Permalänk
Medlem

Hur viktigt är Matte D?

Har aldrig varit speciellt skarp när det kommer till matten. Går teknisk linje och gjorde matte A och B första året, svårt men som väntat. Har gjort Matte C nu under år2. Det har varit ett helvete men klara nätt och jämnt G på proven. Fick IG på nationella och ska göra ett omprov som allt hänger på för att jag ska få godkänt i kursen.

Jag har valt matte D till år3 men jag vet inte om jag kommer att klara/orka med det. Har tänkt plugga vidare på högskola efter gymnasiet. Då har jag tänkt mig något som har med ekonomi att göra då det intresserar mig.

Det jag undrar är hur pass viktigt det är med matte D ute i arbetslivet och när man söker utbildning?

Permalänk
Medlem

Matte D så tar du dig in på allt datorrelaterat på högskola/gymnasie. Men du måsta var MaD för att klara det

Permalänk
Medlem

För att läsa ekonomi behöver du inte mycket matte om du vill vara som alla andra tomtar där, de kan knappt addera.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Beror helt och hållet på vad du ska söka för utbildning... Är du inne på civilingenjör så är nästan MaE ett krav på många högskolor idag. Många datavetenskapliga program och inriktningar kräver åtminstone MaC eller MaD.

Permalänk
Hedersmedlem

Som sagt hänger det nog mest på vad det är du vill läsa. Civilekonom och liknande kräver väl vanligtvis matematik c, medan till exempel industriell ekonomi kräver d eller e. I arbetslivet är det nog ingen som bryr sig om vad du har läst.

Permalänk
Medlem

Allla (?) ingenjörer kräver i princip MaD, men det är ju inte rekommenderat att du går något sådant om du har problem med C.

Ekonomer brukar behöva C, det är ju där mycket ekonomirelaterat slutar, vad gäller gymnasiekurser.

Permalänk
Medlem

Tänk på ev. meritpoäng också! Matte D är den (imo och vad klasskompisar har sagt också) svåraste matte kursen också. Dock beror betyget på hur ambitiös du är(också imo) så det beror helt vad du har för inställning till skolan.

Permalänk
Medlem

Matte D är ju rätt vettig kurs att ta, du blir behörig till bra mycket mer utbildningar. Sen har jag för mig att man får meritpoäng nu om man har läst högre kurs än vad som krävs för högskoleutbildningen man har sökt till.

Jag tycker du ska läsa Matte D, om du klarade C så kommer du att klara D kursen.

Permalänk
Hedersmedlem

D är väl den som har väldigt mycket trig-uttryck som man ska komma ihåg? Trigettan och allt sånt? Den är faktiskt riktigt jobbig om man inte ligger i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

D är väl den som har väldigt mycket trig-uttryck som man ska komma ihåg? Trigettan och allt sånt? Den är faktiskt riktigt jobbig om man inte ligger i.

Du har ju formelsamling

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC

Permalänk
Entusiast
Skrivet av m0rk:

Beror helt och hållet på vad du ska söka för utbildning... Är du inne på civilingenjör så är nästan MaE ett krav på många högskolor idag. Många datavetenskapliga program och inriktningar kräver åtminstone MaC eller MaD.

Fast om man har stora problem med matte C är nog inte civilingenjör rätt väg att gå. Det kan dock vara vettigt att läsa matte D ändå eftersom det verkar krävas för en del annat. Som civilingenjör måste du dock kunna matte för att klara kurserna.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Själv tyckte jag matte D var mycket lättare än matte C.
Och som sagt om du tänker söka tekniska linjer även på högskolan så är det viktigt med matte D.

Visa signatur

Antec Designer 500| Antec Earth 500W | Asus M3A Socket Am2+ | AMD Phenom 9500 | Kingston 2x1024mb| Sapphire Radeon HD3850| Western Digital Caviar WD2500KS 250GB 7200rpm 16MB SATA2

Permalänk

Försök ta D matten, den är inte nämnvärt mycket svårare än C matten. Jag har hört ganska många som tycker till och med att den är enklare (Har mina misstankar om att detta beror på att det är mer naturligt att visualisera trig. funktioner än till exempel potenser). Dessutom så klarar du det inte så är det inte bortkastad tid, att plugga matte är aldrig bortkastad tid även om det känns så för tillfället.

