Inledning

Säga vad man vill om hur PC-spelandet mår 2024, men ett område som verkar blomstra är marknaden för spelinriktade skärmar. En av de stora aktörerna inom detta område är välkända AOC, som med en tydligt budgetinriktad profil brukar släppa prisvärda modeller. Skärmen jag tillfälligt har är precis en sådan variant, nämligen AOC Agon Q27G4X.

AOC_AGON_27G4X_logo2.jpg

Det är en 27-tums skärm med en rak IPS-panel i QHD-upplösning och uppdaterar i relativt snabba 180 Hz. En imponerande färgrymd samt certifiering för VESA Display HDR 400 och låga fördröjningar i form av 1 ms GtG låter lovande, men har vi inte sett detta tidigare?

Hur modellen presterar och om den är något för dig, får du bara veta om du läser vidare där jag belyser allt som är intressant och mindre intressant med modellen.

Välkommen till SweClockers testpiloter!

Dinoman_fejs.jpg

SweClockers testpiloter är recensioner av och för medlemmarna. Erfarna datorentusiaster från forumet får tillfälle att på egen hand provköra de senaste produkterna i datorvärlden. Trevlig läsning och glöm för all del inte att kommentera!

Testpilot: Daniel Ördén

  • Användarnamn: @Dinoman

  • Registrerad: 2004

  • Plats: Älmhult

Daniel är en datorentusiast som byggde sin första dator när han var 14 år gammal för sommarjobbspengarna. I det bygget var en AMD Thunderbird 1400 central, han lyckades överklocka den med hjälp av alla duktiga människor på Sweclockers Forum! Därmed började resan.

Han har hängt med Sweclockers genom åren mer eller mindre aktiv men alltid närvarande och sedan ett antal år tillbaka så är han numera Testpilot som han anser vara en stor ära och ett kul äventyr.

I övrigt arbetar han som produktägare och ansvarar för ett antal interna IT-lösningar på ett multi-nationellt svenskt möbelföretag. Ni finner honom främst i forumet.

Läs mer om SweClockers testpiloter

Sponsrat innehåll: Testpilot

agon-by-aoc2.PNG

SweClockers testpiloter är medlemmar som på egen hand testar nya produkter i datorvärlden. Denna testpilot arrangeras av SweClockers på uppdrag av AOC som betalar för publiceringen. Uppdragsgivaren har inget inflytande över innehållet och testpiloten är helt fri att dra egna slutsatser.

Specifikationer

Egenskap

Värde

Bildskärmsstorlek

27 tum

Panelteknik

IPS

Upplösning

2 560 × 1 440 pixlar

Bildskärmsformat

16:9

Välvd

Nej

Färgdjup

10-bit (8-bit per subpixel med halvtonsteknik)

HDR

VESA DisplayHDR 400

Responstid

1 ms (GtG)

Max. uppdateringsfrekvens

180 Hz

Bakgrundsbelysning

WLED

Kontrastförhållande (statiskt)

1000:1

Ljusstyrka (typisk)

450 cd/m²

Pixelstorlek

0,233 mm

Pixeltäthet

109 PPI

Adaptiv Synkronisering

FreeSync Premium, G-Sync Compatible

VRR-uppdateringsintervall

HDMI 2.0 (48-144 Hz), DisplayPort 1.4 (48-180 Hz)

Anslutningar

1 × DisplayPort 1.4
2 × HDMI 2.0
1 × hörlursanslutning 3,5 mm (ut)

Högtalare

Nej

VESA-fäste

Ja, 100 × 100 mm

Pris vid publicering

Cirka 3 200 kronor

Ger jag mig på en sammanfattning av de tekniska egenskaperna på AOC Q27G4X så är det en 27-tums skärm med IPS-teknik, och den har en uppdateringsfrekvens på 180 Hz. Eftersom det är en IPS-panel har den en bakgrundsbelysning av LED-typ, vilket ger ett kontrastförhållande på 1000:1 och en maximal ljusstyrka på 450 cd/m².

Adaptiv synkronisering stöds genom både FreeSync Premium och G-Sync Compatible. När det gäller anslutningar finns det en DisplayPort 1.4 och två HDMI 2.0, samt ett 3,5 mm hörlursuttag.

