Föredrar du Ati eller Nvidia?

Permalänk
Medlem

För att spara tid:

Citat:

in this ocassion Crossfire provided with an average frame per second improvement of 62%. That is, doubling down your investment on a Radeon GPU will provide you with that kind of performance boost.

Then we have the GeForce GTX 480 SLI cards which cost ~25% more than the Radeon HD 5870 Crossfire graphics cards. However these cards were able to scale considerably better providing an average of 90% more performance when gaming at 2560x1600 in the games we tested. When you consider that the GeForce GTX 480 was already a bit faster than the Radeon HD 5870 in most games, and then adding a second graphics card to each configuration favored the GeForce GTX 480 by almost 30% things start to add up

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Skrivet av the squonk:

För att spara tid:

in this ocassion Crossfire provided with an average frame per second improvement of 62%. That is, doubling down your investment on a Radeon GPU will provide you with that kind of performance boost.

Then we have the GeForce GTX 480 SLI cards which cost ~25% more than the Radeon HD 5870 Crossfire graphics cards. However these cards were able to scale considerably better providing an average of 90% more performance when gaming at 2560x1600 in the games we tested. When you consider that the GeForce GTX 480 was already a bit faster than the Radeon HD 5870 in most games, and then adding a second graphics card to each configuration favored the GeForce GTX 480 by almost 30% things start to add up

Shit Crossfire skallar faktiskt sämre än vad jag trodde
typ lite mer än ett havlt grafikkort extra (62%) 1,6
medans SLI ger nästan ett tilll grafikkort etxra (90%) 1,9

Visa signatur

[Antec 1200][Xigmatek NRP-HC1001][Asus P6TD][Core i7 975; 4 GHz][Noctua NH-U12P][3x2GB Patriot Viper 1600MHz][EVGA GTX 570 SLI]

Permalänk
Medlem

Hehe.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk

fatta hur mycket bättre din 5970 kan bli om ATI lär sig att optimera CF delen i drivrutinerna

edit: jag blandade ihop SLI CF e lite trött

Visa signatur

[Antec 1200][Xigmatek NRP-HC1001][Asus P6TD][Core i7 975; 4 GHz][Noctua NH-U12P][3x2GB Patriot Viper 1600MHz][EVGA GTX 570 SLI]

Permalänk
Medlem

hur kan det bli sämre om man kör cf? Det värsta är väll att spelet inte stöder cf men då används bara ett kort, hur kan det då bli sämre än med ett kort :S
gtx 480/70 skalar riktigt nice i SLI

Visa signatur

Project: Dark [color="#B7BAB7"]Snow[/color] |GTX 670| i5 750 @3,8GHz med H50| Evga P55 sli FTW| Corsair Dominator 2x2gb| Corsair HX750w MDPC-X Black 'n White|
|Samsung 840 120gb SSD|1TB Hdd| Lian Li v1000b Plus II|
Spelare för Team prOpertys Starcraft II lag

Permalänk
Skrivet av HoBb3:

hur kan det bli sämre om man kör cf? Det värsta är väll att spelet inte stöder cf men då används bara ett kort, hur kan det då bli sämre än med ett kort :S
gtx 480/70 skalar riktigt nice i SLI

sunkig drivrutin,
thats why...

Visa signatur

[Antec 1200][Xigmatek NRP-HC1001][Asus P6TD][Core i7 975; 4 GHz][Noctua NH-U12P][3x2GB Patriot Viper 1600MHz][EVGA GTX 570 SLI]

Permalänk
Medlem
Skrivet av pierretox:

sunkig drivrutin,
thats why...

mjo det förstod jag med jag förstår inte hur det kan bli sämre -.- aja

Visa signatur

Project: Dark [color="#B7BAB7"]Snow[/color] |GTX 670| i5 750 @3,8GHz med H50| Evga P55 sli FTW| Corsair Dominator 2x2gb| Corsair HX750w MDPC-X Black 'n White|
|Samsung 840 120gb SSD|1TB Hdd| Lian Li v1000b Plus II|
Spelare för Team prOpertys Starcraft II lag

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av pierretox:

sunkig drivrutin,
thats why...

TWIMTBP kan ju också ha med saken att göra. Men att drivrutinerna är inblandade på något vis är rätt troligt.

Permalänk
Skrivet av anders.149:

TWIMTBP kan ju också ha med saken att göra. Men att drivrutinerna är inblandade på något vis är rätt troligt.

vänta nu,
e det här konspirationsteorierna igen?

Visa signatur

[Antec 1200][Xigmatek NRP-HC1001][Asus P6TD][Core i7 975; 4 GHz][Noctua NH-U12P][3x2GB Patriot Viper 1600MHz][EVGA GTX 570 SLI]

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av pierretox:

vänta nu,
e det här konspirationsteorierna igen?

Kom jag åt en nerv?

Permalänk
Skrivet av anders.149:

Kom jag åt en nerv?

egentligen inte,
jag bara undrar ifall du verkligen tror på det du skrev?

