Föredrar du Ati eller Nvidia?

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Eftersom jag har en Q9450 @ 3.6GHz, som är exakt samma processor som QX9650 fast med låg och låst multipel så vet jag att det är skillnad. Min processor borde tom prestera bättre än den i testet, eftersom jag är tvungen att klocka bussen från 333MHz upp till 450MHz och jag kör snabbare systemminne - DDR1125. I båda de senaste 3DMarkarna ligger jag låååångt efter i7-processorerna, det skiljer flera tusen 3DMarks, mest skiljer det i det äldre 3DMark06 som använder mer cpu. Så något är det som stryper, troligen fsb som ju saknas på i7-processorerna.

Jag såg då inget 3Dmark i [H]'s test. Kanske inte så konstigt eftersom [H] inte brukar använda syntetiska tester. Sen har jag redan visat att det inte verkar finnas någon flaskhals annat än grafikkorten.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem
Skrivet av m3tr0:

Jag såg då inget 3Dmark i [H]'s test. Kanske inte så konstigt eftersom [H] inte brukar använda syntetiska tester. Sen har jag redan visat att det inte verkar finnas någon flaskhals annat än grafikkorten.

Jag har aldrig sagt att de använder 3DMark, jag refererade till egna tester. Sen har jag inte sagt att det är en flaskhals, jag har sagt att det ser ut som om det är det. Vad sanningen är blir svårt att veta utan att göra om samma tester med en i7-rigg, men det är ändå slående hur lika kurvorna krokar sig trots grafikkort med helt olika arkitekturer - det ser ut som att det är något annat som avgör formen på kurvorna = en flaskhals.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Jag har aldrig sagt att de använder 3DMark, jag refererade till egna tester. Sen har jag inte sagt att det är en flaskhals, jag har sagt att det ser ut som om det är det. Vad sanningen är blir svårt att veta utan att göra om samma tester med en i7-rigg, men det är ändå slående hur lika kurvorna krokar sig trots grafikkort med helt olika arkitekturer - det ser ut som att det är något annat som avgör formen på kurvorna = en flaskhals.

Så ser sådana kurvor alltid ut. Det beror på att spelet stressar olika i olika delar av testrundan. [H] väljer ju ut en spelrunda som testar korten så hårt som möjligt och på så många sätt som möjligt. Det har inget med CPU flaskhals att göra.

Eller missförstår jag vad du menar?

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Jag har aldrig sagt att de använder 3DMark, jag refererade till egna tester. Sen har jag inte sagt att det är en flaskhals, jag har sagt att det ser ut som om det är det. Vad sanningen är blir svårt att veta utan att göra om samma tester med en i7-rigg, men det är ändå slående hur lika kurvorna krokar sig trots grafikkort med helt olika arkitekturer - det ser ut som att det är något annat som avgör formen på kurvorna = en flaskhals.

Ok, vi lämnar 3Dmark nu eftersom det är ganska irrelevant här.

Om det nu är så att testsystemet flaskar varför har då HIS 5870 (fabriksöverklockad) 2-6 % högre average fps än 5870 (referenskort)? De enda variablerna är GPU-klock (5,9 % högre) och klock på grafikminnet (2,1 % högre).

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem

Det här är en tråd som jag verkligen gillar iom att de som diskuterar försöker hålla sig så neutrala som möjligt - samtidigt som jag får länka till ett nytt test då oc då Jag har tom blivit sugen på att testa ett 480 gtx iom det som har framförts här. Men måste alltid diskussionen fungera på följande sätt- test A visar på att ATIs kort presterar väl och då ifrågasätts testet på ett eller annat sätt av Nvidia förespråkare. Test b visar att Nvidias kort presterar väl och ifrågasätts då av ATI förespråkare.
Det är alltid bra att vara kritisk men selektiv kritisk?

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrob0y:

Men måste alltid diskussionen fungera på följande sätt- test A visar på att ATIs kort presterar väl och då ifrågasätts testet på ett eller annat sätt av Nvidia förespråkare. Test b visar att Nvidias kort presterar väl och ifrågasätts då av ATI förespråkare.
Det är alltid bra att vara kritisk men selektiv kritisk?