AOC_AGON_27G4X_inputs.jpg

Det är sparsamt med anslutningar

På anslutningsfronten är det tydligt att AOC har snålat rejält då det saknas USB-hubb och KVM-funktionalitet. Det finns inte heller någon USB-C med Power Delivery eller liknande, vilket tyder på att produktivitet och hemarbete inte har varit i fokus.

Den som inte är insatt bör vara försiktig med hur speldatorn ansluts eftersom HDMI-kontakterna inte klarar panelens fulla kapacitet på 180 Hz, utan bara 144 Hz. Jag önskar att tillverkarna slutar med denna förvirring. Det finns inga bra anledningar, förutom girighet, till att inte ha stöd för full bandbredd över HDMI, det vill säga 48 Gb per sekund.

Sammanfattningsvis är det här ännu en 27-tumsskärm på marknaden. Liknande modeller med en uppdateringsfrekvens på 165 Hz har funnits i många år nu, och det AOC erbjuder här är inte särskilt nytt. Tyvärr är priset också ganska högt med 3 200 kr vid skrivande tillfälle.

Design och funktion

Om jag vänder mitt fokus till designen så är det enkel och avskalad design helt i svart. Borta är de röda "racinglinjerna" som jag har vant mig vid i AOCs stil för de skärmar som är inriktade på spel. Det finns inga lysande logotyper eller RGB-ljus någonstans, mycket minimalistiskt. På både gott och ont.

Det är lite motsägelsefullt för mig att säga detta, men eftersom det är en spelmonitor i budgetsegmentet tror jag att en och annan ung person skulle vara intresserad av denna monitor, och i det segmentet tror jag att RGB-belysning hade varit populärt, så det är lite konstigt att det saknas. Troligen är det en kostnadsbesparing från tillverkarens sida, och klokt nog har de fokuserat på det som verkligen gör skillnad, vilket jag som medelålders person uppskattar, men jag undrar om jag är rätt målgrupp för segmentet.

AOC_AGON_27G4X_hero_shot.jpg

Från framsidan är Q27G4X väldigt minimalistisk. En svart ram längst ner kompletteras av tunna ramar runtomkring. När den är avstängd ser skärmen ut att ha väldigt smala kanter, men som jag har lärt mig är det en optisk illusion då det finns fem millimeter svarta kanter längs sidorna och överkanten.

AOC_AGON_27G4X_OSD_back.jpg

Baksidan är, som jag nämnde tidigare, mycket enkel. Lite avvikande vinklar hit och dit för att skapa lite intresse, men i stort sett är det bara ett stort plaststycke som känns väldigt billigt. Det som är nytt för mig är stativet, som har förändrats jämfört med tidigare modeller jag har testat. Nu är det inte längre en V-form, utan mer som en hexagon.

AOC_AGON_27G4X_stand.jpg
AOC_AGON_27G4X_hinge.jpg

Stativet är mycket stabilt och erbjuder de inställningar som jag förväntar mig, oavsett prisklass. Det går att höja, sänka, vrida och luta samt rotera 90 grader om det behövs. Om dessa generösa möjligheter inte räcker så finns det även stöd för VESA-fäste om man vill använda ett eget stativ.

Bildegenskaper

AOC Q27G4X berättar om sin färgskala som ska klara av hela 90% av DCI-P3 och minst 100% av sRGB. Det återstår att se hur den håller sig, jag körde en återställning i OSD och körde precis som den kommer direkt från fabriken. Utrustning som jag använder är min Colorimeter från Datacolor kallad SpyderX.

Skärmanalys - Okalibrerad

Inställning

Ljusstyrka

Svärta

Kontrastförhållande

Vitpunkt

0 procent

73,2 cd/m²

0,07 cd/m²

1010 :1

6 100 K

25 procent

143,7 cd/m²

0,13 cd/m²

1 100 : 1

6 200 K

50 procent

210,6 cd/m²

0,17 cd/m²

1 210 : 1

6 300 K

75 procent

278,3 cd/m²

0,23 cd/m²

1 200 : 1

6 400 K

100 %

368,8 cd/m²

0,31 cd/m²

1 210: 1

6 500 K

När det gäller färgskalan levererar den vad som utlovats, 92% av DCI-P3, 82% av Adobe RGB och 100% sRGB är klart godkänt och i linje med marknadsföringsmaterialet. Vad som inte riktigt lever upp till förväntningarna är ljusstyrkan, som inte når upp till sina 450 cd/m², då den maximala ljusstyrkan jag kunde mäta var cirka 370 cd/m². Jag misstänker att AOC är lite oklara här och syftar till förmågan vid HDR-läge och inte SDR-läge.

