GTX 460 vilket märke?

Permalänk
Medlem
Skrivet av megaman1:

Jag hade nog bytt. Räcker med ett corsair 450W räcker fint. Corsair VX 450W 80+ - Inet.se
Den har 1st pci express 6 pins. Du behöver 2st. Men man får en adapter med grafikkortet så man kan koppla in 2st molex --> 1st pci express 6pins så löser det sig galant.

Som skrivet ovan. Kolla så det får plats först! Märkesdatorer är skit att uppgradera. Jag har själv haft en innan och övervägde ett nytt grafiikort. Men det drar på sig så mycket annat så det är nästan alltid inte värt det. Kan va aktuellt att spara till en helt ny dator.

Jag håller med. Dessutom är luftflödet i märkesdatorer ofta undermånligt då det endast är anpassat för de komponenter som sitter i från början. Börjar man byta ut grafikkort etc mot kort som blir varmare är det inte säkert att ventilationen räcker till längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av storsnusaren:

Lite off T

Hur stor skillnad gör 192 vs 256 minnesbuss egentligen??
Det är väl rätt många som inte nyttjar högsta upplösningarna korten kan leverera o då ej behöver 1gb minne eller mer?

NVIDIA?s GeForce GTX 460: The $200 King - AnandTech :: Your Source for Hardware Analysis and News
Kolla tester som visar skillanden mellan dom två modellerna. Skiljer faktiskt en hel del fps mellan dom även i lite lägre upplösningar.

Visa signatur

intel i7 920 @ 4000Mhz / Asus P6T Deluxe V2 / Corsair 6GB DDR3 Dominator @ 1600Mhz / 2st Gigabyte 460 GTX 1GB @ 850/1700/4400Mhz SLI / HDD1: Corsair Force 120GB HDD2: WD Black 1TB / Antec Twelvehundred / Corsair 750W HX / Win7 64Bit SWE

Permalänk
Medlem
Skrivet av r3mpuh:

Japp, nytt nätagg är alltid nice. Grafikkortet får ström via moderkortet(som får ström via kablar från nätagget) dock behöver dagens grafikkort extra strömförsörjning direkt från nätagget, GTX 460 behöver 2st 6pin pci-e kablar. Nätagget på bilden här har det, prisvärt nätagg. Mvh r3mpuh
http://img718.imageshack.us/img718/7530/dmpilll.jpg

Inte rekommenderat, kör hellre på ett nätagg med 2st pci-e kablar från början, t.ex Fractal Designs.

Ser tyvärr inte riktigt vad det är för något
Skulle du kunna skriva det?
Kommer det passa i min dator då?
Mvh karl

Permalänk
Medlem
Skrivet av era909:

Jag håller med. Dessutom är luftflödet i märkesdatorer ofta undermånligt då det endast är anpassat för de komponenter som sitter i från början. Börjar man byta ut grafikkort etc mot kort som blir varmare är det inte säkert att ventilationen räcker till längre.

Fläkten har börjat haverera, så det måste jag antagligen skaffa nytt av !
Finsn det något ställe jag kan gå till föra att kolla så att allt passar ens i min dator?
( jag tycker det verkar som en ganska standard dator modell med jag vet inte)

Permalänk
Medlem
Skrivet av r3mpuh:

Japp, nytt nätagg är alltid nice. Grafikkortet får ström via moderkortet(som får ström via kablar från nätagget) dock behöver dagens grafikkort extra strömförsörjning direkt från nätagget, GTX 460 behöver 2st 6pin pci-e kablar. Nätagget på bilden här har det, prisvärt nätagg. Mvh r3mpuh
http://img718.imageshack.us/img718/7530/dmpilll.jpg

Inte rekommenderat, kör hellre på ett nätagg med 2st pci-e kablar från början, t.ex Fractal Designs.

