WinXP hittar inte gammal hårddisk!

Permalänk
Medlem

WinXP hittar inte gammal hårddisk!

Jag har för ett tag sen köpt en ny dator och installerat WinXP. I den gammla datorn med Win2k på fanns det två hårddiskar med grejer på som jag ville föra över till den nya datorns hårddisk. WinXP hittade en av hårddiskarna och kunde föra över från den men den hittade inte den andra.

Nu har jag installerat Partition Magic och den hittar hårddisken, men säger att den är av typen Dynamic Disc, medan de andra partitionerna som jag har på den andra disken är av typen NTFS (de jag kan läsa från) eller Extended (vet inte vad det är för partition men den är exakt lika stor som D-partitionen och så har den beteckningen (*), hur som helst).

Har den gammla disken något filsystem kanske som Win2k kan läsa men inte längre stödjs i WinXP? Hur ska jag göra för att kunna kopiera över från den gammla hårddisken till den nya? Jag har inte någon tredje hårddisk som jag skullle kunna lägga någonting på om ni undrar.

Går det att göra med WinXP på något sätt eller går det kanske att göra men någon live-version av Linux?

Visa signatur

Don't worry, be happy <°)))><

Permalänk
Medlem

Nej,

XP skall klara alla filsystem som ditt gamla windows hade.

Kolla HW installationen. Är båda diskarna rätt byglade Master/Slave? Och mastern sitter mitt på busskabeln?

Hittas båda diskarna i BIOS (Sannolikt, eftersom PM hittar dom)

Syns båda diskarna i diskhanteraren? Försök tag bort Dynamic för den ena disken.

Är det HD'n som du hade operativsystemet på som inte syns?

Visa signatur

Gudrun1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av larryd
Nej,

XP skall klara alla filsystem som ditt gamla windows hade.

Kolla HW installationen. Är båda diskarna rätt byglade Master/Slave? Och mastern sitter mitt på busskabeln?

Hittas båda diskarna i BIOS (Sannolikt, eftersom PM hittar dom)

Syns båda diskarna i diskhanteraren? Försök tag bort Dynamic för den ena disken.

Är det HD'n som du hade operativsystemet på som inte syns?

Den disken som inte hittas var en sekundär disk och hade inte operativsystemet installerat på sig. Så jag förmodar att den är satt som slave om jag inte skulle ha ändrat någonting. Men jag kan ju kolla för säkerhets skull.

Och nej, diskhanteraren hittade inte båda diskerna. Nu när jag försöker kolla det igen (efter att ha kört div. linux-versioner från live-cd) kommer det upp en ruta med överskriften "Hanteraren för logiska diskar" som säger "Tjänstdatabasen är låst". Sedan står det bara "Det gick inte att ansluta till tjänsten Logical Disk Manager" längst ner i listen. Hm, skumt.

Och jag ska testa om jag hittar diskarna i BIOS. Hur gör man det förresten? \(ô.ô)/

Visa signatur

Don't worry, be happy <°)))><

Permalänk
Medlem

1. Kolla att slaven sitter i änden på busskabeln.

2. Beror litet på vad du har för bios, men håll DEL-tangenten nedtryck vid starten. Så kommer du in bios och kan se vilka enheter som initierats.

3. Prova oxå med att koppla ur den gamla HD'n som funkar, och se om den andra syns då.

Visa signatur

Gudrun1

Permalänk
Medlem

När jag kopplar ut den fungerande hårddisken och försöker boota kommer meddelandet "DISK BOOT FAILURE, INSERT SYSTEM DISK AND PRESS ENTER" upp under boot up-en. Innebär det att hårddisken aldrig kommer att kunna bli läst och att jag måste formatera den för att kunna använda den igen?

Edit: Då tar jag och formaterar hårddisken då.

Visa signatur

Don't worry, be happy <°)))><