Bifogar mina anteckningar över vad matte c och d handlar om för de tvekade på vad det handlade om tidigare i tråden.

C:
Logaritmer - Potenser
Förenkla polynom av högre grad m.h.a faktorisering.
Använda summan av geometrisk talföljd
Känna till datorer och grafräknare som hjälpmedel.
Förklara ändringskvot och derivata samt använda dessa för att beskriva en funktions egenskaper.
Härleda deriveringsregler för några potensfunktioner, summor av funktioner samt enkla exponentionlunktioner.
Beskriva varför och hur talet e införts.
Uppskatta derivatasn värde numerisk då funktionen är given i grafform.

D:
Enhetscirkeln för trigonometriska begrepp. Visa trig. samband.
Beräkna sidor och vinkel i godtycklig triangel.
Förklara och härleda deriveringsregler för trig. funktioner.
Kunna förstå tankegången vid numerisk ekvationslösning.
Kunna förklara begreppet differentialekvation och ge exempel på differentalekvationer.
Kunna bestämma primitiva funktioner och använda dessa vid problemlösning.

Dold text
Visa signatur

Avatarkreds till: http://imgur.com/HOxIL
Alakai säger: Ryssen skrattar. Norrland hembränner på uppdrag av regeringen. Sälar dör i blyförgiftning, fulla och glada. Förvirringen är total. Kungen är nöjd.

Permalänk
Medlem

Ta dig i kast med D. Lägg ned dubbelt så mycket tid än vad du behöver första två veckorna. Fundera sen över din insats och bestäm därefter om du ska kasta in handduken i sjön eller ej.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk

Den är viktig. Matematiken är den viktigaste kursen i hela gymnasiet, efter det kommer troligtvis fysiken.
De flesta andra kurser är mer eller mindre att betrakta som skräp.

Skolka hellre från onödvändiga skitkurser för att plugga matematik. Som Derox säger så finns det mycket nedsättande att säga om ekonomers matematikkunskaper: även om du tänker läsa ekonomi så skadar det aldrig att ha läst mycket (nåja) matematik. Högskolestudier är betydligt svårare än gymnasiestudier, så kör hårt.

I arbetslivet spelar det ingen roll, men du ska väl inte ut dit än? Utbilda dig istället, annars kommer du bara att ångra dig senare. Att återgå till skolbänken är kanske inte helt kul om du måste börja om med ett år på komvux.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Jag upplevde att matte C, D och E höll samma tempo och svårighetsgrad. Jag rekommenderar att du läser dom om du ska studera något program med matematik på högskolan.

Permalänk
Skrivet av Random-person:

Den är viktig. Matematiken är den viktigaste kursen i hela gymnasiet, efter det kommer troligtvis fysiken.
De flesta andra kurser är mer eller mindre att betrakta som skräp.

Skolka hellre från onödvändiga skitkurser för att plugga matematik.

Att matten är viktigt håller jag med om (engelskan ligger också bra till), men att skolka från andra kurser ger en själv stora problem. Man ska allt försöka få ett komplett gymnasiebetyg då det andras hindrar en för så mycket, vill man sedan läsa mer matte än vad man gjorde så kan man göra det på t.ex. komvux. Men kugga i en massa skitkurser och sedan läsa upp dem där tycker jag är dumt.

Nå om man ser till vad som krävs för att få ett högt betyg i matte D så är det inte mycket, bara lära sig några få regler utantill utan att förstå sig på dem och köra. Om man har problem med detta, ja då kanske man kan skippa matte D och eventuellt ta den senare.

När trådskaparen går en teknisk linje, så kanske han/hon kan gå teknisk basår efteråt och läsa in kemi, fysik, teknologi & matematik om han/hon inte redan har läst detta?

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Som Random ovan skrev... Lägg hela din själ på matematik och och fysik. Lägg sedan till ett språk utöver engelskan som du storsatsar på, då kommer det öppnas väldigt många portar på högre nivå. Se bara till att få godkänt på de andra kurserna också.

Permalänk
Medlem

Om du har väldigt svårt för matte så ska du nog inte ge dig på någon ingenjörsutbildning alls. Men jag som andra känner att mattekurserna på gymnasiet håller ganska liknande tempo. Du har inte möjlighet att kolla upp D-kursen innan du börjar den för att se om det är något du kan klara av?

