Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

skicka hårddisk på garanti

Permalänk
Medlem

skicka hårddisk på garanti

shena. Min maxtor 120 gb gick sönder för ett halv år sen ungefär, så jag köpte en ny och tänkte inte på det.. Nu gick den oxå sönder. Och jag kollade garantin och där är garanti på båda. Men hur ska man göra? skicka dom till maxtor? Jag skrev ett mail till dom så sa dom att jag skulle kolla garantin. Och det gjorde jag som sagt. Men exakt vad gör jag nu? Ska jag säga till maxtor att jag tänker skicka dom eller vad? :S

Visa signatur

Lian Li O11D Dynamic Mini || MSI MEG X570 Unify || Ryzen 5600x || MSI 3080 Suprim X || 2x8 GB PC 3600 HyperX || Corsair SF750 Platinum 750W || 2x SN750 NVMe 1TB

Permalänk
Gäst

Eller vänd dig till återförsäljaren där du köpte disk/diskarna.

Permalänk
Medlem

en kille sa att det var större chans att man fick ny om man skickade till maxtor. och den ena disken e köpt på www.riksdata.se .. och dom har lagt ner eller något :S

Visa signatur

Lian Li O11D Dynamic Mini || MSI MEG X570 Unify || Ryzen 5600x || MSI 3080 Suprim X || 2x8 GB PC 3600 HyperX || Corsair SF750 Platinum 750W || 2x SN750 NVMe 1TB

Permalänk
Medlem

Jag är i en liknande situation.. Min externa hårddisk är helt paj. Köpte på datorbutiken för ca 4 månader sedan, och nu har jag tappat bort kvittot. Kontaktade datorbutiken via mail men blev ombedd att göra returanmälan från deras sida. Själva returanmälan sa bara åt mig att kontakta Iomega's support. Sjukt jobbigt kändes allt helt plötsligt. Om datorbutiken vill ta emot min hårddisk och sedan skicka vidare till Iomega's support så kanske det går utan kvitto, då jag har orderbekräftelsen kvar samt finns i deras system. Däremot Iomega har inte ett bevis på att jag har köpt disken.

Vad ska man göra?

Permalänk
Medlem

oj :S samma här förresten. Jag hittar bara packsedeln från posten. Har ju inte kvittot på min ena hårddisk. hjälp oss nån?

Visa signatur

Lian Li O11D Dynamic Mini || MSI MEG X570 Unify || Ryzen 5600x || MSI 3080 Suprim X || 2x8 GB PC 3600 HyperX || Corsair SF750 Platinum 750W || 2x SN750 NVMe 1TB

Permalänk

Det är knappast återförsäljarnas uppgift att hålla reda på kundernas kvitton...
Är de schyssta kan de säkert fixa en faktura/kvittokopia, men man får nästan skylla sig själv om man slarvat bort kvittot.

Visa signatur

MIN DATA! P200MMX | 64MB | vet ej HDD | fett graffe | modekort: inbyggt | 600W agg | Grymma temps

Permalänk
Medlem

Sanning. Men ändå.. Det var hjälp jag ville ha... snälla

Visa signatur

Lian Li O11D Dynamic Mini || MSI MEG X570 Unify || Ryzen 5600x || MSI 3080 Suprim X || 2x8 GB PC 3600 HyperX || Corsair SF750 Platinum 750W || 2x SN750 NVMe 1TB

Permalänk
Medlem

Skickar man till tillverkaren bestäms garantitiden av serienumret då disken levererats
från tillverkaren och inte när kunden köpt den.

Garantin valideras således av serienumret.

Följ instruktionerna hur du skall göra.
https://www4.maxtor.com/en/support/service/rma/create/

Permalänk
Medlem

SUMITOMO: Så i mitt fall har alltså datorbutiken.com meddelat Iomega att "hej idag 9e oktober sålde vi hårddisk med serienummer XXX till kund" - typ så eller? I sådana fall är det nog lugnt för mig, då ska jag bara få tag på Iomegas support.

Och till mike the spike, jag är väl medveten om att det inte är återförsäljarens uppgift att hålla koll på mitt kvitto. Men nu har jag tabbat mig och jag är ganska säker på att ett kvitto finns, jag tror dom sparar allt sånt. Dessutom när jag kunde få en orderbekräftelse på 2 sekunder via hemsidan så skall det nog inte vara några problem.

Tack för hjälpen

Permalänk
Medlem

@sparven

Tillverkargaranti styrs från det datum tillverkaren levererat disken till distributören, inte när den sålts. Så har disken legat på hyllan i butik ett halvår blir garantitiden kortare för kund.
Detta gäller alltså tillverkargarantin.
Garanti som butiker lämnar räknas alltid från inköpsdatum.

Skickar du disken via datorbutiken står de för frakten, alternativt
ersätter dig om du skickar själv till Iomega i efterhand.

Skickar du disken själv till Iomega utan kontakt med db får du ingen ersättning för frakten.

Vill du absolut inte sköta returen med Iomega själv så har du rätt att
kräva att få skicka tillbaka enheten till db eftersom den bara är 4 månader gammal och deras ansvar.
Butikerna vill gärna hänvisa direkt till tillverkarna för att de går snabbare, och att de slipper problem förstås.

https://iomega-eu-se.custhelp.com/cgi-bin/iomega_eu_se.cfg/ph...

Permalänk
Medlem

SUMITOMO:
Sitter just nu och chattar med en iomega support kille. Skitbra funktion faktiskt! Han skall skicka mig ett replacement kit, som jag fyller i och skickar tillbaka. Men jag skall alltså kontakta datorbutiken först, så dom då står för frakten. Fast egentligen vill jag ju gå via datorbutiken. Men jag får se hur samarbetsvilliga dom är.

Nu när allt flyter på så fattas det ju bara att det krävs ett kvitto för att få ut nåt på garantin.

Sen skriver du att jag kan kräva att få skicka den till DB igen och dom får stå för frakt och allt, finns det något köpvillkor eller liknande jag kan hänvisa till om dom börjar förneka och skicka mig vidare till Iomega bara?

Tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem

Ja, det låter ju som en riktigt bra support faktiskt. Realtid lixom
Jag tror absolut du skall gå via db, det är smartast för dig. Vet dock inget köpvillkor som du kan hänvisa till.