Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

S-ATA(n) fungerar inte

Permalänk

S-ATA(n) fungerar inte

Jag har köpt en seriel ATA-hårddisk (SATA/300) för mitt modekort som stödjer upp till SATA/150 (150 mb/s). Man ska sätta en bygel bakpå den om modekortet inte är kompatibelt med SATA/300, vilket jag också gjort.

Mitt OnChip SATA Controller-grej som aktiverar sig ihop med BIOS hittar den, och likaså i BIOS finns den med i listan över hårddiskar. Problemet är att Windows inte hittar den, alltså det kommer inte upp någon enhet i den här datorn och i enhetshanteraren står det att en RAID-controller enhet inte kunde installeras på grund av att drivrutinerna fattas. Min hårddisk är en Samsung Spinpoint 250 Gb, och på samsungs hemsida finns det någon sorts mjukvara, men när jag kör den står det bara att dess instucksmodul (.dll) inte kunde hantera åtgärden. Jag har kört FDISK men den hittar inte hårddisken.

Själva hårddisken går igång, men den vibrerar oregelbundet.

Vad ska jag göra?

Visa signatur

"När far är i mora är mor i fara"

Permalänk
Medlem

Man installerar inte drivers för HD'n utan för controllern. Om du har PC'n uppe och snurrar i Windows, kan du försöka att läsa på drivern, som borde finnas på CD'n du fick med moderkortet.

Men det brukar inte vara den senaste, så därefter borde du uppdatera från controllertillverkarens hemsida. Tex Viarena om du har sydbrygga från VIA.

Visa signatur

Gudrun1