Permalänk

Tips på kameraväska?

Hej!

Jag behöver en väska till min systemkamera. Jag vill ha plats med systemkamera med objektivet monterat, ett extra objektiv, blixt, lite minneskort och sladdar. Man behöver inte kunna hänga upp ett litet stativ på det men det är ett plus om det är möjligt. Det gör inget om det är en lite större väska för tre objektiv, det är inte så noga. Jag säger bara vad jag behöver just nu sedan kan det ju komma ett objektiv till och då får man plats med det.

Vilken typ av design föredrar ni på era kameraväskor?

Axel, rygg, eller s.k. sling modell som man kan ha på ryggen men som man svänger runt kroppen för att plocka fram sina prylar utan att behöva ta av sig väskan?

Jag är osäker på det senare, det verkar ganska invecklat.

Den får kosta upp till 1000 kr men inte mer.

Tack på förhand!

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk

Har en Hamaväska. I den får jag plats med min systemare + objektiv, blåsbälg, kompaktare och diverse lull lull...
Kan säkert få i ett par-tre normalzoomare, eller två telen...
Får nog i flera korta makron iaf...

Den kostade mig inte mer än 600:-

Edit: Det är en ryggsäck...

Visa signatur

Acer Aspire 7730G ->| Intel Core 2 Duo T5800 2.0 Ghz | nVidia Geforce 9600 GT 512 Mb | 4 Gb DDR 2 RAM | 320 GB SATA 2 HDD |

Permalänk

Tack för svaret! Tyska Hama gör alltid bra saker, bl.a. olika datortillbehör. Men jag visste inte att de även tillverkar kameraväskor.

Vet du vad det är för modell på väskan?

Var köpte du din?

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem

Själv kör jag med en Lowepro fastpack 250 som jag tycker är helt underbar.
Lowepro FASTPACK 250 svart

Visa signatur

Ryzen 7700x. Msi x670E Tomahawk wifi. RTX 4060 TI.

Permalänk
Skrivet av ElectroGeeza:

Tack för svaret! Tyska Hama gör alltid bra saker, bl.a. olika datortillbehör. Men jag visste inte att de även tillverkar kameraväskor.

Vet du vad det är för modell på väskan?

Var köpte du din?

Det är en Hama...
Vet inte modell, men jag pyntade ~30€ på MediaMarkt i Lübeck, Tyskland.

Den lär gå att få tag på i Sverige också... Ska kolla på Hamas hemsida...

Edit: Här är den: hama.de | 00028899 Hama Rucksack "TrackPack II 190" Kostar visst närmare det dubbla på nätet nu...

Köpte också ett Hamastativ för 30€... hama.de | 00004209 Hama Stativ "Profil Duo II"

Trebensstativ och enbensstativ i ett... Kostar också det dubbla...

Visa signatur

Acer Aspire 7730G ->| Intel Core 2 Duo T5800 2.0 Ghz | nVidia Geforce 9600 GT 512 Mb | 4 Gb DDR 2 RAM | 320 GB SATA 2 HDD |

Permalänk
Medlem

Det är på håret att man får den för 1000kr (fotokungen har den för 995kr, även om de inte verkar ha den i lager i skrivande stund (Kata DPS 3N1-20 sling)), men jag är väldigt nöjd med min Kata 3N1-20. Den är hyfsat kompakt i formatet men man får i en hel del. Jag får i D300 med monterad 17-55/2.8, vidvinkelzoom, makroobjektiv, telezoom och blixt i "huvudfacket". Därtill får det ju plats lite tillbehör så som laddare, trådutlösare, stepringar, mellanring, ett litet objektiv till osv i toppfacket. På sidorna finns två fack för filter eller extra batterier eller... Till det du ska få plats med räcker det med en 3N1-10 som är lite mindre och lite billigare, men mindre att växa i. Du kommer förmodligen märka att man fyller upp väskan snabbare än man tror och du kommer förmodligen märka att du inte vill ha bara en väska utan två. En för hela utrustningen och en för bara kamera med objektiv och lite smågrejer.
Fördelen med 3N1-serien är att man kan bära den både som sling och som ryggsäck. Sling är smidigt för att få fram grejerna, men det är bekvämt att kunna bära som ryggsäck om man går lite längre, särskilt om väskan är fullpackad och man kanske även har hängt ett stativ på (stativfäste finns som tillbehör).
Som komplement till 3N1-20 har jag en Kata DT-211 där jag får plats med D300 med monterad 17-55/2.8, ett litet extra objektiv (vanligen 35/1.8) och blixt. Man kan ju byta blixten eller objektivet mot laddare och lite småkrams åxå, såklart.

Permalänk
Medlem

Jag snor tråden lite halvt

Jag är nu också på jakt efter ny väska, då jag märkt att min (i övrigt helt utmärkta) lowepro nova 160 är lite för liten för att rymma två hus med monterade objektiv. Väskan jag söker får gärna rymma så pass att jag kan ha ett telezoom (typ 70-200/4 åtminstone) monterat på ena huset. Jag har tittat lite på Katas och Lowepros sling-modeller, men jag tycker mig inte se det enkelt beskrivet någonstans egentligen hur mycket de olika väskorna skulle rymma (givetvis är ju normalfallet ett hus, men jag gillar ju att ha min digitala som backup till analogaren ).

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem

Att det inte står i detalj hur mycket väskorna rymmer beror nog på att det finns så många olika objektiv i olika storlek och så.
Det är väl främst en del ryggsäckar och kanske en och annan axelväska som har plats för två hus med monterade objektiv. Min lowepro minitrekker funkar med två hus med monterade objektiv, så länge det inte är riktiga monsterobjektiv, tex. Ett hus med 70-200/4 och ett annat med en normalzoom eller en fast normal eller liknande är inga problem.
Det är möjligt att det finns slingmodeller som klarar det åxå, men jag vågar inte föreslå någon iaf. Kan man tänka sig att ha ena huset utan objektiv monterat så är det ju dock inga större problem.

Permalänk
Medlem

mjo, jag har börjat sålla ner alternativen till ett fåtal som verkar vettiga nu. tack för indatat.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk

Okej, jag har fått förslag på Lowepro Fastpack 250, Hama TrackPack II 190 och Kata DPS 3N1-20 alternativt 3N1-10.

Jag lutar mig mer åt en sling-modell, alternativt en kombinerad sling- och backpackmodell (ryggsäck). Jag har sållat ner alternativen till följande fem väskor.

  • Lowepro Slingshot 202 AW (Sling)

  • Lowepro Fastpack 250 (Sling & Backpack)

  • Kata DPS 3N1-20 (Sling & Backpack)

  • Vanguard UP-Rise 34 (Sling)

  • Tamrac Velocity x8 (Sling)

Kata DPS 3N1 verkar vara lite komplicerad tycker jag. Jag känner att den har för många olika remmar och olika sätt att bära och använda den. Den fungerar t.ex. både för höger- och vänsterhänta. Man kan gömma undan den ena remmen eller ta fram den när man vill använda den som en ryggsäck eller om man är vänsterhänt så tar man fram den remmen. Så det blir många remmar och det finns många olika sätt att konfigurera den väskan.

Kort sagt, så tycker jag om designen hos DPS 3N1-20 och jag tycker om att man kan ta fram kameran så snabbt och enkelt, det är bara att ta tag i handtaget och dra utåt om man ställt in blixtlåsen rätt. Jag tycker mindre om att det finns så många remmar och olika sätt att konfigurera den eftersom det gör den mer komplicerad att använda än andra väskor. Jag tycker inte om att regnskyddet ligger separat i en liten påse, jag hade gärna sett ett integrerat regnskydd som på Lowepro väskor. Remmarna kunde ha varit lite bättre vadderade (de är lite hårdare än vanligt) och gärna lite längre.

Lowepro Slingshot har jag tittat på och den är enklare att använda. Delvist för att den inte kan konfigureras för vänsterhänta och delvist för att den inte kan användas som ryggsäck, så det blir färre remmar att flytta och greja. Blixtlåsen på den glider också bättre på Slingshot 200 än på DPS 3N1-20. Slingshot 200 har ersatts av Slingshot 202.

Lowepro Fastpack kan jag tänka mig bara om jag vill ha en kombinerad sling- och backpackmodell från Lowepro hellre än Kata. Så den är mest tänkt som motvikt till Kata modellen. Men Kata DPS 3N1-20 har snyggare design tycker jag. Denna får dock även plats med en liten bärbar dator vilket är ett plus även om jag personligen inte behöver det i dagsläget.

Vanguard UP-Rise slingmodellen är jag väldigt förtjust i, mycket tack var det den snygga och sportiga designen. Dessutom är den väldigt diskret och skriker inte ut "jag är en kameraväska". Varumärkets namn står i och för sig längst ned med liten vit text. Men den smälter bättre in i omgivningen än andra kameraväskor från kända tillverkare som Lowepro, Kata och Tamrac.

Tamrac Velocity är svårt att få tag på i Sverige då det är få butiker som säljer deras väskor. De är lättare att köpa nätet än i fysiska butiker. Men deras Velocity slingmodell verkar intressant. Jag är lite osäker på storleken men jag tror nog att x8 varianten skulle passa bra.

Jag har slängt ihop några videoklipp på alla fem väskorna.

Lowepro Slingshot
Lowepro SlingShot AW
Lowepro's SlingShot AW: The Next Generation
Lowepro Slingshot 202 Camera Bag at PMA 2010

Lowepro Fastpack
Lowepro Fastpack

Kata DPS 3N1
Kata Bag 3N1 Sling Backpack in London
Kata Tripod holder for 3NI Sling-backpack

Vanguard UP-Rise
Vanguard UP-Rise Series Camera Bags
Vanguard UP-Rise Series Messenger Style Camera Bags

Tamrac Velocity
Tamrac Velocity Series Sling Packs

Så vilken tycker ni är bäst av dessa? Vilken av dessa fem hade ni personligen valt och varför? Kommentera och rösta längst upp i tråden.

Mindre kosmetiska ändringar.
Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem

Jag har ju redan gjort mitt val en gång och det blev 3N1-20. Jag skulle utan att tveka göra samma val igen. Grymt nöjd med den väskan.

Jag tycker att den är smartast och mest flexibel (har inte klämt på dessa Vangard-väskor dock). Fastpack har ju inte remmarna fästade diagonalt, vilket gör att den inte känns lika "självklar" som sling-väska. Den känns inte lika bekväm och säker att "slinga" runt.
Jag kan inte säga att jag tycker att 3N1-serien är komplicerad. Det är två remmar som kan arrangeras för höger eller vänsterhänt sling, som en "vanlig" ryggsäck eller sättas i kors för att då kunna bäras som en ryggsäck, men enkelt kunna knäppa upp ena remmer och slinga fram den.
Normalt använder man (jag iaf) ju den som sling, men det är väldigt bekvämt att ha möjligheten att bära den som ryggsäck när man går en lite längre bit och/eller drar upp tempot på stegen lite.
Att man dessutom bara behöver knäppa upp klickfästet och dra upp locket för att öppna är smidigt, jämfört med att hålla på och fippla med dragedjorna.
Men såntdär är ju, som med så mycket annat, en smaksak.
Att regnskyddet inte är "inbyggt" kan ju vara en nackdel så till vida att det lättare tappas bort, men det är samtidigt lättare att hänga på tork om det inte är fast monterat på väskan. Man kan även hänga det på väskan för att torka när det slutat regna, om man vill.

Mitt andrahandsval var Tamrac Velocity. Det föll dock mycket på att den ökade så mycket i storlek om man skulle kunna få med sig en 70-200/2.8 i den. Då skulle den mer eller mindre bli lika stor som min Lowepro Minitrekker och jag vad då ute efter en väska som var mindre och som vad en sling.

Permalänk

Jag tänkte bara slänga in att det blev en Lowepro Slingshot 202 AW. Jag har vägt in det ni har sagt här men framför allt så tittade jag på mina egna behov, preferenser och smak. Jag måste bara få säga att blixtlåsen är verkligen ett plus på denna väska! Jag fick också veta varför, de använder tydligen någon speciell typ av blixtlås som de kallar för Easy-Glide.

Citat:

In addition to its ergonomic and quick-rotating design, the new SlingShot AW features easy-glide zippers throughout its construction, providing smooth operation and fast access to all of the compartments.

Källa: Lowepro (Press Releases » SlingShot™ AW: The Next Generation)

Det här gör att blixtlåsen flyger fram, utan att fastna i intilliggande material och utan att man behöver dra den tillbaka och sedan fram igen. Det sista jag vill är ett blixtlås som fastnar just när jag ska ta fram kameran för att ta en bild på ett motiv i snabb rörelse, t.ex. en sporthändelse eller liknande. Då vill man verkligen kunna ta fram kameran snabbt och då behöver man en väska som man kan lita på.

Blixtlåsen på de övriga väskorna var inte så mycket sämre egentligen, men i jämförelse med Lowepros Easy-Glide blixtlås så är skillnaden märkbar. De andra väskorna emellan så var det väl lite si så där med blixtlåsen. Nu har det gått några dagar sedan jag köpte min väska men som jag minns det så var blixtlåsen på Vanguard UP-Rise 34 de sämsta i min jämförelse, därefter kom Kata DPS 3N1-20. En av förklaringarna tror jag är i konstruktionen på dessa väskor. Det är mycket material runt omkring tror jag som gör att blixtlåsen inte åker lika bra som på Lowepro Slingshot.

Jag har alltså testat alla de väskor som står i omröstningen ovan. Här är de en gång till.

  • Lowepro Slingshot 202 AW (Sling)

  • Lowepro Fastpack 250 (Sling & Backpack)

  • Kata DPS 3N1-20 (Sling & Backpack)

  • Vanguard UP-Rise 34 (Sling)

  • Tamrac Velocity x8 (Sling)

Jag har testat alla förutom Tamrac väskan eftersom jag inte kunde hitta en enda fysisk butik som sålde dessa. Den finns dock att beställa från webben.

Jag har testat Slingshot 200 AW, vilket är ungefär samma väska som 202 AW med några skillnader. Det ena är att 202 AW har en liten hållare för ett litet stativ, den har en liten extra ficka med dragkedja på sidan längst upp, den har lite större volym i det översta utrymmet så att man får plats med fler saker där, och rengöringsduken är flyttad från långsidan till kortsidan så att den täcker bildskärmen på kameran från sidan istället för från undersidan.

Jag har hittat en Slingshot 102 AW också i en butik, men det är en storlek mindre än 202 AW.

På Media Markt ville de ha ca 699 kr för Slingshot 200 AW och de hade den bara i en Bordeaux röd färg. Det visade sig vara sista exemplaret eftersom de hade haft någon rea på väskorna, så alla andra var slutsålda. De visste heller inget om nya leveranstider. De hade några preliminära leveranstider sa de ena gången, andra gången sa de att det inte skulle komma några fler 200 AW utan att de skulle ersättas med 202 AW.

För Slingshot 202 AW ville de ha exakt 999 kr. Det var för mycket tyckte jag, skillnaderna är inte så radikala på dessa två generationer av egentligen samma väska. Så jag beställde min från Fotokungen för 795 kr tillsammans med ett motljusskydd för 390 kr och fick då fri frakt då det var över 1000 kr totalt. Frakten kostar annars 150 kr, vilket är mycket mer än hos andra fotobutiker på nätet så som Hegethorns (59 kr enhetsfrakt) men å andra sidan har de inte fri frakt oavsett hur mycket man handlar för.

Allt som allt blev det 1185 kr alltså. Så för priset för bara väskan på Media Markt fick jag hos Fotokungen ett motljusskydd på köpet nästan. Leveransen var dessutom snabb, som en oljad blixt, jag vet inte om jag någonsin har sett en så snabb leverans från en webbutik. (Kanske det, men sedan lång tid tillbaka, från Datobutiken.com tror jag.) Jag beställde runt 13:00 en måndag och fick ett SMS om att paketet hade kommit ungefär 15:30 på en tisdag, dvs. dagen därpå. Helt otroligt! De ska jag handla mer av.

Jag kan verkligen rekommendera Lowepro Slingshot 202 AW till alla nybörjare och seriösa amatörer. Jag är mycket nöjd med min. Jag kan även rekommendera att ni köper den hos Fotokungen tack var det deras låga priser och otroligt snabba leveranser. Den väskan står fortfarande på deras startsida, så nog är det en bra väska. Behöver ni en större eller en mindre så finns det också.

Här är en jämförelse av vad det kostar från tre butiker.

Media Markt
Slingshot 202 AW 999 kr
EW-78E 490 kr
Frakt 0 kr
Totalt 1489 kr

Hegethorns
Slingshot 202 AW 850 kr
EW-78E 395 kr
Frakt 59 kr
Totalt 1304 kr

Fotokungen
Slingshot 202 AW 795 kr
EW-78E 390 kr
Frakt 0 kr
Totalt 1185 kr

Motljusskyddet ovan kostar 500 kr från Canon Store och då är det fri frakt på allt oavsett vad man köper och hur mycket. Media Markt ville ha 490 kr för samma produkt. Dessutom hade de inte ens det på lager. De hade alltså varken väskan eller motljusskyddet på lager.

Jag har alltså sparat 185 kr på att handla från Fotokungen istället för Hegethorns, och 304 kr på att handla från Fotokungen istället för Media Markt. Det lönar sig att jämföra priserna. Ta inte mitt ord för det, jämför själva.

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111