Eftersom panelen har en ganska bred färgrymd på sina 90% av DCI-P3 så är det ingen överraskning att den inte är särskilt färgkorrekt mot sRGB.

AOC_AGON_27G4X_native_colour_check.jpg

Oförändrat direkt från låda

AOC_AGON_27G4X_sRGB_colour_check.jpg

sRGB-läge påslaget i OSD

AOC_AGON_27G4X_calibrated_colour_check.jpg

Kalibrerat med ICC-profil

En trend bland bildskärmar på senare år är att ha ett sRGB-läge, där bildskärmen begränsar sin färgskala för att passa inom sRGB. Jag körde ett snabbt test för att verifiera om detta fungerar som det ska.

Det inbyggda sRGB-läget verkar fungera som det ska, om än lite för bra. Skärmen har en hårdvarubaserad färgbegränsningsfunktion som gör vad den ska, vilket vi kan se av det faktum att färgskalan krymper dramatiskt till 91% av sRGB och ynka 70% av DCI-P3. Gammavärdet hamnar dock närmare 2.0 än 2.2, men färgtemperaturen hamnar relativt nära 6 500 K som förväntat. Skärmen presterar tyvärr inte tillräckligt bra när det gäller att återge färger enligt sRGB-standarden men ligger nära ett godkänt resultat. För den oerfarne användaren är det tillräckligt nära, men inget för den som vill ha exakta färgresultat för foto, film eller tryck.

Skärmanalys - kalibrerad

Inställning

Ljusstyrka

Svärta

Kontrastförhållande

Vitpunkt

0 procent

77,1 cd/m²

0,09 cd/m²

860 : 1

6 300 K

25 procent

155,7 cd/m²

0,14 cd/m²

1 140 : 1

6 500 K

50 procent

231,6 cd/m²

0,20 cd/m²

1 180 : 1

6 500 K

75 procent

307,6 cd/m²

0,26 cd/m²

1 190 : 1

6 600 K

100 procent

407,3 cd/m²

0,33 cd/m²

1 220 : 1

6 700 K

Kalibrerat med min SpyderX så går det att få till ett mycket färgkorrekt resultat och både gamma och färgtemperatur hamnar rätt. Det kräver dock att man använder den inbyggda RGB-kontrollen och sänker ner blått en del. Gamma-inställningen behövde lustigt nog sättas till 2.4 i OSD för att hamna rätt runt 2,2.

När skärmen är kalibrerad hamnar vitpunkten rätt mellan 25% och 50%, vilket är logiskt då jag ställer reglaget för ljusstyrka på 40% för att nå cirka 200 cd/m², vilket är rekommendationen från min SpyderX baserat på ljuset i rummet. Vanligtvis brukar jag ställa in för 180 cd/m², men jag gick på rekommendationen i detta fall.

När skärmen är kalibrerad så ökar färgskalan marginellt över hela spektrat, men det är knappast något att skriva hem om. Med tanke på prisnivån så är detta dock godkänt med beröm.

Kontrastförhållandena ökar också, men det beror främst på att ljusstyrkan ökar något. Vid maximal ljusstyrka mäter jag strax över 400 cd/m², vilket fortfarande är en bit från de 450 cd/m² som utlovats i marknadsföringen. IPS-tekniken är känd för att ha en så kallad "glödeffekt" vid mörka nyanser, och det syns i mätningarna. Vid full ljusstyrka blöder det kraftigt i svarta toner, där 0,33 cd/m² uppmäts. Det kan verka oviktigt, men i ett mörkt rum är det mycket påtagligt.

När HDR är aktiverat försämras bildkvaliteten avsevärt, delvis på grund av att färgskalan minskar markant från 90% DCI-P3 till 73%. Dessutom hamnar svärta runt 0,38 cd/m², vilket är mycket dåligt. Jag kan bara anta att detta görs för att nå de 400 cd/m² som krävs för HDR 400-certifieringen. Resultatet är att bilden blir mycket blek. Undvik.

On-screen display (OSD)

AOC_AGON_27G4X_OSD.jpg

När det gäller den inbyggda menyn för skärminställningar så är det lite gott och blandat. Först och främst är det en lättnad att se att menysystemet är markant förbättrat jämfört med tidigare. Jag har testat en och annan AOC-skärm genom åren, och deras gamla menysystem var inte särskilt bra.

Glädjande nog har AOC äntligen valt att gå in i 2020-talet med ett modernt och logiskt menysystem där informationen är ordentligt arrangerad och det är lätt att hitta funktionerna. Stort plus.

AOC_AGON_27G4X_OSD_stupid.jpg

Vansinnig design, vem i rätt sinnes tillstånd tyckte att "gå vidare"-knappen och strömknappen skulle ligga bredvid varandra?

Tyvärr har man valt att behålla sin dåliga knappstyrning, som består av fem knappar längst ned på skärmen med knappt synliga symboler i chassit. Det mest oförlåtliga med denna design är hur man valt att placera huvudknappen för att välja sig vidare in i menyn precis bredvid strömknappen. Så när jag sitter och justerar inställningar i menyn trycker jag ständigt fel och stänger av skärmen. Oerhört irriterande och en så dum design att jag ibland velat slänga skärmen ut genom fönstret.

Som tur är är man sällan i menysystemet när allt väl är inställt, men eftersom de också har ett antal inbyggda funktioner såsom hårkorsfunktion med mera så är tanken från AOC:s sida att användaren ska vara inne och justera i deras förvirrande knappstyrningssystem - varför inte bara köra på ett joystick-system som alla andra förnuftiga tillverkare och lägga ner detta föråldrade knappsystem?

Spelupplevelse

AOC Q27G4X ger en mjuk spelupplevelse, och 180 Hz är mer än tillräckligt för den mångsidiga spelaren som inte bara fokuserar på esport och FPS-spel. Eftersom det handlar om en LCD-panel med bakgrundsbelysning finns det en märkbar fördröjning när innehållet uppdateras på skärmen. Det är viktigt att komma ihåg att spelupplevelsen är subjektiv och varierar beroende på dina tidigare erfarenheter, ålder och synförmåga, vilket påverkar hur tydligt eftersläpseffekten uppfattas.

Kort om uppdateringsfrekvens och responstid

Uppdateringsfrekvens (Hz) visar hur ofta bilden på skärmen uppdateras per sekund. Högre Hz ger en jämnare bild och är bättre för spel med snabba rörelser. Responstid (ms) anger hur lång tid det tar för en pixel på skärmen att ändra färg. Lägre ms innebär snabbare respons och mindre "ghosting" i spel. Tillverkare brukar ange responstiden i GtG (Gray-to-gray), vilket visar tiden det tar för en pixel att ändra färg från en grå nyans till en annan närliggande grå nyans.

Det finns generellt stor skillnad i hur snabbt en LCD-baserad skärm kan ändra nyans beroende på start- och slutläget. Att ändra från en gråton till en annan går snabbast, medan övergången från helt svart till helt vit tar längre tid. Responstid är därför relativt och det går inte att säga att en bildskärm har en 1 ms responstid, eftersom det beror på vad som mäts.

För att minska eftersläpseffekten har AOC implementerat både eftersläpsreducering, som de kallar "Overdrive", och Black Frame Insertion-teknik, som de kallar "Motion Blur Reduction" (MBR).

AOC_AGON_27G4X_OSD_overdrive.jpg

Deras "Overdrive" har fyra lägen: Off, Weak, Medium och Strong. MBR kan justeras från 0 till 20, vilket ger en steglös kontroll över effekten.

När det gäller "Overdrive" tycker jag att både Weak och Medium presterar bra med minimalt med "ghosting". Strong ger dock en del "ghosting" runt ljusa objekt mot en mörk bakgrund, och detta kan vara mer eller mindre märkbart beroende på hur snabbt objekten rör sig. Generellt sett ger en lägre FPS mer "ghosting" än en högre FPS. Utan aktiverat läge blir det ganska smetigt vid höga FPS, och min rekommendation är att använda antingen Weak" eller Medium beroende på grafikkortets förmåga att leverera bilder per sekund.

Genom att kombinera "Overdrive" med MBR får skärmen mycket snabb respons, vilket förbättrar spelupplevelsen. Jag rekommenderar antingen att använda MBR fullt ut eller att inte använda det alls. Det är värt att komma ihåg att BFI-tekniker kan orsaka huvudvärk eller andra biverkningar eftersom skärmen blinkar snabbt när svarta bildrutor infogas med olika intervall beroende på inställningen.

