Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Köp av hdd. Där bara windows ska ligga?!

Permalänk
Medlem

Köp av hdd. Där bara windows ska ligga?!

Sitter och funderar på vilken hårddisk jag ska köpa.
Den ska inte vara stor eftersom bara windows ska ligga på den.
Men den ska vara tyst och snabb och inte allt för dyr. Vilken hdd tycker ni jag ska ta om det bara ska vara windows på den? Skulle väll gissa på att en 40gb borde räcka

Mvh

Visa signatur

::NZXT H440::OCZ 850w Gold::Gigabyte Z97X-Gaming 5::
::Intel 4690k::Cooler Master Hyper 212 EVO::
::Crucial 8GB (2x4GB) 1600Mhz Ballistix Sport::MSI GTX 980ti gaming::
::Xbox One 500gb::
::Microsoft Surface 2 32gb::

Permalänk
Medlem

Western Digital Raptor, den minsta i serien ligger på 36gb kostar en tusenlapp och ligger på 10000rpm. Hyffsat tyst i drift, kan låta lite mer än "en vanlig" disk när den läser men ingen man stör sig på imo. Snabbare uppstarter, laddningar i spel etc etc.

Bra köp enligt mig.

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem

raptorn rasslar på bra mycket faktiskt men den är grymt snabb också.

skulle tippa på att min 74gbs raptor låter typ 2-3ggr mer än min seagate 200gbare.

Visa signatur

"The midget Bush and that Rumsfield deserve only to be beaten with shoes by freedom loving people everywhere." - Muhammed Saeed al-Sahaf

Permalänk
Medlem

Snabbast, WD Raptor, Tystast Samsung Spinpoint. Svårt att få både och

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Permalänk
Medlem

1000 kronor är vad jag ger max för en hdd. Nu använder jag en hdd på 80gb. Där windows ligger.
Men den är rätt så seg tycker jag. Vet inte om det är föratt den använder sig av IDE. Jag kan använda mig av SATA2. Är det snabbare än IDE må tro? Men ett + i kanten är att den är oerhört tyst. Jag kan knappt höra den. Och då vill jag ju givetviss ha en hdd som inte låter mkt alls.
Raptor som ligger på 10000rpm borde ju ge av sig mer ljud än en 7200rpm eller?

Visa signatur

::NZXT H440::OCZ 850w Gold::Gigabyte Z97X-Gaming 5::
::Intel 4690k::Cooler Master Hyper 212 EVO::
::Crucial 8GB (2x4GB) 1600Mhz Ballistix Sport::MSI GTX 980ti gaming::
::Xbox One 500gb::
::Microsoft Surface 2 32gb::

Permalänk

köp en valfri seagate eller samsung disk på 250gb hör inte mina 2 ens trodde mmin ena disk var sönder när jag fick den så tyst den var .. dock så hör man de yterstlite om man flyttar stora filer på diskarna

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk

Min Raptor låter lite mer än mina seagate vid skrivning/läsning. Annars är den knäpptyst.
Det är inget jag störs av!

Visa signatur

Lite eldrivna saker....

Permalänk
Medlem

ja när den inte jobbar så är den ju tyst.
Men när den börjar varja så låter den.. ganska mycket faktiskt.

Visa signatur

"The midget Bush and that Rumsfield deserve only to be beaten with shoes by freedom loving people everywhere." - Muhammed Saeed al-Sahaf

Permalänk
Medlem

Okej. Jo jag har kollat lite på en samsung 250gb. Den är ju hyffsat billig kostar 695kr på komplett . Men är den snabb? Har hört några som använder sig av just den hårrdisken och dom säger att den ska vara tyst av sig.
Det verkar inte finnas så många diskar som bara ligger på 40gb eller 80gb. Verkar mest finnas 160 och 250gb hdds. Så jag funderar på om jag ska slå till på en 250gb samsung spinpoint P120S.
Någon som kan säga mig att jag gör ett bra köp om jag beställer den?!

MVH

Visa signatur

::NZXT H440::OCZ 850w Gold::Gigabyte Z97X-Gaming 5::
::Intel 4690k::Cooler Master Hyper 212 EVO::
::Crucial 8GB (2x4GB) 1600Mhz Ballistix Sport::MSI GTX 980ti gaming::
::Xbox One 500gb::
::Microsoft Surface 2 32gb::

Permalänk
Medlem

HD'ar är snabba på olika sätt. Om du skall ha en snabb HD för att köra operativsystemet, är det bara varvtalet som räknas. Gränssnittet (eller RAID) betyder ingenting.

En 10.000v Raptor är mycket snabbare än en 7.000v standard. En 14.000v SCSI är dubbelt så snabb etc.

(Anm SCSI disken har naturligtvis SCSI gränssnitt.)

Visa signatur

Gudrun1

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blaze101
ja när den inte jobbar så är den ju tyst.
Men när den börjar varja så låter den.. ganska mycket faktiskt.

Klart att den låter, det gör nog alla diskar. Men inte låter min speciellt mycket mer än mina andra diskar.
Men det kanske beror på hur den sitter i chassit oxå.

Visa signatur

Lite eldrivna saker....