Om du läser till matte D så antar jag att du även läser fysik A och B, samt kemi A?

Permalänk
Medlem

Matte D är onödigt så länge du inte ska söka in på handels eller liknande. Jag skippade MaD och klarar mig fint Gick sam - ekonomi/marknadsföring.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 4TB SATA SSD = total 16TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: ASUS PG32UCDM 32" 4K OLED 240Hz, Acer Predator XB323UGX 32" 1440p 270Hz
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Skrivet av bud_bundy:

Att matten är viktigt håller jag med om (engelskan ligger också bra till), men att skolka från andra kurser ger en själv stora problem. Man ska allt försöka få ett komplett gymnasiebetyg då det andras hindrar en för så mycket, vill man sedan läsa mer matte än vad man gjorde så kan man göra det på t.ex. komvux. Men kugga i en massa skitkurser och sedan läsa upp dem där tycker jag är dumt.

Nå om man ser till vad som krävs för att få ett högt betyg i matte D så är det inte mycket, bara lära sig några få regler utantill utan att förstå sig på dem och köra. Om man har problem med detta, ja då kanske man kan skippa matte D och eventuellt ta den senare.

När trådskaparen går en teknisk linje, så kanske han/hon kan gå teknisk basår efteråt och läsa in kemi, fysik, teknologi & matematik om han/hon inte redan har läst detta?

Jag säger absolut inte att man ska kugga i några kurser! Att skolka från onödvändiga lektioner betyder knappast att man kuggar kursen.

Det jag menar är att det är bättre att lägga tid på matematiken och fysiken, två kurser som faktiskt är viktigare än de andra kurserna, även om det så bara är för allmänbildningen.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Skrivet av Random-person:

Det jag menar är att det är bättre att lägga tid på matematiken och fysiken, två kurser som faktiskt är viktigare än de andra kurserna, även om det så bara är för allmänbildningen.

Nej, nu är du och de andra matematik-frälsta ute och cyklar. Matte på D-nivå och fysik på gymnasiet har man inte stor nytta av om man inte ska bli ingenjör (några undantag finns förstås) och det vill ju inte trådskaparen.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av clarkbones:

Nej, nu är du och de andra matematik-frälsta ute och cyklar. Matte på D-nivå och fysik på gymnasiet har man inte stor nytta av om man inte ska bli ingenjör (några undantag finns förstås) och det vill ju inte trådskaparen.

Det är väl snarare så att matte är ett grymt bra hjärngymnastik och ett mycket bra sätt att lära sig problemlösning.

För att citera Carl Henrik Svanberg, "det spelar ingen roll vad man läser bara det är svårt".

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Skrivet av clarkbones:

Dumheter, matematik är bra att kunna även om man så tänker jobba som florist i resten av sitt liv.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Skrivet av clarkbones:

Skulle snarare sagt säga att alla har nytta av Matte D. Du anar inte hur korkade många som går Civilekonomprogrammet verkar för de inte har någon matematisk förståelse alls. Fanns folk som kuggade Nationalekonomikurserna jag läste för att de inte förstod matten, nu snackar vi att det svåraste man skulle göra var att kunna bassaker som att ha kunskaper om räta linjer, lutningar, derivata osv.

Och när företagsekonomer använder tabeller för över räntor istället för att sätta upp en enkel ekvation, ja då undrar man hur världen är funtad.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av clarkbones:

Matte på D nivån samt fysik på gymnasiet är sådant som man kan använda dagligen _ifall_ man har bra koll på det... De flesta överlever alldeles utmärkt utan den kunskapen i dagens samhälle men det är alltid en fördel att kunna då matte och fysik finns alltid överallt runt omkring oss. Min gissning är att anledningen till varför du inte tror på nyttan av matte och fysik var helt enkelt för att din lärare misslyckades med att få dig att se hur man kan applicera matten och fysiken på vardagliga situationer.

Visa signatur

Avatarkreds till: http://imgur.com/HOxIL
Alakai säger: Ryssen skrattar. Norrland hembränner på uppdrag av regeringen. Sälar dör i blyförgiftning, fulla och glada. Förvirringen är total. Kungen är nöjd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av clarkbones:

Alla nadr ahar redan sagt mycket men tillåt mig lägga till ynka detaljer.
Mattematik B behöver man inte i vardagliga livet, trots det är det på så oerhört många utbildningar ett krav. Varför?
När jag tänker efter, man behöver inte ens hälften av kunskaperna i Matematik A. Så, varför? Kan man inte bara lära sig deklarera och sköta en kassa och sen är det bra?

En gammal vän till mig som tragglade sig igenom 3 svåra år med matematik B från gymnasiet till komvux sa att matematik är det nödvändigaste ont som någonsin hänt honom. Nu pluggade vännen tydligen inte vidare, utan blev typ kanske florist eller något, jag vet inte. Men bland det sista jag hörde var något om att "Jag fattade varför vi inte behövde [köpa in] det här [...] och resonerade med [chefen] henne som tog upp det med chefchefen och dem och nu är jag typ 'mattesnillet' där. [...] Fast jag räknade ju inte något."
Det är inget riktigt citat, men andemeningen går fram. Samt att "nödvändigaste ont" är smått plockat ur sitt sammanhang, men andemenignen går fram.

Sure, man skulle säkert kunna läsa typ "logik, statistiska grafer och logistik, nivå B" för liknande effekter i många jobb. Men varför inte förena nytta med nytta och lära sig ett helt språk samtidigt?
Och sure, har man helt andra och redan utstakade ambitioner och mål så kan ju matematik D vara en sämre idé än "tonsättning och fiske, grundkurs".

Alltid bättre att testa först och tvivla sen. Eller hur?

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Jag studerar just nu i USA och manga bachelor, master och doctorate utbildningar kraver hog grad av matte for att komma in, sa har man tankt att borja studera pa college kan det vara bra att ha de hogre graderna av matte avklarade.

De mattekurser som jag laser just nu ar av den lagre graden, men vet inte riktigt hur de star sig mot de svenska A, B, C, D, E och F.

Beskrivningen pa de mattekurser jag laser ar:
MAC1105 - College Algebra
This course introduces the student to the concept of functions and their graphs. Students will graph linear, quadratic, rational, exponential, logarithmic, radical, power, and absolute value functions and transformations; perform operations on and compositions of functions; find the inverse of a function; apply the laws of logarithms to simplify expressions and solve equations; graph non-linear inequalities; solve related applications and modeling problems.

PHY2053 - Physics without calculus
An introduction to the basic principles of physics. PHY 2053 covers mechanics, sound and thermodynamics.

MTB 1322 - Technical Mathematics 2
Applications of algebra, trigonometry, and analytic geometry needed in technical programs

Visa signatur

|Antec 200|Asus M4A89GTD PRO|Phenom II x4 965@4GHz|Corsair A70|Asus HD6870|AData 2x2GB CL9 1600MHz@8-8-8-24|1TB Samsung f3|OCZ 600MXSP 600W|Asus PHC3-150|Asus VH242H 24"|

Permalänk
Hedersmedlem

Matte är nyttigt för allt, en riktig universalkunskap. Det lär dig att tänka analytiskt, så om du ska hålla på med något som har med vetenskap att göra så kommer du ha nytta av att ha läst så mycket matte du bara kan. Även i verkliga livet, och då menar jag inte att du behöver kunna integrera för att få budgeten att gå ihop varje månad, men det är ett systematiskt tankesätt som hjälper dig att ta bättre beslut på bättre grunder. Om du läser matte så kommer du märka själv att du kommer verka "smartare" i vardagliga situationer.

Det är ingen slump att matten är så fundamental för alla ingenjörsutbildningar. Ska du bli ekonom så kommer det också gå mycket enklare om du kan din matte. Alltför många ekonomer bara lär sig formler utantill och behöver plugga på ett jobbigare sätt än om de bara hade haft mer matte i grunden så att de kunnat förstå formlerna på ett fundamentalt sätt.

Många som läser civilingenjörsutbildningar passar på att läsa in ekonomikurser (i helfart) vid sidan av med lyckat resultat då de har tillräckligt mycket matte i grunden för att enkelt ta till sig ämnet (gäller framför allt de mer beräkningsbetonade ekonomikurserna där modeller används, men även annat).

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.