Permalänk

ATA 33-kabel?

Hur 17 ser en ATA 33-kabel ut?
Supporten på ABIT påstår att jag inte har en ATA 33-kabel.
Den kabel jag har har 40 pinnar och 40 trådar, vilket jag trodde var en 33:a, eller???

Visa signatur

[server] TBD
[laptop1] TBD

Permalänk
Medlem

har den 40 + 40 alltså? 80st sammanlagt? isf är det ata100 kabel..
ata33 har endast 40...

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk

Kan du förtydliga dig lite?

Visa signatur

[server] TBD
[laptop1] TBD

Permalänk
Medlem

En ATA66-kabel har dubbelt så många trådar som pinnar i kontakten. ATA33-kabeln har lika antal på bägge.

ATA66: http://www.computerplug.com/cables/CULTRA-2D18.jpg

ATA33: http://www.gametactics.com/articles/howto/idehdd/title.gif

Lite svårt att se kanske men ATA33-kabeln har en grövre struktur pga färre trådar.

Permalänk

Då var det som jag trodde...jag har redan ATA 33-kablar.
Support-typer går ju fan inte att lita på

Visa signatur

[server] TBD
[laptop1] TBD

Permalänk
Medlem

Re: ATA 33-kabel?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av the_flyer
Hur 17 ser en ATA 33-kabel ut?
Supporten på ABIT påstår att jag inte har en ATA 33-kabel.
Den kabel jag har har 40 pinnar och 40 trådar, vilket jag trodde var en 33:a, eller???

vad spelar det för nån roll om du har en ATA66 kabel eller en Ata33 kabel? Ata66 kabeln ska juh funka klockrent på ata33 iaf.

Visa signatur

Elda upp skiten så de rycker om den!!!!!!!!!!!!!

Permalänk
Medlem

Re: Re: ATA 33-kabel?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av fabban

vad spelar det för nån roll om du har en ATA66 kabel eller en Ata33 kabel? Ata66 kabeln ska juh funka klockrent på ata33 iaf.

Man skulle kunna tro det ja. Jag satte i ATA66-kabel till ett par cd-enheter förut och trodde att jag hade gett dom det bästa som fanns att tillgå men dom trilskades som satan. När jag bytte till ATA33-kabel så försvann alla problem direkt.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: ATA 33-kabel?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Perb

Man skulle kunna tro det ja. Jag satte i ATA66-kabel till ett par cd-enheter förut och trodde att jag hade gett dom det bästa som fanns att tillgå men dom trilskades som satan. När jag bytte till ATA33-kabel så försvann alla problem direkt.

Säker på att den Ata66 kabeln var/är rikigt, har själv aldrig uplevt några som helst problem med detta, kör med ata100 kabel båda cd-romerna och inga som helst problem.

Visa signatur

Elda upp skiten så de rycker om den!!!!!!!!!!!!!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the_flyer
Då var det som jag trodde...jag har redan ATA 33-kablar.
Support-typer går ju fan inte att lita på

på det sättet du förklara din kabel på så framgår det ju nästan att du har en 80pins kabel (dvs inte ata33).. så jag förstår supporten

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: ATA 33-kabel?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av fabban

Säker på att den Ata66 kabeln var/är rikigt, har själv aldrig uplevt några som helst problem med detta, kör med ata100 kabel båda cd-romerna och inga som helst problem.

Jodå, kabeln var riktig, däremot var cd-enheterna lite äldre och gick max i ATA33. Trodde jag gav dem "deluxe-behandligen" när jag stoppade i ATA6-kablar men där fick jag lång näsa.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Re: ATA 33-kabel?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Perb

Jodå, kabeln var riktig, däremot var cd-enheterna lite äldre och gick max i ATA33. Trodde jag gav dem "deluxe-behandligen" när jag stoppade i ATA6-kablar men där fick jag lång näsa.

grejen är att den att en CD-rom inte jobbar med Ata gränsnitten över huvudtaget utan använder sig av ett gränsnitt som heter Atapi. och det ska ändå inte spela nån roll om du använder en ny kabel till ett gammalt gränsnitt, då dom extra trådarna´s enda funktion är att motverka störningar då Ata100/133 är mer störningskänslig än Ata33. och dom trådarna är bara anslutna till jord om jag inte minns fel.

Visa signatur

Elda upp skiten så de rycker om den!!!!!!!!!!!!!

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Re: Re: ATA 33-kabel?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av fabban

grejen är att den att en CD-rom inte jobbar med Ata gränsnitten över huvudtaget utan använder sig av ett gränsnitt som heter Atapi. och det ska ändå inte spela nån roll om du använder en ny kabel till ett gammalt gränsnitt, då dom extra trådarna´s enda funktion är att motverka störningar då Ata100/133 är mer störningskänslig än Ata33. och dom trådarna är bara anslutna till jord om jag inte minns fel.

Helt korrekt.

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: ATA 33-kabel?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skillz

Helt korrekt.

Självklart

Visa signatur

Elda upp skiten så de rycker om den!!!!!!!!!!!!!

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Re: Re: ATA 33-kabel?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av fabban

grejen är att den att en CD-rom inte jobbar med Ata gränsnitten över huvudtaget utan använder sig av ett gränsnitt som heter Atapi. och det ska ändå inte spela nån roll om du använder en ny kabel till ett gammalt gränsnitt, då dom extra trådarna´s enda funktion är att motverka störningar då Ata100/133 är mer störningskänslig än Ata33. och dom trådarna är bara anslutna till jord om jag inte minns fel.

Så resonerade jag också tills jag såg med egna ögon att det inte funkade.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: ATA 33-kabel?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Perb

Så resonerade jag också tills jag såg med egna ögon att det inte funkade.

jag resonerar inte,, jag inser fakta.
Så din Ata66 kabel måste vara skum på något sätt, eller så är det din dator som e helt fuckad.

Visa signatur

Elda upp skiten så de rycker om den!!!!!!!!!!!!!

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: ATA 33-kabel?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av fabban

jag resonerar inte,, jag inser fakta.
Så din Ata66 kabel måste vara skum på något sätt, eller så är det din dator som e helt fuckad.

Då får vi väl helt enkelt vara överens om att vi inte är överens.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: ATA 33-kabel?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Perb

Då får vi väl helt enkelt vara överens om att vi inte är överens.

exakt och att din dator är helt fuckad

Visa signatur

Elda upp skiten så de rycker om den!!!!!!!!!!!!!

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: ATA 33-kabel?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av fabban

exakt och att din dator är helt fuckad

Eller så är ni inte överens. Och din dator är fuckad eftersom den fungerar.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: ATA 33-kabel?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av fabban

exakt och att din dator är helt fuckad

Jag vill inte dissa dina kunskaper men har du aldrig sett något som krånglar, trots att specifikationerna säger att det ska fungera, så har du inte hållit på så länge med datorer gissar jag.

Permalänk
Inaktiv

Hur blir det om man sätter in en ATA-33 kabel i två hårddiskar som klara ATA-100. Sen ställa in i Bios att köra dem i ATA-100.

Jag har gjort det nu, vet dock inte om kabeln är ATA-33 men jag antar att den är det då den ser annorlunda ut än min andra IDE-kabel som kör en hårddisk i ATA-100, utan att jag ställt in det i Bios. Medan de två hårddiskarna kör i ATA-33 om jag inte ställer in det i Bios.