Varför är inte det rekommenderat? Funkar väl lika bra som 2st pci express direkt? Men visst är fractal ett bra aggregat och är väl smidigt med 2st direkt. Så kör på det. Spelar ingen större roll. ^^

Visa signatur

intel i7 920 @ 4000Mhz / Asus P6T Deluxe V2 / Corsair 6GB DDR3 Dominator @ 1600Mhz / 2st Gigabyte 460 GTX 1GB @ 850/1700/4400Mhz SLI / HDD1: Corsair Force 120GB HDD2: WD Black 1TB / Antec Twelvehundred / Corsair 750W HX / Win7 64Bit SWE

Permalänk
Medlem
Skrivet av empPill:

Ser tyvärr inte riktigt vad det är för något
Skulle du kunna skriva det?
Kommer det passa i min dator då?
Mvh karl

Fractal Design Integra 500W - Inet.se
Detta är det nog. Om det passar så kör på det. Håller med om att det är prisvärt. Och räcker gott och väl till din dator om det nu passar.

Visa signatur

intel i7 920 @ 4000Mhz / Asus P6T Deluxe V2 / Corsair 6GB DDR3 Dominator @ 1600Mhz / 2st Gigabyte 460 GTX 1GB @ 850/1700/4400Mhz SLI / HDD1: Corsair Force 120GB HDD2: WD Black 1TB / Antec Twelvehundred / Corsair 750W HX / Win7 64Bit SWE

Permalänk
Medlem
Skrivet av megaman1:

NVIDIA?s GeForce GTX 460: The $200 King - AnandTech :: Your Source for Hardware Analysis and News
Kolla tester som visar skillanden mellan dom två modellerna. Skiljer faktiskt en hel del fps mellan dom även i lite lägre upplösningar.

Hmm ja just, skiljer på antalet ROPs också. Hade jag helt missat.
tackar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av empPill:

Ser tyvärr inte riktigt vad det är för något
Skulle du kunna skriva det?
Kommer det passa i min dator då?
Mvh karl

Gahahah, ser min bild nu, vafan! xD

Skrivet av megaman1:

Varför är inte det rekommenderat? Funkar väl lika bra som 2st pci express direkt? Men visst är fractal ett bra aggregat och är väl smidigt med 2st direkt. Så kör på det. Spelar ingen större roll. ^^

Jag vet inte helt säkert, har nog något att göra med att strömmen inte blir lika "stabil" eller något sådant? lolz.

Skrivet av megaman1:

Fractal Design Integra 500W - Inet.se
Detta är det nog. Om det passar så kör på det. Håller med om att det är prisvärt. Och räcker gott och väl till din dator om det nu passar.

Jupp, detta nätagg syftade jag på.

Permalänk
Avstängd

Ifall du funderar på att slå till på ett nytt chassi kan jag rekommendera följande:
Yeong Yang 5402 Lunar, ej PSU - Inet.se
Mycket prisvärt.

/r3mpuh

Permalänk
Medlem
Skrivet av megaman1:

Fractal Design Integra 500W - Inet.se
Detta är det nog. Om det passar så kör på det. Håller med om att det är prisvärt. Och räcker gott och väl till din dator om det nu passar.

Tack!
Men det verkar ju som att jag dsm behöver en ny fläkt
Vart kan jag kolla upp allt detta så att det passar?
(grafikkortet är väll inga problem, men fläkten och nätagget behöver jag ju kolla upp!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av r3mpuh:

Ifall du funderar på att slå till på ett nytt chassi kan jag rekommendera följande:
Yeong Yang 5402 Lunar, ej PSU - Inet.se
Mycket prisvärt.

/r3mpuh

Tack tack
Nytt chassi blir det inte utan jag vill bara sätta in ett nytt kort, ny fläkt och tydligen ett nytt nätagg men tack ändå

Permalänk
Avstängd
Skrivet av empPill:

Tack tack
Nytt chassi blir det inte utan jag vill bara sätta in ett nytt kort, ny fläkt och tydligen ett nytt nätagg men tack ändå

Vilken fläkt tänker du byta ut?
Har du kollat vilken som låter illa?

Kan vara processor fläkten, grafikkorts fläkten, nätaggs fläkten, chassi fläkten. Kan även vara hårddisken som ger ifrån sig ljud/vibrationer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av empPill:

Det finns så många olika !
Vilket väljer jag ?
Ute efter ett för 2000-2200 men det verkar ju finnas flera stycken !
Så vilket väljer jag?

Såg din andra tråd nu.. Varför fortsatte du inte diskussionen i den?! :/
Jäkligt meningslöst och skapa en helt ny tråd när ämnet är desamma.
Värt att tänka på till "nästa gång".

