det mycket väl komma tillbaka med större styrka.

Här är några grafer på tidigare epidemier och deras vågor:
http://www.newscientist.com/articleimages/dn18062/1-swine-flu...

Här är en bra bild för de som påstår att detta minsann är en ordinär influensa:
http://www.newscientist.com/articleimages/dn18056/1-swine-flu...

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."