Som du säkert märkt så är jag en ivrig förespråkare av att testerna skall ifrågasättas mer. Grafikkortstester är inte kvantfysik. En vanlig, någorlunda funtad användare har bra möjlighet att kunna sätta sig in i om ett test är rimligt, och minst lika viktigt, om testförfarandet testar det du är intresserad av.

Vem som ifrågasätter spelar för mig mindre roll. Viktigare är att det ifrågasätts.

I det här fallet är squonks fråga rimlig. Vad om [H]s test är cpu-begränsat? Att han lägger upp det som ett påstående spelar faktiskt mindre roll, bara folk svarar trevligt och konstruktivt på inlägget.

De svar han har fått, förklarar varför det är ganska otänkbart att testet är cpu begränsat. De påstår inte bara, att nej det är de inte, även om så faktiskt är fallet här. Det är upp till squonk och de passiva forumläsarna att bedöma/acceptera förklaringen. Diskussionen kan fortsätta.

Nu, om någon skulle komma in bara för att spela ner/försvara testet, så bryr han inte sig om hur övertygande förklaringen än är. Den personen kommer bara att påstå samma sak om igen tills han börjar hitta på öknamn på de som inte har en häst i racet.

Han kommer att förlora diskussionen på att inte ha fakta med sig och på att han inofficiellt erkänner det genom att gå till personangrepp. (Klassiskt knep från min 6-åriga systerdotter

Trevligt och konstruktivt funkar i alla situationer

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750

Permalänk
Medlem
Skrivet av tannat:

Som du säkert märkt så är jag en ivrig förespråkare av att testerna skall ifrågasättas mer. Grafikkortstester är inte kvantfysik.

Trevligt och konstruktivt funkar i alla situationer

Tester ska ifrågasättas och ifrågasättas tills det kommer en vettig standard och då bör kritiken riktas mot standardens funktionalitet.
För diskussionen som finns i denna tråd spelar källan av ifrågasättande av testutförandet väldigt stor roll. Om förespråkare av Nvidia eller ATI (vi vet vilka vi är) är lika ifrågasättande mot alla tester så blir diskussionen mer givande. Som det är nu så vet jag, som har följt denna tråd från start, vilka som kommer ifrågasätta testets validitet utifrån dess resultat.

Trevligt och konstruktivt är alltid bra och det är lite därför sweclockers forum som oftast är ett trevligt ställe att diskutera sin hobby med likasinnade.

Ursäkta om det jag skrev var virrigt. Inget kaffe är tärande.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Nytt test av HD5870 på HardOPC.

GTX470 må ha tagit igen på HD5870, men HD5870 ligger inte långt ifrån GTX480 - ibland förbi.

Introduction - HIS HD 5870 iCooler V Turbo X Video Card Review | [H]ard|OCP

Läste precis den här testen över lunchen nu. Jag har påpekat [H]s överlägsenhet förut när det gäller testförfarande i grafikkortstester.

Vill slå ett slag för deras tydlighet nu. Det är verkligen ett nöje att läsa dem. Tydligt, rakt, de svarar på frågor som bara börjat ta fart i huvudet. Call of duty Modern Warfare 2 var dessutom ren humor när fick samma seriöse behandling som de mer moderna spelen.

De är verkligen, i mina ögon, i en helt annan liga än andra tester.

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrob0y:

Ursäkta om det jag skrev var virrigt. Inget kaffe är tärande.

Och för mycket kaffe likaså.

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750

Permalänk
Medlem

Jag föredrar funktionalitet, kvalitet, pris / prestanda.

Jag tror dock jag råkade rösta fel och röstade på ati i stället för att rösta på "Trams, jag köper det som är bäst. ". Jag har fått i mig för lite kaffe.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

Den här tråden är faktisk väldigt underhållande men även litet bildande emellanåt, konstigt att ingen verkar ha nämnt nazister eller Hitler ännu när åsikterna går isär.

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 5800X3D - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - AMD RX 6950 XT - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Jag föredrar funktionalitet, kvalitet, pris / prestanda.

Jag tror dock jag råkade rösta fel och röstade på ati i stället för att rösta på "Trams, jag köper det som är bäst. ". Jag har fått i mig för lite kaffe.

Det säger du nu :/ NU får vi starta om pollen...

Går ut och kokar kaffe

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750

Permalänk
Medlem
Skrivet av tannat:

Det säger du nu :/ NU får vi starta om pollen...

Går ut och kokar kaffe

Hehe, det gick ju inte att ändra sin röst vad jag kan se

Jag har ägt både nvidia och ati genom tiderna.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tannat:

Det finns ingen statistik som kommer i närheten av Steams upptagningsbas. Och de flesta jag känner till som har ett high-end kort har också steam på sin dator. Det här är de enda verkliga siffrorna vi har och de är dessutom väldigt mycket mer gedigna än de som folk drar extrema slutsatser av på det här forumet.

Ska man gå på statistik så är de väl AMDs och Nvidias egna säljrapporter man ska gå efter, och inte Steam? Jag har Steam och ett 470, men jag har inte skickat in en hårdvaruenkät, Steam har alltså ingen komplett lista på vilken hårdvara som används.

Skrivet av tannat:

Som Multiman påpekade, det hade räckt med att du sålde ett kort för att att 400- serien hade ökat och 5X00 hade tappat (i procent). Det kan bara gå ner från 100%

Visst är de så, de jag menade va bara att 400-serien blir vanligare och vanligare för varje månad, vilket inte är mer än logiskt.

Skrivet av tannat:

Det kvittar om det är riktat mot mainstream. När det fulla GF104 384 chippet kommer ut och presterar mellan GTX470 och GTX480 kommer folk slutligen att få erkänna för sig själva det uppenbara att GF100 var riktat mot high-end och presterade main-stream

Presterar mainstream va väl ändå att ta i? 400-serien slår ju 5800-serien, är den också mainstream då? Och jo, den slår 5800-serien, 5970 ingår inte i den serien, så de blir 480 mot 5870 och 470 mot 5850.

GF104 kommer inte slå sig in mellan 470 och 480 rent prestandamässigt, de är en nerbantad version av GF100, inte en förbättrad version. Dock så råder de inget tvivel att den kommer gå att klocka upp så den presterar som GF100, vilket gör de väldigt prisvärt, och en mer succé för Nvidia än vad 470, 480 och superfjaskot 465. Sen så lär ju GF104 bli en dubbelmacka, 2st 460. Så man får verkligen hålla tummarna att 460 blir ett höjdarkort, då får vi de priskrig som vi väntat på

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Presterar mainstream va väl ändå att ta i? 400-serien slår ju 5800-serien, är den också mainstream då? Och jo, den slår 5800-serien, 5970 ingår inte i den serien, så de blir 480 mot 5870 och 470 mot 5850.

Majoriteten av köparna kollar ju bästa kortet man kan få för en viss peng och där är GTX 4*0 korten efter. GTX 480 kostar alldeles för mycket mot vad det presterar. Borde kosta marginellt mer än HD5870
Introduction - GIGABYTE HD 5870 Super Overclock Edition Review | [H]ard|OCP

Dessutom borde GTX 470 ligga mer i pris mellan HD5870/5850, dvs under 3000kr för att vara prisvärt.
Men vi får som sagt hoppas på att GF104 blir ett lyckat kort och sätter lite press på marknaden.

Permalänk
Medlem

Först vill jag bara instämma med övre poster om att den här tråden varit väldigt nyttig sen den lämnade det lite smutsigare debatterandet bakom sig för ett gäng sidor sen. Jag har lärt mig väldigt mycket.

Skrivet av S1im:

Majoriteten av köparna kollar ju bästa kortet man kan få för en viss peng och där är GTX 4*0 korten efter. GTX 480 kostar alldeles för mycket mot vad det presterar. Borde kosta marginellt mer än HD5870
Introduction - GIGABYTE HD 5870 Super Overclock Edition Review | [H]ard|OCP

Dessutom borde GTX 470 ligga mer i pris mellan HD5870/5850, dvs under 3000kr för att vara prisvärt.
Men vi får som sagt hoppas på att GF104 blir ett lyckat kort och sätter lite press på marknaden.

Här vill jag mena att det beror lite på vad man är ute efter. Om man frågar efter ren och skär FPS så har vi sett att skillnaderna mellan 5870 och GTX 480 är små, att 5870 t.o.m. presterar bättre i vissa fall, och ser man endast till den biten så är det svårt att försvara prisskillnaden som för tillfället ligger runt 1000:- mellan de billigaste referenskorten.