Visa signatur

intel i7 920 @ 4000Mhz / Asus P6T Deluxe V2 / Corsair 6GB DDR3 Dominator @ 1600Mhz / 2st Gigabyte 460 GTX 1GB @ 850/1700/4400Mhz SLI / HDD1: Corsair Force 120GB HDD2: WD Black 1TB / Antec Twelvehundred / Corsair 750W HX / Win7 64Bit SWE

Permalänk
Medlem
Skrivet av r3mpuh:

Vilken fläkt tänker du byta ut?
Har du kollat vilken som låter illa?

Kan vara processor fläkten, grafikkorts fläkten, nätaggs fläkten, chassi fläkten. Kan även vara hårddisken som ger ifrån sig ljud/vibrationer.

Jag är inte riktigt säker ... men ibland börjar den bara låta som fan !
Men det lugnar också ner sig efter ett tag !
.... Hur kan jag kolla upp det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av megaman1:

Såg din andra tråd nu.. Varför fortsatte du inte diskussionen i den?! :/
Jäkligt meningslöst och skapa en helt ny tråd när ämnet är desamma.
Värt att tänka på till "nästa gång".

... eller va?
den ena tråden är för att få veta vilket grafikkort jag borde skaffa, medans denna är till för att veta vilket GTX kort eftersom det finns så många olika !
Sedan har det visserligen spårat ut i lite annat ... men jag ber om ursäkt om det är så

Permalänk
Avstängd

Gainward GTX 460 Golden Sample "Goes Like Hell" 1GB

Det är det bästa GTX 460-kortet jag hittat i alla fall och som du ser nedan så är det garanterat det kortet jag rekommenderar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av empPill:

... eller va?
den ena tråden är för att få veta vilket grafikkort jag borde skaffa, medans denna är till för att veta vilket GTX kort eftersom det finns så många olika !
Sedan har det visserligen spårat ut i lite annat ... men jag ber om ursäkt om det är så

Jo men vi har typ svarat på hälften av samma frågor som du fick svar på i den andra + att du enkelt kunde ställa frågan där vilket märke du skulle köpa efter att alla sagt att 460 vore det bästa. Isf kan du ju göra en tråd till vilken fläkt du ska köpa och en till om vilket nätaggregat du ska ha efter att vi svarat på dom här. Iaf, spelar ingen större roll. Blir lite rörigt med många trådar med samma innehåll bara.

Ang. fläkten så är det bara att öppna lådan, belasta datorn med ett spel eller program och lyssna.

Visa signatur

intel i7 920 @ 4000Mhz / Asus P6T Deluxe V2 / Corsair 6GB DDR3 Dominator @ 1600Mhz / 2st Gigabyte 460 GTX 1GB @ 850/1700/4400Mhz SLI / HDD1: Corsair Force 120GB HDD2: WD Black 1TB / Antec Twelvehundred / Corsair 750W HX / Win7 64Bit SWE

Permalänk
Medlem
Skrivet av megaman1:

Jo men vi har typ svarat på hälften av samma frågor som du fick svar på i den andra + att du enkelt kunde ställa frågan där vilket märke du skulle köpa efter att alla sagt att 460 vore det bästa. Isf kan du ju göra en tråd till vilken fläkt du ska köpa och en till om vilket nätaggregat du ska ha efter att vi svarat på dom här. Iaf, spelar ingen större roll. Blir lite rörigt med många trådar med samma innehåll bara.

Ang. fläkten så är det bara att öppna lådan, belasta datorn med ett spel eller program och lyssna.

Okej !
Tack så mycket !

Permalänk
Medlem

När jag har läst olika tester så verkar Asus Gtx460 ligga bra till överlag, speciellt deras "TOP"-variant. Jag tänker då främst på att kortet skall gå tyst och vara välventilerat under belastning. Hur kommer det sig att alla håller på EVGA för SLI ? Det är helt klart bra, men Asus verkar snäppet bättre ? Själv tänkte jag stoppa in GTX460 SLI i ett micro-ATX chassi (In-Win Dragon slayer) så jag är mycket intresserad av att få det svalaste kortet. Jag har också funderat mycket på Zotac eftersom de har en helmantlad lösning, men i testerna så funkar deras kylning i alla fall sämre.

Permalänk
Avstängd

Mitt kort är just nu 30-31 grader i idle och då är det ändå ett fabriksöverklockat kort (GPU: 800MHz Minne: 4000MHz Shader: 1600MHz).

Grymt nöjd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sensuella Sven:

Mitt kort är just nu 30-31 grader i idle och då är det ändå ett fabriksöverklockat kort (GPU: 800MHz Minne: 4000MHz Shader: 1600MHz).

Grymt nöjd.

Spelar väl ingen roll vad du har för temps i idle då den ligger på 51Mhz på core då. Alltså vilande. Har 25 och 29 på mina 2. Är ju inte förrän dom belastas som temperaturerna stiger mer när det är överklockat.

Och definiera "det bästa kortet du sett"? Är det Mhz då eller? Du kan lika gärna köpa standard klocks för 500kr mindre och klocka upp själv. Tar 1 min så går du förbi dom 800Mhz du har på ditt. Så det spelar ingen större roll. Viktigast är ju trots allt temperaturer och ljudnivå på fläkten.

Visa signatur

intel i7 920 @ 4000Mhz / Asus P6T Deluxe V2 / Corsair 6GB DDR3 Dominator @ 1600Mhz / 2st Gigabyte 460 GTX 1GB @ 850/1700/4400Mhz SLI / HDD1: Corsair Force 120GB HDD2: WD Black 1TB / Antec Twelvehundred / Corsair 750W HX / Win7 64Bit SWE

Permalänk
Avstängd
Skrivet av megaman1:

Spelar väl ingen roll vad du har för temps i idle då den ligger på 51Mhz på core då. Alltså vilande. Har 25 och 29 på mina 2. Är ju inte förrän dom belastas som temperaturerna stiger mer när det är överklockat.

Och definiera "det bästa kortet du sett"? Är det Mhz då eller? Du kan lika gärna köpa standard klocks för 500kr mindre och klocka upp själv. Tar 1 min så går du förbi dom 800Mhz du har på ditt. Så det spelar ingen större roll. Viktigast är ju trots allt temperaturer och ljudnivå på fläkten.

Ok. Körde en runda Furmark (Stability Test, Xtreme Burning Mode, 1280x1024 windowed och 4xAA). 74C blev det som mest. Bra för att sitta i ett Mini ITX-chassi. Med "bästa kortet jag hittat" menar jag precis det jag skrev. För mig är det bäst. Därmed inte sagt att Gigabyte-korten skulle vara sämre prestandamässigt. Kortet är i princip tyst, har snygg design och är fysiskt mindre än andra GTX 460, vilket var tre utav anledningarna att jag ville ha det. Sen att det redan är fabriksöverklockat, och klarar av att klockas ännu högre om man så vill, är bara ett plus i mängden. Jag orkar dock inte syssla med grafikkortsöverklockning så de redan höga frekvenserna passar mig bra.

Som sagt, grymt nöjd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sensuella Sven:

Ok. Körde en runda Furmark (Stability Test, Xtreme Burning Mode, 1280x1024 windowed och 4xAA). 74C blev det som mest. Bra för att sitta i ett Mini ITX-chassi. Med "bästa kortet jag hittat" menar jag precis det jag skrev. För mig är det bäst. Därmed inte sagt att Gigabyte-korten skulle vara sämre prestandamässigt. Kortet är i princip tyst, har snygg design och är fysiskt mindre än andra GTX 460, vilket var tre utav anledningarna att jag ville ha det. Sen att det redan är fabriksöverklockat, och klarar av att klockas ännu högre om man så vill, är bara ett plus i mängden. Jag orkar dock inte syssla med grafikkortsöverklockning så de redan höga frekvenserna passar mig bra.

Som sagt, grymt nöjd.

Ok är ju helt ok siffror i ett litet chassi. Ja det är ju lite olika vad man har för krav och så. Tänkte bara att det bästa jag sett, att du faktiskt har testat allihopa. Men jag förstår vad du menar. Huvudsaken är att man själv är nöjd med sitt köp!

Visa signatur

intel i7 920 @ 4000Mhz / Asus P6T Deluxe V2 / Corsair 6GB DDR3 Dominator @ 1600Mhz / 2st Gigabyte 460 GTX 1GB @ 850/1700/4400Mhz SLI / HDD1: Corsair Force 120GB HDD2: WD Black 1TB / Antec Twelvehundred / Corsair 750W HX / Win7 64Bit SWE