Val av tillverkare för GTX460 i SLI.

Permalänk

Val av tillverkare för GTX460 i SLI.

Har sett att dom flesta säger att Sparkle ska va bättre i SLI config men då jag kommer köra på en Antec 1200(med en fläkt som blåser på grafikkorten) så undrar jag om inte Gigabyte är lika bra? Samt undrar jag över SLI bryggan har kollat ett par Sparkle unboxing videos för att se om man får med en brygga men det verkar inte som man får det går det bra att köra tex med en Gigabyte brygga eller måste det va en brygga tillverkad av Sparkle (om jag nu ska köra det) ?

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 930 @ 3.52GHz|| Motherboard: ASUS P6T Deluxe V2 || GPU: Gigabyte GTX460 OC 1GB || RAM: Corsair DDR3 XMS3 @ 1600MHz|| Case: Antec 1200 || PSU: Corsair HX750W || CPU Cooler: Corsair H50 PnP config

Permalänk
Medlem
Skrivet av cos_zodiac:

Har sett att dom flesta säger att Sparkle ska va bättre i SLI config men då jag kommer köra på en Antec 1200(med en fläkt som blåser på grafikkorten) så undrar jag om inte Gigabyte är lika bra? Samt undrar jag över SLI bryggan har kollat ett par Sparkle unboxing videos för att se om man får med en brygga men det verkar inte som man får det går det bra att köra tex med en Gigabyte brygga eller måste det va en brygga tillverkad av Sparkle (om jag nu ska köra det) ?

Jag har ett antec 1200 och gigabyte i sli och det är inga som helst problem med temperaturer. Korten håller
25-30 idle och 60-75 vid spel med min ganska rejäla överklock. Och har inte märkt nån större förändring på tempsen på processorn heller. Kör dessutom med fläktarna på lägsta.

Edit: Kör med slibryggan man fick till moderkortet.

Visa signatur

intel i7 920 @ 4000Mhz / Asus P6T Deluxe V2 / Corsair 6GB DDR3 Dominator @ 1600Mhz / 2st Gigabyte 460 GTX 1GB @ 850/1700/4400Mhz SLI / HDD1: Corsair Force 120GB HDD2: WD Black 1TB / Antec Twelvehundred / Corsair 750W HX / Win7 64Bit SWE

Permalänk
Medlem

Har också ett Antec 1200 och 2st GTX 460 i SLI av Gigabyte. I spel går korten väldigt svalt, 60C kanske. Men i Furmark flyger temperaturerna iväg till nästan 90C i min låda (testade igårkväll). Dock var det väldigt varmt i mitt rum, så räkna med 5-10C mindre i ett rum på 20-21C.

megaman1: är det Furmark-temperaturer eller speltemperaturer (vilket spel?)?

Permalänk

Okej men då kör jag på gigabyte, fortfarande intressant att veta om SLI bryggan från Gigabyte skulle göra nån skillnad mot den som följer med moderkortet?

EDIT: En fråga till medans vi är inne på grafikkort i SLI kommer Asus P6T Deluxe V2 - Inet.se att klara av köra båda korten i PCI-E x16 ?

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 930 @ 3.52GHz|| Motherboard: ASUS P6T Deluxe V2 || GPU: Gigabyte GTX460 OC 1GB || RAM: Corsair DDR3 XMS3 @ 1600MHz|| Case: Antec 1200 || PSU: Corsair HX750W || CPU Cooler: Corsair H50 PnP config

Permalänk
Medlem
Skrivet av cos_zodiac:

Okej men då kör jag på gigabyte, fortfarande intressant att veta om SLI bryggan från Gigabyte skulle göra nån skillnad mot den som följer med moderkortet?

EDIT: En fråga till medans vi är inne på grafikkort i SLI kommer Asus P6T Deluxe V2 - Inet.se att klara av köra båda korten i PCI-E x16 ?

Bryggan spelar ingen roll. Det kommer en med moderkortet och det är den du ska använda.

Ja, P6T fungerar utmärkt (se signatur för mig o megaman).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaspersky 0_o:

Bryggan spelar ingen roll. Det kommer en med moderkortet och det är den du ska använda.

Ja, P6T fungerar utmärkt (se signatur för mig o megaman).

Så du har äntligen fått bukt på ditt problem ?

Visa signatur

not so fast

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kurai:

Så du har äntligen fått bukt på ditt problem ?

Med det nya moderkortet funkar det prima. Om temperaturerna i mitt rum håller sig i schakt så håller sig korten vid 75-80C i furmark, blir det riktigt varmt i rummet når dem 85-88C. Finner det dock inte vara ett problem då spel aldrig pressar korten lika hårt som furmark!

Permalänk
Medlem
Skrivet av cos_zodiac:

Har sett att dom flesta säger att Sparkle ska va bättre i SLI config men då jag kommer köra på en Antec 1200(med en fläkt som blåser på grafikkorten) så undrar jag om inte Gigabyte är lika bra? Samt undrar jag över SLI bryggan har kollat ett par Sparkle unboxing videos för att se om man får med en brygga men det verkar inte som man får det går det bra att köra tex med en Gigabyte brygga eller måste det va en brygga tillverkad av Sparkle (om jag nu ska köra det) ?

Körde med att ha en fläkt som blåste på grafikkorten, dock så blev den en värmeficka mellan korten så när jag vände på den sjönk temperaturen på det övre kortet rejält. Detta med en stor clock

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaspersky 0_o:

Har också ett Antec 1200 och 2st GTX 460 i SLI av Gigabyte. I spel går korten väldigt svalt, 60C kanske. Men i Furmark flyger temperaturerna iväg till nästan 90C i min låda (testade igårkväll). Dock var det väldigt varmt i mitt rum, så räkna med 5-10C mindre i ett rum på 20-21C.

megaman1: är det Furmark-temperaturer eller speltemperaturer (vilket spel?)?

I furmark kommer jag upp i typ 86 grader på det översta då det har en del skit runt sig och fläktarna inte riktigt går igenom där. Sen får den väl varm luft från det undre kortet. Det nedre håller ca 70 grader.
I krävande spel runt 75 på det övre och 10-15 mindre på det nedre.
Asus P6T V2 funkar som sagt kanon. Bra avstånd och 16/16.

Visa signatur

intel i7 920 @ 4000Mhz / Asus P6T Deluxe V2 / Corsair 6GB DDR3 Dominator @ 1600Mhz / 2st Gigabyte 460 GTX 1GB @ 850/1700/4400Mhz SLI / HDD1: Corsair Force 120GB HDD2: WD Black 1TB / Antec Twelvehundred / Corsair 750W HX / Win7 64Bit SWE

Permalänk
Medlem
Skrivet av megaman1:

I furmark kommer jag upp i typ 86 grader på det översta då det har en del skit runt sig och fläktarna inte riktigt går igenom där. Sen får den väl varm luft från det undre kortet. Det nedre håller ca 70 grader.
I krävande spel runt 75 på det övre och 10-15 mindre på det nedre.
Asus P6T V2 funkar som sagt kanon. Bra avstånd och 16/16.

Med tanke på din överklock är det bra siffror. Jag når 85-88 i furmark på stock clocks i mitt Antec 1200. Klockar jag till 800mhz blir det genast mycket varmare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaspersky 0_o:

Med tanke på din överklock är det bra siffror. Jag når 85-88 i furmark på stock clocks i mitt Antec 1200. Klockar jag till 800mhz blir det genast mycket varmare...

Ofan trodde du hade överklockat som jag.. Det var ingen vidare.. Jag hade typ 65 grader max i början innan jag började leka med korten. Har du blåst bort damm och sånt från fläktar och filter? Känns som kylningen inte funkar riktigt.. Jag kör med fläktarna som dom kom när jag köpte. In fram och ut där bak så det blir riktigt bra luftflöde i chassit och är väldigt sällan någon värme alls i chassit. Blåste för ett tag sen med tryckluft lite lätt och fick bort en massa damm från fläktarna.

Visa signatur

intel i7 920 @ 4000Mhz / Asus P6T Deluxe V2 / Corsair 6GB DDR3 Dominator @ 1600Mhz / 2st Gigabyte 460 GTX 1GB @ 850/1700/4400Mhz SLI / HDD1: Corsair Force 120GB HDD2: WD Black 1TB / Antec Twelvehundred / Corsair 750W HX / Win7 64Bit SWE

Permalänk
Medlem
Skrivet av megaman1:

Ofan trodde du hade överklockat som jag.. Det var ingen vidare.. Jag hade typ 65 grader max i början innan jag började leka med korten. Har du blåst bort damm och sånt från fläktar och filter? Känns som kylningen inte funkar riktigt.. Jag kör med fläktarna som dom kom när jag köpte. In fram och ut där bak så det blir riktigt bra luftflöde i chassit och är väldigt sällan någon värme alls i chassit. Blåste för ett tag sen med tryckluft lite lätt och fick bort en massa damm från fläktarna.

Har inge damm i datorn. Dock så har jag 4 hårddiskar, 3 i den nedersta och 1 i den mellersta. Detta betyder att luften inte kommer så långt från den nedersta fläkten, och den mellersta hårddisken stoppar lite av flödet. Tror dock det är som så att det lägre kortet som hade haft stor nytta av den lägsta fläkten inte får så mycket luft och blir varm, runt 85C, sen p.g.a så blir kort 1 varmare, även om den får bra med luft. Vet inte riktigt hur jag ska lösa det problemet. Möjligtvis sprida ut hårddiskarna över alla 3 burar, men vet inte hur mycket det kommer hjälpa. Ska leka med fläkthastigheterna också, kör på lägsta just nu. Ska kolla om jag kan fixa kablarna lite också där nere, de kan stoppa en del luft.

Permalänk
Medlem

En liten offtopic fråga.
När man överklockar ifrån 675 till 790MHz. Kommer grafikkortet att konstant ligga på 790MHz eller kommer det att klocka ner sig när det inte belastas till t.ex. 200MHz? Mitt 5770 switchar ju emellan 157och 850 MHz beroende på om det belastas eller inte. Detta har jag inte rört klockningen på alls.

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem
Skrivet av arowe17:

En liten offtopic fråga.
När man överklockar ifrån 675 till 790MHz. Kommer grafikkortet att konstant ligga på 790MHz eller kommer det att klocka ner sig när det inte belastas till t.ex. 200MHz? Mitt 5770 switchar ju emellan 157och 850 MHz beroende på om det belastas eller inte. Detta har jag inte rört klockningen på alls.

Den klockar ner sig för att spara ström/låta mindre och vara svalare. Detta gör 460 med. Börjar du dock spela och shit så drar den ju genast upp till max klock. Om du klockar ditt till 790 mhz så kommer den ligga där med - När den belastas.

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Medlem
Skrivet av arowe17:

En liten offtopic fråga.
När man överklockar ifrån 675 till 790MHz. Kommer grafikkortet att konstant ligga på 790MHz eller kommer det att klocka ner sig när det inte belastas till t.ex. 200MHz? Mitt 5770 switchar ju emellan 157och 850 MHz beroende på om det belastas eller inte. Detta har jag inte rört klockningen på alls.

Jepp går ner till 405Mhz i idle.

Visa signatur

intel i7 920 @ 4000Mhz / Asus P6T Deluxe V2 / Corsair 6GB DDR3 Dominator @ 1600Mhz / 2st Gigabyte 460 GTX 1GB @ 850/1700/4400Mhz SLI / HDD1: Corsair Force 120GB HDD2: WD Black 1TB / Antec Twelvehundred / Corsair 750W HX / Win7 64Bit SWE

Permalänk
Antielefant
Skrivet av megaman1:

Jepp går ner till 405Mhz i idle.

Heh, mitt andrakort idlar på 114 MHz

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Heh, mitt andrakort idlar på 114 MHz

Nice. Vad idlar det första på då?

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Antielefant

Beror på om jag har andra skärmen igång eller inte. Just nu med båda igång ligger det på 301 MHz @ 36c enligt Precision.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av megaman1:

Ofan trodde du hade överklockat som jag.. Det var ingen vidare.. Jag hade typ 65 grader max i början innan jag började leka med korten. Har du blåst bort damm och sånt från fläktar och filter? Känns som kylningen inte funkar riktigt.. Jag kör med fläktarna som dom kom när jag köpte. In fram och ut där bak så det blir riktigt bra luftflöde i chassit och är väldigt sällan någon värme alls i chassit. Blåste för ett tag sen med tryckluft lite lätt och fick bort en massa damm från fläktarna.

Ser ut som att du har fått tag i två riktiga körsbär där

Visa signatur

Asus Crosshair IV Formula | AMD Phenom II X6 1090T BE @ 4.2 GHz | Corsair H70 | 8GB Corsair Dominator GT 1600 MHz 7-7-7-20 | Corsair Airflow Pro | Asus 5870 Matrix @ 1050/5200 MHz | Asus Xonar Essence STX | 80GB Corsair Force SSD | Corsair Obsidian 800D | Corsair HX850W | Westone ES5 | Razer Lycosa | Razer DeathAdder |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Heh, mitt andrakort idlar på 114 MHz

Ja kanske går ner lägre.. endast kollat i spel då jag har OSDn uppe och där går den ner till 405 i idle. Men när jag kollar i msi afterburner nu så ser jag att minimum är på 51 Mhz på båda korten så vet inte riktigt vad den ligger på..

Visa signatur

intel i7 920 @ 4000Mhz / Asus P6T Deluxe V2 / Corsair 6GB DDR3 Dominator @ 1600Mhz / 2st Gigabyte 460 GTX 1GB @ 850/1700/4400Mhz SLI / HDD1: Corsair Force 120GB HDD2: WD Black 1TB / Antec Twelvehundred / Corsair 750W HX / Win7 64Bit SWE