Permalänk
Medlem

Har man en tyst dator så vill man ju helst inte köpa ngt som gör att datorn inte är tyst längre eller hur?:)

Visa signatur

::NZXT H440::OCZ 850w Gold::Gigabyte Z97X-Gaming 5::
::Intel 4690k::Cooler Master Hyper 212 EVO::
::Crucial 8GB (2x4GB) 1600Mhz Ballistix Sport::MSI GTX 980ti gaming::
::Xbox One 500gb::
::Microsoft Surface 2 32gb::

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fammo
Har man en tyst dator så vill man ju helst inte köpa ngt som gör att datorn inte är tyst längre eller hur?:)

Har man en tyst dator så har man troligtvis lagt ner lite arbete för att få den tyst ( precis som jag ). Isolerat chassi, upphängda diskar med mera. Sen är det ju nästan alltid en kompromiss då prestandasaker ofta kostar mer/låter mer. Rätta mig gärna om jag har fel. Men vill man ha en "knäpptyst" dator så får man lägga ner både arbete och pengar.

Vill du ha bland det snabbaste i diskväg, så får du nog också fundera på om du orkar/kan/vill lägga ner arbete för att få det som du vill. Om inte så köp något annat.

Visa signatur

Lite eldrivna saker....

Permalänk
Medlem

Vill du ha en både tyst och snabb HD, kan du lägga den i en ljudisolerad låda utanför chassiet. Går bra både med SATA/Raptor och SCSI. Dessutom slipper du en del värme i chassiet som måste fläcktas bort.

Visa signatur

Gudrun1

Permalänk
Medlem

Så det finns alltså ingen som vet ngn tyst hdd? Vart man inte behöver göra dittan och dattan. Vill bara sätta in den i lådan och köra. Och inte behöva sätta massa ljudisolering osv

Visa signatur

::NZXT H440::OCZ 850w Gold::Gigabyte Z97X-Gaming 5::
::Intel 4690k::Cooler Master Hyper 212 EVO::
::Crucial 8GB (2x4GB) 1600Mhz Ballistix Sport::MSI GTX 980ti gaming::
::Xbox One 500gb::
::Microsoft Surface 2 32gb::

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fammo
Så det finns alltså ingen som vet ngn tyst hdd? Vart man inte behöver göra dittan och dattan. Vill bara sätta in den i lådan och köra. Och inte behöva sätta massa ljudisolering osv

Köp en Seagate som jag har i sign, så får du en ganska tyst disk. Men ingen raserprestanda.

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=320709

Som hittat!

Visa signatur

Lite eldrivna saker....

Permalänk
Medlem

Funderar faktiskt på att sälja min Raptor och byta mot just en 320GB Seagate. Köpte en sån åt farsan som ny disk till deras Compaq och jösses vad tyst den är.. Mina 2 320gb WD diskar låter inte heller särskilt mycket, men raptorn låter väldigt högt när den jobbar, störande som sjutton när man i övrigt har en väldigt tyst dator! =/

Visa signatur

På internet kommunicerar vi med text. Skriver du som en idiot får du helt enkelt finna dig i att bli betraktad som en sådan.

Permalänk

Jag har två raptor hårddiskar i min dator och är det bara jag som tycker det är mysigt när man hör hårddiskarna. Känns så mysigt när man hör att de jobbar, typ som en Ferrari, hade en sån bil varit rolig utan det feta motorljudet? Nej precis, tänkte det. Samma med en Raptor -den är som en snabb bil fast hårddisk..ehhh.
Blev lite flummigt kanske.

Visa signatur

Fractal Design Define Mini | ASUS Maximus Gene V | Intel Corei7 2700k @ 4.5 GHz | EVGA GTX 680 2GB | Corsair Low-Profile 8Gb | Corsair Force GT120 | Hitatchi 1TB | Seasonic X-560

Permalänk
Medlem

Okej. Tackar för alla svar Får bli en Seagate Barracuda 320gb

Visa signatur

::NZXT H440::OCZ 850w Gold::Gigabyte Z97X-Gaming 5::
::Intel 4690k::Cooler Master Hyper 212 EVO::
::Crucial 8GB (2x4GB) 1600Mhz Ballistix Sport::MSI GTX 980ti gaming::
::Xbox One 500gb::
::Microsoft Surface 2 32gb::

Permalänk
Medlem

Jag har precis köpt den Barracudan. Underbar disk måste jag säga, har 4st Seagate nu och jag hör inte dem äns när jag flyttar stoora filer, och snabba är dom med, dock kör jag bara SATA1 för mitt moderkort är MSI NForce 4 Platinum, och stödjer inte SATA2. men men underbara tillverkare är seagate iaf.

Visa signatur

Dator : Ryzen 7 5800x ; 32GB Ram; RTX3070 Ti

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fammo
Så det finns alltså ingen som vet ngn tyst hdd? Vart man inte behöver göra dittan och dattan. Vill bara sätta in den i lådan och köra. Och inte behöva sätta massa ljudisolering osv

http://www.tradera.com/auction/Datorer___Tillbehor/aid_372514...

Den är tyst (5400rpm) och precis lagom stor för att köra OP:et på...

Mvh Rikard

Visa signatur

AMD A64 X2 4200+ (E6)| Asus A8R MVP | BFG 8800GTX | Twinmos 2x1GB | WD Raptor 150 | OCZ 520W Powerstream | Audigy 2

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nova28
http://www.tradera.com/auction/Datorer___Tillbehor/aid_372514...

Den är tyst (5400rpm) och precis lagom stor för att köra OP:et på...

Mvh Rikard

Bara att skruva i och njuta av tystnaden. Men prestanda lär du drömma vidare om.

Visa signatur

Lite eldrivna saker....