Däremot så erbjuder ett GTX 4xx vissa exklusiva funktioner så som PhysX, 3d Vision och bättre tesselering - fullkomligt onödigt menar vissa, andra är villiga att betala en extra tusenlapp. Man kan tycka att dessa funktioner borde vara öppna för alla användare, själv tycker jag det är bra att det finns ett företag som kanske jobbar lite mer innovativt och erbjuder nya, exklusiva tjänster, medans ett annat levererar rå prestanda till ett bättre pris - och där blir prisskillnaden mellan korten för mig logisk.

Visa signatur

Asus Crosshair IV Formula | AMD Phenom II X6 1090T BE @ 4.2 GHz | Corsair H70 | 8GB Corsair Dominator GT 1600 MHz 7-7-7-20 | Corsair Airflow Pro | Asus 5870 Matrix @ 1050/5200 MHz | Asus Xonar Essence STX | 80GB Corsair Force SSD | Corsair Obsidian 800D | Corsair HX850W | Westone ES5 | Razer Lycosa | Razer DeathAdder |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Ska man gå på statistik så är de väl AMDs och Nvidias egna säljrapporter man ska gå efter, och inte Steam?

Men fifflar inte företag med sin statisk genom att de räknar skippade varor till grossister som sålda? Steam är å andra sidan ytterst tveksamt måttstock då användaren aktivit måste skicka info om sin hårdvara (såsom du skrev)?

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrob0y:

Men fifflar inte företag med sin statisk genom att de räknar skippade varor till grossister som sålda? Steam är å andra sidan ytterst tveksamt måttstock då användaren aktivit måste skicka info om sin hårdvara (såsom du skrev)?

Kan mycke möjligt vara så att dom räknar antalet skeppade varor, men de finns säkert bättre statistik än Steam. Många kanske har Steam men långt ifrån alla använder de konstant. Två vänner till mig har 470 och 480, en va inloggad senast för 61 dagar sen och den andra 49 dagar, dom är med andra ord inte speciellt aktiva, dom lirar väl för mycke WoW dom jävlarna

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Två vänner till mig har 470 och 480,[...] dom lirar väl för mycke WoW dom jävlarna

Haha. Det där var dagens. Be dem lira age of conan om de ska sitta med monstruösa grafikkort och lira mmo´s

Här kommer ett ännu ett sli vs cf test som jag tycker är lite mer rättvis än det förra (som inte kunde få cf att fungera i högre upplösningar mm)

GeForce GTX 480 SLI vs. Radeon HD 5870 CrossFire: Round Two - X-bit labs

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrob0y:

Här kommer ett ännu ett sli vs cf test som jag tycker är lite mer rättvis än det förra (som inte kunde få cf att fungera i högre upplösningar mm)

GeForce GTX 480 SLI vs. Radeon HD 5870 CrossFire: Round Two - X-bit labs

Ser rätt jämt ut mellan HD5870 CF och SLI GTX470. Känns som om man kan räkna bort de lägre upplösningarna då det är rätt ointressant om spelet går i 110 eller 90 fps.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrob0y:

Haha. Det där var dagens. Be dem lira age of conan om de ska sitta med monstruösa grafikkort och lira mmo´s

Det va min tanke också Han som kör 480 kör iaf med 3d Vision, så där har man förståelse, men han som kör på 470 skulle klara sig med förra generationens grafikkort Fast dom kör väl inte bara WoW, men de blir nog mest de om ja inte misstar mig

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Ska man gå på statistik så är de väl AMDs och Nvidias egna säljrapporter man ska gå efter, och inte Steam? Jag har Steam och ett 470, men jag har inte skickat in en hårdvaruenkät, Steam har alltså ingen komplett lista på vilken hårdvara som används.

Ok, men hur får vi tag sådan intern information?

Citat:

Presterar mainstream va väl ändå att ta i? 400-serien slår ju 5800-serien, är den också mainstream då? Och jo, den slår 5800-serien, 5970 ingår inte i den serien, så de blir 480 mot 5870 och 470 mot 5850.

HD58xx serien var inte ämnad som high end. Atis uttalade strategi med 4xxx serien och framåt är att göra mainstream enkelgpu och high-end dubbelgpu. Det trodde jag faktiskt alla visste, annars hade jag nämnt det för att förtydliga.

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

GF104 kommer inte slå sig in mellan 470 och 480 rent prestandamässigt, de är en nerbantad version av GF100, inte en förbättrad version. Dock så råder de inget tvivel att den kommer gå att klocka upp så den presterar som GF100, vilket gör de väldigt prisvärt, och en mer succé för Nvidia än vad 470, 480 och superfjaskot 465. Sen så lär ju GF104 bli en dubbelmacka, 2st 460. Så man får verkligen hålla tummarna att 460 blir ett höjdarkort, då får vi de priskrig som vi väntat på

Förresten, som sagt, det skulle inte förvåna mig ett dugg om den fulla GF104an presterar bättre än GTX470. Vi skall tänka på att GF104 fortfarande är ett större chip än Cypress (HD5870).
Om man får spekulera lite så kommer den att kallas något som GTX470 eller GTX475

Kom ihåg var ni läste det först

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750

Permalänk
Medlem
Skrivet av tannat:

Förresten, som sagt, det skulle inte förvåna mig ett dugg om den fulla GF104an presterar bättre än GTX470. Vi skall tänka på att GF104 fortfarande är ett större chip än Cypress (HD5870).
Om man får spekulera lite så kommer den att kallas något som GTX470 eller GTX475

Kom ihåg var ni läste det först

Den kan komma att vara bättre än en oklockad GTX470 i _äldre_ spel, eftersom den har fler TMUs och högre klockfrekvens. I nyare spel blir den sämre, eftersom den har färre shaderprocessorer och sämre bandbredd. Man har prioriterat lite olika.

Sen går ju GTX470 alldeles utmärkt att klocka av en själv, och då drar man lätt förbi en eventuell GTX475 såvida den inte visar sig klocka i 900MHz+ som regel. Vilket inte är omöjligt.

Hursomhelst släpper de inte det fulla chippet till att börja med, utan den nedbantade varianten, så vi får vänta på facit.

En intressant sak angående klock är att det har börjat poppa upp klockresultat på Fermi med voltupplåsta gpuer(specialbios):

GTX 400 Overclocking/Modding Thread - Overclock.net - Overclocking.net

GTX470/480 verkar utan vidare klocka över 900MHz utan att krascha om man ger dem tillräckligt med juice, men det blir ju sjukt varmt förstås, inget för originalkylning. Men de med vatten verkar nöjda, jag har sett resultat med vattenkylda GTX480 i SLi som inte går över 60C i 900MHz. Fermi verkar vara en höjdare för vattenfolket.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Precis,

Nvidia missade klockmålen stort med GF100. Vi vet att de påstod att gf100 skulle vara 60% snabbare än cypress i höstas. Det här är ju kärnan till gf100s misslyckande.

Det räcker med att de uppnår frekvensmålen den här gången med gf104 för att slå GTX470. Många gf100 klockar bra eftersom de klarar av att frekvenserna nvidia siktade på.

gf104 kommer istället att leverera som planerat. Det kommer att med stor säkerhet att räcka för GTX470 nivå. Gf100 kommer att göra att Gf104 lyser.

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750

Permalänk
Medlem

Livar upp tråden med.
ASUS ARES 4GB Limited Edition Graphics Card Review - Introduction

Läs nu reviewn med sepulturas version av Orgasmatron

YouTube - Sepultura - Orgasmatron (Donington 1994)

Och här är en liten "catalyst 9.10 vs 10.6" recension.

Introduction - AMD ATI Catalyst Driver Performance Comparison | [H]ard|OCP

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Proffsmoddare

Föredrar Nvidia före ATI så om de ligger ganska lika i prestanda och pris så kör jag på Nvidia. Dock så har jag kört ATI de senaste gångerna.

Har haft följande kort och jag skriver lite vad jag tycker om de.

Nvidia 5950 Ultra: Ett bra kort, fungerade bra men fläktarna började låta lite illa efter 1.5/2 år.

Nvidia 8800GTS 640mb: Ett av de bästa köpen jag gjort. Mycket prisvärt dock så hade jag lite problem med drivrutinerna ibörjan.

ATI 4850: Mycket prisvärt kort. Drivrutinerna fungerade bra vad jag märkte. Dock så dog fläkten efter bara några månader. Samma sak hände min polare.

ATI 5850: Mycket bra prestanda för pengarna. Har dock haft väldigt mycket problem med drivrutiner. Muspekare, kostiga fel i spel. Och felen har tagit lång tid att fixa. Prestanda bra, drivrutiner mycket dåligt! skärpning ATI!

Visa signatur

[Project]
WING X99

Permalänk
Medlem

Jag är tveksam på vilket grafikkort som skulle passa för mig. 5750 är tillräcklig prestandamässigt för den mängden jag spelar just nu, däremot skadar det inte att ha något värre, tex gtx 460. Jag använder däremot datorn till största delen som filmvisare, endast 1080p/bluray osv, inte en enda dvd! Kvaliten på dvd ger mig rysningar!
Det jag undrar nu är vilket lag som har bäst videokvalite i dagsläget.

Detta gamla test visar KLART bättre bild med ATI Avivo HD Vs Purevideo HD - IQ Testing - Page 2
Tyck nu inte att det är snyggare med mer svärta, för vill jag ha det så kan jag öka svärtan på tvn istället, vill inte tappa det på vägen.
Länkar direkt till ett par bilder att ladda ner så ser ni skillnad direkt.
http://www.hardwareheaven.com/reviewimages/iqcompare/pictures...
http://www.hardwareheaven.com/reviewimages/iqcompare/pictures...

I denna tråd verkar dom heller inte speciellt överens om vilket märke som är att föredra ATI vs NVIDIA (picture quality) - Overclock.net - Overclocking.net

Finns det något liknande test med dagens kort? Vill verkligen ha reda på detta innan jag ska uppgradera

Trött på mitt gamla 4850 som drar onödigt mycket ström i idle, även att jag underklockat det.. Och nej, det spelar ingen roll hur mycket man skruvar upp fläkten osv, det går kallare, men har samma värmeutveckling för det.

Visa signatur

HTPC || Grandia GD-07 || i7 8700k || 3070 Aorus Master || 32GB DDR4 3.2GHz || Z370-F Strix || 2TB+ 500GB+ 256GB Nvme

Unraid-server || Ryzen 2400G || 8GB DDR4 || 24TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazoon:

Jag är tveksam på vilket grafikkort som skulle passa för mig. 5750 är tillräcklig prestandamässigt för den mängden jag spelar just nu, däremot skadar det inte att ha något värre, tex gtx 460. Jag använder däremot datorn till största delen som filmvisare, endast 1080p/bluray osv, inte en enda dvd! Kvaliten på dvd ger mig rysningar!
Det jag undrar nu är vilket lag som har bäst videokvalite i dagsläget.

Detta gamla test visar KLART bättre bild med ATI Avivo HD Vs Purevideo HD - IQ Testing - Page 2
Tyck nu inte att det är snyggare med mer svärta, för vill jag ha det så kan jag öka svärtan på tvn istället, vill inte tappa det på vägen.
Länkar direkt till ett par bilder att ladda ner så ser ni skillnad direkt.
http://www.hardwareheaven.com/reviewimages/iqcompare/pictures...
http://www.hardwareheaven.com/reviewimages/iqcompare/pictures...

I denna tråd verkar dom heller inte speciellt överens om vilket märke som är att föredra ATI vs NVIDIA (picture quality) - Overclock.net - Overclocking.net

Finns det något liknande test med dagens kort? Vill verkligen ha reda på detta innan jag ska uppgradera

Trött på mitt gamla 4850 som drar onödigt mycket ström i idle, även att jag underklockat det.. Och nej, det spelar ingen roll hur mycket man skruvar upp fläkten osv, det går kallare, men har samma värmeutveckling för det.

Jag tycker det känns som om du har hamnat i helt fel tråd med denna fråga. Sök i forumet efter liknande trädar och hittar du inte något svar så kan du alltid starta en egen tråd.

Permalänk

jag köper det som man får mest fps för den slanten jag ska spendera, struntar i om det är nvidia eller ati

Visa signatur

Ryzen 5800x | Corsair H100i V2 | 32 GB DDR4 Corsair VENGEANCE | Asus Z370 | Gigabyte RTX 3080 Xtreme | LG 27GL850 144hz NANO IPS | Corsair VOID wireless | Valve Index | Simlab P1 Cockpit | Fanatec set Simucube 2 pro | Triple 55" Oled surround