En annan nackdel med MBR är att ljusstyrkan minskar eftersom svarta bildrutor läggs till. AOC Q27G4X försöker dock motverka denna effekt genom att dynamiskt justera ljusstyrkan för att upprätthålla en jämn nivå. Detta fungerar dock inte vid maximal ljusstyrka. Det är värt att komma ihåg, även om jag anser att bildskärmen är tillräckligt ljus för de flesta situationer.

AOC_AGON_27G4X_OSD_MBR-SYNC.jpg

Denna skärm har också MBR-sync, vilket gör att tekniken kan användas tillsammans med variabel uppdateringsfrekvens som Freesync och G-Sync. Det är positivt, men det är viktigt att vara medveten om grafikkortets FPS, eftersom blinkningen kan bli mer märkbar vid låga FPS jämfört med höga FPS.

AOC_AGON_27G4X_Helldivers2.jpg

Jag har testat många olika genrer och spel på denna skärm, inklusive Crusader Kings III och Helldivers 2. Med sin 27-tums storlek och QHD-upplösning anses den vara idealisk för många år 2024, och den utmärkta färgåtergivningen ger en levande och kontrastrik upplevelse. En uppdateringsfrekvens på 180 Hz och de omfattande alternativen för eftersläpsreducering gör att eftersläpen är minimala.

Eftersom det är en LCD IPS-panel finns dock nackdelar såsom en märkbar IPS-glow och att svart ibland upplevs som mörkgrå, särskilt för dem som är vana vid OLED-paneler. Det uppmätta kontrastförhållandet är inte heller imponerande, men subjektivt sett har jag inget att klaga på då skärmen ger en mycket trevlig bild.

Slutsats

AOC Q27G4X är en spelskärm som levererar med sina prestanda och funktioner - en uppdateringsfrekvens på 180 Hz och med avancerade eftersläpsreduceringsfunktioner som Overdrive och Motion Blur Reduction, erbjuder den en smidig och responsiv spelupplevelse.

AOC_AGON_27G4X_gaming_logo2.jpg

Skärmen har en användbar OSD (On-Screen Display) som ger ett brett utbud av inställningar, även om knapparna för att navigera genom menyn lämnar en hel del övrigt att önska. Dessutom är skärmen utrustad med MBR-sync, vilket möjliggör användning av variabel uppdateringsfrekvens i kombination med eftersläpsreduceringsfunktionerna för en ännu jämnare spelupplevelse.

Med en upplösning på 2 560 × 1 440 pixlar över 27-tums bildyta så sällar sig denna bildskärmen till en växande skara bildskärmar på marknaden. Denna klassen av bildskärm har ju funnits ett bra tag nu och denna modellen sticker inte ut på något sätt mer än att den presterar väldigt respektabelt, med goda funktioner, bra färgrymd och låga eftersläp.

AOC_AGON_27G4X_colour.jpg

Trots bra prestanda har skärmen vissa nackdelar, inklusive märkbar IPS-glow och ett något begränsat kontrastförhållande på grund av den underliggande paneltekniken. Men för de flesta erbjuder Q27G4X en bra spelupplevelse och med sitt dedikerade sRGB-läge så går det även hjälpligt att arbeta med produktivitesrelaterade uppgifter.

Även om funktioner som MBR-sync, bra kalibreringsmöjligheter och 180 Hz uppdateringsfrekvens gör att modellen särskiljer sig något från liknande modeller så hade jag förväntat mig att AOC skulle komma med ett mer pressat pris. Särskilt då chassit är märkbart billigt, inga extra funktioner som RGB-belysning och det är sparsmakat på anslutningsfronten.

I skrivande stund begär dem cirka 3 200 kr och med tanke på den mördande konkurrensen så blir det svårt för mig att hitta anledningarna till varför jag skulle valt just denna skärmen i ett hav av modeller med liknande specifikationer.

Fördelar

  • Bra färgåtergivning

  • Bra eftersläpsreducering och funktioner

  • Bra stativ för ergonomi

Neutralt

  • Avsaknaden av USB-hubb

Nackdelar

  • OSD-styrningen är under all kritik

  • HDMI klarar bara av 144 Hz

Pris vid publicering:Runt 3 200 kronor
Lägsta pris just nu: