Permalänk
Medlem

Datorn stänger av sig utanför BIOS

Jag har en dator om jag byggde ihop 2006 (komponenter enl. signatur nedan) och som har funkat förträffligt sedan dess, tills för ett tag sedan. Det började med att den plötsligt stängde av sig en gång, och fortsatte sedan göra det i samband med alla felsökningar jag gjorde, längden på perioderna som den var igång var närmast godtycklig. Den klarar av att starta ordentligt, och jag kan vara inne i BIOS och jiddra hur mycket jag vill, men så fort den ska starta upp operativsystemet slocknar den.

Jag tänker själv att det är nätagget som krånglar, men har någon något annat förslag? Jag har inga större avvikelser på 3.3v/5v/12v vilket jag kanske borde ha om nätagget krånglar, men om det var moderkortet borde väl ingenting funka? Jag har testat att flytta runt minnesmodulerna utan att det gjort någon skillnad. Temperaturen på processorn är stabil vid typ 30 grader och som sagt har datorn funkar utan problem i flera år.

Så, förslag mottages tacksamt innan jag skaffar mig ett nytt nätagg!

Visa signatur

Fractal Design Arc m. Corsair CMPSU-850AX 850W | Asus P8Z68-V Pro | Intel Core i7 2600K | Noctua NH-D14 | 16Gb Corsair XMS3 DDR3 PC12800/1600MHz | Intel 510 SSD 120GB | Samsung EcoGreen F4 HD204UI 32MB 2TB | Asus GeForce ENGTX580 DCII/2DIS/1536MD5 1536MB

Permalänk
Medlem

Testa att installera om Windows. Låna/köp en hårddisk att testa det på om du är lat men koppla ur alla gamla diskar. Tror jag läste i andra trådar att det kunde bli någon Windows konflikt så att det stängdes av.

Sen kan du spendera pengar på annat. Extra lagring för backup och tester har du alltid nytta av.

Permalänk

Jag hade liknande problem för några månader sedan, och det visade sig vara processorn som strulade. Tror faktiskt också det var en AM2 men en 5600+.
Det slutade med att jag bytte för moderkortet den satt på kunde jag inte ändra nåra spänningar på, men om du kan det, testa att höja vcore några snäpp

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Testa att installera om Windows. Låna/köp en hårddisk att testa det på om du är lat men koppla ur alla gamla diskar. Tror jag läste i andra trådar att det kunde bli någon Windows konflikt så att det stängdes av.

Sen kan du spendera pengar på annat. Extra lagring för backup och tester har du alltid nytta av.

Jag har bytt ut hårddisken mot en helt ny, men windows-skivan hinner bara varrva upp innan datorn slocknar igen. Jag har hur som helst tänkt bygga en ny dator i höst, så nytt nätaggregat/ny hdd blir som du säger en tidig investering inför det datorbygget.

Skrivet av Melvin132:

Jag hade liknande problem för några månader sedan, och det visade sig vara processorn som strulade. Tror faktiskt också det var en AM2 men en 5600+.
Det slutade med att jag bytte för moderkortet den satt på kunde jag inte ändra nåra spänningar på, men om du kan det, testa att höja vcore några snäpp

Hm, intressant, ska kolla upp och testa det!

Visa signatur

Fractal Design Arc m. Corsair CMPSU-850AX 850W | Asus P8Z68-V Pro | Intel Core i7 2600K | Noctua NH-D14 | 16Gb Corsair XMS3 DDR3 PC12800/1600MHz | Intel 510 SSD 120GB | Samsung EcoGreen F4 HD204UI 32MB 2TB | Asus GeForce ENGTX580 DCII/2DIS/1536MD5 1536MB

Permalänk
Medlem

Tack Melvin132, jag fick höja Vcore till 1.5V men nu slocknar den inte längre! Man kan ju fortfarande fråga sig varför den plötsligt behöver högre spänning, men om den kan hålla ihop tills hösten så klagar jag inte.
Dock dök ett nytt problem upp då win7-installationen vägrar komma igång. Misstänker att något har drabbat den gamla dvd-brännaren, men det är nog ett problem för ett annat forum.

Än en gång, stort tack till Melvin132!

Visa signatur

Fractal Design Arc m. Corsair CMPSU-850AX 850W | Asus P8Z68-V Pro | Intel Core i7 2600K | Noctua NH-D14 | 16Gb Corsair XMS3 DDR3 PC12800/1600MHz | Intel 510 SSD 120GB | Samsung EcoGreen F4 HD204UI 32MB 2TB | Asus GeForce ENGTX580 DCII/2DIS/1536MD5 1536MB

Permalänk
Medlem

Det varade inte länge tyvärr, jag hann börja konfigurera win7-installationen innan den dog igen. Testade att höja vcore lite till också med samma resultat men ger nu upp innan allt i datorn dör för gott. Får se om jag hittar någon ny am2-processor att trycka in där, annars väntar jag till hösten på ett tyngre datorinköp.

Tack för att ni tog er tid i alla fall, både Melvin132 och panpo98 såklart!

Visa signatur

Fractal Design Arc m. Corsair CMPSU-850AX 850W | Asus P8Z68-V Pro | Intel Core i7 2600K | Noctua NH-D14 | 16Gb Corsair XMS3 DDR3 PC12800/1600MHz | Intel 510 SSD 120GB | Samsung EcoGreen F4 HD204UI 32MB 2TB | Asus GeForce ENGTX580 DCII/2DIS/1536MD5 1536MB