Visa signatur

[Antec 1200][Xigmatek NRP-HC1001][Asus P6TD][Core i7 975; 4 GHz][Noctua NH-U12P][3x2GB Patriot Viper 1600MHz][EVGA GTX 570 SLI]

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av pierretox:

egentligen inte,
jag bara undrar ifall du verkligen tror på det du skrev?

Skrivet av anders.149:

TWIMTBP kan ju också ha med saken att göra. Men att drivrutinerna är inblandade på något vis är rätt troligt.

Jag hittar varken något jag eller tror i den där meningen, gör du? Lägg ner.

Permalänk
Skrivet av anders.149:

Jag hittar varken något jag eller tror i den där meningen, gör du? Lägg ner.

Skrivet av anders.149:

TWIMTBP kan ju också ha med saken att göra

Jag kan lägga ner visst,
tog du illa upp för att jag undrade ifall du verkligen trodde att TWIMTBP hade med saken att göra?
legitim fråga tycker jag..
men visst antar att du inte trodde det, och var sarkastisk,
man vet ju aldrig vem man postar med finns säkert dumhuven som verkligen tror det....

Visa signatur

[Antec 1200][Xigmatek NRP-HC1001][Asus P6TD][Core i7 975; 4 GHz][Noctua NH-U12P][3x2GB Patriot Viper 1600MHz][EVGA GTX 570 SLI]

Permalänk
Medlem

Ett ointressant test för de allra flesta. Varför köra med max inställningar och upplösning oavsett spel, visar bara att en grafikkort setup för 10tkr inte orkar leverera spelbar FPS i 4 av 6 spel. Hade varit mer givande att testa i tex 1920*1200 som är spelbart och där dessutom inte HD5870:s mindre minnesmängd hade varit lika stor nackdel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av S1im:

Ett ointressant test för de allra flesta. Varför köra med max inställningar och upplösning oavsett spel, visar bara att en grafikkort setup för 10tkr inte orkar leverera spelbar FPS i 4 av 6 spel. Hade varit mer givande att testa i tex 1920*1200 som är spelbart och där dessutom inte HD5870:s mindre minnesmängd hade varit lika stor nackdel.

Nej, de som köper grafikkort för 10.000Kr+ har sannolikt planer på att spela med större upplösning än 1920x1200, för den upplösningen duger ju singelkort ....

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Avstängd

Att CF skalar dåligt är väl inge vidare nytt.

Hur Radeon skalar mellan 2 GPUer kan jag acceptera, inte lika bra som SLI, men det är ändå bra. Men värst är de hur uruselt Radeon skalar när de handlar om 4 GPUer (2st 5970/4870X2).

En ökning på bara 12% borde nästan klassas som olagligt

Testet är rätt så gammalt så förhoppningsvis har AMD gjort att de är en liten bättre skalning, men de rör sig säkert om max 20%, vilket även de är dåligt.

Hoppas verkligen att AMD tar denna brist på allvar, för Radeon är riktigt bra kort för övrigt, och det är synd att så mycket kraft går till spillo bara för att dom inte kan få till det.

Visa signatur

You stink. Bender's great. Deal with it

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Nej, de som köper grafikkort för 10.000Kr+ har sannolikt planer på att spela med större upplösning än 1920x1200, för den upplösningen duger ju singelkort ....

Det är även den lilla intresseklubben som jag nämner i början av mitt inlägg. Men flera här verkar ta detta test som ett facit på att Sli är överlägset medans testet bara visar att det är mindre dåligt än CF i dessa extrema upplösningar. Ser man till 1920*1200 och lägre upplösningar som absoluta majoriteten sitter på så skiljer det inte så mycket, dock så presterar fortfarande Sli generellt lite bättre.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av pierretox:

Jag kan lägga ner visst,
tog du illa upp för att jag undrade ifall du verkligen trodde att TWIMTBP hade med saken att göra?
legitim fråga tycker jag..
men visst antar att du inte trodde det, och var sarkastisk,
man vet ju aldrig vem man postar med finns säkert dumhuven som verkligen tror det....

Nej, jag har ingen direkt åsikt om det personligen. Jag har inte sett bevis för att Nvidia medvetet fuskar. Jag tror dessutom inte.
Liksom du gjort flera gånger i tråden så kan även vi andra slänga till med en fuling.
Och ifall det inte framgår, jag är neutral.

Skrivet av S1im:

Ett ointressant test för de allra flesta. Varför köra med max inställningar och upplösning oavsett spel, visar bara att en grafikkort setup för 10tkr inte orkar leverera spelbar FPS i 4 av 6 spel. Hade varit mer givande att testa i tex 1920*1200 som är spelbart och där dessutom inte HD5870:s mindre minnesmängd hade varit lika stor nackdel.

Fortfarande relevant då den visar på skillnader mellan uppsättningarna. Betalar man kring 10 000kr för grafikkort så har man förmodligen större krav än att kunna köra i 1920x1200, då singelkorten (som the squonk nämner ovan) även de klarar av detta. Och köper man grafikkort för 10 000kr så sitter man förhoppningsvis redan på 2560x1440 skärm eller en uppsättning skärmar i Eyefinity/Nvinfinty.

Men ja, det var en del udda resultat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders.149:

Nej, jag har ingen direkt åsikt om det personligen. Jag har inte sett bevis för att Nvidia medvetet fuskar. Jag tror dessutom inte.
Liksom du gjort flera gånger i tråden så kan även vi andra slänga till med en fuling.
Och ifall det inte framgår, jag är neutral.

Men att nämna TWIMTBP som anledning till att nVIDIA kort klarar sig bättre är som jag ser det en insinuering till att anklaga nVIDIA för fusk.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Orici:

Men att nämna TWIMTBP som anledning till att nVIDIA kort klarar sig bättre är som jag ser det en insinuering till att anklaga nVIDIA för fusk.

Nu har jag ju inte anklagat Nvidia för att fuska?
Att du tolkar mitt inlägg som att jag insinuerar att Nvidia fuskar säger mer om dig än om mig.

Permalänk
Medlem

Jag har inte läst igenom hela tråden, men här är mitt svar på den inledande frågan: ingetdera.

Det slumpade sig så att jag hade ett dassigt grafikkort och skulle uppdatera grafikdelen -då gick jag ut och kollade runt lite, mest på Sweclockers eftersom jag är "hemma" här. I det läget var det heta diskussioner med tester och prisläget gav mig rätt snabbt svar på dilemmat: det blev ett billigt men bra nVidia-kort. Efter ett tag räckte det kortet inte till, saker och ting hettade till i grafikbranschen och jag letade återigen efter pris och prestanda, ännu en gång var det diskussioner och länkar här på Sweclockers som fick mig att handla ett kort från ATI. Sedan har samma sak upprepats gång på gång under mycket lång tid och med undantag för ett köp har det blivit ATI eftersom de har levererat mycket god prestanda till ett bra pris -på grund av folket på Sweclockers diskussioner!

Jag skulle gärna se ännu en konkurrent på marknaden så att priserna hålls låga, prestanda höga. Det jag personligen köper är kanske inte alltid det vassaste på marknaden, utan det som ger mest prestanda för de pengar jag är villig att lägga, som diskussionerna visar är ett bra val, går att klocka och fungerar bäst för det jag kommer att använda det till.

Så, för mig så har det blivit övervägande rött under åren på grund av de tidpunkter jag bestämt mig för att byta. Hade jag bytt tidigare eller senare hade det säkert blivit tvärtom.

Visa signatur

Dual XP1900+ & Radeon 9700Pro - När hårdvaran och vattenkylning var spännande! Dubbla XP processorer upplåsta till MP med ledande silverfärg...

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_krut:

Att CF skalar dåligt är väl inge vidare nytt.

Hur Radeon skalar mellan 2 GPUer kan jag acceptera, inte lika bra som SLI, men det är ändå bra. Men värst är de hur uruselt Radeon skalar när de handlar om 4 GPUer (2st 5970/4870X2).

Crossfire skalar bättre än SLI vid 4 GPUs. Däremot så är SLI kung när det kommer till 2 GPUs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_krut:

Hur Radeon skalar mellan 2 GPUer kan jag acceptera, inte lika bra som SLI, men det är ändå bra. Men värst är de hur uruselt Radeon skalar när de handlar om 4 GPUer (2st 5970/4870X2).

En ökning på bara 12% borde nästan klassas som olagligt

Det satsas varken på 4 gpu crossfire eller sli. Båda varianterna presterar uselt. Det är tom sällan som 3 gpu setuper ger så mycket mer än 2 gpuer. Så har det alltid varit.

Läs Guru3ds 4-way sli test, lika illa där.

"Okay chaps, conclusion time. Quad SLI obviously makes no sense whatsoever. Heck it's even ridiculous if you'd opt it. Quad SLI at this time is not even supported in games, just 3DMark Vantage has official support. NVIDIA specifically released a driver just to do this, for the overclocking crowd."

GeForce GTX 480 4-way SLI review

Permalänk
Medlem
Skrivet av S1im:

Det var ju ett ganska gammalt test och då hade väl Nvidia en bugg i drivisarna med just Quad-SLI, om jag inte minns fel?

Permalänk
Inaktiv

Fermi-korten har väl ändå skalat bra vid SLI ända sedan lanseringen?
Första gången multi GPU-lösningar imponerat på mig, då dålig skalning ofta varit problem tidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders.149:

Nu har jag ju inte anklagat Nvidia för att fuska?
Att du tolkar mitt inlägg som att jag insinuerar att Nvidia fuskar säger mer om dig än om mig.

Om du säger det så...

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

har det med minnesbrist att göra tro?

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk

Varför är ATI sämre (så dåliga) på att skala?

Permalänk
Medlem
Skrivet av furuliden:

Varför är ATI sämre (så dåliga) på att skala?

För att de har sämre drivrutiner såklart ...

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av the squonk:

För att de har sämre drivrutiner såklart ...

Lägg av.
SLI och CF är olika tekniker vore konstigt om de inte gav olika resultat.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |