Nya lite exklusivare lurar

Permalänk
Medlem

Nya lite exklusivare lurar

Hej!

Har märkt att vänsta elementet i mina Siberia V1 susar lite lätt när man spelar bastung musik. Inget som hörs vid normal lyssning men kan ju bli värre. Och att leva utan lurar går ju inte, så bäst att ta reda på vad man ska köpa när dom väl går sönder.

Har inte så jättebra koll när det gäller lurar, det är faktiskt ett område jag är rätt så grön i. Men jag har funderat på AKG K601, vilken ser ut att vara en trevlig lur. Men innan jag köper kommer jag att försöka provlyssna, iaf se till att dom passar på huvudet. Minns att Siberia V2 inte passade över huvud taget på mitt huvud.

Hade också tänkt att köpa ett ljudkort när jag ändå är i farten. Asus Xonar DX verkar vettigt. Tänker inte köpa ST/STX då jag tänker bygga en hörlursförstärkare själv.

Föredrar halvöppna/öppna lurar. Och komfort är väldigt viktigt (får inte vara sämre än Siberia V1) då jag använder lurarna rätt så många timmar per dag.
Har ni några andra lurar att rekommendera. Kommer bara att använda dom till musik. Eller jo, lite spelljud och någon film ibland men där jag har inga krav alls. Det är musiken som är det enda viktiga.

Ljudkortet kostar ju ca 700kr, så låt oss säga max 1500kr för lurarna. Kan tänka mig att beställa från t.ex. Thomann.de

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk

Finns få halvöppna/öppna i den prisklassen. K601 är sluten och inte speciellt bra lämpad för bastung musik, utan passar väl snarare bäst till akustisk musik och rock. Finns också AKG K272 i den prisklassen. Vet dock inte riktigt skillnaden mellan den och K601. För mer bas finns ju HD595, samt dessa: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=18751 som jag själv kollat in. Verkar vara riktigt trevliga, dock runt 1600kr. Vilken du än väljer egentligen i den prisklassen blir skillnaden enorm mot Siberia Xonar DX blir ett utmärt val som ljudkort.

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk
Medlem

Jasså. Har alltid trott att K601 var halvöppen konstruktion. Att dom är lite lätta i basen är inget problem direkt. Är ju van med mina Siberia V1 och dom ska ju tydligen var klena i basen men dom duger bra åt mig. Antar att K601 lär vara bättre ändå på den punkten, och ofantligt mycket bättre på resten. Lyssnar på väldigt blandad musik, men mest olika slags rock men även lite jazz/blues. Så att lurarna har kraftig bas är inget måste, jag strävar mer efter bra tonalbalans.

Edit: Efter lite googlande så verkar det som att K601 trots allt är en öppen lur.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk

Det var dem visst, my bad. Låter ändå som att K601 kan passa bra då.

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rickard11:

Det var dem visst, my bad. Låter ändå som att K601 kan passa bra då.

Jo, verkar som det. Ska höra med Jooelhoglund. Han satt ju i samma sits som mig. Bara haft Siberia V1 innan sedan bytte han till Xonar DX samt K601

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Rekordmedlem

Akg 272 är slutna, 601 är halvöppna, 701 är mycket bättre än 601, så de så
Jag tycker skillnaden är rätt stor till 701 orna, efter dem så blir det inte så stora skillnader oavsett vad man jämför med, de träffar verkligen helt rätt, pris/prestanda är på topp där. 601 an har klart sämre definition i basen, den låter tjockt och inte så upplöst jämfört mot 701, jag har haft båda och jämfört, och jag behöll 701orna. det finns få lurar som är bättre överhuvudtaget, och definitivt ingen som är i samma prisklass, beyer, sennheiser, grado, ath, o dyl har inget bättre i klassen.
Det som är 701 ans styrka är dessutom i vissas öron dess svaghet, de är neutrala och analytiska, sennheiser är mera varma i klangen och tilltalar på så sätt vissa köpare, men jag vill ha neutralitet. det enda jag tycker 601 är bättre på är att de har ett bättre huvudband utan "kuddarna" som finns på 701 an.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jo, klart att K701 är bättre då den ju är betydligt dyrare också. Men den kostar lite mer än jag är villig att lägga på ett par lurar, tyvärr. Men kanske i framtiden då man har en bättre inkomstkälla.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Rekordmedlem

Betydligt dyrare är väl att ta i, den är lite dyrare, men väl värd den lilla mellanskillnaden.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Betydligt dyrare är väl att ta i, den är lite dyrare, men väl värd den lilla mellanskillnaden.

Även om man bara haft ett par Siberia V1 innan? Jag har ju hört mycket hi-fi (anläggningar för miljontals kronor) så jag vet ju hur det kan låta. Men lurar är jag inte så imponerade av faktiskt, även fast jag hört lurar för några tusentals kronor. Du tror inte att det räcker gott och väl med K601 då?

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Rekordmedlem

Jag tror du kommer att gilla 701an mera, lyssna på dem och jämför, prova gärna beyer o sennheiser också, de har lite olika karaktärer , men jag håller 701 som neutralast och oerhört prisvärd.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Vet du något ställe som har AKG, Sennheiser och Beyerdynamic? Är väl begränsad till Sundsvall i stort sett :S

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Rekordmedlem

Njä, jag har bott däruppe när jag var liten men nu hittar jag inget där, men jag hittade ett par beg 601 or på hifimagasinet åt dig http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=8300

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Rekordmedlem

Jag kan tänka mig att de kan finnas i Östersund också, ljämtljud har rätt leverantörer, det finns kanske någon här på forumet att fråga, annars kan jag rekomendera www.faktiskt.se för hifidiskussioner, där finns det östersundare.
Det finns ett par k 1000 också på hifimagasinet http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=6363 de är trevliga , har ett par såna som finlurar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

hmm, om man får sticka ut lite med en sluten lur så kan du åka till hifiklubben och lyssna på denon ah-d1100. jag har bara föregångaren, men de var bra i mina öron och de ligger i din prisklass.

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Medlem

Tack, ska kolla på Jämtljud. Skulle kunna ta tåget dit upp någon dag i värsta fall.

Vill inte ha någon av denonlurarna då jag provat dom och dom sitter inte så skönt på mitt huvud.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Lite under budget, men ett par K242 HD för ganska precis en lax(med studentrabatt) måste vara ett vettigt alternativ.

http://www.dustinhome.se/pd_5010186491.aspx?

Permalänk
Medlem

Lista på lurar
AKG K242 HD
AKG K240 MK II
AKG K601
Sennheiser HD595

Och av dessa så föredrar jag nog AKG-lurarna. Gillar verkligen designen på dom, sitter ju otroligt bra på huvudet tack vare det där bandet som går över huvudet. Jag menar, du kan skaka huvudet tills du bryter nacken utan att lurarna ramlar av. Och stora "kåpor" runt öronen är också trevligt.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Beställ ett par Sennheiser HD380 Pro, sjukigt billiga nu och riktigt riktigt bra.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Hedersmedlem

De billiga AKG-lurarna kan låta ganska torrt och trist imho och det finns roligare för pengarna.

Som 2000+ skriver är HD380 riktigt fina och du har Creatives Aurvana som är lovordade på internet, det är samma lur som Low-fi klubben säljer som Denon för 1500kr.

Läs in dig lite på Aurvana och låt dig inte luras av pris eller märke.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av 2000+:

Beställ ett par Sennheiser HD380 Pro, sjukigt billiga nu och riktigt riktigt bra.

Dock slutna lurar vilket trådskaparen tydligen inte villa ha.
Annars håller jag med om att de är bra. Har ett par på huvudet just nu.
När jag jagade lurar för ett par månader sedan vann de över ett par AKG och Dennon som jag provat på lite olika ställen. Dels för att de satt bättre och sen tyckte jag att de lät bäst utan att kosta skjortan. Fast jag var iof på jakt efter ju ett par slutna lurar eftersom jag 1, inte vill blir störd, 2, inte vill störa och 3 inte ha hörlursljud i mikrofonen när jag spelar in.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

HD380 pro såg inte direkt sköna ut. Dessutom vill jag upp några hundralappar till i pris. Och Aurvana ligger väl mer på örat än runt det?

Men jag ska försöka lyssna på AKG-lurarna någonstans för att höra hur dom låter.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Ala_95:

HD380 pro såg inte direkt sköna ut. Dessutom vill jag upp några hundralappar till i pris. Och Aurvana ligger väl mer på örat än runt det?

Men jag ska försöka lyssna på AKG-lurarna någonstans för att höra hur dom låter.

Jag tycker att det är betydligt bekvämare än de AKG jag testade men det där med hur de sitter på huvudet är högst personligt och är väldigt svårt att säga något om utan att själv testa. Det som är bekvämt för mig kan vara obekvämt för dig och tvärt om. Jag testade även ett par Sure när jag var ute och jagade och för mig vann 380 Pro över ett par Sure för 1800 kr. Har även testat Denon D1000 som jag inte alls blev imponerad av.

Konstigt resonemang det där med att de är för billiga...

Edit: såg nu att musikbörsen hade sänkt priset till typ 1000 kr. Surt eftersom jag betalade 1600 kr i december.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

Säger bara Razer Carcharias eller Razer Megalodon dom e hur sköna som helst och svin bra ljud och vill du inte ha surround så taru carcharias

Visa signatur

Dator: Fractal Design R3 | Asus P67 Sabertooth | Intel i5 2500k 3.3ghz | Cooler Master EVO 212 | Corsair Force 120GB | Samsung Spinpoint F3 1TB | G.Skill Ripjaws 8gb 1600mhz | Corsair HX 750w | Gainward GeForce GTX 570 "Phantom"
Tillbehör: Mionix Naos 8200 | Mionix Zibal 60 | Mionix Sargas 900 | Sennheiser G4ME One | Harman/Kardon Soundsticks II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gangst3r:

Säger bara Razer Carcharias eller Razer Megalodon dom e hur sköna som helst och svin bra ljud och vill du inte ha surround så taru carcharias

Jag är inte ute efter gaminglurar. Och vad jag har läst så ska razers lurar vara skit.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gangst3r:

Säger bara Razer Carcharias eller Razer Megalodon dom e hur sköna som helst och svin bra ljud och vill du inte ha surround så taru carcharias

Tror inte han är ute efter ett par p12 lurar anpassade för s.k. "gaming".

Visa signatur

Define R3 Arctic White, Asus Z97-AR, i5 4690K, CM 212, 16 GB DDR3 RAM, Asus Radeon R9 290X DCUII, Samsung 840 250GB, 840 Pro 512 GB, EVGA Supernova G2 750 W, Windows 10 Pro, O2+ODAC

Permalänk

Ok men iallafall carcharias e äckligt bra ljud i

Visa signatur

Dator: Fractal Design R3 | Asus P67 Sabertooth | Intel i5 2500k 3.3ghz | Cooler Master EVO 212 | Corsair Force 120GB | Samsung Spinpoint F3 1TB | G.Skill Ripjaws 8gb 1600mhz | Corsair HX 750w | Gainward GeForce GTX 570 "Phantom"
Tillbehör: Mionix Naos 8200 | Mionix Zibal 60 | Mionix Sargas 900 | Sennheiser G4ME One | Harman/Kardon Soundsticks II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gangst3r:

Ok men iallafall carcharias e äckligt bra ljud i

För att du inte hört bättre. Åk på hifi mässan i stockholm nästa vinter (brukar väl vara tidigt i februari?) så ska du se att du ändrat uppfattning

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Avstängd

Har ett par sh hd 595 och ljudet är grymt, men om du ska ha gamingheadet så kör på sh hd 360

Permalänk
Medlem

Några utav de märken jag skulle letat lurar bland:
Ultrasones billigare modeller i hfi serien
AKG
Beyerdynamic
Grado
Sennheiser

All skit som Razer elle liknande kan du glömma om du vill ha bra ljud.
EDIT: Som du redan verkar veta

Permalänk
Medlem

Jo, kommer aldrig köpa mig en gaminglur.

Nackdelen med Grado är ju att deras lurar ligger som på örat, och inte runt som AKG gör.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare